Tallinna tilaa 15 matalalattiaraitiovaunua Espanjasta

JE

Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
1,224
Tallinnan liikennelaitos TTTK on tilannut 15 uutta matalalattiaraitiovaunua CAF:lta Espanjasta. Vaunut ovat tulossa linjalle 4, ja mitä ilmeisimmin KT4SU-sarjan aikakausi kaupungissa alkaa näin lähestyä päätöstään.

http://www.ohtuleht.ee/498702
 
Jutussa mainitaan CAFin lisäksi Stadler. Onkohan Transtech mahtanut tarjota? Vaunun sinänsä luulisi sopivan Tallinnaan hyvin.
 
Transtech ei tarjonnut. Se on tavallaan todella sääli, sillä Helsingin vaunu olisi tainnut ihan sellaisenaan sopia myös Tallinnaan, vajaan 7 cm raideleveysero ei käsittääkseni olisi aiheuttanut muutostöitä runkoon. Toisaalta tuo oli pedattu CAF:lle alun alkaenkin sen päästökauppahärdellin osana, joten voi ajatella niinkin, että Stadler on hölmöyttään tehnyt turhaa työtä kisaan osallistuessaan.

Niin tai näin, epäilen kyllä kovasti CAF:in vaunujen toimivuutta. Aikovat toki rakentaa neloslinjan lähes uusiksi, jotta vaunut kestäisivät. No, nähtäväksi jää. Onhan se kuitenkin hienoa, että saavat vihdoin uusia vaunuja.
 
Transtech ei tarjonnut. Se on tavallaan todella sääli...

Sen ymmärtää kyllä, vasta kun Helsingistä saadaan hyvä referanssi, kannattaa alkaa todella myymään. Voi olla niinkin, että Helsingin projekti työllistää siinä määrin, että edes resursseja tarjouskilpailuihin osallistumiseen ei ole.
 
Sen ymmärtää kyllä, vasta kun Helsingistä saadaan hyvä referanssi, kannattaa alkaa todella myymään. Voi olla niinkin, että Helsingin projekti työllistää siinä määrin, että edes resursseja tarjouskilpailuihin osallistumiseen ei ole.

Miksi hankkia romuja transulta.
 
Miksi hankkia romuja transulta.

Tarkoitatko, että Transtech olisi tehnyt Tallinnaan jonkinlaisen romuversion halvalla?

Vai sitä, että Helsingin Artic-vaunut ovat romuja? Jos jälkimmäistä, niin mielipiteesi tuntuu eroavan sen verran reippaasti yleisestä mielipiteestä, että jotain perusteluja olisi kiva kuulla. Vaikka jlf-kulttuuriin toki kuuluukin, ettei niitä koskaan tule, ainakaan asiallisia. Mutta ehkä muodostat siinä poikkeuksen?
 
Miksi hankkia romuja transulta.
Mielenkiintoinen näkemys sinulla. Tiedätkö jotain mitä kukaan muu ei?
Eli Artic -vaunu 401 ja tuleva 402 ovat molemmat protoja. SRS-uutisistakin näet, että esim. eilen oli häikkää. Muistahan, että nuo mainitut vaunut (no 402 ei vielä ole täällä) ovat aivan uuden vaunutyypin protoja! On tarkoituksenakin etsiä parin vuoden aikana mahdolliset heikkoudet ennen sarjavalmistuksen alkua.
Että kerro ihmessä tietosi, jonka perusteella "transut" ovat romuja!

---------- Viestit yhdistetty klo 15:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:54 ----------

Merisairaaksi tulin tuossa uudessa vempaimessa.
No tuo on höpöä. Ratti-Kariassa olisit sitten jo oksentanut.
 
Periaatteessa samoja vaunuja CAF tarjosi Helsinkiin, mutta Transtech voitti kisan. Mutta hyvä, että Tallinnaan ei tule moninivelvaunuja. Vaikka Tallinnan verkko ei ole mäkinen, rata on paikoin niin kelvottomassa kunnossa, ettei moninivelvaunu kestä siellä.

Olen iloinen tallinnalaisten puolesta, että saavat vihdoin nykyaikaista raitiovaunukalustoa. Raitiovaunujen pitkä kestoikä on ollut Tallinnassa raitioteiden imagolle vahingoksi. Kehnot sosialisimin ajan bussit ovat kadonneet jo ajat sitten, ja kun niitä aluksi korvattiin 10–15 vuotta vanhoilla käytetyillä autoilla, nekin olivat pitkä loikka kohti nykyaikaa. Ja käytetyt bussitkin oli pakko uusia kohtalaisen pian, joten kokonaisuutena bussikalusto on Tallinnassa kohtuullisen modernia. Ja bussikaluston modernisoituessa sosialismin ajan ratikat näyttävät entista antiikkisimmilta ja ankeilta.

Antero
 
Takaisin
Ylös