Tallinna tilaa 15 matalalattiaraitiovaunua Espanjasta

Minusta kotoisat Nr:t näyttävät ihan yhtä antiikkisilta kuin Tatrat :lol:

Kyllä periaatteessa, samoin kuin länsisaksalaisetkin 1970-luvun ratikat näyttävät jotakuinkin samalta. Mutta kyse lienee myös siitä, kuinka hyvin ratikoita on pidetty ja sisustuksestakin. Lisäksi meillä ei Nr-vaunuihin liity mitään traumaa neuvostoajan epäedistyksellisyydestä, joten on oikeastaan ihan sama, vaikka ne näyttävät 40 vuotta vanhoilta. Ja me sentään saimme jo 15 vuotta sitten edelleen visuaalisesti moderniksi ratikaksi kelpaavan Variotramin, joten ratikkaverkko näyttää siltä, että se myös pystyy pysymään ajassa mukana. Voin kuvitella, että Helsingissä keskusteltaisiin ihan tosissaan jälleen ratikkaverkon lakkauttamisesta, jos meillä olisi vaunuina vain Nr-vaunuja.
 
Kyllä periaatteessa, samoin kuin länsisaksalaisetkin 1970-luvun ratikat näyttävät jotakuinkin samalta. Mutta kyse lienee myös siitä, kuinka hyvin ratikoita on pidetty ja sisustuksestakin.
Vaunujen ylläpidolla, varustuksella ja kunnolla on aivan keskeinen merkitys siihen mielikuvaan, jonka ne itsestään antavat. Tallinnassakin on ilmeeltään kahdenlaisia KT4-vaunuja. Toisissa on putkirunkoiset peltikuppipenkit, toisissa ihan oikeasti pehmeät 2-osaiset istuimet. Jälkimmäiset ovat viimeksi Saksasta ostettuja ja jo kerran siellä modernisoituja.

Kun omat kokemukseni KT4-vaunuista ovat alun perin Tallinnasta, koin kymmenkunta vuotta sitten melkoisen hämmästyksen kun matkustin Berliinissä täydellisesti uudistetulla KT4-vaunulla. Ei mitään tärinää eikä räminää. Sisustus oli täysin modernia ja ulkoisestikin vaunut olivat erittäin siistit ja varustukseltaan nykyaikaiset. Silloin oli Berliinissä uusia AEG:n matalalattiavaunuja, joissa matkustaminen oli huomattavasti ikävämpää ja vaihtestion jurnutus äänekästä ja ikävää.

Tatran KT4-vaunut, Valmetin Nr-vaunut ja HKL:n M100-vaunut ovat aikansa muotoilun tuotteita. Silloin vallitsi kulmikas muotokieli myös busseja ja jopa henkilöautoissa. Busseissa ja autoissa on tyyli vaihtunut edestakaisin monta kertaa, mutta ei 1970-luvun muotoilu raitiovaunuissa kuitenkaan antiikkiselta vaikuta. Pitkäikäisen laitteen muotoilulta edellytetään hillittyä ilmettä, jotta muotoilu kestää aikaa.

Antero
 
Minusta kotoisat Nr:t näyttävät ihan yhtä antiikkisilta kuin Tatrat :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=TcLlbi41EEI

Eivät nämä minusta mitenkään auttamattoman muinaiselta näytä katukuvassa. Eri asia tietysti, miten rytöisiä ovat sisältä. Veikkaan, että melko.

Toisaalta en ole mitenkään näiden nykymuotoiluperiaatteiden mukaisten avaruusvaunujen fani.

Huomion kiinnitää myös, että paljon pölkkyrataa, mutta urakisko joka paikassa.
 
Viimeksi muokattu:
Vaunujen ylläpidolla, varustuksella ja kunnolla on aivan keskeinen merkitys siihen mielikuvaan, jonka ne itsestään antavat.

Tästä olen tosiaan samaa mieltä, joskin tämän ketjun kontekstissa pitää huomioida se seikka, että näiden puutteista pääsee eroon vaunujen modernisoinnilla. Eli toki uudet vaunut tuovat modernia ilmettä, mutta se ei sinänsä poista vanhojen vaunujen modernisoinnin imagopotentiaalia. Ehkäpä siihen herätäänkin, kun ne uudet vaunut tulevat verrokiksi.
 
https://www.youtube.com/watch?v=TcLlbi41EEI

Eivät nämä minusta mitenkään auttamattoman muinaiselta näytä katukuvassa. Eri asia tietysti, miten rytöisiä ovat sisältä. Veikkaan, että melko.

Viimeksi torstaina Tallinnan raitiovaunuilla matkustettuani sanoisin, ettei ne sisältä ole mitenkään erityisen "rytöisiä". Toki siinä on ero, onko vaunu sinivalkoinen alkuperäinen Tallinnalainen neukkuajalta, vai punavalkoinen Saksasta tuotu ja siellä remontoitu.
 
Periaatteessa samoja vaunuja CAF tarjosi Helsinkiin, mutta Transtech voitti kisan.

Mutta Tallinnaan menee silti vain 80%-matalaa. Päissä on tavanomaiset telit (liekö joku CAF:in vanha konstruktio?). Sanoisin, että Tallinnan-vaunu on Articiin verrattuna ikään kuin edellistä sukupolvea. Vaikka siinä onkin Articin rakenne, jossa keskivaunu on 4-akselinen ja päätyvaunuissa on yksi teli kussakin, niin silti se tuntuu olevan enemmän sukua vaikkapa Tvärbanan vanhoille vaunuille, joissa niissäkin on korkealattiaiset päädyt tavanomaisin telein.

Silti on erinomaista, että Tallinna saa vihdoin uusia vaunuja. Samalla siellä rakennetaan uudelleen noin puolet verkosta eli neloslinja. Tänne linkatun uutisen käsitän niin, että myös kolmoslinja saa uusia vaunuja – rakennetaanko sekin uudelleen? Eikö tässä vaiheessa olisi kannattanut jo muuttaa koko verkko metriseksi ja palauttaa Saksasta käytettyinä hankittuihin vaunuihin alkuperäinen raideleveys?

Vaunuja tulee nyt 16 kpl, mutta sikäli otsikko on oikein, että vaunuja piti jossain vaiheessa tulla 15, jossain vaiheessa 17 ja nyt sitten 16.
 
Silti on erinomaista, että Tallinna saa vihdoin uusia vaunuja. Samalla siellä rakennetaan uudelleen noin puolet verkosta eli neloslinja. Tänne linkatun uutisen käsitän niin, että myös kolmoslinja saa uusia vaunuja – rakennetaanko sekin uudelleen? Eikö tässä vaiheessa olisi kannattanut jo muuttaa koko verkko metriseksi ja palauttaa Saksasta käytettyinä hankittuihin vaunuihin alkuperäinen raideleveys?
Tämä on kutkuttava ajatus. Tallinnassa lienee kohtalaisen suuri määrä KT4-vaunujen 1000 mm telejä, sillä Saksan tuontivaunuissa käytetään vanhoja 1067 mm telejä. Tunteeko joku tilastoja, jotta voisi sanoa, miten suuri osa Tallinnan vaunukalustosta on oikeastaan 1000-millistä. Eli vaunuston puolesta muutos ei luultavasi olisi vaikea.

Rataverkon puolesta taitaa kuitenkin olla. Tallinnassa on uusittu rataa viime vuosina keskutassa aika lailla. Ja se on tehty helsinkiläisellä betonikakkutekniikalla, jossa kiskot eivät ole käytettävissä uudelleen kuten ne olisivat pölkkyradassa tai betonirakenteissa, joissa raide ei ole valettu suoraan betoniin. Eli kaikki parin vuoden sisään uusittu rata tulisi piikata pois ja uusia kokonaan. Myös varikoiden raiteistot tulisi tietenkin uusia kokonaan.

Antero
 
Tunteeko joku tilastoja, jotta voisi sanoa, miten suuri osa Tallinnan vaunukalustosta on oikeastaan 1000-millistä.

Strassenbahn-Online -sivuston mukaan Tallinnaan on vuosina 1996-2013 hankittu 57 Derkku-KT4:sta. Näistä olisi jäljellä 49 KT4D(M) sekä 2 välipalallista. 73:sta alkuperäisestä Tallinnan KT4SU:sta olisi jäljellä vain 9 yksilöä. Loput on hylätty/modernisoitu. Jälkimmäisiä näyttäisi olevan 11 KT4SUM:nä sekä 10 välipalallisiksi muunnettuina. 43 yksilöä olisi siis hylätty. Hyvin on 1067-millin telejä riittänyt Derkku-vaunuhin. Onkohan joidenkin vaunujen pyörästöjä levennetty vai onko niihin käytetty telejä Tallinnan poistetuista T4-telivaunuista? Käyvätkö telivaunujen telit edes KT4:siin?

Kuriositeettina mainittakoon, että jokin Tallinnan KT4D -yksilöstä 128-132 (ehkäpä juuri nro 132) on alunperin toimitettu Berliiniin, josta se päätyi Geraan ja sai alleen 1000-mm:n telit vuonna 1989. Kahdeksan vuotta myöhemmin vaunu päätyi sitten Tallinnaan ja koki telinvaihdoksen uudestaan. Kyseinen vaunu on toimitettu 1970-luvun puolella, eli on vanhempi kuin Tallinnan hylätyt KT4:set.

Kuukausi sitten pääsin Tallinnalaisen välipalavaunun kyytiin. Naapurikaupungin Varioista tuttu äänekäs räminä ja kolina oli väliosassa melkoinen, ehkäpä reippaasti äänekkäämpi.
 
Hyvin on 1067-millin telejä riittänyt Derkku-vaunuhin. Onkohan joidenkin vaunujen pyörästöjä levennetty vai onko niihin käytetty telejä Tallinnan poistetuista T4-telivaunuista? Käyvätkö telivaunujen telit edes KT4:siin?
Mun muistaakseni on käytetty kiinteäkoristen T4-vaunujen telejä, eli ovat ainakin sopivat. Toisin sanoen linjavaunuista nykyisin enemmistö olisi muutettavissa helposti 1000 mm:lle, jos telit ja pyöräkerrat vain ovat tallella. Mutta voihan olla jopa niin, että telit on purettu varaosiksi ja pyörätkin käytetty leveämmillä akseleilla.

Kuriositeettina mainittakoon, että...
Toinen kuriositeetti on, että Nr-vaunut tai jäljellä olevat Mannetkin voisi helposti muuttaa 1067-millisiksi. Telirungossa on tilaa leveämmälle pyöräkerralle, kunhan itse pyörää ei levennetä. Riittää, että pyöräkertoihin asennetaan leveämmälle ulottuvat pyöränrenkaat. Siitä en sano mitään, kestävätkö Nr:t esim. Koplin radan keikutusta. Mutta jos jatkamattomista Nr-vaunuista luovutaan kun Articeja alkaa tulla, niin arvaan, että Tallinnassa olisi ottaja. Ennemmin kuin Kuusakoski Oy.

Antero
 
Mutta jos jatkamattomista Nr-vaunuista luovutaan kun Articeja alkaa tulla, niin arvaan, että Tallinnassa olisi ottaja. Ennemmin kuin Kuusakoski Oy.

Vaan ei taida olla antajia. HKL on ollut huomiota herättävän haluton myymään käytöstä poistettavaa kalustoaan minnekään. Kaksi mannea paalattiin kesällä, vaikka Pohjanmaan Powerpark olisi ne ostanut. Ja Itä-Euroopassahan on näille vaunuille toimivat jälkimarkkinat myös. Mistä sitten johtuu, että myyntitulojen sijaan nämä pannaan romuksi, en tiedä. Joskus entisaikaan HKL:n lautakunta antoi erikseen romutusluvat vaunukohtaisesti.
 
Nyt Tallinnan vaunuista vanhoja neuvosto-Tatroja, sarjaa KT4SU (tai modernisoitu KT4SUM) on ajossa yhteensä 16 vaunua. Lisäksi väliosallisista KT6T-vaunuista 10 kpl on pidennetty KT4SU-vaunuista. Kaikki loput vaunut ovat entisiä metrisiä vaunuja Erfurtista, Cottbusista, Gerasta ja Frankfurt-an-der-Oderista, ja kuten Antero totesi, niissä on nyt alla T4SU-telivaunuista kannibalisoidut 1067-telit. Vaunu KT4D 128 ostettiin Gerasta, mutta oli sinne tullut käytettynä Berliinistä, eikä muutos 1435 mm raideleveydeltä käsittääkseni tarkoittanut muuta kuin telien vaihdon. Siten KT4D-sarja, Tallinnan vaunujen suuri enemmistö, on muutettavissa vaivatta paitsi 1000 mm raideleveydelle, todennäköisesti myös 1435 mm raideleveydelle.

Helsinkiäkin potentiaalisempi käytettyjen vaunujen myyjä Tallinnaan olisi minusta Braunschweig 1100 mm raideleveydellään. Raideleveyseroa Tallinnaan on loppujen lopuksi vain vaivaiset 33 mm, ja raideleveyden harvinaisuuden vuoksi potentiaalisia ottajia ei muita oikein taida olla. Braunschweigiin on tulossa 18 kpl PESA:n Solaris-matalalattiavaunuja, ja huomattava osa kaupungin nykyisistä nivelvaunuista on menossa silloin poistoon. Osa poistettavista vaunuista on rakennettu vasta 1980-luvulla.
 
Nyt Tallinnan vaunuista vanhoja neuvosto-Tatroja, sarjaa KT4SU (tai modernisoitu KT4SUM) on ajossa yhteensä 16 vaunua.

Onko Tallinnan suurin vaunutarve (vuoromäärä) muuten tiedossa? Äkkiseltään yritin arvioida aikatauluista, että tiukoilla kierroksilla tarve voisi olla noin 50 vaunua. Muistikuvieni mukaan vaunuja seisoo usein päätepysäkeillä eli niitä lienee oikeasti ulkona enemmänkin.
 
Takaisin
Ylös