Mannet pakkasella -kysymys

Albert

Suljettu tunnus
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,224
Nyt on 20 astetta pakkasta ja hyytävä viima. Olisi hauska kuulla "pistävätkö Mannet nokkansa ulos" tällä kelillä, vai jäävätkö kiltisti talliin.
 
Muistelisin, että niiden virallinen pakkaskestävyys on -15 astetta. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko niitä ollut tänään liikenteessä.
 
339-DF sanoi:
Muistelisin, että niiden virallinen pakkaskestävyys on -15 astetta. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko niitä ollut tänään liikenteessä.
Aamuisin menen töihin sellaiseen aikaan, että kohtaan erään varsin "tavallisen Manne-vuoron" (saattaa olla vuoro 154). Tänään siinä ainakin oli Valmet-nivel (muistikuvani mukaan #57).
EDIT: Vastaus on kuulemma, ettei ole ollut linjalla. Koulutusajo on mahdollista 20 asteen pakkasillakin, kunhan ovia ei availla.
 
Kuljin eilen seitsemän pintaan kotiin kolmosmannella. Täytyy sanoa, että sisällä vaunussa oli todella kylmä. Samalla tulin huomanneeksi senkin tosiseikan, että näissä vaunuissa on yksinkertaiset lasit ikkunoissa.

Eihän sitä silloin 70-luvun alkuvuosina osattu Düsseldorfissa aavistaakaan, että 5 siellä valmistettua yksilöä joutuisi joskus ihan linjalle tällaisilla pakkasilla, saatikka näin pohjoisessa.
 
Toisaalta vielä 1970-luvun alussa talvet saattoivat olla kovia etelämpänäkin Euroopassa. Ei tällaisia kasvihuonetalvia :roll:
 
Düwag-vaunuissa on eroja. Luddessa on kiertoilmapuhaltimet, Manneissa ei samanlaisia. Norrköpingissä ajetaan ympärivuotisesti (on ajettu jo yli 10 vuotta) Düwag GT-nivelvaunuilla eikä kukaan ole moittinut niiden talvikelpoisuutta. Vaunuille toki on tehty erilaisia muutostöitä vuosien varrella - M97-muutos viimeiseksi vuosina 1999 - 2001.
 
Norrköpingissä on kyllä ihan eri ilmat kuin Helsingissä.
Esimerkiksi juuri nyt on Helsingissä -19C ja Norrköpingissä -7C.
Meillä on siis selkeästi liian kylmää Manneille, kun taas Norrköpingissä olisi sellaisille vaunuille aivan kelvollinen mieto talvikeli.
 
Kyllä noita manneja tosiaan on näkynyt yllättävän kylmällä ilmalla kiskoilla liikkuvan! Ihmettelin minäkin niitten kestävyyttä ja mahdollista kylmyyttä, en ole kertaakaan niitten kyytiin päässyt. Liikkuvat niin outoon aikaan. Niissä on tosiaan yksinkertaiset ikkunat, kuten yhä edelleen suurimmassa osassa Keski-Eurooppalaista kalustoa. Ja Keski-Euroopassakin tulee kylmä! Ei se -5 tai -10 siellä sen lämpöisempää ole kuin täälläkään, pikemminkin päinvastoin. Ja tehokkain ärsykeli on plus jotakin ja sade, koska silloin kosteus tiivistyy sumuksi ikkunoihin ja estää näkymät mihin tahansa.
 
Varmasti Helsingissä on keskimäärin kylmempää kuin Norrköpingissä ihan jo etelä-pohjoissuuntaisen sijaintieron johdosta. Juuri nyt korkeapaineiden ja matalarintamien sijaintien takia Skandinaviassa on merkittävästi lauhempaa ja samalla Düwageille suosiollisempia säitä kuin Suomessa, Baltiassa ja isossa osassa Venäjää.
Toki Norrköpingissäkin on aina aika ajoin "oikea talvi", vaikkei juuri näinä päivinä. :) On myös tilanteita, että Helsingissä on lämpimämpää kuin meitä eteläisemmissä osissa Ruotsia. Tuulet ja säärintamat tekevät kummia, myös Manne- yms. vaunujen käyttöolosuhteille.
 
Takaisin
Ylös