Rahastajien palauttaminen Helsinkiin

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
Meillä kuitenkin voi (vielä) ostaa kuljettajalta lipun, eli jos halua löytyy niin lipun hankkiminen ei ole ylivoimaista toisin kuin esim. sellaisissa kaupungeissa, joissa lippu pitäisi etukäteen hankkia jostain kioskista tms.

Kunhan ratikoiden kuljettajarahastus lopetetaan niin homma räjähtää lopullisesti käsiin, kun kukaan turistikaan ei enää maksa matkaansa.

HS:n ehdotus oli hyvä, vaikkei uusi. Kun otetaan huomioon kaikki kulut/säästöt, rahastajien palauttaminen raitiovaunuihin ja miehitetty porttirahastus metroasemilla maksaisi itsensä takaisin. Se ei välttämättä pienentäisi HKL:n tappioita, mutta ainakin yleinen moraali paranisi. Ja ehkä tungoskin helpottaisi keskikaupungilla, kun yhden pysäkinvälin pummilla ajavat kävelisivät tuon matkan.

MODEDIT/kuukanko: Jaettu ilmaista joukkoliikennettä käsittelevästä ketjusta
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
339-DF sanoi:
Kunhan ratikoiden kuljettajarahastus lopetetaan niin homma räjähtää lopullisesti käsiin, kun kukaan turistikaan ei enää maksa matkaansa.
Tilastotietoa minulla ei ole, mutta luullakseni turistit yleensä maksavat matkansa, jos maksamiseen tarvittava informaatio on saatavilla. Kukapa haluaisi pilata lomaansa lipuntarkastajien kanssa kinaamalla? Poikkeuksena ehkä nollabudjetin reilaajat, mutta heille kuljettajarahastus ei muuta asiaa mitenkään.

Jos automaatteja on riittävästi, informaatiota saa myös maailmankielillä ja kertaliput ovat riittävän ymmärrettäviä, heikennystä kuljettajarahastukseen tuskin pahasti tulee. Paikallista kieltä osaamattomana en yleensä kokeile onneani kuljettajien kanssa ulkomailla. Ennemmin yritän kioskista tai automaatista, jos se toimii järkevällä kielellä.

Täällä kirjoittavat raitiovaununkuljettajat voinevat kertoa miten paljon kesällä tarvitsee neuvoa turisteja lipun ostossa ja miten hyvin se sujuu.
 
Miten se rahastaja vähentäisi pummilla kulkemista, joka on tietoinen ele eikä riipu siitä, saako lippuja helposti vai vaikeasti? Niitähän saa nytkin kuljettajalta varsin vaivattomasti. Tai kännykällä.

Turistit lienevät vähäinen ongelma verrattuna pummeihin kanta-asukkaisiin. Usein tarkastajien tullessa vaunuun huomaa, kuinka huomattava määrä matkustajia poistuu saman tien kyydistä. Siihen nähden on aika hyvä saavutus, että raitioliikenne tästä huolimatta on parhaiten tuottava liikennemuoto.
 
Minullakaan ei ole tilastotietoa, mutta oudossa ulkomaalaisessa kaupungissa jätän luvattoman usein matkani maksamatta, kun en viitsi nähdä vaivaa lippujärjestelmän selvittämiseen.

Zürichissä joka pysäkillä on selkeä automaatti, josta saa oikeanhintaisen lipun, kun tietää mille pysäkille on menossa. Meidän "monilippuautomaattimme" ovat älyttömän hankalia käyttää niihin verrattuna. Mutta ovathan ne hienon näköisiä, mikä varmaan onkin pääasia. En ole koskaan nänhyt kenenkään käyttävän Lasipalatsin pysäkin automaatteja.
 
Kani sanoi:
Miten se rahastaja vähentäisi pummilla kulkemista, joka on tietoinen ele eikä riipu siitä, saako lippuja helposti vai vaikeasti? Niitähän saa nytkin kuljettajalta varsin vaivattomasti. Tai kännykällä.
Siten, että vanhassa rahastajamallissa kaikki kulkivat sisään takaovesta ja näyttivät lippunsa rahastajalle. Järjestelmä oli siis ns. suljettu. Nyt olisikin pohdittava sitä, hidastaako tämä matkantekoa liikaa. Toisaalta matkantekoa jouduttaa se, että kuljettajan aikaa ei kulu lipunmyyntiin. Vaikka tokkopa sitä kuljettajan aikaa kovin paljon kuluu lipunmyyntiin muutenkaan, paitsi kesäisin ydinkeskustan vilkkaimmilla pysäkeillä.

Kani sanoi:
Turistit lienevät vähäinen ongelma verrattuna pummeihin kanta-asukkaisiin. Usein tarkastajien tullessa vaunuun huomaa, kuinka huomattava määrä matkustajia poistuu saman tien kyydistä. Siihen nähden on aika hyvä saavutus, että raitioliikenne tästä huolimatta on parhaiten tuottava liikennemuoto.
Sanopa muuta! Siksi onkin uskomatonta, että rv-liikenteestä yritetään yhä vielä säästää, kun kaupunki on täynnä ties mitä tappiollisia ja turhia bussilinjoja, joilla matkustaa lähinnä mummeli ja puudeli päivässä (vaikka sitten maksaisivatkin matkansa!).
 
Re: Ilmaisliikenteen hyödyt

R.Silfverberg sanoi:
Raitiovaunuihin mahdollisesti rahastaja vaunun sisään, kuten joku hesarin yleisönosastossa jo ehdotti.
Esimerkiksi Amsterdamissa on otettu raitiovaununrahastajat uudelleen töihin ja vaunukalustonahan ovat matalalattiaiset Combinot. Rahastajanaitio on vaunun keskivaiheilla. Ottamalla rahastajat käyttöön voidaan lopettaa kallis erillinen matkalipuntarkastus ja kalustokin pysyy siistinä, kun vaunussa on joku pitämässä silmällä mitä asiakkaat tekevät. Säästöjä syntyy kun ei tarvita matkalipuntarkastus- eikä vartiointihenkilöstöä ja suuret summat säästyvät myös graffitien ja tagien sekä ikkunoiden naarmutuksen vähentyessä.
 
339-DF sanoi:
...kaupunki on täynnä ties mitä tappiollisia ja turhia bussilinjoja, joilla matkustaa lähinnä mummeli ja puudeli päivässä (vaikka sitten maksaisivatkin matkansa!).
Tästä palvelulinjakonseptista sain nenilleni viime vuonna, kun se todettiin olevan hyvin tärkeä liikennemuoto täällä.
 
339-DF sanoi:
Zürichissä joka pysäkillä on selkeä automaatti, josta saa oikeanhintaisen lipun, kun tietää mille pysäkille on menossa. Meidän "monilippuautomaattimme" ovat älyttömän hankalia käyttää niihin verrattuna. Mutta ovathan ne hienon näköisiä, mikä varmaan onkin pääasia. En ole koskaan nänhyt kenenkään käyttävän Lasipalatsin pysäkin automaatteja.
Lippuautomaattien kylkeen sille tarkoitetuille kylteille tai pysäkkikatosten seinään ja raidekulkuneuvojen sisään pitäisi liimata pääkaupunkiseudun koko raideliikenteen kartta, jossa kaaviomuodossa näytetään metrolinjat, lähiliikennerautatiet, raitiolinjat, metro/rautatieasemat, tärkeimpien kaupunginosien nimet, vesistöt, sekä maksuvyöhykkeet eri värisävyin. Sillloin jokainen vieraspaikkakuntaklainen tai muu satunnainen matkailija tajuaa millainen kertalippu pitää ostaa päästääkseen määränpäähänsä.

Matkakorttien lukulaitteiden painonapeissa pitää lukea selväkielisesti että toinen napppi on tarkoitettu kaupungin sisäisille matkoille ja toinen seudun sisäisille. Nyt kun lukee "1" ja "2" ei kukaan tajua mitä se tarkoittaa. Henkilöiden määrää? Aikuista/lasta?

t. Rainer
 
339-DF sanoi:
Sanopa muuta! Siksi onkin uskomatonta, että rv-liikenteestä yritetään yhä vielä säästää, kun kaupunki on täynnä ties mitä tappiollisia ja turhia bussilinjoja, joilla matkustaa lähinnä mummeli ja puudeli päivässä (vaikka sitten maksaisivatkin matkansa!).
Juuri näin. Palvelulinjat toki rahoitetaan ainakin osittain tariffituen ulkopuolelta, mutta jos vaikkapa joka neljännellä lähdöllä on mummeli, ja joka toisella niistä puudeli (eli 0,25 mummelia ja 0,125 puudelia per lähtö), jo linjaston korvaaminen kutsutakseilla kävisi säästöstä.

Todettakoon että se "käsittämättömän tappiollinen" raitiolinja 2 keräsi päivittäin noin 5000 matkustajaa kulkiessaan, mikä on loppujen lopuksi paljon ottaen huomioon että linja oli selvästi lyhyempi muita. Vertailun vuoksi moni täysin "mahdottomana" säästökohteena pidetty pidempikin bussilinja kerää vain pari tuhatta matkustajaa, vaikka olisi jokapäiväinen kokopäivälinja. Mutta kakkosen lakkautuksen todellinen motiivihan on sellainen, ettei sitä julkisesti edes kehtaa sanoa. Hävettää kaupungin puolesta liikaa.
 
339-DF sanoi:
Zürichissä joka pysäkillä on selkeä automaatti, josta saa oikeanhintaisen lipun, kun tietää mille pysäkille on menossa. Meidän "monilippuautomaattimme" ovat älyttömän hankalia käyttää niihin verrattuna.
"Meidän" lippuautomaattejamme en ole ikinä käyttänyt. Sveitsiläisiäkin automaatteja pidän vaikeina, sillä pitää tietää minne on menossa (lisäksi Genevessä pitää tietää, millä vyöhykkeellä on lipun ostohetkellä). SBB:n automaatit ovat helppokäyttöisiä; toimivat monella kielellä ja maksaa voi kortilla, kolikoilla ja seteleillä. Ja ne automaatit myyvät myös seutulippuja.

Pysäkeillä pitäisi olla lippuautomaatit, jotka myisivät vain yhdenlaisia lippuja. Tällöin vältyttäisiin nappien painamiselta. Kolikko sisään ja kone sylkee lipun, jossa lukee esim. "Matkusta tunti YTV-alueella. Matkustusaika kello 11.07-12.07".
 
JE sanoi:
Palvelulinjat toki rahoitetaan ainakin osittain tariffituen ulkopuolelta, mutta jos vaikkapa joka neljännellä lähdöllä on mummeli, ja joka toisella niistä puudeli (eli 0,25 mummelia ja 0,125 puudelia per lähtö), jo linjaston korvaaminen kutsutakseilla kävisi säästöstä.
Sinänsä hassua, että palvelulinjoihin on menty, että säästettäisiin henkilökohtaisissa taksikyydeissä... :roll:

Yhden kerran olen ajanut Töölön palvelulinjaa (vastaavaa reittiä ei tosin taida enää olla). Oli varsin turhauttavaa ajella tyhjänä ympäri kaupunkia. Ainoa huvi oli päästä käymään paikoissa, jonne linja-autolla ei muuten ajeta. Onhan tietysti toisilla linjoilla paljonkin matkustajia, käsittääkseni Vuosaaressa tilanne on täysin toinen.
 
339-DF sanoi:
Siten, että vanhassa rahastajamallissa kaikki kulkivat sisään takaovesta ja näyttivät lippunsa rahastajalle. Järjestelmä oli siis ns. suljettu. Nyt olisikin pohdittava sitä, hidastaako tämä matkantekoa liikaa. Toisaalta matkantekoa jouduttaa se, että kuljettajan aikaa ei kulu lipunmyyntiin.
Tämä selvensi asiaa, puhutaan siis suljetun järjestelmän käyttöönotosta ratikoissa, ei pelkästään rahastajan istuttamisesta pummien sekaan. Veikkaan, että tässä yksilönvapaus-oikeus-välinpitämättömyysajassa ehdotus ei mene läpi. Pitäähän jokaisen saada vapaasti kulkea mistä ovesta haluaa ja olla maksamatta jos haluaa.

Vinkki: pummeja saa kyydistä pois kätevästi huutamalla pysäkillä seisovassa ratikassa takaovelta kuuluvalla, virallisella äänellä "Matkalippujen tarkastus". Kokeiltu on!
 
Kani sanoi:
Vinkki: pummeja saa kyydistä pois kätevästi huutamalla pysäkillä seisovassa ratikassa takaovelta kuuluvalla, virallisella äänellä "Matkalippujen tarkastus". Kokeiltu on!
Eikä tarvitse edes huutaakaan jos on itse keski-ikäisen ja asiallisen oloinen sekä sopivan värinen toppatakki päällä. Vielä parempi jos mukana on samanlaisessa asussa oleva kaveri :)
 
vompatti sanoi:
lippuautomaatit, jotka myisivät vain yhdenlaisia lippuja. Tällöin vältyttäisiin nappien painamiselta. Kolikko sisään ja kone sylkee lipun, jossa lukee esim. "Matkusta tunti YTV-alueella. Matkustusaika kello 11.07-12.07".
Ne "vanhat" metroasemien kertalippuautomaatithan olivat juuri tämänkaltaisia. Neljä nappia: aikuisten kerta, lasten kerta, aikuisten ja lasten seutu. Ehkä viidenneksi ratikka. Helppoa kuin... Mutta ei, meillä pitää olla hienot näyttöruutuvempeleet, joiden käyttö kestää ikuisuuden ja kuitenkaan maksuvälineenä ei käy kuin käteinen raha.

Olen muuten käyttänyt Lasipalatsin automaattia joskus arvon lataamiseen matkakortille!
 
R.Silfverberg sanoi:
Matkakorttien lukulaitteiden painonapeissa pitää lukea selväkielisesti että toinen napppi on tarkoitettu kaupungin sisäisille matkoille ja toinen seudun sisäisille. Nyt kun lukee "1" ja "2" ei kukaan tajua mitä se tarkoittaa. Henkilöiden määrää? Aikuista/lasta?
Aivan! Nollan tilalle ratikan kuva, ykkösen tilalle HKLn logo ja kakkosen tilalle jokin seutua kuvaava symboli. Tai vaikka teksti Seutu/Region. Ei luulisi olevan ylivoimaista. Muutenkin matkakortin käyttö on hankalaa, jos on vaikka kassi kädessä. Se on laskettava maahan, että voi toisella kädellä pitää korttia lukijan edessä ja toisella painaa nappia. Sekin jo hidastaa matkantekoa, kun oville tulee ruuhkaa.
 
Takaisin
Ylös