Matalalattiavaunujen turvallisuus

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,163
Kopioin tähän SRS:n uutissivulta:

SRS uutissivu sanoi:
Basel 29.1. Aamuvarhaisella Combino törmäsi toisen Combinon perään hiljaisella vauhdilla.
BVB yritti salata koko tapauksen ja kuljettaa vaunut huomaamatta pois paikalta.
Ilmeisesti vaunut saivat huomattavia vaurioita rakenteensa johdosta. Combinoilla ei muutenkaan ole mennyt hyvin.
Onnettomuuskuvia ehti näytille Tramforum Baseliin, mutta BVB:n painostuksesta ne poistettiin ja koko keskusteluketju lukittiin. Alla linkki em. forumin asiaa koskevaan juttuun, jossa on ainakin vielä yksi sisäkuva. Linkki
Jo pitkään on mietityttänyt myös meidän Varioidemme heikko rakenne ja nimen omaan matalalle tulevat ikkunat. Jos vaikka ihan henkilöauto törmää korkealattiaiseen ratikkaan, niin auto menee lunastukseen mutta ratikkaan tulee ehkä vähän peltivauriota. Mutta matalan vaunun ikkunoista menee läpi mikä vaan. Vielä ei ole sattunut vakavia onnettomuuksia (meillä), mutta mitkä ovat todelliset riskit? Tuossa Baselin-linkissä tuli pahaa jälkeä, vaikka vauhti oli hiljainen.
 
SRS uutissivu sanoi:
Onnettomuuskuvia ehti näytille Tramforum Baseliin, mutta BVB:n painostuksesta ne poistettiin ja koko keskusteluketju lukittiin.
Vai on Sveitsi vielä totalitaristinen maa... Vähän veikkaisin, että ei tuollaisella salailulla kuitenkaan mitään hyvää saa aikaiseksi.
 
Veikkaisin, että raitiovaunuille on jossakin määrätty lujuudet eri korkeuksilla sivusta ja edestä. Kaikkien raitiovaunujen pitäisi siis olla yhtä kestäviä. Onnettomuuksia voi sattua autoillekin, ei vain raitiovaunuille. Mutta auttaisiko raitiovaunujen kestävyyteen ikkunoiden pienentäminen?

Onni onnettomuudessa, Baselin Combinoja ei vielä ole korjattu vaan ne ovat kaikki menossa Siemensille 60 päivän remonttiin. Baselin molemmat raitiovaunuoperaattorit ovat ostamassa yhteensä 55 uutta raitiovaunua. Siemensejä eivät ainakaan osta. Toivottavasti uudet ovat kestävempiä.
 
Takaisin
Ylös