Maailman pienin raitiotieverkosto?

Max

Liittynyt
26 Elokuu 2008
Viestit
1,210
En löytänyt tälle aiheelle omistettua ketjua, vaikka muistankin täällä lukeneeni itävaltalaisesta pikkukaupungista, jossa raitiovaunu ajelee parin kilometrin mittaisella reitillään.

Tänään kuitenkin törmäsin tietoon Krimillä sijaitsevan Molochnen raitiotiestä. Kylässä on 2300 asukasta ja siellä on vuodesta 1989 lähtien ollut käytössä 1,5 km pitkä raitiotie, joka kuljettaa kansaa kylästä hiekkarannalle. Melko maaseutumaisissa oloissa mennään esim. tällä videolla.
 
Onpas värikkäät vaunut!

Se itävaltalaiskaupunki on Gmunden.
 
Molotshnen raitiotie on maailman pienin yleisen säännöllisen liikenteen raitiotie, jos sen voi tähän kategoriaan laskea. Tästä statuksesta hiukan epäilyksenalaisen tekee, että radan liikenne ei ole ympärivuotista, eikä rata ilmeisestikään ei virallisesti ole kenen hyvänsä käytettävissä, vaan on varattu paikallisen kylpylän sisäiseen käyttöön, vain kylpylän asiakkaille. Käytännössä, niin ainakin erilaiset nettilähteet ym. ovat kertoneet, kulkijoita ei kontrolloida millään tavoin, ja radalla matkustaa milloin kukakin.

Jos näistä em. syistä Molotshnen rataa ei voi pitää "oikeana" yleisen säännöllisen liikenteen raitiotienä, sitten pienimmän systeemin status ainakin Euroopassa kuuluu Gmundenille.
 
Eikä rata ilmeisestikään ei virallisesti ole kenen hyvänsä käytettävissä, vaan on varattu paikallisen kylpylän sisäiseen käyttöön, vain kylpylän asiakkaille. Käytännössä, niin ainakin erilaiset nettilähteet ym. ovat kertoneet, kulkijoita ei kontrolloida millään tavoin, ja radalla matkustaa milloin kukakin.
Tuon ukrainankielisen wikin mukaan vaunut ovat kylpylävieraiden käytössä neljä kertaa päivässä ilman lisämaksua ja muut maksavat konduktöörille. Systeemi olisi siis avoin kaikille. Hiekkarannalla lienee talvisaikaan vähän kysyntää, joten tosiaan osan vuotta vaunut lomailevat.
 
USA:ssa oli josssin kauppakeskuksessa raitiotie parkkipaikan ja päärakennuksen välillä. Se kulkee osittain maan alla mutta kalustona on vanhoja raitiovaunuja, joita oli hieman modattu. Tällä foorumilla on myös kuvia siitä jossain ketjussa.

Erilaisia matkailu- ja museoraitioteitä on paljonkin maailmalla joiden pituus ei päätä huimaa, mutta ihan joukkoliikenneväliineenä toimivista yksi lyhyimmistä lienee kanssa Tukholman uusi keskustaraitiotie pituus 3,5 km. Ei pärjää kuitenkaan Gmundenille joka on 2,3 km.

t. Rainer
 
joukkoliikenneväliineenä toimivista yksi lyhyimmistä lienee kanssa Tukholman uusi keskustaraitiotie pituus 3,5 km.

Spårväg City saattaisi voittaa jonkun "matkustajamäärä per linjan pituus" -kilpailun. Ruotsalaisella foorumilla mainittiin, että nousumäärä on tällä hetkellä luokkaa 25 300 vuodessa, mikä on kymmeniä prosentteja enemmän kuin aiemmalla bussilinjalla ja ilmeisesti edelleen kasvussa.
 
Spårväg City saattaisi voittaa jonkun "matkustajamäärä per linjan pituus" -kilpailun. Ruotsalaisella foorumilla mainittiin, että nousumäärä on tällä hetkellä luokkaa 25 300 vuodessa, mikä on kymmeniä prosentteja enemmän kuin aiemmalla bussilinjalla ja ilmeisesti edelleen kasvussa.

Siis 25 300 vuorokaudessa (heinäkuussa 2012). Se on tuonmittaiselle raitiolinjalle todella suuri luku, mutta ei yllätä kun on katsellut tungosta vaunuissa ja pysäkeillä. Sergelin torin laituri on aivan liian ahdas.

Samaan aikaan se yksityinen bussilinja, josta oli keväällä puhe, kulkee kuulemma lähes tyhjänä.
 
USA:ssa oli josssin kauppakeskuksessa raitiotie parkkipaikan ja päärakennuksen välillä. Se kulkee osittain maan alla mutta kalustona on vanhoja raitiovaunuja, joita oli hieman modattu. Tällä foorumilla on myös kuvia siitä jossain ketjussa.

Erilaisia matkailu- ja museoraitioteitä on paljonkin maailmalla joiden pituus ei päätä huimaa, mutta ihan joukkoliikenneväliineenä toimivista yksi lyhyimmistä lienee kanssa Tukholman uusi keskustaraitiotie pituus 3,5 km. Ei pärjää kuitenkaan Gmundenille joka on 2,3 km.

t. Rainer
Kyllä. Fort Worthin kauppakeskusrata tosiaan oli yksi maailman pienimmistä raitioteistä. Se on kuitenkin jo historiaa, lakkautuksesta tulee tänä vuonna kuluneeksi kymmenen vuotta. Tukholman keskustaraitiotietä puolestaan ei voi laskea mukaan, koska tässä ketjussa kaikesta päätellen lähtöoletuksena on, että saman kaupungin raitiotiet lasketaan yhdeksi kokonaisuudeksi, vaikka raideyhteyttä linjojen välillä ei olisikaan. Jos raideyhteys on välttämätön samaan kokonaisuuteen kuulumiseksi, sitten Tukholman Spårväg City kiistatta tosiaan on yksi pienimmistä. Kaikkein pienimmän ympärivuotisen mantteli menee siinä tapauksessa kenties Buenos Airesin Tranvía del Estelle, jonka kalusto koostuu yhdestä ainoasta vaunusta, ja linjan pituuskin on vain kaksi kilometriä (ja linja on siis BA:n muista raitioteistä erillään ilman ratayhteyttä). Kiitos Maxin antamien tietojen liikenteen kaupallisuudesta pitäisin pienimpänä "varsinaisena" raitiotienä kuitenkin Molotshnen systeemiä, huolimatta liikenteen sesonkiluonteesta.
 
Eikös USAssa ole rakennettu ja rakenteilla City Circle -linjoja? Ajetaan keskustassa ympyrää yhteen suuntaan. Vaan pituuksista en tiedä.
 
Toki on. Useimmat toki ovat enemmän turisti- ja/tai museolinjoja kuin vakinaisen liikenteen raitioteitä, vaikka liikenne olisikin ympärivuotista. Ainakin useimmilla näistä systeemeistä ylittyy kylläkin 2 kilometrin rajapyykki, vaikka alle kolmen kilometrin jäädään. Seattlen kaupunkilinjan pituus on 2,1 kilometriä, ja jos se lasketaan pikaraitiotiestä erilliseksi, se on Buenos Airesin linjan jälkeen mahdollisesti toiseksi pienin ympäri vuoden ajettava linja. Seattlen tapauksessa ei edes ole mistään turistiliikenteestä kyse, vaan rata on täysin vakinaisen liikenteen tarpeita silmälläpitäen rakennettu ja liikennöity.
 
Takaisin
Ylös