Rahastajien palauttaminen Helsinkiin

Tarkastusmaksulaki

HE 167/2005 Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi joukkoliikenteen tarkastusmaksusta annetun lain... muuttamisesta
Tällaista kaavailtiin ainakin viime vuonna uudeksi Tarkastusmaksulaiksi. Esityksen tämä kohta:

Hallituksen esitys sanoi:
...tässä esityksessä ei ehdoteta liputta matkustamisen kriminalisointia. Samoilla perusteilla ei myöskään toistuvan liputta matkustamisen seuraamukseksi ehdoteta tavallista ankarampaa tarkastusmaksua
ketonee, että apua ei mahdollisesta uudestakaan laista ole odotettavissa.
 
Re: Tarkastusmaksulaki

Tulee mieleen, että eikö liputta matkustaminen ole tekona verrattavissa siihen, että jättää taksikyydin maksamatta? Mitäs siitä saa (paitsi jatkokyydin poliisiasemalle)?

--j.siren--
 
Mielenkiintoinen pointti.

Samoin alkaa tuntua siltä, että esim. alle euron jätskipuikon näpistäminen on suurempi rike kuin pummilla matkustaminen (arvo pelkästään Helsingin sisällä 2,20). Näpistämistähän tämäkin tavallaan on.
 
Ylen aikaisen sivuilla kerrotaan että kaupunki hakee jälleen keinoja liputta matkustamisen vähentämiseen, SDP:n valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Kai Kalima ehdottaa jälleen rahastajien palauttamista liikennevälineisiin. Käytäntöä voitaisiin kokeilla ensin raitiovaunuissa ja jos malli osoittautuu toimivaksi niin se voitaisiin laajentaa koskemaan muitakin liikennevälineitä. Itse en kannata rahastajia edes raitiovaunuihin vaan panostaisin mieluummin tehokkaaseen tarkastustoimintaan, metroportit vilkkaimmille asemille ovat tehokas ase pummeja vastaan mutta niitä pitäisi laittaa useammille asemille kuin nyt esitetyt Rautatientori, Herttoniemi ja Itäkeskus. Portit pitäisi asentaa ainakin Ruoholahteen, Kamppiin, Kaisaniemeen, Kontulaan ja Vuosaareen jotka ovat kaikki melko vilkkaita asemia. Matkalippujentarkastusta tulisi lisätä varsinkin Herttoniemen, Itäkeskuksen ja Vuosaaren terminaaleista lähteviin liityntäbusseihin joihin pääsee sisälle ilman lippua koska käytössä on niin sanottu "avoin rahastus" tai sitten systeemiä pitäisi muuttaa niin että bussiin pääsee vasta kuljettajan saapuessa jolloin lippu pitäisi näyttää kuskille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Metroportit

Jos vain Rautatientorille tulee portit, niin Kaisaniemen ja Kampin matkustajamäärät nousevat yhdessä yössä valtavasti! Siksi olen samaa mieltä, portit ainakin koko välille Kamppi-Kaisaniemi ja itse asiassa mieluiten kaikille asemille. Porttien kalleus tuntuu kovin oudolta esteeltä, kun se kerran ei ole este suurkaupunkien valtavissa satojen asemien järjestelmissä.
 
aki sanoi:
Ylen aikaisen sivuilla kerrotaan että kaupunki hakee jälleen keinoja liputta matkustamisen vähentämiseen, SDP:n valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Kai Kalima ehdottaa jälleen rahastajien palauttamista liikennevälineisiin.
Demarit ne ovat viimeisen päälle johdonmukaisia. Metrosta pitää saada kuljettajat pois, mutta ratikkaan rahastajat.

Mikä tässä on johdonmukaista? Se, että ratikkaliikenteen pitää olla mahdollisimman kallista ja metron mahdollisimman halpaa. Sillä tavalla voi sitten perustella uusia metrourakoita rakennusliikkeille.

Rahastajat nostavat raitioliikenteen kustannuksia 20-30 %. Metrokuskien poistaminen alentaa metron kustannuksia 10 %. Yksinkertainen totuus on, ettei rahastajien käyttö kannata. Ne maksavat enemmän kuin laskettu pummillamatkustajien tappio. Ja kun ne pummit jäävät kyydistä pois, rahaa ei tule lisää, vaikka kukaan ei enää matkusta pummilla. Sillä pummit eivät matkusta kuin ilmaiseksi.

Metroporttien taidettiin sanoa maksavan 35.000 euroa kappale. Oliko oikein? Kun niiden asentaminenkin on niin vaikeata, niin mitäs jos palkattaisiin mieluummin rahastajat metrojen sisäänkäynneille. Kuten tänään oli Kampin itäpäässä. Jos vaikka olisi halvempaa kuin portit?

Antero
 
Yksi keino vähentää pummilla matkustusta olisi saada sosiaalivirasto lataamaan juopoille (miksei muillekin) joka kuukausi kautta matkakortille. Näin vähentyisi reippaasti pummilla matkustaminen eikä porteille olisi enää tarvetta. En usko, että tarkastajat niin hyvä bisnes on. Yhtä kalliiksi varmaan tulee kuin ilmaismatkat ongelmatapauksille. Ne muutama muu (onko kellään tilastoa asiasta?) pummilla matkustaja jää tarkastajien haaviin.
 
Helsingissä käydessäni ja ratikalla paljon kulkiessani ei ole vuosikausiin sattunut tarkastajia kohdalle, mutta melkein joka reissulla turvaliivisiä kavereita, jotka poimivat Metroja ja muuta paperiroskaa lattialta säkkiin.

Kiinnijoutumisen riski kasvaisi ja liputta kulkeminen vähenisi huomattavasti, jos myös heille antaisi matkalippujen tarkastusoikeuden. Ja jos joku pummilla matkustava yrittäisi karata, noilla varsipihdeillä olisi heppo tarttua niskasta kiinni.
 
Vesa Nurminen sanoi:
Yksi keino vähentää pummilla matkustusta olisi saada sosiaalivirasto lataamaan juopoille (miksei muillekin) joka kuukausi kautta matkakortille. Näin vähentyisi reippaasti pummilla matkustaminen eikä porteille olisi enää tarvetta. En usko, että tarkastajat niin hyvä bisnes on. Yhtä kalliiksi varmaan tulee kuin ilmaismatkat ongelmatapauksille. Ne muutama muu (onko kellään tilastoa asiasta?) pummilla matkustaja jää tarkastajien haaviin.

Sosiaaliviraston pitäisi antaa taksiseteleitä ongelmatapauksille, jotta varsinaiset joukkoliikennevälineet muuttusivat kertaheitälla viihtyisämmiksi, ja niiden arvostus nousisi. Ai että otti päähän eilen kun nousin junaan Leppävaarassa ja siellä hoiperteli mies- ja naipultsari yrittäen häiritä kaiken minkä kerkesi muita matkustajia, ensin omilla keskinäisillä riidoillaan, sitten mies käyden lapsiinkin käsiksi yrittäen olla tuttavallisia. Ja junan henkilökuntaa ei tietenkään näkynyt koko matkalla.

t. Rainer
 
Vs: Re: Ilmaisliikenteen hyödyt

Kuva tuollaisesta rahastaja-combinosta olisi muuten mielenkiintoista katseltavaa. Olin Amsterdamissa vuonna 1999, jolloin kulussa oli korkeita niveliä uusine rahastajanaitioineen.
Löysinpä tälläisen vanhan ketjun etsiessäni juttua Helsingin kuljettajarahastuksesta.

Täältä löytyy kuvia Amsterdamin Combinoista, mukana myös sisäkuva jossa näkyy rahastajan koppi:
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/trams/Amsterdam/Combino/misc/pix.html

Minua Combinojen rahastussysteemi ei vakuuta ollenkaan. Vaunut seisovat hyvin pitkään pysäkeillä, kun jono muodostuu vaunun ulkopuolelle, eikä sisäpuolelle kuten vanhemmissa nivelissä. Kuljettajat eivät aina jaksa odotella pitkän jonon valumista sisään ja voivat vain pistää ovet kiinni kesken jonon.
 
Vs: Re: Ilmaisliikenteen hyödyt

Kuljettajat eivät aina jaksa odotella pitkän jonon valumista sisään ja voivat vain pistää ovet kiinni kesken jonon.

Jos noin tekevät, niin se on kyllä törkeää. Ellei sitten samalle pysäkille ole jo pyrkimässä seuraava saman linjan vaunu.

Olen miettinyt sitä, miten meillä mahtaisi käydä pysäkkiaikojen kanssa, jos palattaisiin systeemiin, jossa noustaan takaa sisään ja muista ovista kuljetaan vain ulos. Aikanaan rahastajien poistaminen ja korvaaminen kuljettajarahastuksella hidastutti raitioliikennettä. Mutta nopeutuisiko se, jos vanhaan palattaisiin?

Sen puolesta puhuu toki se, ettei kuljettajan tarvitse hoitaa lipunmyyntiä. Samoin se, ettei samasta ovesta kuljeta molempiin suuntiin eikä matkustajien tarvitse tunkea ulos sisäänodottajien keskelle, eikä sisäänmenijöiden tarvitse odottaa, että ulos tulevat pääsevät ensin ulos vaunusta.

Sitä vastaan taas puhuu se, että kaikkien olisi mentävä sisälle vain yhdestä ovesta ja näytettävä lippunsa rahastajalle, kun nyt suurimman osan matkustajista ei tarvitse näyttää lippua kenellekään/millekään ja sisään voi mennä lähimmästä ovesta.
 
Viimeaikaiset keskustelut matkustajien kokemasta turvattomuudesta ja pummimatkastustamisen paljoudesta tietysti poistuisivat aika suurelta osin rahastajien palauttamisella.
Varmasti kuitenkin liian kallis toimenpide nykyaikana.
 
Viimeaikaiset keskustelut matkustajien kokemasta turvattomuudesta ja pummimatkastustamisen paljoudesta tietysti poistuisivat aika suurelta osin rahastajien palauttamisella.
Varmasti kuitenkin liian kallis toimenpide nykyaikana.

Olisi erittäin mielenkiintoista nähdä julkisuudessakin arvioita eli kustannusvertailuja tuosta raitiovaunujen rahastajien palkkaamisesta vs. vartiointipalvelujen ylläpidosta.
 
Takaisin
Ylös