Näytetään tulokset 1-9/9

Viestiketju: Mannet pakkasella -kysymys

  1. #1
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Mannet pakkasella -kysymys

    Nyt on 20 astetta pakkasta ja hyytävä viima. Olisi hauska kuulla "pistävätkö Mannet nokkansa ulos" tällä kelillä, vai jäävätkö kiltisti talliin.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6710

    oletus

    Muistelisin, että niiden virallinen pakkaskestävyys on -15 astetta. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko niitä ollut tänään liikenteessä.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Muistelisin, että niiden virallinen pakkaskestävyys on -15 astetta. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko niitä ollut tänään liikenteessä.
    Aamuisin menen töihin sellaiseen aikaan, että kohtaan erään varsin "tavallisen Manne-vuoron" (saattaa olla vuoro 154). Tänään siinä ainakin oli Valmet-nivel (muistikuvani mukaan #57).
    EDIT: Vastaus on kuulemma, ettei ole ollut linjalla. Koulutusajo on mahdollista 20 asteen pakkasillakin, kunhan ovia ei availla.

  4. #4
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1658

    oletus

    Kuljin eilen seitsemän pintaan kotiin kolmosmannella. Täytyy sanoa, että sisällä vaunussa oli todella kylmä. Samalla tulin huomanneeksi senkin tosiseikan, että näissä vaunuissa on yksinkertaiset lasit ikkunoissa.

    Eihän sitä silloin 70-luvun alkuvuosina osattu Düsseldorfissa aavistaakaan, että 5 siellä valmistettua yksilöä joutuisi joskus ihan linjalle tällaisilla pakkasilla, saatikka näin pohjoisessa.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  5. #5
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Toisaalta vielä 1970-luvun alussa talvet saattoivat olla kovia etelämpänäkin Euroopassa. Ei tällaisia kasvihuonetalvia
    terveisin
    JE

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Düwag-vaunuissa on eroja. Luddessa on kiertoilmapuhaltimet, Manneissa ei samanlaisia. Norrköpingissä ajetaan ympärivuotisesti (on ajettu jo yli 10 vuotta) Düwag GT-nivelvaunuilla eikä kukaan ole moittinut niiden talvikelpoisuutta. Vaunuille toki on tehty erilaisia muutostöitä vuosien varrella - M97-muutos viimeiseksi vuosina 1999 - 2001.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Norrköpingissä on kyllä ihan eri ilmat kuin Helsingissä.
    Esimerkiksi juuri nyt on Helsingissä -19C ja Norrköpingissä -7C.
    Meillä on siis selkeästi liian kylmää Manneille, kun taas Norrköpingissä olisi sellaisille vaunuille aivan kelvollinen mieto talvikeli.

  8. #8
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus

    Kyllä noita manneja tosiaan on näkynyt yllättävän kylmällä ilmalla kiskoilla liikkuvan! Ihmettelin minäkin niitten kestävyyttä ja mahdollista kylmyyttä, en ole kertaakaan niitten kyytiin päässyt. Liikkuvat niin outoon aikaan. Niissä on tosiaan yksinkertaiset ikkunat, kuten yhä edelleen suurimmassa osassa Keski-Eurooppalaista kalustoa. Ja Keski-Euroopassakin tulee kylmä! Ei se -5 tai -10 siellä sen lämpöisempää ole kuin täälläkään, pikemminkin päinvastoin. Ja tehokkain ärsykeli on plus jotakin ja sade, koska silloin kosteus tiivistyy sumuksi ikkunoihin ja estää näkymät mihin tahansa.
    Vauhtia vaunuun!

  9. #9
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Varmasti Helsingissä on keskimäärin kylmempää kuin Norrköpingissä ihan jo etelä-pohjoissuuntaisen sijaintieron johdosta. Juuri nyt korkeapaineiden ja matalarintamien sijaintien takia Skandinaviassa on merkittävästi lauhempaa ja samalla Düwageille suosiollisempia säitä kuin Suomessa, Baltiassa ja isossa osassa Venäjää.
    Toki Norrköpingissäkin on aina aika ajoin "oikea talvi", vaikkei juuri näinä päivinä. On myös tilanteita, että Helsingissä on lämpimämpää kuin meitä eteläisemmissä osissa Ruotsia. Tuulet ja säärintamat tekevät kummia, myös Manne- yms. vaunujen käyttöolosuhteille.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Mannet Mannheimissa
    kirjoittanut Albert foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 12.04.2013, 16:29
  2. Kysymys: matkailu Helsingin sisäisillä linjoilla
    kirjoittanut TC6-Z3 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 05.07.2008, 23:27
  3. Mannet kesäaikana
    kirjoittanut Martin foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 13.07.2007, 03:48
  4. Kysymys saaristolinjoista
    kirjoittanut Hape foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 14.12.2005, 18:30
  5. Kysymys Turun ratikkaliikenteestä
    kirjoittanut Hape foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 29.08.2005, 15:16

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •