Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/43

Viestiketju: Rahastajien palauttaminen Helsinkiin

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Rahastajien palauttaminen Helsinkiin

    Meillä kuitenkin voi (vielä) ostaa kuljettajalta lipun, eli jos halua löytyy niin lipun hankkiminen ei ole ylivoimaista toisin kuin esim. sellaisissa kaupungeissa, joissa lippu pitäisi etukäteen hankkia jostain kioskista tms.

    Kunhan ratikoiden kuljettajarahastus lopetetaan niin homma räjähtää lopullisesti käsiin, kun kukaan turistikaan ei enää maksa matkaansa.

    HS:n ehdotus oli hyvä, vaikkei uusi. Kun otetaan huomioon kaikki kulut/säästöt, rahastajien palauttaminen raitiovaunuihin ja miehitetty porttirahastus metroasemilla maksaisi itsensä takaisin. Se ei välttämättä pienentäisi HKL:n tappioita, mutta ainakin yleinen moraali paranisi. Ja ehkä tungoskin helpottaisi keskikaupungilla, kun yhden pysäkinvälin pummilla ajavat kävelisivät tuon matkan.

    MODEDIT/kuukanko: Jaettu ilmaista joukkoliikennettä käsittelevästä ketjusta
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.04.2006 kello 10:44.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Kunhan ratikoiden kuljettajarahastus lopetetaan niin homma räjähtää lopullisesti käsiin, kun kukaan turistikaan ei enää maksa matkaansa.
    Tilastotietoa minulla ei ole, mutta luullakseni turistit yleensä maksavat matkansa, jos maksamiseen tarvittava informaatio on saatavilla. Kukapa haluaisi pilata lomaansa lipuntarkastajien kanssa kinaamalla? Poikkeuksena ehkä nollabudjetin reilaajat, mutta heille kuljettajarahastus ei muuta asiaa mitenkään.

    Jos automaatteja on riittävästi, informaatiota saa myös maailmankielillä ja kertaliput ovat riittävän ymmärrettäviä, heikennystä kuljettajarahastukseen tuskin pahasti tulee. Paikallista kieltä osaamattomana en yleensä kokeile onneani kuljettajien kanssa ulkomailla. Ennemmin yritän kioskista tai automaatista, jos se toimii järkevällä kielellä.

    Täällä kirjoittavat raitiovaununkuljettajat voinevat kertoa miten paljon kesällä tarvitsee neuvoa turisteja lipun ostossa ja miten hyvin se sujuu.

  3. #3

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    970

    oletus

    Miten se rahastaja vähentäisi pummilla kulkemista, joka on tietoinen ele eikä riipu siitä, saako lippuja helposti vai vaikeasti? Niitähän saa nytkin kuljettajalta varsin vaivattomasti. Tai kännykällä.

    Turistit lienevät vähäinen ongelma verrattuna pummeihin kanta-asukkaisiin. Usein tarkastajien tullessa vaunuun huomaa, kuinka huomattava määrä matkustajia poistuu saman tien kyydistä. Siihen nähden on aika hyvä saavutus, että raitioliikenne tästä huolimatta on parhaiten tuottava liikennemuoto.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus

    Minullakaan ei ole tilastotietoa, mutta oudossa ulkomaalaisessa kaupungissa jätän luvattoman usein matkani maksamatta, kun en viitsi nähdä vaivaa lippujärjestelmän selvittämiseen.

    Zürichissä joka pysäkillä on selkeä automaatti, josta saa oikeanhintaisen lipun, kun tietää mille pysäkille on menossa. Meidän "monilippuautomaattimme" ovat älyttömän hankalia käyttää niihin verrattuna. Mutta ovathan ne hienon näköisiä, mikä varmaan onkin pääasia. En ole koskaan nänhyt kenenkään käyttävän Lasipalatsin pysäkin automaatteja.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani
    Miten se rahastaja vähentäisi pummilla kulkemista, joka on tietoinen ele eikä riipu siitä, saako lippuja helposti vai vaikeasti? Niitähän saa nytkin kuljettajalta varsin vaivattomasti. Tai kännykällä.
    Siten, että vanhassa rahastajamallissa kaikki kulkivat sisään takaovesta ja näyttivät lippunsa rahastajalle. Järjestelmä oli siis ns. suljettu. Nyt olisikin pohdittava sitä, hidastaako tämä matkantekoa liikaa. Toisaalta matkantekoa jouduttaa se, että kuljettajan aikaa ei kulu lipunmyyntiin. Vaikka tokkopa sitä kuljettajan aikaa kovin paljon kuluu lipunmyyntiin muutenkaan, paitsi kesäisin ydinkeskustan vilkkaimmilla pysäkeillä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani
    Turistit lienevät vähäinen ongelma verrattuna pummeihin kanta-asukkaisiin. Usein tarkastajien tullessa vaunuun huomaa, kuinka huomattava määrä matkustajia poistuu saman tien kyydistä. Siihen nähden on aika hyvä saavutus, että raitioliikenne tästä huolimatta on parhaiten tuottava liikennemuoto.
    Sanopa muuta! Siksi onkin uskomatonta, että rv-liikenteestä yritetään yhä vielä säästää, kun kaupunki on täynnä ties mitä tappiollisia ja turhia bussilinjoja, joilla matkustaa lähinnä mummeli ja puudeli päivässä (vaikka sitten maksaisivatkin matkansa!).

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Re: Ilmaisliikenteen hyödyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Raitiovaunuihin mahdollisesti rahastaja vaunun sisään, kuten joku hesarin yleisönosastossa jo ehdotti.
    Esimerkiksi Amsterdamissa on otettu raitiovaununrahastajat uudelleen töihin ja vaunukalustonahan ovat matalalattiaiset Combinot. Rahastajanaitio on vaunun keskivaiheilla. Ottamalla rahastajat käyttöön voidaan lopettaa kallis erillinen matkalipuntarkastus ja kalustokin pysyy siistinä, kun vaunussa on joku pitämässä silmällä mitä asiakkaat tekevät. Säästöjä syntyy kun ei tarvita matkalipuntarkastus- eikä vartiointihenkilöstöä ja suuret summat säästyvät myös graffitien ja tagien sekä ikkunoiden naarmutuksen vähentyessä.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    ...kaupunki on täynnä ties mitä tappiollisia ja turhia bussilinjoja, joilla matkustaa lähinnä mummeli ja puudeli päivässä (vaikka sitten maksaisivatkin matkansa!).
    Tästä palvelulinjakonseptista sain nenilleni viime vuonna, kun se todettiin olevan hyvin tärkeä liikennemuoto täällä.

  8. #8

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Zürichissä joka pysäkillä on selkeä automaatti, josta saa oikeanhintaisen lipun, kun tietää mille pysäkille on menossa. Meidän "monilippuautomaattimme" ovat älyttömän hankalia käyttää niihin verrattuna. Mutta ovathan ne hienon näköisiä, mikä varmaan onkin pääasia. En ole koskaan nänhyt kenenkään käyttävän Lasipalatsin pysäkin automaatteja.
    Lippuautomaattien kylkeen sille tarkoitetuille kylteille tai pysäkkikatosten seinään ja raidekulkuneuvojen sisään pitäisi liimata pääkaupunkiseudun koko raideliikenteen kartta, jossa kaaviomuodossa näytetään metrolinjat, lähiliikennerautatiet, raitiolinjat, metro/rautatieasemat, tärkeimpien kaupunginosien nimet, vesistöt, sekä maksuvyöhykkeet eri värisävyin. Sillloin jokainen vieraspaikkakuntaklainen tai muu satunnainen matkailija tajuaa millainen kertalippu pitää ostaa päästääkseen määränpäähänsä.

    Matkakorttien lukulaitteiden painonapeissa pitää lukea selväkielisesti että toinen napppi on tarkoitettu kaupungin sisäisille matkoille ja toinen seudun sisäisille. Nyt kun lukee "1" ja "2" ei kukaan tajua mitä se tarkoittaa. Henkilöiden määrää? Aikuista/lasta?

    t. Rainer

  9. #9
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Sanopa muuta! Siksi onkin uskomatonta, että rv-liikenteestä yritetään yhä vielä säästää, kun kaupunki on täynnä ties mitä tappiollisia ja turhia bussilinjoja, joilla matkustaa lähinnä mummeli ja puudeli päivässä (vaikka sitten maksaisivatkin matkansa!).
    Juuri näin. Palvelulinjat toki rahoitetaan ainakin osittain tariffituen ulkopuolelta, mutta jos vaikkapa joka neljännellä lähdöllä on mummeli, ja joka toisella niistä puudeli (eli 0,25 mummelia ja 0,125 puudelia per lähtö), jo linjaston korvaaminen kutsutakseilla kävisi säästöstä.

    Todettakoon että se "käsittämättömän tappiollinen" raitiolinja 2 keräsi päivittäin noin 5000 matkustajaa kulkiessaan, mikä on loppujen lopuksi paljon ottaen huomioon että linja oli selvästi lyhyempi muita. Vertailun vuoksi moni täysin "mahdottomana" säästökohteena pidetty pidempikin bussilinja kerää vain pari tuhatta matkustajaa, vaikka olisi jokapäiväinen kokopäivälinja. Mutta kakkosen lakkautuksen todellinen motiivihan on sellainen, ettei sitä julkisesti edes kehtaa sanoa. Hävettää kaupungin puolesta liikaa.
    terveisin
    JE

  10. #10

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Zürichissä joka pysäkillä on selkeä automaatti, josta saa oikeanhintaisen lipun, kun tietää mille pysäkille on menossa. Meidän "monilippuautomaattimme" ovat älyttömän hankalia käyttää niihin verrattuna.
    "Meidän" lippuautomaattejamme en ole ikinä käyttänyt. Sveitsiläisiäkin automaatteja pidän vaikeina, sillä pitää tietää minne on menossa (lisäksi Genevessä pitää tietää, millä vyöhykkeellä on lipun ostohetkellä). SBB:n automaatit ovat helppokäyttöisiä; toimivat monella kielellä ja maksaa voi kortilla, kolikoilla ja seteleillä. Ja ne automaatit myyvät myös seutulippuja.

    Pysäkeillä pitäisi olla lippuautomaatit, jotka myisivät vain yhdenlaisia lippuja. Tällöin vältyttäisiin nappien painamiselta. Kolikko sisään ja kone sylkee lipun, jossa lukee esim. "Matkusta tunti YTV-alueella. Matkustusaika kello 11.07-12.07".
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  11. #11
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Palvelulinjat toki rahoitetaan ainakin osittain tariffituen ulkopuolelta, mutta jos vaikkapa joka neljännellä lähdöllä on mummeli, ja joka toisella niistä puudeli (eli 0,25 mummelia ja 0,125 puudelia per lähtö), jo linjaston korvaaminen kutsutakseilla kävisi säästöstä.
    Sinänsä hassua, että palvelulinjoihin on menty, että säästettäisiin henkilökohtaisissa taksikyydeissä...

    Yhden kerran olen ajanut Töölön palvelulinjaa (vastaavaa reittiä ei tosin taida enää olla). Oli varsin turhauttavaa ajella tyhjänä ympäri kaupunkia. Ainoa huvi oli päästä käymään paikoissa, jonne linja-autolla ei muuten ajeta. Onhan tietysti toisilla linjoilla paljonkin matkustajia, käsittääkseni Vuosaaressa tilanne on täysin toinen.

  12. #12

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    970

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Siten, että vanhassa rahastajamallissa kaikki kulkivat sisään takaovesta ja näyttivät lippunsa rahastajalle. Järjestelmä oli siis ns. suljettu. Nyt olisikin pohdittava sitä, hidastaako tämä matkantekoa liikaa. Toisaalta matkantekoa jouduttaa se, että kuljettajan aikaa ei kulu lipunmyyntiin.
    Tämä selvensi asiaa, puhutaan siis suljetun järjestelmän käyttöönotosta ratikoissa, ei pelkästään rahastajan istuttamisesta pummien sekaan. Veikkaan, että tässä yksilönvapaus-oikeus-välinpitämättömyysajassa ehdotus ei mene läpi. Pitäähän jokaisen saada vapaasti kulkea mistä ovesta haluaa ja olla maksamatta jos haluaa.

    Vinkki: pummeja saa kyydistä pois kätevästi huutamalla pysäkillä seisovassa ratikassa takaovelta kuuluvalla, virallisella äänellä "Matkalippujen tarkastus". Kokeiltu on!

  13. #13

    Liittynyt
    14.11.2005
    Viestejä
    190

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani
    Vinkki: pummeja saa kyydistä pois kätevästi huutamalla pysäkillä seisovassa ratikassa takaovelta kuuluvalla, virallisella äänellä "Matkalippujen tarkastus". Kokeiltu on!
    Eikä tarvitse edes huutaakaan jos on itse keski-ikäisen ja asiallisen oloinen sekä sopivan värinen toppatakki päällä. Vielä parempi jos mukana on samanlaisessa asussa oleva kaveri :-)

  14. #14
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    lippuautomaatit, jotka myisivät vain yhdenlaisia lippuja. Tällöin vältyttäisiin nappien painamiselta. Kolikko sisään ja kone sylkee lipun, jossa lukee esim. "Matkusta tunti YTV-alueella. Matkustusaika kello 11.07-12.07".
    Ne "vanhat" metroasemien kertalippuautomaatithan olivat juuri tämänkaltaisia. Neljä nappia: aikuisten kerta, lasten kerta, aikuisten ja lasten seutu. Ehkä viidenneksi ratikka. Helppoa kuin... Mutta ei, meillä pitää olla hienot näyttöruutuvempeleet, joiden käyttö kestää ikuisuuden ja kuitenkaan maksuvälineenä ei käy kuin käteinen raha.

    Olen muuten käyttänyt Lasipalatsin automaattia joskus arvon lataamiseen matkakortille!

  15. #15
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Matkakorttien lukulaitteiden painonapeissa pitää lukea selväkielisesti että toinen napppi on tarkoitettu kaupungin sisäisille matkoille ja toinen seudun sisäisille. Nyt kun lukee "1" ja "2" ei kukaan tajua mitä se tarkoittaa. Henkilöiden määrää? Aikuista/lasta?
    Aivan! Nollan tilalle ratikan kuva, ykkösen tilalle HKLn logo ja kakkosen tilalle jokin seutua kuvaava symboli. Tai vaikka teksti Seutu/Region. Ei luulisi olevan ylivoimaista. Muutenkin matkakortin käyttö on hankalaa, jos on vaikka kassi kädessä. Se on laskettava maahan, että voi toisella kädellä pitää korttia lukijan edessä ja toisella painaa nappia. Sekin jo hidastaa matkantekoa, kun oville tulee ruuhkaa.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Ympäristövyöhyke Helsinkiin?
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 06.07.2009, 16:48
  2. Keskuspysäkki Helsinkiin
    kirjoittanut GM 5 foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 14.10.2007, 16:39
  3. Helsinkiin suunniteltu 68X
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 16.08.2007, 14:20
  4. Rengasmetro Helsinkiin
    kirjoittanut kemkim foorumissa Metrot
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 16.10.2006, 12:46
  5. Raitiovaunu HKL 154 (MVV 455) Helsinkiin 22.07.
    kirjoittanut Albert foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 22.07.2005, 11:08

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •