Sivu 4 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/70

Viestiketju: Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2012

  1. #46

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Bunkkeri kuulostaa todella oudolta (enkä edes saa päähäni mistä tuollainen nimitys on keksitty).
    Bunkkeri on betonisen varastorakennuksen lempinimi. Siihen on käsittääkseni tulossa (kaupungin ?) liikuntatiloja. Liekö suunnitelmissa kutsua liikuntahallia tms. virallisemminkin Bunkkeriksi?

  2. #47
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Bunkkeri kuulostaa todella oudolta (enkä edes saa päähäni mistä tuollainen nimitys on keksitty).
    Tarmonkujan / tai Länsisataman talletusvarasto LV eli Bunkkeri on tuo valtava betonimöhkäle, entinen kappaletavaravarasto, valmistunut 1970-72.
    Miltä vuodelta on sitten nimi Bunkkeri?
    Viimeisin muokkaaja Albert; 27.07.2012 kello 18:37. Syy: LV, 1972

  3. #48

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Maanpäällinen on liikenne on tiheästi rakennetussa Helsingin kantakaupungissa joka tapauksessa katutasossa hidasta. Se kun on hidasta kaikkialla muuallakin maailmassa suunnilleen samantyyppisessä ympäristössä.
    Nykytilanne on usein se, että jos edellisellä pysäkillä (ilkeä kuski ei ole avannut ovia ja) matkustaja ei ole ehtinyt kyytiin, niin hän juoksee vaunun kiinni seuraavalla pysäkillä. Eli ratikka ei ole vaakahissi, vaan invahissi. Tervejalkainen pärjäisi ilmankin, mutta tottakai ilmainen kyyti pitää ottaa jos se on tarjolla. Tyypillinen matkan pituuskin on muutama pysäkinväli.

    Lisäksi pysäkit eivät ole ainoa paikka missä pysähdytään, vaan valoista ja muista häiriöstä tulee vielä saman verran pysähdyksiä ja hidastuksia päälle. Näin syntyy ihan oikeasti merkittävä keskinopeusero systeemeihin, joissa vain pysäkillä pysähdytään. Ja aidosti nopeissa systeemeissä kaarteet ajetaan hiljaa, risteyksiin hiljennetään, ja pysäkkiajatkin ovat lähempänä puolta minuuttia kuin viittä sekuntia.

    Muutama kaikista naurettavin pysäkkiväli Helsingissä voidaan korjata vaikka heti, koska näillä pysäkeillä matkustajia on vain kourallinen ja siten poiston H/K -suhde on ilmeisen hyvä, mutta ennen järjestelmällistä pysäkkivälin pidentämistä pitää ensin ryhtyä karsimaan hidasteita pysäkkien välillä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 27.07.2012 kello 19:49. Syy: kiroilu pois

  4. #49

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Nykytilanne on usein se, että jos edellisellä pysäkillä (ilkeä kuski ei ole avannut ovia ja) matkustaja ei ole ehtinyt kyytiin, niin hän juoksee vaunun kiinni seuraavalla pysäkillä..
    Itsehän olen juossut 3T:n kiinni Aleksanterinkadulta Mikonkadun pysäkille, järkkärilaukku mukana.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 27.07.2012 kello 19:51. Syy: muokattu lainattua viestiä

  5. #50
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Itsehän olen juossut 3T:n kiinni Aleksanterinkadulta Mikonkadun pysäkille, järkkärilaukku mukana.
    Nyt heinäkuussako tämä tapahtui? Silloinhan se toki sopii tähän ketjuun.
    Viimeisin muokkaaja Albert; 27.07.2012 kello 19:34. Syy: kieliasua

  6. #51
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Esimerkiksi tekemällä riittävän leveät raitiovaunukaistat vaikka Hämeentielle ja Mannerheimintielle, pystyttäisiin nykyistä luotettavampaan liikenteeseen.
    Aivan triviaalia tämä ei ole. Esimerkiksi Mannerheimintien nyt saneerattavalla osuudella Hesperiankaduilta Oopperalle tilaa on todella nihkeästi. Edes vähimmäisleveyden mukaisten (liian kapeiden) ratikkakaistojen rakentaminen vaatii kumipyöräkaistojen kaventamisen alle kaikkien vähimmäisleveyksien. Kaistojen määrää on vaikeaa vähentää, kun busseillekin kaista tarvitaan. Ajoradan reunakiveä on vaikeaa siirtää, kun heti reunakivien takana on puurivit. Puiden etäisyys rakennusten julkisivuistakin alittaa jo kaikki ohjeet puhumattakaan etäisyydestä ajorataan.

    Hämeentiellä oikea ratkaisu olisi luultavasti poistaa yksi ajoneuvokaista eli erillinen bussikaista. Henkilöautoilta voitaisiin kieltää läpiajo. Samalla saataisiin tilaa pyöräkaistoille. Tämän tason strategista suunnitelutahtoa ei toistaiseksi ole. Raitioliikennettä ei voida priorisoida bussien edelle.

  7. #52

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2012

    Yksi ratkaisu ahtaassa katukuilussa on siirtää raitiotien molemmat suunnat samaan ajoradan reunaan, jolloin poistuu yksi rajapinta autokaistojen kanssa ja siten yksi peilitila. Lisäksi vierekkäiset autot ja ratikat kulkevat vastakkaiseen suuntaan, mikä pitää autoilijat paremmin hereillä. Puista voi raitiotie suhahtaa ohi lähempää kuin autot.

  8. #53

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Hämeentiellä oikea ratkaisu olisi luultavasti poistaa yksi ajoneuvokaista eli erillinen bussikaista. Henkilöautoilta voitaisiin kieltää läpiajo. Samalla saataisiin tilaa pyöräkaistoille. Tämän tason strategista suunnitelutahtoa ei toistaiseksi ole. Raitioliikennettä ei voida priorisoida bussien edelle.
    Hauskaa, asustan nyt kesän ajan tässä Hämeentien alussa ja mieleen on tullut täsmälleen sama mahdollisuus. Jos autojen läpiajo kiellettäisiin, voisivat bussit ja autot käyttää samaa kaistaa, kunhan busseille tehtäisiin ns. tulppapysäkit. Kuten muistetaan, sopivasti sijoitettu tulppapysäkki toimii etuutena, kun risteyksen edessä oleva kaista ehtii tyhjenemään bussin seisoessa pysäkillä. Eli tekee saman asian kuin bussikaistakin.
    Ville

  9. #54

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2012

    Tulppapysäkit edellyttävät toimiakseen reippaasti karsittua bussilinjastoa. Kovin montaa bussia kun ei yhdelle pysäkille mahdu. Remontoiduille ratikkakaistoille pitäisi siis saada riittävän isot vaunut ja bussien hajalinjasto katkaistua maaseudun rajalle. Kyllä kadulle silti mahtuu kourallinen runkobussilinjoja, jotka kattavat pääosan nykyisten suorien bussien palvelualueesta.

    Suurin peruste Hämeentien rempalle on kuitenkin sen rooli kauppakatuna, joka edellyttää viihtyisän ja suojaisan jalankulkutilan.

  10. #55
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Aivan triviaalia tämä ei ole. Esimerkiksi Mannerheimintien nyt saneerattavalla osuudella Hesperiankaduilta Oopperalle tilaa on todella nihkeästi. Edes vähimmäisleveyden mukaisten (liian kapeiden) ratikkakaistojen rakentaminen vaatii kumipyöräkaistojen kaventamisen alle kaikkien vähimmäisleveyksien. Kaistojen määrää on vaikeaa vähentää, kun busseillekin kaista tarvitaan. Ajoradan reunakiveä on vaikeaa siirtää, kun heti reunakivien takana on puurivit. Puiden etäisyys rakennusten julkisivuistakin alittaa jo kaikki ohjeet puhumattakaan etäisyydestä ajorataan.

    Hämeentiellä oikea ratkaisu olisi luultavasti poistaa yksi ajoneuvokaista eli erillinen bussikaista. Henkilöautoilta voitaisiin kieltää läpiajo. Samalla saataisiin tilaa pyöräkaistoille. Tämän tason strategista suunnitelutahtoa ei toistaiseksi ole. Raitioliikennettä ei voida priorisoida bussien edelle.
    Mitähän muuten tapahtuisi, jos Hämeentie muutettaisiin Paavalin kirkolta yksikaistaiseksi, sekä Mäkelänkatu Vääksyntien risteyksestä yksikaistaiseksi (1+1 siis). Ja liikennevaloristeysten ajoitukset korjattaisiin huomioimaan nykyistä lyhyemmät suojatiet, mutta muuten liikennetilanne (mm. keskustaan tuleva bussimäärä) pidettäisiin normaalina. Mitä tapahtuisi 1 kk päästä? Mitä tapahtuisi 6 kk päästä? Entä 2 v päästä? Entä 5 v päästä? Arvaan että nykyisellä meiningillä KSV:ssä ei kantti riitä kokeilla tuota muutosta ensimmäistä vaihetta pidemmälle...
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  11. #56
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3552

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Mitähän muuten tapahtuisi, jos Hämeentie muutettaisiin Paavalin kirkolta yksikaistaiseksi, sekä Mäkelänkatu Vääksyntien risteyksestä yksikaistaiseksi (1+1 siis). Ja liikennevaloristeysten ajoitukset korjattaisiin huomioimaan nykyistä lyhyemmät suojatiet, mutta muuten liikennetilanne (mm. keskustaan tuleva bussimäärä) pidettäisiin normaalina. Mitä tapahtuisi 1 kk päästä? Mitä tapahtuisi 6 kk päästä? Entä 2 v päästä? Entä 5 v päästä? Arvaan että nykyisellä meiningillä KSV:ssä ei kantti riitä kokeilla tuota muutosta ensimmäistä vaihetta pidemmälle...
    Seurauksena olisi todennäköisesti sisääntuloväylien täydellinen halvaantuminen, ei noin radikaalia muutosta ole mahdollista tehdä ilman merkittäviä muutoksia muuhun liikennejärjestelmään!

  12. #57

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2012

    Jos halvaantuminen tarkoittaa sujuvaa joukkoliikennettä, pyöräilyä ja kadunvarren liiketoiminnan vilkastumista, niin halvaantuminen olisi totaalinen. Rantatie saattaisi myös ehkä päästä käyttöön täydellä kapasiteetilla. Hämeentien kokemusten valossa siltäkin varmasti poistettaisiin yhdet kaistat ja rakennettaisiin talot katuun kiinni n. 40 vuoden aikajänteellä.

  13. #58
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3552

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Jos halvaantuminen tarkoittaa sujuvaa joukkoliikennettä, pyöräilyä ja kadunvarren liiketoiminnan vilkastumista, niin halvaantuminen olisi totaalinen.
    Siis tarkoitatko että jos kaikki autoliikenne pakotettaisiin Hämeentietä keskustaan vain yhtä kaistaa pitkin, eli henkilöautot ja bussit samalla kaistalla, niin se olisi sujuvaa joukkoliikennettä? Rohkenen epäillä! Nakkiputkan viestistä ei selvinnyt mitä sille tyhjäksi jäävälle autokaistalle tehtäisiin, tehtäisiinkö siitä siis pyöräkaista?

  14. #59
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Siis tarkoitatko että jos kaikki autoliikenne pakotettaisiin Hämeentietä keskustaan vain yhtä kaistaa pitkin, eli henkilöautot ja bussit samalla kaistalla, niin se olisi sujuvaa joukkoliikennettä?
    Autoliikenteelle on toisaalta käytössä paljon sujuvampi väylä Hermannin ja Sörnäisten rantatietä. Vaikeaa sanoa mikä osa nykyisestä liikenteestä ohjautuisi sinne ilman läpiajokieltoa. Sehän on tiedossa, että jo nyt rantareittiä kulkee huomattavasti enemmän liikennettä kuin Hämeentiellä. Ei Hämeentie ole kovin merkittävä sisääntuloväylä.

    Matkojen reittien, kellonaikojen ja kulkutapojen muutosten kautta liikenteellä on myös hämmästyttävä kyky sopeutua kapasiteetin muutoksiin. Jos kapasiteettia alennetaan, osa liikenteestä poistuu vähintään ruuhkaisimmasta kohdasta ruuhkaisimpaan aikaan.

    Nykymuotoista Hämeentien bussirallia en tosiaan sekakaistoille tunkisi, mutta bussirallista pitäisikin saada huomattava osa pois. Samalla sekakaistojen muun liikenteen määrä pitää tarvittaessa läpiajokieltojen voimalla säätää sopivaksi. Vapautuva tila käytetään kunnolliseen raitiotieinfraan, pyöräkaistoihin ja joissakin paikoissa myös jalkakäytäviin. Karkeasti vapautuvasta kuudesta metristä menisi ratikoille 1,5, fillareille 4 ja puoli metriä jäisi jalkakäytävien paikkailuun. Pysäkkitaskujen kohdalta saataisiin lisää pelitilaa, jota voisi osoittaa sekä ratikkapysäkeille että takaisin pysäkkitaskujen leikkaamiin jalkakäytäviin.

  15. #60
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3552

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Nykymuotoista Hämeentien bussirallia en tosiaan sekakaistoille tunkisi, mutta bussirallista pitäisikin saada huomattava osa pois.
    Jonkin verran seutubussirallia poistuu lähivuosina kehäradan vaikutuksen myötä jolloin Mäkelänkadun seutulinjoista taitaa jäädä jäljelle ainoastaan runkolinja 600 ja Ylästön linja 601, Lahdenväylän suunnan linjoistakin osaa ollaan siirtämässä Kalasatamaan. Jos vielä Pakila-Maunula-Oulunkylä alueiden suoria bussilinjoja saataisiin tulevaisuudessa katkaistua Käpylän asemalle ja ykkösestä tehtyä Runkoratikkalinja, niin silloin olisi jo edellytyksiä alentaa Hämeetien kapasiteettia. Toivoisin itsekin tulevaisuudessa Mäkelänkadun ja Hämeentien pääasiallisen joukkoliikenneratkaisun olevan vahvat Runkoratikkalinjat. Se tietysti edellyttää Helsingin päättäjiltä uudenlaista ajattelutapaa suhtautumisessa raitioliikenteeseen.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2012
    kirjoittanut Palomaa foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 223
    Viimeisin viesti: 05.08.2012, 07:31
  2. Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2012
    kirjoittanut JE foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 19.04.2012, 22:32
  3. Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2011
    kirjoittanut Safka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 28.07.2011, 23:33
  4. Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2010
    kirjoittanut Kaid foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 34
    Viimeisin viesti: 01.08.2010, 21:10
  5. Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2009
    kirjoittanut ess foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 82
    Viimeisin viesti: 29.07.2009, 21:36

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •