Blackpoolin raitiovaunuliikenne

Siemens osti firman nimeltä ČKD Dopravní systémy ja sai kaupassa myös raitiovaunuja tuottavan tehtaan (josta sitten tuotanto lopetettiin). Škoda osti ČKD Vagonkan. Mikä ero on ollut näillä kahdella ČKD:lla?
 
Tuohon en osaa sanoa mitään. Sanakirjasta lunttailu paljastaa että Dopravní systémy tarkoittaa liikennejärjestelmiä ja Vagonka (ainakin tässä tapauksessa) vaunutehdasta. Eli Škoda sai korittamon, mutta arvatenkin esim. sähköteknistä osaamista meni Siemensille(?)
 
Compact sanoi:
Matalalattiakaksikerroksisia raitiovaunuja ei ole missään eikä niitä kukaan valmista.
Tram Power Ltd lupaa valmistaa CityClass Tram -vaunujaan kaksikerroksisina. Vaunut ovat 70% matalalattiaisia.
 
Toivoa sopii, että Tram Power saisi sen yhdenkin rakentamansa yksikerroksisen vaunun toimivaksi ennenkuin se tulee yli-ikäiseksi. Olen nähnyt sen Blackpoolin vaunuhallissa "jo" vuonna 1998. Katsotaan sitten vasta sen jälkeen mitenkä heiltä käy kaksikerroksisen rakentaminen.
 
Jos tiedät heidän projektistaan lisää, niin kerro ihmeessä! Heidän sivunsa, vaikka kovin kotikutoisen oloinen onkin, vaikutti mielenkiintoiselta.

Vaunua ei voi hyvälläkään tahdolla kehua kauniiksi, mutta muuten konstruktio tuntuu fiksulta. Kehuvat edulliseksi ja minimikaarresädekin on 15 m. Vaunu on kevyt ja hiljainen. Onko totuus kuitenkin toisenlainen?
 
CROTRAM TMK 2200

Brittiläisten ikuisuusprojektin Tram Powerin (lähinnä Blackpool) vaunun liikenteeseenpanoa odotellessa kannattaa muistaa, että vaihtoehtoja on heilläkin toki muitakin, kuin vain ne muutama maailmanlaajuista tuoteperhettä, jotka ovat aina esillä, niin hyvässä kuin pahassa.

Lähitulevaisuuden EU-maassa Kroatiassa valmistetaan parhaillaan yhden metrin raideleveydelle maan pääkaupunkiin Zagrebiin 32 metriä pitkiä viisiosaisia täysmatalia vaunuja pyörästöltään B+0+2+0+B. Korin leveys on 2,3 m, moottorit 2x65 kW ja vaunuissa on ilmastointi. CROTRAMit syrjäyttävät vanhaa kalustoa, mm. Mannheimista hankittuja käytettyjä DüWAGin GT6-vaunuja.

CROTRAMeja on nyt tekeillä 70 vaunun sarja noin 110 me:lla ja 100 vaunun jatkosarjaa ollaan suunnittelemassa.

Vaunut rakentaa kroatialainen konsortio CROTRAM, johon kuuluvat maan merkittävimmät ja perinteitä omaavat kiskoliikennekaluston ja sähkölaitetekniikan osaajat. Tiedote vaunuista englanniksi

Valmistajalinkit, osittain kroatiaksi eli hvratski:
KONČAR - Elektroindustrija d.d.
Tvornica Željezničkih Vozila Gredelj d.o.o.

Kroatian toinen ratikkakaupunki Osijek on myös metrin systeemillä, mutta heidän suunnitelmistaan en tiedä.

Kannattaa muistaa, jos vain jollekin jotain ennakkoluuloja syntyy, että keski- ja eteläeurooppalaisittain ajateltuna Valmet-Strömberg -nivelvaunusysteemit ovat olleet myös eksoottisia.
 
Re: CROTRAM TMK 2200

Compact sanoi:
Kannattaa muistaa, jos vain jollekin jotain ennakkoluuloja syntyy, että keski- ja eteläeurooppalaisittain ajateltuna Valmet-Strömberg -nivelvaunusysteemit ovat olleet myös eksoottisia.
Vaunu ei ole lainkaan hullumman näköinen. Lisäksi kuva osoittaa, että Kroatiassa on otettu opiksi Varioiden ja Combinoiden ongelmista.

Vaunu on kyllä 3:n 2-akselisen vaunun jono, mutta tämä on tehty fiksummin. Akselittomat välipalat ovat lyhyitä, ne ovat ilmeisesti vain "kytkimiä". Telillä varustetut vaunuosat ovat pitkiä, ja teli on vaunun KESKELLÄ, ei nivelen puoleisessa päässä kuten esim. Variossa.

Kun teli on vaunun keskellä, itse vaunu on tasapainossa kuten 2-akselinen irtonainenkin vaunu. Tällä vältetään se Varion efekti, että 2 päätyosaa ovat pituussuunnassa kuin jäykkä keppi. Crotramin rakenne ei kuormita etummaisia pyöriä kuten Vario.

Crotram muistuttaa AEG-vaunua (mm. Berliini ja HKL:n koevaunu), mutta on sitä sujuvaliikkeisempi, koska vaunujen välissä on 2 niveltä - kuten kytkintangossakin on.

Periaatteessa vaunu siis vaikuttaa varsin fiksulta. Jakobintelivaunun vakavuutta siinä ei ole, mutta se on kestävämpi ja vähemmän rataa kuluttava kuin länsimaiset 2-akselinivelvaunuvaunurakenteet.

Eli ei mitään syytä ennakkoluuloihin. Crotram lienee pian suurempi sarja kuin Valmetin Nr:t.

Antero
 
JE sanoi:
Kiitän tuosta linkistä. Pakko sanoa, että ei anna kovin optimistista kuvaa tilanteesta. 88 miljoonaa puntaa on kuitenkin reippaasti yli 100 miljoonaa euroa, eli melkoisen paljon ytä ainoaa linjaa varten.
Pitää tosin muistaa, että Iso-Britanniassa kaikki infrastruktuuri on hyvin kallista ja kaluston hinta lasketaan yleensä mukaan projektin hintaan eikä käyttökuluihin.

Jos kalustoa on nykyisin ajossa kesällä 65 kappaletta ja ketjussa mainitun suunnitelman mukaan vanhoja vaunuja pidettäisiin 10-15, tarvitaan uusia vaunuja tuntuva määrä. Vaunujen kappalehinta lienee edullisilla ratkaisuilla luokkaa 2-3 miljoonaa ja kalliimmilla 3-4 miljoonaa. Siitä kertyy jo nopeasti hintaa.

Osaakohan joku varmistaa onko 88 miljoonan punnan hinnassa mukana kalusto? Kaikissa tähän asti tutkimissani Íso-Britannian ratikkahankkeissa kalusto on minusta kuulunut projektin ilmoitettuun hintaan.

JE sanoi:
Ainoa raitiotieprojekti jolla todella menee hyvin Britanniassa on Edinburghin hanke, joka Skotlannin itsehallinnon takia ei ole törmännyt valtion vastahankaisuuteen.
Edinburghilla tuntuu tosiaan vielä menevän kelvollisesti. Lisäksi voisi toivoa, että Nottinghamin laajennukset menevät ennemmin tai myöhemmin läpi. Nottinghamin nykyistä järjestelmää operoidaan jo voitolla ja matkustajamäärät ovat edelleen kasvussa.

Liverpoolissa on menossa kummallinen näytelmä. Paikallinen joukkoliikenneviranomainen on haastanut valtion oikeuteen saadakseen luvatut raitiovaunurahat. Valtio oli vaatinut rahojen vastineeksi paikallisilta kunnilta avointa sekkiä eli lupausta kaikkien mahdollisten kustannusylitysten kattamisesta ilman ylärajaa. Tällaista lupausta kunnat eivät puolestaan voineet oman tulkintansa mukaan lain puitteissa antaa.
 
Re: CROTRAM TMK 2200

Compact sanoi:
Vaunut rakentaa kroatialainen konsortio CROTRAM, johon kuuluvat maan merkittävimmät ja perinteitä omaavat kiskoliikennekaluston ja sähkölaitetekniikan osaajat.
Samainen CroTram valmistaa myös Zagrebin uudet lähiliikennejunat. Tuossa linkissä mainitaan nopeudeksi 140 km/h, mutta saman sivuston foorumilla ja useissa foorumilla julkaistuissa lehtikirjoituksissa mainitaan nopeudeksi 160 km/h. Koncar haluaisi valmistaa myös HZ:n uudet sähköveturit.
 
Takaisin
Ylös