Alkuperäinen NrI

Skurubisin

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
236
Vuosien saatossa NrI-vaunuhin on tullut aika paljon muutoksia korjauksien yhteydessä. Löysin vanhan kuvan ajalta kun vaunut oli uusia:
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/ratikat/helsinki/hkl/hklnr1/38l10ar.jpg

Mikä toi "ruutu" etulinjakilvessä numeron 10 vasemmalla puolella on? Onko se täynnä-kilpi?

Onko kenelläkään kuvia vaunuista kun ne olivat uusia? Eniten olen kiinnostunut minkänäköisiä oli ne rahastajanaitiot.

/Skurubisin
 
Samanlainen Täynnä - Fullsatt -kilpi oli myös vaunun sivuilla.

Rahastajanaitio oli keltainen, ylhäältä musta. Muistaakseni muovia. Minullakaan ei ole kuvaa siitä - en ole tainnyt värikuvaa siitä koskaan nähdäkään.

Vaunussa oli alunperin myös enemmän penkkejä - keskiovien aukioita ei ollut ja nivelen kohdalla oli paripenkit kuten muuallakin oikealla puolella käytävää.
 
Rahastajanaition poistaminen "toi takaisin" neljä istuinta. Tämä kompensoi kakkos- ja kolmoisovia vastapäisien istuinten poistamisen aiheuttaman vajauksen. Nivelen luona olevien pari-istuinten korvaamista yksittäisistuimilla ei kompensoitu enää millään. Kokonaismäärä näin ollen putosi 41:stä 39:ään. Tänä päivänä se ei ole edes 39 kaikissa yksilöissä, koska nivelen luona olevia yksittäisistuimiakin on joko kadonnut kokonaan tai korvattu läppäistuimilla. Yhdessä vaiheessa yhden yksittäisistuimen tilalla oli ilmaislehden jakeluteline (kakkosovien takana).
 
Milloin sitten rahastajanaitiota alettiin poistaa NrI-vaunuista ja milloin viimeinen otettiin pois? Oliko jossain vaiheessa linjalla sellaisia vaunuja että aitio oli vielä olemassa mutta itse rahastaja oli otettu pois? Vai menikö se käsi kädessä?

/Skurubisin
 
Melkeinpä vannoisin, että oli vaunuja käytössä aitio tyhjänä, jo siksi että 1980-luvun alussa joillakin linjoilla oli rahastajat poistuivat vaiheittain. Lisäksi kuljettajarahastuksen alkaessa kympillä vuonna 1978 kyse oli alkuvaiheessa pelkästä kokeilusta - käsittääkseni aitiot poistettiin vasta jostain vuoden 1980 tienoilta eteenpäin. Sitä en sitten osaa sanoa, kuinka yleistä/laajamittaista oli käyttää aitiollista vaunua ilman rahastajaa.
 
Aitiollisia NrI-vaunuja oli ajossa vielä vuoden 1983 lopulla ainakin - ihan muutama yksilö. Siinä vaiheessa vaunut kulkivat käytännössä vain kuljettajarahastuslinjoilla (3B, 3T, 4 ja 10 - sekä lisäksi jossain määrin ehkä seiskalla ja kasilla). Muutos ei mennyt ihan täysin käsi-kädessä, mutta karkeasti ottaen suunnilleen sillä periaatteella. Esiintyi ikään kuin pientä viivettä. Kuitenkin jo 1981 mennessä sen ajan nivelvaunulinjoilla oli siirrytty kuljettajarahastukseen.
 
Itse muistan aivan selkeästi, että nelosella oli 80-luvun alkupuolella kuljettajarahastuskäytössä olevia nivelvaunuja joissa oli rahastajanaitio jäljellä.

Tällä iällä ei vielä pahemmin päästä muistelemaan menneitä aikoja, mutta nyt pääsi :wink:
 
Takaisin
Ylös