Raitiolinja 6:lla omituinen käytäntö

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
23
Olen jo monta kertaa nähnyt, kuinka Arabialle päin mentäessä raitiolinja 6:lla käsketään kaikkien matkustajien vaihtaa perässä tulevaan vaunuun n. klo 17.20 Sturenkadun risteyksen pysäkillä. Sen jälkeen kyseessä oleva Düwag -vaunu kääntyy takaisin Paavalin kirkon silmukasta ja jatkaa keskustaan päin. Voisiko joku selittää, mistä tässä toistuvassa ilmiössä on kysymys, etenkin kun itse kerran kyydissä ollessani kuulutettiin että "ollaan aikataulusta myöhässä, täytyy oikaista takaisin". Ei kai nyt joka maanantai olla aikataulusta myöhässä klo 17.20 juuri Paavalin kirkon kohdalla...?
 
Düwag-vaunuja on täysin erilaista ajaa, ja ainoa paikka missä kuljettajat voivat harjoituttaa itseään on linjalla, ja ennenkuin kuljettajat oppivat tuntemaan vaunun tavat ja luottamaan itseensä, niin voi käydä vielä useasti, että Düwagin kyydissä ei pääse aina täyttä kierrosta, vaan vaunu oikaisee, jotta takana tuleva seuraava kuutonen ei jäisi enempää myöhään. Ainoa haitta matkustajille on, että he joutuvat laskeutumaan vaunusta pois ja nousemaan uuteen. Yhtään aiemmin he eivät olisi olleet perillä Arabiassa/Hietalahdessa, jos myöhässä ajava vaunu olisi ajanut koko kierroksen, he olisivat tällöin ehkä vielä enemmän myöhässä, koska hitaammin ajava Düwag olisi haittaamassa seuraavaa kuutosta vieläkin enemmän.

Kuljettajia koulutetaan koko ajan ajamaan Düwageja, jolloin kutoselle tulee aina uusia ja kokemattomampia kuljettajia. Ymmärrystä ja kärsivällisyyttä, kyllä he ajavat päivä päivältä nopeammin ja paremmin aikataulussa.

rvk1249
 
Kiitos selvennyksestä.

Eli tämä vuoro joka lähtee Hietalahdesta klo 16.54 (?), ajetaan aina Düwagilla, joka on hitaampi kuin nivelvaunu, ja tiheästä vuorovälistä johtuen takanatuleva saavuttaa sen aina Paavalin kirkkoon mennessä. Asia selkisi.
 
Takaisin
Ylös