Blackpoolin raitiovaunuliikenne

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
Luin juuri Blackpoolin raitioteiden harkitusta lopetuksesta vuoteen 2020 mennessä.

Laki sanoo Isossa-Britanniassa (EU:ssa? Suomessa?), että vuonna 2020 pitää liikenteenharjoittajalla olla kalustonsa lattia-alasta 25% sellaista, johon pääsee pyörätuolilla. Blackpoolissa olisi eräs vaihtoehto ongelman ratkaisuksi matalalattiaiset perävaunut, sillä koko systeemihän on kuitenkin eräänlainen kaksikerroksisten raitiovaunujen "ulkoilmamuseo" toimivassa kaupunkimiljöössä.

Tähän pyörätuolivaatimukseenkin viitaten voisi tämän kirjoitussarjan otsikosta ottaa pois sanan "ohimenevä", sillä niin pysyvältä tuo "uskonto" näyttäisi.

MODEDIT/kuukanko: Keskustelu Blackpoolin ratikoista paisui sen verran, että siitä tehtiin nyt oma kirjoitussarjansa erillään viestiketjusta matalalattiaisuudesta mahdollisesti ohimenevänä "uskontona"
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Herää kysymys, miten raitioteiden lopetus voisi auttaa matalalaittaisuuden lisäämiseen. :roll:
 
Compact sanoi:
Laki sanoo Isossa-Britanniassa (EU:ssa? Suomessa?), että vuonna 2020 pitää liikenteenharjoittajalla olla kalustonsa lattia-alasta 25% sellaista, johon pääsee pyörätuolilla.
Eikös EU:ssa nykyisinkin joku direktiivi määrää, että julkisen liikenteen välineisiin on päästävä pyörätuolilla? Eihän siihen kuitenkaan matalaa lattiaa tarvita: tähän asti pyörätuolihissit on hyväksytty! Ja joissakin maissa on käytössä korkeat lattiat ja laiturit.

Tuollainen prosenttimäärä on aika outo. Tyypillisessä eurooppalaisessa 200 metrin pikajunassa 25 prosenttia tarkoittaa kahta vaunua. Eikö se riitä, että on yksi pyörätuoleille pyhitetty vaunu kaikkine tarvittavine palveluineen?

Lopetetaanko Blackpoolin raitiotiet oikeasti? Onkohan lopetuksen todellinen syy siinä, että mistään ei saa uutta kaksikerroskalustoa? Luulisi, että kaksikerroksisessa kalustossa pakostakin ensimmäinen kerros on matalalla.
 
Nyt on aika rauhoittua tuon Blackpool-keskustelun suhteen. Mitään päätöstä lakkautuksesta ei ole, vaikka järjestelmän tulevaisuus uhattuna onkin.

Blackpool ei toki ole edes ainoa lakkautusuhan alainen - Brandenburg Saksassa on tehnyt päätöksen raitiotien lakkautuksesta vuoteen 2020 mennessä, Brasov Romaniassa lakkauttaa tänä vuonna ja Arkangeli Venäjällä lakkautti toissa vuonna. Osaltaan matalalattiaisuuskysymyskin vaikuttaa raitioteiden tulevaisuuteen, koska kalustoratkaisut eivät ole osoittautuneet ongelmattomiksi. Pohjimmiltaan raitioteiden lakkautuksilla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä matalalattiaisuuden kanssa, vaan kysymys on paljon laajemmasta kaupunkisuunnittelullisesta valinnasta.

Venäjällä ja Romaniassa yksityisautoilua suositaan avoimesti. Isossa-Britanniassa taas ratkaisijan asemassa on sikäläinen hallitus, jonka voimakas raitiotiekielteisyys uhkaa sekä Blackpoolia että suunniteltuja uusia järjestelmiä. Syynä sielläkin ovat laajemmat liikennepolitiikan puutteet - ei Helsingissäkään raitiovaunuja olisi, jos liikennettä hoitaisi yksityinen monopoli, jos YTV:n/HKL:n liput eivät raitiovaunuissa kelpaisi, ja jos maan hallitus olisi avoimesti ja osoittelevasti raitioteihin investoimista vastaan. Saksassa on samaa tautia kuin Britanniassa - talousvaikeuksien runtelemassa maassa resurssit tukea julkista liikennettä ovat heikkenemään päin.

Sen sijaan missään, missä julkista liikennettä todella kehitetään, raitiovaunuista ei olla luopumassa. Päin vastoin, raitiotie on aina selvästi ylittänyt odotukset, jos siihen on todella ja rationaalisesti investoitu. Lähivuosina näemme siitä uuden esimerkin Norjan Bergenissä.

Uudet raitiotiejärjestelmät myös osoittavat hyvin, että matalalattiateknologialla on mahdollisuudet menestyä. Sen sijaan maissa, joissa raitioteiden asema muutoinkin on heikko, matalalattiaisuuden puutteesta tulee helppo peruste lakkautukselle, kun järjestelmään ei muutoinkaan tahdottaisi investoida. Asetelma korkealattiainen ratikka - matalalattiainen bussi tullaan varmasti näkemään vielä monta kertaa, jos raitioteiden arvostukseen ei eräissä Euroopan maissa tule muutosta. Ilmiö muistuttaa melkoisesti vastakkainasettelua raitiovaunu rahastajalla vastaan kuljettajarahasteinen bussi, eli tarkoitushakuisesti verrataan vanhentunutta teknologiaa uudempaan, mutta samalla tosiasiassa tehottomampaan.
 
Compact sanoi:
Luin juuri Blackpoolin raitioteiden harkitusta lopetuksesta vuoteen 2020 mennessä.
"Harkitusta" tarkoitti tässä yhteydessä samaa kuin "ajatellusta, pohditusta, funtsitusta, alustavasti mietitystä yms.". Päätöstä ei siis todellakaan ole olemassa. Mutta ei ole olemassa päätöstä myöskään uudesta pyörätuoli-kelpoisesta kalustostakaan eikä koko 18 kilometriä pitkän linjan infrastruktuurin uusimisesta. Vaunuja on n. 75 kpl, kesäliikennekaudella ajossa on yhtäaikaa n. 65 vaunua ja talvikaudella 8 vaunua. Vanhimmat vaunut ovat 1930-luvulta ja uusimmat ovat vanhoille alustoille ja tekniikoille kunnostettuja ja 1980-luvulta lähtien uudelleenkoritettuja vaunuja.

Siis: Eihän tänne kohta "uskalla" mitään kirjoittaa...
 
Compact sanoi:
Eihän tänne kohta "uskalla" mitään kirjoittaa...
Minä en ainakaan uskalla kirjoittaa mitään, jos ymmärrän "suunnitellun lopettamisen" tarkoittavan "harkitusti lopettamista".
 
vompatti sanoi:
Onkohan lopetuksen todellinen syy siinä, että mistään ei saa uutta kaksikerroskalustoa? Luulisi, että kaksikerroksisessa kalustossa pakostakin ensimmäinen kerros on matalalla.
SRS:n linkkisivuilta (Iso-Britannia) löytyy tietoja Blackpoolin ratikoista. Tähän en nyt ryhdy luettelemaan kyseessä olevien tosi vanhojen kaksikerroksisten vaunujen ominaisuuksia, koska niitä on tuolla ajossa sen seitsemää sorttia. Matalalattiakaksikerroksisia raitiovaunuja ei ole missään eikä niitä kukaan valmista.

Linkeistä löytynee vastauksia moniin uusiin myöhemmin esillenouseviin kysymyksiin. Toimin nyt myös siksi näin, koska tälläkin sivustolla on lukijoina itseeni nähden tosikkoja, eli saattaisin loukata heidän mieltänsä. Pientäkään ironiaa ei täällä sallita.
 
Compact sanoi:
"Harkitusta" tarkoitti tässä yhteydessä samaa kuin "ajatellusta, pohditusta, funtsitusta, alustavasti mietitystä yms.". Päätöstä ei siis todellakaan ole olemassa.
Tämän toki käsitin täysin, omaa kommenttiani en ollut miksikään "oikaisuksi" ollut ajatellut koska ei mitään oikaistavaa ole. Päin vastoin, tarkkaa tietoa Blackpoolista löytynee muilta palstan kirjoittajilta enemmänkin kuin minulta. Lähinnä yritin vastata tuohon vompatin kysymykseen, lopetetaanko "Blackpoolin raitiotiet oikeasti", että ei välttämättä kuitenkaan. Tarkennan vielä sen verran, että arvioisin Blackpoolin tyytyvän matalien (yksikerroksisten) perävaunujen hankintaan nykyisille moottorivaunuille. Ja jos siihen ei riitä rahaa, järjestelmä sitten vaikka suljetaan. Mutta en tässä asiassa ilmoittaudu asiantuntijaksi, kun uusinta tietoa minulla ei ole paitsi tällä palstalla esitetty.

PS. Jos tosikkoa ei muuten löydy, uhraudun kyllä foorumin kiintiötosikoksi. Joskus tuntuu, että minussa voisi olla ainesta. Ja toivon etteivät muut tosikkoehdokkaat loukkaannu tästä näkemyksestä liiaksi.
 
No eihän JE mikään tosikko ole! Vaan erittäin asiallinen ja ironisestikin kirjoitetusta sen ytimen oivaltavan. Lisäksi laajasti asioita hallitseva ja taitava sanan käyttäjä positiivisesti ymmärrettynä. Näin olen havainnut.
 
Kiitän kehuista. Mutten todella voinut vastustaa, houkutus laittaa tuo viimeinen murjaisu oli vain vähän liian vastustamaton. :lol:
 
JE sanoi:
Tarkennan vielä sen verran, että arvioisin Blackpoolin tyytyvän matalien (yksikerroksisten) perävaunujen hankintaan nykyisille moottorivaunuille. Ja jos siihen ei riitä rahaa, järjestelmä sitten vaikka suljetaan.
Sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt British Trams Onlineä, Blackpoolissa raitiotien infrastruktuurin huono kunto on vähintään yhtä suuri ongelma kuin matalan lattian puute. Valtiolta on hakusessa 88 miljoonaa puntaa "to upgrade the tram system to light rail standards". Olen siinä käsityksessä, että suunnitelmaan kuuluu myös kokonaan uutta matalalattiaista kalustoa, mutta varmistavaa lähdettä en ole löytänyt. Vanhat ratikat ajaisivat toki edelleen osana liikennettä.

Iso-Britanniassahan on tutkittu myös "ultra light railia" eli esimerkiksi TRAM Powerin hieman kotikutoisen näköistä viritelmää, jossa on kuitenkin nykyaikainen vaihtovirtatekniikka sähkön takaisinsyöttöineen. Vaunu on käynyt myös Blackpoolissa koeajoissa.
 
late- sanoi:
Sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt British Trams Onlineä, Blackpoolissa raitiotien infrastruktuurin huono kunto on vähintään yhtä suuri ongelma kuin matalan lattian puute. Valtiolta on hakusessa 88 miljoonaa puntaa "to upgrade the tram system to light rail standards". Olen siinä käsityksessä, että suunnitelmaan kuuluu myös kokonaan uutta matalalattiaista kalustoa, mutta varmistavaa lähdettä en ole löytänyt. Vanhat ratikat ajaisivat toki edelleen osana liikennettä.
Kiitän tuosta linkistä. Pakko sanoa, että ei anna kovin optimistista kuvaa tilanteesta. 88 miljoonaa puntaa on kuitenkin reippaasti yli 100 miljoonaa euroa, eli melkoisen paljon ytä ainoaa linjaa varten. Ainoa raitiotieprojekti jolla todella menee hyvin Britanniassa on Edinburghin hanke, joka Skotlannin itsehallinnon takia ei ole törmännyt valtion vastahankaisuuteen. Uskon, että jossain laajuudessa Blackpoolissa liikenne säilyy, mutta haluamaansa rahoitusta sille ei missään tapauksessa ole luvassa.
 
Blackpoolin koko suunnitelma löytyi tältä sivulta. Vaikuttaisi siltä, että Skodan (Tatran) vaunut kiinnostavat. Kuten 1980-luvulla, nytkin hankittaisiin yksikerroskalustoa. Mutta en todellakaan voi uskoa sitä, että Britannian valtio rahoittaisi hanketta kovin avokätisesti.
 
"Tatran" ratikathan valmisti CKD-nimellä tunnettu firma (Českomoravská Kolben-Daněk). Tatra-brändi päätyi jonkun tytäryhtiön kanssa Siemensin omistukseen, mutta jotkut palikat päätyivät Skodalle, valmistaahan Skoda CKD-nimellä mm. VR:n Dm12-moottorijunia. Todisteeksi kelvannee myös seuraava suora sitaatti Skodan sivuilta: "In 1992, the company was privatized by the so-called Czech method. It began expanding its production activities (e.g. by acquiring the TATRA and LIAZ vehicle works and constructing a plant to produce aluminium drinks cans)."

Joten kyllä Tatralla ja Skodalla "jotakin" tekemistä on. Mutta kiitän toki korjauksesta, en ajatellut asiaa loppuun asti viime viestiä kirjoittaessani.

Skoda
 
Takaisin
Ylös