Idea: Uusi poikittainen raitiovaunulinja Munkkiniemestä Koskelan varikolle

Liittynyt
22 Elokuu 2009
Viestit
951
Ideoin tässä tällaista poikittaisyhteyttä. Ajoajat on merkitty ennen pysäkin nimeä. Siirtyäkseen Mannerheimintien ja Helsinginkadun välillä linja ajaisi Sibeliuksenkadun ja Ruusulankadun kautta eli samaa reittiä kuin 7.7.–13.7. kiskotöiden aikaan, koska kääntyminen vasemmalle Helsinginkadulle ei ole mahdollista. Pasilassa ei mielestäni ole kannattavaa kiertää aseman kautta, koska 7 ja 9 tarjoavat jo nyt yhteyksiä asemalle. Mäkelänkadun ja Hämeentien välillä kulkee ratayhteys, jota käytetään nyt vain Koskelan hallisivuissa linjoilla 1/A, 3 ja 7. Kehittelemäni linja toisi myö Kustaa Vaasan tien pysäkit säännöllisen palvelun piiriin. Keskustaan suuntautuvaa palvelua niille ei kuitenkaan kannata tuoda, koska se menisi liikaa päällekkäin raitiovaunun 6 kanssa. Rahan säästämiseksi linja on mahdollista myös katkaista Töölön hallille, jolloin keskimääräinen ajoaika olisi vain 22 minuuttia. Ideoimani linjan – olkoon sen linjatunnus vaikka 12 – liikennöinti on käsittääkseni mahdollista aloittaa vaikka huomenna.

0 Munkkiniemi
Linjan 4 reitti
12 Töölön halli
Sibeliuksenkadun ja Ruusulankadun lenkki
15 Ooppera
Helsinginkatu
18 Urheilutalo
Läntinen Brahenkatu
20 Sturenkadun ja Aleksis Kiven kadun risteys
Linjan 9 rata
24 Asemapäällikönkatu
Linjan 7 rata
28 Hattulantie
Sturenkadun huoltoraide
30 Paavalin kirkko
Hämeentie
31 Kyläsaarenkatu
Kustaa Vaasan tien huoltoraide
34 Koskelan varikko
 
Ihan huomenna ei onnistu, koska Asemapäällikönkadun ja Radanrakentajantien välillä on raide vain pohjoiseen päin. Toista ei ole rakennettu, koska 9 heittää yksisuuntaisen lenkin aseman kautta. Lisäksi Koskelantien pysäkit eivät "ehkä" aivan vastaa kaikkia esteettömyys- ja turvallisuusvaatimuksia, joita linjaliikenteessä on, ja Sturenkatu voi olla toivottoman ruuhkainen. Ruusulankadun pätkän vaihteista osa taitaa olla käsikäyttöisiä; osuuko niitä tälle reitille? Jos, niin niitä pitäisi uusia.

Mutta ainahan saa ideoida. :smile:
 
Kyllähän tuon tapaiselle linjalle olisi tarvetta. Se menisi suunnilleen siitä, missä Pokeri-pikaraitiotien olisi tarkoitus mennä. Olisikohan käynyt vanhanaikaisesti ja jäänyt miettimättä, mitä voitaisiin tehdä nyt heti ja sen sijaan vain jääty odottamaan uusia ratoja, varsinkin Kumpulaan. Ongelma taitaa tulla juuroí tästä, eihän tuota kannata aloittaa kokonaan ilman uusia järjestelyjä jo kustannussyistäkin, (sitoo kalustoa verrattuna tilanteeseen, missä muutama radanpätkä ja vaihde olisi tehtynä) mutta niitä pikku muutoksia ei kannata tehdä, jos kuitenkin "kohta" rakennetaan uusi rata pikaraitiotielle.

Fiksuinta ehkä olisi teettää yleissuunnitelma Pokerista, mutta aloittaa liikennöinti suunnilleen ehdottamallasi reitillä jo heti, ja tehdä nämä muutamat oikaisut Pasilassa ja Töölöntullilla sellaisiksi, että ne menevät myöhemmin osaksi Pokeria. Sitten myöhemmin voidaan tehdä Kumpulan osuus ja rata Munkkiniemestä Otaniemeen.
 
Takaisin
Ylös