Raitiolinja 9:n rakentaminen

Ajolankojen risteyskohtaan Radanrakentajantien länsipäässä oli ilmestynyt mielenkiintoinen ristin muotoinen häkkyrä.
Se on tällainen kuparinen ilmajohtoristikko, hinnaltaan kai lähes kruununjalokiven arvoinen!

Kuvasin sen hieman ennenkuin "ess" tästä täällä mainitsi, eli se kiinnosti itseänikin poikkeuksellisen (?) laaja-alaisesti asioita harrastavana raitiotiehistoriallisena ja -teknisenä kohteena siitä sattumalta päivemmällä alikävellessäni.

Lienee normiharrastaja kiinnostunut kuvaamaan vain vaunuja ja nekin tiukasti etuvasemmalta eli ovipuolelta...?
Ei vaiskaan - yleisin kuvakulma on hieman etuoikealta sileältä sivulta, ja tiukka rajaus niin ettei selvää saa kuin nokasta. Kaupunkiympäristö katuineen, taloineen, ympäristöineen rajataan yleensä pois. Katsokaapa kuvianne, ja miettikää hieman mitä oikeasti ollaan kuvaamassa. Laboratoriotyyppikuvia riittää vähempikin, ellei nyt ole juuri niihin tykästynyt.

Ratamestarinkadun/Radanrakentajantien ilmajohtotähden tausta eli sininen avaruus on kuvassa vaalennettu, jotta itse apparaattiin sain lisättyä väriominaisuuksia. Siinä yhteydessä ohuet nailoneristesiteet häiventyivät, mutta sallinette tuon kuvakäsittelyn.
 

Liitetiedostot

  • DSC_0041.JPG
    DSC_0041.JPG
    100.7 KB · Lukukerrat: 432
Raitiolinja 9:n kiskotyöt ovat viime päivinä ulottuneet jopa Tehtaankadulle Eiraan asti, kuten kuva todistaa...
No, teollisuus/tehdas, yhtä kaikki.
 
Tänään aseteltiin paikoilleen toista kaarretta Aleksis Kiven kadun ja Fleminginkadun risteyksessä. Fleminginkadulla oli myös tukien päällä jo pätkä suoraa kiskoa.
 
Noin viiden kuukauden tauon jälkeen päätin lähteä ikuistamaan ysilinjan uusimpia vaiheita muistikortille. Kuvia on toisaalta Pasilan pään kuvastossa, toisaalta Vallilan / Harjun / Kallion kuvastossa. Kuten ketjussa on kerrottu, Pasilan päässä on ilmajohdot paikoillaan ja rata kaikin puolin hyvin valmiin näköinen. Sitten taas Teollisuuskatu on pahasti kesken ja esimerkiksi Fleminginkadulla kiskotus on vasta alkamassa. Mutta onhan aikaa vielä melkein neljä kuukautta...
 
Olipas Rattivaunulla hyviä kuvia, ja hieman Google Maps'n avulla, niin pääsi hyvin selvyyteen missä uusi rata kulkee, pari kysymystä jäi tosin auki jotka lienevät tosin helppoja:
1) Missä onkaan Pasilan pään päätepysäkki, messukeskuksella? Ysi ei taida ajaa perinteiseen looppiin vaan katuloopin ratamestarinkatu - rautatieläisenkatu - ratapihankatu?

2) Yhdistyykö raiteet fleminginkadulta porthaninkadulla oleviin raiteisiin ja jos näin, niin liittyykö tuo porthaninkadun remontti myös osin ysin rakentamiseen?

3) Ei ihan liity ysiin, mutta vieläkös itäväylän suuntaan menevät kaukoliikenteen bussit käyttävät reittiä sturenkatu - aleksis-kivenkatu - 'joku mutka' - itäväylä? (En muista onko sillä pienellä kadunpätkällä mikä nimi josta bussit aikoinaan kääntyivät melkein suoraan pysäkille jonka nimi taisi olla junatie?)

Jokos ysin toinen päätepysäkki päätettiin, Kirurgi?
 
Olipas Rattivaunulla hyviä kuvia...

Kuten aina.

1) Missä onkaan Pasilan pään päätepysäkki, messukeskuksella? Ysi ei taida ajaa perinteiseen looppiin vaan katuloopin ratamestarinkatu - rautatieläisenkatu - ratapihankatu?

Päätepysäkki on juna-aseman pysäkki, "itä-Pasila", johon on asennettu myös ohitusraide. Perinteistä luuppia ei siis ole, vaan juuri kuten arvasit.

2) Yhdistyykö raiteet fleminginkadulta porthaninkadulla oleviin raiteisiin ja jos näin, niin liittyykö tuo porthaninkadun remontti myös osin ysin rakentamiseen?

Ei yhdisty, vaan kiertää Helsinginkadun, Kaarlenkadun ja Viidennen Linjan kautta. Porthaninkatu oli niin surkea, että kunnostusta se olisi vaatinut muutenkin. Voihan olla, että parannustarve on saanut huomiota uuden linjan myötä.

Vaikuttaisi siltä, että mukulakivien alla on metritolkulla hienoa hiekkaa. Tämän vuoksi tie oli aivan kuopalla. Harmi muuten, että bussi 17:n liikennöinti lopetetaan vasta kun tämä ikävin kadunpätkä korjataan...

3) Ei ihan liity ysiin, mutta vieläkös itäväylän suuntaan menevät kaukoliikenteen bussit käyttävät reittiä sturenkatu - aleksis-kivenkatu - 'joku mutka' - itäväylä?

Se pieni kadunpätkä on itseasiassa Junatien alku. Taitavat ne bussit siitä vielä mennä. Vai menevätkö remonttien vuoksi ole tällä hetkellä muualta?

Jokos ysin toinen päätepysäkki päätettiin, Kirurgi?

Kirurgiin jäi kymppi, ysi päättyy kolmikulmaan. Tässä vielä linkki karttaan.
 
3) Ei ihan liity ysiin, mutta vieläkös itäväylän suuntaan menevät kaukoliikenteen bussit käyttävät reittiä sturenkatu - aleksis-kivenkatu - 'joku mutka' - itäväylä?

Ainakin torstaina tuolla päin kulkiessani näin kaksi kaukoliikenteen bussia taiteilemassa Aleksis Kiven kadun ja Fleminginkadun risteyksen tienoilla. En tajunnut ajoissa kiinnittää huomiota, olivatko ne linjalla, mutta tuskinpa niitä huvinkaan vuoksi sieltä ajettaisiin.
 
Ainakin torstaina tuolla päin kulkiessani näin kaksi kaukoliikenteen bussia taiteilemassa Aleksis Kiven kadun ja Fleminginkadun risteyksen tienoilla. En tajunnut ajoissa kiinnittää huomiota, olivatko ne linjalla, mutta tuskinpa niitä huvinkaan vuoksi sieltä ajettaisiin.

Kyllä ne kaukovuorot edelleen Aleksis Kiven kadun kautta ajetaan, käytän niitä säännöllisesti.
 
Ysin eteläisen päättärin katusuunnitelma on nähtävänä.

Suunnitelmassa mainitaan, että myös nykyisen vararaiteen tiukkoja kaariosuuksia loivennetaan vaunukaluston kehityksen mukanaan tuomia muuttuneita mitoitusvaatimuksia vastaaviksi.
 
Takaisin
Ylös