Raitioliikenne maantiellä

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,162
Tämä asia on tullut esille nimenomaan Tampereen ratikkahankkeen yhteydessä, mutta koskee, tai voi koskea, myös Turkua ja mahdollisesti jollain aikavälillä pääkaupunkiseutuakin. Rajoitetusti se olisi tullut ajankohtaiseksi jopa Pieksämäen Ideapark-ratikan sekä Pohjanmaan Powerparkin raitiotien yhteydessä. Minusta on perusteltua avata tästä oma keskustelu ja saada vihdoin selvyys siihen, miten asia oikein on hoidettavissa.

...ja jostain kumman syystä ratikkavastainen Ely on ilmoittanut että heidän (=valtion) hallinnoimalleen tielle ratikalla ei ole mitään asiaa. Epäselvää on mihin tieliikennelain pykälään tämä tulkinta mahdollisesti perustuu.

Pääkaupunkiseudulla selitykseksi muistaakseni tarjottiin ettei maantiealueella (maantielaissa määritelty) voi olla rata-aluetta. En aivan ymmärtänyt tarkoitettiinko tällä rautatiealuetta (rautatielaki), jollainen pikaraitiotie ei ole. Joka tapauksessa vaikutti lähinnä siltä, että sektoriviranomainen varjelee läänitystään. Entisen Tielaitoksen perilliset ovat tästä tunnettuja.

Olen pyytänyt tästä asiasta toukokuussa tulkinnan Liikennevirastosta, jonka toimialaan asia kuuluu. Tulkinta, joka sitoo Elyjä, on kokonaisuudessaan alla.

Elyt voivat tietysti syystä taikka toisesta olla myöntämättä lupaa raitiotielle vaikkapa Teiskontiellä, mutta lakiin ne eivät voi asiassa vedota, vaan perustelu täytyy keksiä uudelleen. Varsinkin Teiskontiellä raitiotie on mahdollista sijoittaa siten, että tiealueella on sekä maantie että maantiestä erillään (viherkaistalla) oleva raitiotie, joka toki on tiealueella. Kysehän ei ole siitä, että kiskot tulisivat autokaistoille eikä tässä tapauksessa siitäkään, etteikö tiealueen leveys riittäisi yleisen tieliikenteen tarpeisiin.

Ylitarkastaja sanoi:
Maantielaki ei sinällään kiellä eikä salli raitiotien rakentamista maantielle. Asiassa on lähdettävä siitä, mitä varten maantie on olemassa. Maantie palvelee yleistä tieliikennettä eikä raideliikenne ole tieliikennettä. Maanteiden alueita käytetään kyllä muihinkin kuin yleistä tieliikennettä palveleviin tarkoituksiin kuten erilaisten johtojen ja niihin liittyvien rakenteiden sijoituspaikkoina. Tiealueelle sijoittuminen edellyttää tällöin tienpitoviranomaisen (ELY -keskus) luvan. Tällaisissa tapauksissa yleisen tieliikenteen tarpeet ja johtojen sijoittaminen voidaan yleensä sovittaa toisiinsa. Raitiotietä ja yleisen tieliikenteen tarpeita maantien alueella ja samassa tasossa lienee vaikea yhdistää ainakin tien pituussuunnassa varsinkin kun raitiotielle ominaisessa kaupunkiympäristössä maantien tiealue käsittää tarkoitukseensa vain välttämättömän alueen ja on asemakaavassa maantien liikennealueen rajaama. Joka tapauksessa raitiotien rakentaminen maantien alueelle vaatii tienpitoviranomaisen luvan. Lupa-arvioinnissa ensisijaista on maantien liikenneturvallisuuden ja sen toimivuuden varmistaminen jos väylä on edelleen tarpeen säilyttää maantienä. Raitiotien rakentaminen on sovitettava tienpitoviranomaisen lupaan ja sen ehtoihin.

Ratkaisumalleja on minusta useita:

1. Muutetaan raitiotien linjausta siten, ettei se kulje yleisen tien tiealueella.

2. Muutetaan yleinen tie kaduksi, jolloin myös kunnossapitovelvollisuus siirtyy kunnalle.

3. Järjestetään tiealue siten, että maantieliikenne ja raitioliikenne molemmat mahtuvat tiealueelle siten, että molemmilla liikennemuodoilla säilyvät riittävät toimintaedellytykset.

Jos kunta haluaa vaihtoehdon 3 ja Ely on eri mieltä, niin kai sillä tulee olla aika vahvat perustelut?
 
1960-luvun tietosanakirja selittää "raitiotien" "kadulle rakennetuksi rautatieksi, jolla harjoitetaan ensisijaisesti henkilöliikennettä".

Tietosanakirjan teksti ei tietenkään ole laki tai asetus, mutta kuvaa oikein hyvin "raitiotien" eron varsinaisesta "rautatiestä". Ja toisinpäin: kaikki radat ovat "rautateitä", mutta jos se on lisäksi rakennettu kadulle, se on myös "raitiotie".
 
ve4, tai 3b, rajataan tiealuuesta ulos raitiotien tila. En minä nyt ihan heti keksi, ja joku varmaan seuraavaksi kertoo mitä, säädöstä vastaan rikkoisi että kaavoittaja jakaa tien kahdeksi yksisuuntaiseksi tieksi joidenka välissä nyt vaan sattuu kulkemaan raitiotie.
 
Muuttuuko Teiskontie Teiskon"kaduksi" jossain Ilmarinkadun risteyksen huudeilla vai painellaanko Itsenäisyydenkadulle asti valtatietä?
 
Muuttuuko Teiskontie Teiskon"kaduksi" jossain Ilmarinkadun risteyksen huudeilla vai painellaanko Itsenäisyydenkadulle asti valtatietä?

Aivan tarkkaa rajaa en tiedä, mutta tuon eritasoliittymän kohdalla, siten että liittymä kuuluu tiealueeseen. Teiskontie on siihen asti osa valtatie 12:sta, joka jatkuu eteenpäin Kekkosentienä. Ohimennen sanoen, Kekkosentiekin muuttuu samassa eritasoliittymässä tiestä kaduksi. Kekkosentie/Hervannan valtaväylä onkin Suomen vilkkaimmin liikennöityjä katuja.
 
En minä nyt ihan heti keksi, ja joku varmaan seuraavaksi kertoo mitä, säädöstä vastaan rikkoisi että kaavoittaja jakaa tien kahdeksi yksisuuntaiseksi tieksi joidenka välissä nyt vaan sattuu kulkemaan raitiotie.

Kunta saa kaavoittaa miten tahtoo. Eikä kaavassa määrätä yksisuuntaisuuksista mitään, joten periaatteessa kaavassa voisi olla kaksi tiealuesuikaletta ja niiden keskellä suikale, jolle saa rakentaa raitiotien. Olisihan tuo vähän hassu tapa kiertää Elyn kiukuttelut, mutta esimerkiksi kunnossapitovelvoitteen kannalta ratkaisu olisi jopa selkeä.
 
Takaisin
Ylös