Helsingin raitioliikenteen "alasajo"

Albert

Suljettu tunnus
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,224
kaupunkisuunnittelulautakunta sanoi:
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättänee antaa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta taloussuunnitelmasta 2013 -2015 kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon.
Ksl ehdotus 21.8. sanoi:
Vuonna 2013 Helsingin joukkoliikenteen palvelutason muutokset ovat sen sijaan melko vähäiset. Raitiovaunuliikenteessä saavutetaan liikennöinnissä kustannussäästöjä, kun linjoja 4 ja 10 voidaan liikennöidä väliosaraitiovaunuilla, joiden tavallista nivelraitiovaunua suurempi paikkatarjonta mahdollistaa vuorovälin kasvattamisen 5 minuutista 6 minuuttiin. Investoinnit kalustoon tuovat tässä liiketaloudellista hyötyä.
Mitä tämä oikein tarkoittaa? Eikö mainittuja linjoja liikennöidä jo nyt mlnrv -kalustolla.
http://www.hel.fi/static/public/hel...unnittelulautakunnan_lausunto_Helsingin_.html
Toisaalla hehkutetaan raide- ja raitiovaunuliikenteen kehittämisestä ym ym. Ja sitten tehtäisiin tällaista.
Joo, vuoro tai kaksi pois joltain linjalta, niin mitä sitten?. Mutta kun tätä tapahtuu näköjään vuosittain ja koko ajan.
 
Se hehkutus on vaan juhlapuheita. Eihän sillä ole oikeasti mitään merkitystä. HSL-aikana ratikkaliikennettä on pikku hiljaa nakerrettu sieltä sun täältä ja sama homma jatkuu. Ehkä rahat menee Espoon pelloille.

Nelosen yöliikenteen lakkautuksen tosin HSL:n hallitus esti. Saa nähdä milloin virkamiehet kehtaavat yrittää saada sitä uudelleen läpi. Ehkä siihen menee pari vuotta. Viimeksi "parannettiin" raitioliikennettä tämän viikon maanantaina pidentämällä linjojen 6 ja 8 vuoroväliä ruuhka-aikana. Sieltä lähti tosin vain yksi vuoro.

Nelosen ja kympin logiikka on samaa kuin ennenkin: supistetaan sieltä, missä käyttäjiä on eniten. Minussa on varmaan joku vika, kun logiikka tuntuu niin nurinkuriselta. Itse satsaisin sinne, missä käyttäjiä on paljon, ja supistaisin jostain Kaitalahden bussiliikenteestä. Minusta tulisi huono liikennesuunnittelija.

Toivotaan, että HSL:n hallitus torppaisi tämän hulluttelun. Seuraavana tulilinjalla lienevät sitten muiden linjojen ruuhkavuorot.

Mielenkiintoinen havainto on, että vaikka ratapituutta tulisi lisää niin vuoromäärä ei tunnu nousevan. Siinä 90:n kieppeillä on menty vuosikymmeniä, vaikka on Ysiä, Jätkää, Arabianrantaa ja Kamppia tullut. Tätä taustaa vasten on vähän vaikeaa suhtautua vakavasti niihin papereihin, joissa puhutaan varautumisesta milloin 120, milloin 135 ratikkavuoroon muka laajennusten vuoksi. Kyllä ne Laajasalonkin vaunut jostain muualta on pois, vaikka sitten Käpylästä.
 
Seuraavana käydään varmaankin seiskalinjan kimppuun. Eikös ykkössarjan nivelvaunujen pidentämistä nimenomaan perusteltu mahdollisuudella säästä liikennöintikustannuksissa poistamalla seiskan ruuhkavuorot? Eli sieltä saadaan pian neljä ruuhkavuoroa pois. Seuraava looginen askel alasajossa on kasvattaa päiväliikenteen 10 minuutin vuoroväli esim. 12 minuuttiin kuten sunnuntailiikenteessä. Nythän mentiin jo 12 minuutin vuoroväleillä koko kesä linjoilla 6, 8 ja 9, joten ehkäpä näitä hyviä kokemuksia voidaan laajentaa myös talviliikenteeseen.
 
Seuraavana käydään varmaankin seiskalinjan kimppuun. Eikös ykkössarjan nivelvaunujen pidentämistä nimenomaan perusteltu mahdollisuudella säästä liikennöintikustannuksissa poistamalla seiskan ruuhkavuorot? Eli sieltä saadaan pian neljä ruuhkavuoroa pois.

No, nyt ne on keksineet perustella ne ykkössarjan välipalat näillä nelosen ja kympin nipistyksillä. Ymmärtääkseni. Tosin eihän mikään estä käyttämästä yhtä korttia kahteen kertaan. Mutta on kai kuitenkin niin, että seiskalla on sellaisia piikkejä, ettei se 10 min oikein riitä edes välipaloilla.

Veikkaisin ennemmin, että tulilinjalla ovat 6/8:n ruuhkat.

Seuraava looginen askel alasajossa on kasvattaa päiväliikenteen 10 minuutin vuoroväli esim. 12 minuuttiin kuten sunnuntailiikenteessä. Nythän mentiin jo 12 minuutin vuoroväleillä koko kesä linjoilla 6, 8 ja 9, joten ehkäpä näitä hyviä kokemuksia voidaan laajentaa myös talviliikenteeseen.

Näin luulen. Viimeistään siinä vaiheessa kun Transut korvaavat Variot ja Mannet, voidaan käyttää samaa perustelua kuin nyt kaavailuiden lakkautusten kanssa.

HSL on käytännössä edelleen YTV, johon enemmän tai vähemmän – pääsääntöisesti vähemmän – onnistuneesti sulautettiin HKL:n suunnitteluyksikkö. Eihän siinä niin pitänyt käydä, kovasti korostettiin juhlapuheissa aivan uuden joukkoliikennekuntayhtymän perustamista. Totuus on kuitenkin toinen: YTV:n porukka jatkoi YTV:n tiloissa bussi- ja junaliikennetehtävissään, ja HKL:stä siirrettiin Pasilaan ne, jotka eivät onnistuneet järjestämään itseään ajoissa eläkkeelle tai kaupungin muihin virastoihin. Tällaisessa organisaatiossa on luonnollista, että pääpaino keskittyy bussiliikenteeseen ja vähän lähijuniin. Metrolle ei tarvitse tehdä mitään, sillä kruununjalokivenä se nauttii koskemattomuutta – kun säästetään, metrosta ei supisteta mitään. Ja kun lisätään liikennettä, metrolle ei tehdä silloinkaan mitään. En tiedä, onko HSL:ssä metrodedikoitua virkamiestä, mutta jos on, ihmettelen miten hän saa päivänsä kulumaan.

Ratikkaliikenne joutui tässä konstellaatiossa lapsipuolen asemaan, ehkäpä vielä pahemmin kuin HKL-Suy:n aikana. Se ei kiinnosta esimiesporrasta, se ei ole seksikkäästi ylikunnallista, se on vallalla olevan virheellisen käsityksen mukaan kallista. Ei sellaisissa oloissa voi olettaa sellaista innovatiivisuutta, että esimerkiksi bussilinjan 17 sijaan olisi ajettu päiväsaikaan linjan 1 vuorot Eiraan asti, terveysaseman nurkalle.

Jostain syystä on kuitenkin käynyt niin, että ratikkalinjojen matkustajamäärät ovat nousseet peräti 5,8 %. Sitä ennen ne kai laskivat, joten en tiedä, mikä olisi tilanne jos verrattaisiin viime vuotta muutaman vuoden takaiseen.

HSL:ään rekrytoitu nuori suunnittelijapolvi on näyttänyt kyntensä kantakaupungin bussilinjastouudistuksen kanssa. Se oli rohkea veto, joka toivottavasti palkitaan nurinoista huolimatta sillä, että matkustajamäärät nousevat. Tosin viestintäosaston tuki puuttuu kokonaan, mikä on sääli ja millä lie huomattava vaikutus matkustajamääriin. Kaikesta huolimatta tällainen pilottiprojekti antaisi onnistuttuaan rohkeutta ja voimia jatkaa työtä. Raitiolinjastossakin on potentiaalia rationalisointiin ja selkeytykseen siten, että kustannukset eivät kasva mutta palvelu paranee. Potentiaali ei kuitenkaan realisoidu, jos ei kukaan käske tehdä asialle jotain.
 
HSL on käytännössä edelleen YTV, johon enemmän tai vähemmän – pääsääntöisesti vähemmän – onnistuneesti sulautettiin HKL:n suunnitteluyksikkö. ... Metrolle ei tarvitse tehdä mitään, sillä kruununjalokivenä se nauttii koskemattomuutta – kun säästetään, metrosta ei supisteta mitään. ...
Voisiko tämän kaiken enää selvemmin sanoa! Erittäin hyvä analyysi siitä, missä joukkoliikenteen ja HSL:n kanssa ollaan.

Paitsi ehkä sen, että kun säästetään, metrosta ei pelkästään supisteta mitään, vaan sinne kaadetaan 10–100 -kertaisia rahamääriä verrattuna siihen, mitä muualta karsitaan.

Pieni esimerkki, joka ei liity ratikoihin, mutta kuvastaa asennetta. Kotilinjallani 98 oli vielä kesällä ruuhka-aikaan 15 minuutin vuoroväli, muuten 20 minuuttia. Nyt on koko päivän 20 minuuttia. Asia on perusteltu ihan oikein sillä, että on helppo muistaa aikataulu, joka on koko päivän sama. Mutta olisihan muutoksen voinut tehdä niinkin päin, että koko päiväksi olisi muutettu 15 minuuttia. Sekin on yhtä helppo muistaa kuin 20 minuuttia.

Mutta mitä tapahtuukaan samaan aikaan metrossa? Käynnissä on noin 250 miljoonan euron ”uudistus”, jonka perusteluna on puolittaa metron 4 minuutin vuoroväli 2 minuuttiin. Perusteluna valehdellaan, että siten lisätään metron matkustajamääriä eli joukkoliikenteen käyttöä. Valehteluksi tämän perustelun osoittaa esim. Strafican uusimman laituripituusselvityksen sivun 5 kuva. Se näyttää metron nousumäärien pysyneen ennallaan 11 vuoden ajan, jolloin metron vuoroväli on vaihdellut 2,5 minuutista 4 minuuttiin.

Metron vuoroväli liityntäliikennejärjestelmässä ei ole junien vuoroväli, vaan liityntäliikenteen vuoroväli. Omalla kohdallani metron vuoroväliä on harvennettu. 98:n kierrosaika tasausaikoineen lienee 30 minuuttia, kierroksen ajomatka 10,6 km. En tiedä, mitä liikennöintisopimus maksaa, mutta lisävuoro linjalle maksanee noin 200.000 €/vuosi. Pelkällä metron vuorovälilyhennyksen rahoituslaitoskorolla saa 19 bussilinjojen lisävuoroa. Mutta koska onhan lainan pääomakin pakko joskus maksaa takaisin, metro vuorovälin lyhennyksen kokonaishinnalla saa 52 lisäbussivuoroa 30 vuodeksi. Idän liityntäliikenteessä on runsas 10 bussilinjaa, joten joka linjalle saisi 4–5 lisävuoroa sillä rahalla, joka tuhlataan metron vuorovälin lyentämiseen niin, että linjanopeus laskee ja luotettavuus heikkenee. Ja kummallakohan satsauksella voisi olla vaiktusta joukkoliikenteen matkamäärään.

Antero
 
Seuraavana käydään varmaankin seiskalinjan kimppuun. Eikös ykkössarjan nivelvaunujen pidentämistä nimenomaan perusteltu mahdollisuudella säästä liikennöintikustannuksissa poistamalla seiskan ruuhkavuorot? Eli sieltä saadaan pian neljä ruuhkavuoroa pois.

No, nyt ne on keksineet perustella ne ykkössarjan välipalat näillä nelosen ja kympin nipistyksillä. Ymmärtääkseni. Tosin eihän mikään estä käyttämästä yhtä korttia kahteen kertaan. Mutta on kai kuitenkin niin, että seiskalla on sellaisia piikkejä, ettei se 10 min oikein riitä edes välipaloilla.

Oikeassa olit. Ja niin minäkin. Nyt käytetään sitten se välipalakortti toiseen kertaan ottamalla seiskalta ruuhkia pois. Helsingin Uutiset on ottanut seiskojen ruuhkavuorojen poistamisen oikein otsikkoonkin: http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/255719-raitioliikenteeseen-harvennuksia Toiset ruuhkavuorot jäävät toistaiseksi, sillä vähennystä on vain kaksi vuoroa.

Pistetäänkös pystyyn veikkaus, mitä kaikkea meiltä viedään 2015, kun 2014 näkyy menevän näin helpolla?
 
Pistetäänkös pystyyn veikkaus, mitä kaikkea meiltä viedään 2015, kun 2014 näkyy menevän näin helpolla?

Vaikea vielä sanoa vuodesta 2015 kun ei tiedä miten linjastoa tullaan uudistamaan. Jotenkin musta kuitenkin tuntuu että ykkösen alasajoa jatketaan lakkauttamalla vaikka päiväliikenne kokonaan. Näin saadaan linjaa "selkeytettyä" kun voidaan luopua A-tunnuksesta ja ajaa pelkkää ruuhkalinjaa 1 Kauppatori-Käpylä. Eiran hännästä voidaan tietysti luopua koska 2/3 hoitaa tuon osuuden ja sille voi vaihtaa Hakaniemessä tai Kauppatorilla. Tästä ei sitten olekaan enää pitkä matka koko ykkösen lakkauttamiseen.
 
Oikeassa olit. Ja niin minäkin. Nyt käytetään sitten se välipalakortti toiseen kertaan ottamalla seiskalta ruuhkia pois. Helsingin Uutiset on ottanut seiskojen ruuhkavuorojen poistamisen oikein otsikkoonkin: http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/255719-raitioliikenteeseen-harvennuksia Toiset ruuhkavuorot jäävät toistaiseksi, sillä vähennystä on vain kaksi vuoroa.

Pistetäänkös pystyyn veikkaus, mitä kaikkea meiltä viedään 2015, kun 2014 näkyy menevän näin helpolla?
Eikö NrI-nivelvaunujen välipaloituksen hankinnan "hinta" ollut juuri niiden sijoittaminen seiskoille ja vuorovälin harvennus sen myötä? Näin mä ainakin muistan mm. Lauri Rädyn esittäneen idean päättäviin elimiin.
 
Eikö NrI-nivelvaunujen välipaloituksen hankinnan "hinta" ollut juuri niiden sijoittaminen seiskoille ja vuorovälin harvennus sen myötä? Näin mä ainakin muistan mm. Lauri Rädyn esittäneen idean päättäviin elimiin.

Näinhän se alunperin oli. Kaikki ruuhkat eli 4 kpl pois seiskalta. Olisi ollut hyvä ratkaisu, niin olisi saanut linjat 3 ja 7 tahdistettua. Lähinnä ajattelen tässä tulevaisuutta ja Topeliuksenkatua, jolloin niillä olisi pitkä yhteinen osuus Eläintarhasta etelään.

Mutta kuten tuossa kaksi viestiä ylempänä lainailin, niin "muuttuneessa tilanteessa" homma ei sitten mennytkään niin, vaan ne neljä ruuhkaa otettiinkin linjoilta 4 ja 10. Sieltä itse asiassa taidettiin ottaa peräti 5 ruuhkaa, ellen väärin muista.

No, nyt sitten otetaan vielä seiskaltakin kaksi ruuhkaa. Onhan se hyvä diili – 7 for the price of 4!

Ehdotan, että lakkautetaan myös bussilinja 53, sillä onhan kaupunkiin hankittu välipalallisia ratikoita.
 
Kun aina mietitään, että mitä lisää, niin miten olisi, mistä ollaan valmiita luopumaan, mistä pitäisi luopua?

Nyt kun linjastoa suunnitellaan uudelleen, mitkä kisko-osuudet mahtavat olla liipaisimella? Blogissaan nimenomaan alleviivasivat, että osa linjastosuunnittelmaa on tutkia tarpeettomat reitit.

Ei tarvinne sanoa: ykkönen ja linjat. Jos linjoille ei vieläkään saada mitään vuoroa kääntymään, niin sen tarina lienee ohi. Ei taitaida edes mennä päättäjille läpi enää neljäs kiskotus pohjoiseen reilun puolen kilometrin sisällä -puhun tietysti jatkosta Sturenkadulle, niin joku linja voisi ajaa siitä Arabiaan tai koskelaan päin kivasti. Mitähän sitten, jos Koskelan varayhteys rakennetaan Käpylään? Siitä puheenollen, Sturenkadun pohjoispää saa olla ainakin niin kauan kuin varayhteyttä ei ole.

Vielä yksi: Nordeskiöldinkadun itäpää ja Viipurinkatu. Esmes KANJO'ssa siitä suositeltiin luovuttavan ja vedettävän nykyistä ysiä vastaava linja sitä kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Kun aina mietitään, että mitä lisää, niin miten olisi, mistä ollaan valmiita luopumaan, mistä pitäisi luopua?

Nyt kun linjastoa suunnitellaan uudelleen, mitkä kisko-osuudet mahtavat olla liipaisimella? Blogissaan nimenomaan alleviivasivat, että osa linjastosuunnittelmaa on tutkia tarpeettomat reitit.

-Merisotilaantorin lenkki - terminaalille ajaminen riittänee.
-Tarkk'ampujankadun lenkki. Tähän mennessä se on vaan toiminut kympin eteläisenä päättärinä. Alueella on niin hyvä palvelutaso muutenkin että tätä ei tarvita.
-Länsi-Pasila. Täällä ajetaan pääosin hyvin kevvyillä kuormilla, eikä mutkitteleva reitti ainakaan nopea ole. Viimeistään Ilmalan radan yhteydessä reittiä oikaistava.
 
Ei tarvinne sanoa: ykkönen ja linjat. Jos linjoille ei vieläkään saada mitään vuoroa kääntymään, niin sen tarina lienee ohi. Ei taida edes mennä päättäjille läpi enää neljäs kiskotus pohjoiseen reilun puolen kilometrin sisällä -puhun tietysti jatkosta Sturenkadulle, niin joku linja voisi ajaa siitä Arabiaan tai Koskelaan päin kivasti. Mitähän sitten, jos Koskelan varayhteys rakennetaan Käpylään? Siitä puheenollen, Sturenkadun pohjoispää saa olla ainakin niin kauan kuin varayhteyttä ei ole.

Koskelan hallin suunnasta tulee raideyhteys Käpylään, eikä Sturenkadun pohjoispäätä tietenkään pureta, senhän sanoo jo järkikin.

- - -
Helsingin kaupunki, Esityslista 24/2013
Kaupunkisuunnittelulautakunta 24.09.2013

Koskelan varikon käyttövarmuutta parannetaan yhdistämällä varikko vararaiteella Kunnalliskodintien kautta Käpylän raideverkkoon.
 
-Merisotilaantorin lenkki - terminaalille ajaminen riittänee.
-Tarkk'ampujankadun lenkki. Tähän mennessä se on vaan toiminut kympin eteläisenä päättärinä. Alueella on niin hyvä palvelutaso muutenkin että tätä ei tarvita.
-Länsi-Pasila. Täällä ajetaan pääosin hyvin kevvyillä kuormilla, eikä mutkitteleva reitti ainakaan nopea ole. Viimeistään Ilmalan radan yhteydessä reittiä oikaistava.

Mun mielestä Kirra ansaitsee pysäkkinsä.

Länsi-Pasilassahan on tarkoitus suoristaa seiskan lenkkiä, kun ysi jatkaa Ilmalaan, mutta ilman ysin jatkoa seiskan lopeytaminen lännen puolella tarkoittaisi töölö-keskusta -yhteyden menettämistä. Keskustan ja Kallion suuntaan palveleva 23 ei ole mitenkään luotettava linja ja matka-aika melkoinen, kun tullaan ruuhkassa keskustasta vai muuttuisiko Länsi-Pasila 'metroliitynnäksi' asemalle. Lisäksi Länsi-Pasilan terveysasema on Vallilassa.
 
-Merisotilaantorin lenkki - terminaalille ajaminen riittänee.
Itäisimmiltä taloilta on matkaa Mastokadun pysäkille 700 metriä. Muutos olisi järkevä, ainut ongelma olisi se, että itäisimmille taloille olisi pakko laittaa pyörimään (tyhjä) pakettiauto, eli aivan täysimääräisenä ei syntynyttä säästöä saataisi takaisin.

-Tarkk'ampujankadun lenkki. Tähän mennessä se on vaan toiminut kympin eteläisenä päättärinä. Alueella on niin hyvä palvelutaso muutenkin että tätä ei tarvita.
-Länsi-Pasila. Täällä ajetaan pääosin hyvin kevvyillä kuormilla, eikä mutkitteleva reitti ainakaan nopea ole. Viimeistään Ilmalan radan yhteydessä reittiä oikaistava.
Länsi-Pasilassahan on tarkoitus suoristaa seiskan lenkkiä, kun ysi jatkaa Ilmalaan, mutta ilman ysin jatkoa seiskan lopeytaminen lännen puolella tarkoittaisi töölö-keskusta -yhteyden menettämistä. [---] Vai muuttuisiko Länsi-Pasila 'metroliitynnäksi' asemalle.

Kirurgille menee nyt 10 ja 24. Siinä on yksi linja liikaa. Mieluummin ehkä lopettaisin linjan 24 osuuden keskustasta etelään. Raitiovaunu kuitenkin houkuttelee niin paljon paremmin matkustajia kuin bussi.

Samaten Toiselle linjalle voisi ajaa raitiovaunu ja linjan 23 voisi lakkauttaa. Linjan 23 matkat voi tehdä joko raitiovaunuilla 3, 7 ja 9 tai bussilla 59 lukuunottamatta väliä Pasilan asema - Ruskeasuo viikonloppuisin. Ehkä linjan 59 lyhennelmä viikonloppuisin...?

Länsi-Pasilassa on muutakin tarjontaa heikkojalkaisille (59 ja viikonloppulinja Pasilan asema - Ruskeasuo, jos 23 laitettaisiin rullalle). Lisäksi tällä hetkellähän tilanne on se, että linjan 23 kyytiin Länsi-Pasilasta nousseen kannattaa aina vaihtaa junaan Pasilassa, jos hän on matkalla keskustaan, eli metroliitynnällä ei olisi vaikutusta matka-aikaan.

Edit: Linjan 69 voisi siirtää kulkemaan Länsi-Pasilan kautta samaa reittiä kuin 58 korvauksena pidentyneestä kävelymatkasta.
 
Viimeksi muokattu:
Ehdotan, että lakkautetaan myös bussilinja 53, sillä onhan kaupunkiin hankittu välipalallisia ratikoita.
Rukouksesi on kuultu:

Espoon kaupunkiradan liikennöintiselvitys sanoi:
Linja 205 reitti muutetaan palvelemaan välillä Leppävaara–Meilahti–Hakaniemi. Reittimuutoksella korvataan lakkautettavan Helsingin linjan 53 palvelu liikennöimällä Helsingin linjan 53 reittiä Munkkiniemen aukiolta Hakaniemeen. Leppävaaran ja Meilahden välinen osuus pysyy linjan entisellä reitillä. Linja on palvellut jo nyt työmatkaliikenteessä Leppävaaran ja Meilahden välillä, ja Helsingin keskustaan asti suunnatut matkat Leppävaarasta kuljetaan junalla. Helsingin sisäiset linjat tarjoavat korvaavan yhteyden Meilahden ja Kampin välillä. Reittimuutos aiheuttaa yhden autopäivän lisäystarpeen

Lähde: Espoon kaupunkiradan liikennöintiselvitys (2013/12)
 
Takaisin
Ylös