Näytetään tulokset 1-5/5

Viestiketju: Metaanikäyttöinen raitiovaunu

  1. #1

    Liittynyt
    05.08.2005
    Viestejä
    28

    oletus Metaanikäyttöinen raitiovaunu

    Liikennebiokaasu.fi sivuston kautta tuli tieto, että Malesiassa Malakkassa (Unescon World Heritage -kohde)
    otetaan käyttöön kesällä 2013 maakaasukäyttöinen raitiovaunujärjestelmä. http://mrailsinternational.com/projects.html

    Periaatteessa polttoaineeksi kävisi myös paikallinen, puhdistettu biokaasu, koska molemmissa (biokaaasu ja maakaasu) pääpolttoainekomponentti on metaani.
    Dieselkäyttöön verrattuna maakaasumoottorin pakokaasuissa ei ole hiukkasia ja moottorin ääni on alhaisempi joten se on taajamakäyttöönkin kohtalaisen hyvä.

    Seuraava kehitysvaihe voisi olla hybridiraitiovaunu, jolloin jarrutusenergia saataisiin talteen kiihdytyksiä varten.

    Sakari Aalto
    Ulvila
    SA

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Metaanikäyttöinen raitiovaunu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aaltos Näytä viesti
    Liikennebiokaasu.fi sivuston kautta tuli tieto, että Malesiassa Malakkassa (Unescon World Heritage -kohde)
    otetaan käyttöön kesällä 2013 maakaasukäyttöinen raitiovaunujärjestelmä. http://mrailsinternational.com/projects.html
    Polttomoottorikäyttö raideliikenteen moottorivaunuissa on ikivanha juttu, harvemmin niitä vaunuja on kuitenkaan nimitetty ratikoiksi. Linkattujen sivujen toiminta takkuili, joten en saanut selville, millä perusteella polttomoottorikäyttö tässä on valittu. Eurooppalaisella talouden rakenteella sellainen ei kuitenkaan ole järkevää. Sähkö tulee halvemmaksi, ja sillä on lisäksi ympäristöedut.

    Voisi kuitenkin arvata, että yksi syy olisi ilmajohdon välttäminen historiallisten rakennusten keskellä. Tämä on minusta puhtaasti mielipidekysymys, mutta onhan tästä syystä pantu muutamassa eurooppalaisessa kaupungissa aika lailla rahaa ilmajohdottomiin osuuksiin. Polttomoottori tulee varmaankin halvemmaksi kuin akut tai kallis kolmikiskorata. Mutta minun valintani on kyllä mieluummin ilmajohto kuin poltomoottorin pörinä. Eihän se pörinäkään sinne historiaan kuulu.

    Antero

  3. #3
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Metaanikäyttöinen raitiovaunu

    Kävin noilla seuduilla kieppumassa jokin aika takaperin, mutta raitiotietä en havainnut. Malakkaan rakennettiin kiinalaisten valmistama monorail 2010, joka on ollut toimimaton suurimman osan ajasta. Sitä pidetäänkin sirkuslaitteena ja "valkoisena norsuna" paikallisten silmissä. Saman on pelätty tapahtuvan myös raitiotien kohdalla. Kukaan ei esimerkiksi tiedä minkälaisia raitiovaunut tulevat tarkemmin olemaan, mutta kiinalaiset ne nyt ainakin valmistavat. Jossain vaiheessa ratikoiden mainittiin olevan kaksivaunuisia ja noin 120 matkustajaa vetäviä. Koko Aasiassa on kovin vähän osaamista raitioteiden rakentamisesta, joten sekään ei lisää uskoa hankkeeseen. Lisäksi urakan hinta sovittiin jo ennen kuin reitti oli tarkasti suunniteltu. Sinällään kaasukäyttöinen ratikka voi olla järkevä, koska Malesian sähkö tuotetaan 90% fossiilisilla. Metaani oli uusi tieto itselle sillä aiemmin käsitin projektin pohjautuvan maakaasuun. Ja toki polttokennoista voi löytyä tulevaisuudessa ratkaisuja polttomoottorin ja ilmajohtojen korvaajaksi.

    Muutenkin Malesia on mielenkiintoinen maa. Korruption määrä on kaikilla tasoilla suurta ja työn laatu suhteellisen heikkoa. Näennäinen demokratia, mutta käytännössä yksipuoluejärjestelmä tarjoaa hyvät puitteet korruptiolle. Malesia on silti alueen kärkivaltioita jota naapurivaltiot seuraavat. Vielä kun lisää kiinalaisten suuren vaikutuksen maassa niin yhtälö on sekava.
    Viimeisin muokkaaja SlaverioT; 03.11.2012 kello 21:21.

  4. #4

    Liittynyt
    05.08.2005
    Viestejä
    28

    oletus Vs: Metaanikäyttöinen raitiovaunu

    Tarkennan välittämääni uutista sen verran, että polttoaine on maakaasua (CNG=compressed natural gas). Otsikon laadin lähinnä siksi, että maakaasun ohella myös muut runsaasti metaania sisältävät kaasut sopinevat polttoaineeksi. Asia on sikäli kiinnostava, että etenkin jäteperäisen metaanin hiilitase on tosi hyvä. Maantieliikenteessä jäteperäisellä metaanilla toimivan ajoneuvon päästöt ovat samaa luokkaa kuin jos moottorina olisi tuulisähköä käyttävä sähköauto. Laivaliikenteeseen ja nyt myös jo raskaaseen maantieliikenteeseen on tulleet ensimmäiset ajoneuvot, joissa metaani kulkee mukana nestemäisessä muodossa.

    Sakari Aalto
    Ulvila
    SA

  5. #5
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Metaanikäyttöinen raitiovaunu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aaltos Näytä viesti
    Tarkennan välittämääni uutista sen verran, että polttoaine on maakaasua (CNG=compressed natural gas). Otsikon laadin lähinnä siksi, että maakaasun ohella myös muut runsaasti metaania sisältävät kaasut sopinevat polttoaineeksi.
    Huomasin asian vasta viestini lähettämisen jälkeen. Metaani voi tosiaakin olla merkittävä liikennekaasu Suomessa varsinkin ottaen huomioon että sitä syntyy esimerkiksi kaatopaikoilla ja karjataloudessa runsaasti jopa soihtuna poltettavaksi. Nykyiset etanolipohjaiset biopolttoaineet eivät myöskään tunnu olevan juurikaan fossiilisia ekologisempia, joten parempia energianlähteitä tarvitaan. En kuitenkaan siis odottaisi Malesian esimerkiltä liikaa, koska maassa tehdään valitettavan usein asioita kehnosti.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raitiovaunu- ja bussikuvia 22.5.2007
    kirjoittanut Kotkalainen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 24.05.2007, 07:34
  2. Mikä on paras raitiovaunu?
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 04.02.2007, 15:43
  3. Raitiovaunu Tallinnan satamaan?
    kirjoittanut Jusa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 10.05.2006, 15:45
  4. Raitiovaunu kiskoilta 23.12.2005
    kirjoittanut a__m foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.12.2005, 17:42
  5. Raitiovaunu HKL 154 (MVV 455) Helsinkiin 22.07.
    kirjoittanut Albert foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 22.07.2005, 11:08

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •