Raitiolinja 9:n rakentaminen

Liittynyt
8 Marraskuu 2005
Viestit
399
www.HS.fi sanoi:
Raitiolinja 9:n rakentaminen viivästyy

Helsingin Ullanlinnan ja Itä-Pasilan välisen uuden raitiovaunulinja 9:n rakentaminen viivästyy ja kallistuu alkuperäisistä suunnitelmista. Rakennustöiden arvellaan maksavan aiemman 9,4 miljoonan euron sijasta 13 miljoonaa euroa.

Myös linjan rakentamisen aloittaminen viivästyy syksyllä pidettävän EU-huippukokouksen johdosta. Matkustajaliikenne päässee alkamaan vasta 2008.

Linja 9 ottaa käyttöönsä linjan 10 päätepysäkin Tarkk'ampujankadulla. Molemmat linjat eivät mahdu samalle pysäkille, joten linjalle 10 tulee uusi päätepysäkki Uudenmaankadulle Kolmikulman puiston kohdalle.

Julkaistu: 7.2.2006 19:24:57 www.HS.fi
Mielenkiintoinen tuo linjan 10 päätepysäkin siirto eteläpäässä. Linja on entistä enemmän vain Mannerheimintietä kulkeva vaihtoehto tämän jälkeen. Montaakos katua reitillä uudistuksen jälkeen kuljetaan?
 
Joukkoliikennelautakunnan mukaan molemmat linjat 9 ja 10 eivät sopisi Tarkk´ampujankadulle, mikä sinänsä on hyvin uskottavaa.

Linja 10 tulee uudistuksen jälkeen kulkemaan nykyisen kahdeksan reittikatunsa sijasta kuutta eri reittikatua. (Korppaanmäentie, Mannerheimintie, Bulevardi, Yrjönkatu, Uudenmaankatu, Erottajankatu)
 
Henkilökohtaisesti en usko, että kun ysi vihdoin ja viimein otetaan käyttöön, linjastojärjestely on tuonkaltainen.

Syyt ysin viivästyttämiseksi ovat hauskoja. Muutaman päivän kokous Pasilassa viivästyttää linjaa vuodella :lol: Syyksi on pyritty tarjoamaan myös Porthaninkadun huonoa kuntoa, vaikka rakennusviraston mukaan katu ei olekaan huonossa kunnossa.

Positiivista on se, että projekti etenee hidastamisyrityksistä huolimatta edes jotenkin. Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee Flemarin-Pasilan rataosuuksia torstaina. Karttapiirustuksista nähdään, että rata on pyritty sijoittamaan mahdollisimman pitkälti autoliikenteen kaistoille, jolloin raitiovaunu on hidas ja epäluotettava. Milloin raitiovaunu kulkee keskellä katua omalla kaistallaan, on vasemmalle kääntyvät autot ohjattu raitiovaunukaistalle blokkaamaan raitiovaunun kulku. Että tällaista.
 
339-DF sanoi:
Henkilökohtaisesti en usko, että kun ysi vihdoin ja viimein otetaan käyttöön, linjastojärjestely on tuonkaltainen.
En minäkään, koska siihen mennessä ykkönen on ehditty lopettaa kokonaan ja kymppi jatketaankin Perämiehenkadulle – siellä rata vasta onkin kelvoton – ja samalla voi vähentää lisää kolmosten liikennettä. Tai itse asiassa lopettaa kokonaan, koska seiskat korvaavat Töölön liikenteen ja ysi Kallion. (Kaivariin saa vaikka palvelulinjan.)

Suunnitelmissa pisti silmään, että kartoista löytyy yksi yhdistetty ratikka-ja bussipysäkki, taisi olla Kumpulantiellä. Mikä ihmeen vimma on rakentaa ratikoille oma pysäkkinsä ja perään busseille omansa kun yhdelläkin pärjäisi (ja huom! tällöin saataisiin lisää parkkipaikkoja...) ja vaihtoyhteydet parantuisivat ainakin jonkin verran.

Mikä muuten tulee olemaan 9:n hallireitti Pasilasta Koskelaan? Tulee aika paljon hupiajoa jos kartassa on esitetty kaikki rakennettavat yhteydet.
 
Toivotaan nyt kuitenkin, ettei ihan noin surkeasti käy...

Soisin sekä Hesarille että Sturen ja Aleksis Kiven risteykseen myös varavaihteita paitsi halli- niin ihan jo 3 ja 7 poikkeustilanteiden hoitoa varten. Mutta saapa nähdä... Kyllä ne noissa piirustuksissa olisivat jos ne aiottaisiin toteuttaa.

Toivon, että lautakunta on sen verran tehtäviensä tasalla, että
  • huolehtivat siitä, että Hesarin kääntyvät kaistat säilyvät nykyisellään eikä niitä siirretä rv-kaistojen päälle
  • Aleksis Kivellä saadaan rv koko matkalle omalle kaistalle ja ne puut, jotka kuitenkin on pakko uusia, korvataan yhdellä puurivillä kadun keskellä tai sitten jalkakäytävien reunoilla, kuten loppupäässä katua
  • Teollisuuskadun pätkällä ei tarvitse seistä autoruuhkissa (vaikka silloin jääkin kahdeksan kaunista lehmusta istuttamatta)
  • Pasilassa rata on keskellä katua nykyisen nurmen paikalla
 
Muistanko väärin vai pitikö ysiratikan kulkea "ensin" reittiä Hesari-L. Brahenkatu-Sturenkatu-Aleksis K:n katu ja sitten "myöhemmin" rakentaa rata flemarin kautta aleksis kiven kadulle? Hyvä että tästä on siirrytty sentään askel eteenpäin.
 
Nyt ysin perustamissuunnitelman jälkeen tuollaisia (laittaa ysi Brahenkadun kautta) päätöksiä ei ole ollut. Kaavailuja en tosin ihmettelisi, niistä ei HKL:llä ole koskaan ollut pulaa.
 
a__m sanoi:
Muistanko väärin vai pitikö ysiratikan kulkea "ensin" reittiä Hesari-L. Brahenkatu-Sturenkatu-Aleksis K:n katu ja sitten "myöhemmin" rakentaa rata flemarin kautta aleksis kiven kadulle? Hyvä että tästä on siirrytty sentään askel eteenpäin.
Taisi olla niin, että Kallion asukasyhdistykset esittivät tuota. HKL selvitti se kyllä, mutta totesi, että sen on huonoa palvelua, kun 17 poistuu joka tapauksessa Flemarilta eikä sinne tulisi tilalle mitään.
 
Jlk on tänään palauttanut ysin kallistuneen yleissuunnitelman takaisin valmisteluun. En tiedä vielä, miksi näin on. Ehkäpä joku ko. lautakunnassa on sitä mieltä, että on väärin maksattaa kaupungin metsittäminen liikennelaitoksella :evil:
 
339-DF sanoi:
Nyt pitäisi painostaa lautakuntaa niin, että siellä päätettäisiinkin tehdä ysi Ilmalaan asti kerralla eikä kikkailla minkään kalliin tilapäisratkaisun kanssa.
Olisikohan viesti mennyt perille ja käsittelyyn !
 
No jos onkin, niin ei kyllä mun kautta :wink: Mutta mistäs sitä koskaan tietää, kuka näitäkin foorumeja lukee...
 
Ysi esillä jlk:ssa 4.5.2006

Viimeksi palautettu ysin yleissuunnitelma sisältää nyt entistä tarkemmat selvitykset kustannusten noususta. Esityslistateksti toteaa mm., että tynkäysin hyötykustannus jää alhaiseksi, mutta lopullinen ysi säästää liikennöintikustannuksia vähintään 0,6 Me/v. Muutenkin tekstissä otetaan nyt voimakkaammin kantaa sen puolesta, että ysi pitää tehdä Ilmalaan asti, vaikka vaiheistusta edelleen esitetäänkin.

Tilapäiset pysäkkijärjestelyt Pasilassa maksavat jopa 0,5Me enemmän kuin ajateltiin.

Ilmalaan asti kulkeva rata tulee olemaan halvempi kuin aiemmin ajateltiin.

Ainakin bussilinjojen 22, 23 ja 50 reittiä muutetaan Ilmalan-vaiheessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiolinja 9:n rakentaminen viivästyy (HS.fi)

Esittelijä veti ysin yleissuunnitelman tänään kokonaan pois joukkoliikennelautakunnasta. Rakennusvirastolta oli eilen iltapäivällä tullut tiedonanto, että kustannukset on jotenkin jyvitettävä eri laitosten kesken uudelleen. Kustannusarvio sinänsä pysyy samana.

Ysistä on vihdoin määrä tehdä päätös seuraavassa kokouksessa. Jlk:n pj kertoi, että liikenne pyritään yhä aloittamaan vuonna 2007, ei 2008 kuten aiemmin on esitetty.
 
Ysi halventunut

Edelliseen postiini viitaten, ei se kustannusarvio pysynytkään samana, se halventui!

Jlk:n esityslistassa 18.5. todetaan, että vuonna 2002 tehty arvio 9,4 Me on noussut ensisijaisesti siksi, että yleinen hintataso on maanrakennuskustannusindeksin vuoksi noussut, kun asiassa on viivytelty. Ko. indeksin mukaan kustannukset olisivat nyt 11,0, mutta ne ovat tarkistetun ennusteen mukaan nousseet hieman enemmän. Nyt annetaan uutena lukuna kokonaishinnaksi 11,7 Me.

Enää ei puhuta 13 miljoonasta. Lisäksi toistetaan, että jatko Ilmalaan tullee halvemmaksi kuin aiemmin arvioitiin, eli koko linjan kustannusarvio saattaisi pitää suht hyvin paikkansa.
 
Ysi valtuustoon

Linkissä http://www.hel2.fi/paatoksenteko/khs/kvstoA/14keskiosa206.htm#RI003 näkyy kh:n ensi maanantain kokouksen ehdotus valtuustolle. Jos kh osaltaan hyväksyy tämän, niin valtuusto käsittelee asiaa 30.8.2006.

Jlk arvioi kokouksessaan viime torstaina, että ysin liikenne alkaa syysliikenteen alkaessa 2008, mutta ilmeisesti luottamusmiestasolla on tahtoa ysin nopeuttamiseksikin. Toivotaan!
 
Takaisin
Ylös