Raitiolinja 9:n rakentaminen

Aloittaakohan 9 poikkeusreitillä ;)
Kun Hesarilta ei pääse Kurvin suunnasta kääntymään Flemarille, poikkeusreitin keksiminen ysille on vähän haasteellista. Lähinnä se onnistuu ajamalla Kurviin, sieltä Brahenkenttä kiertäen Sturelle josta käännös A Kiven kadulle.

Jos näin tehtäisiin, tulisi vuoroliikenteen reitille ajettavaksi yksi puoliksi ummessa oleva vaihteen risteys. Sillä Sturelta vasemmalle käännyttäessä A Kiven kadun vaihteen risteys on poikkeavaan suuntaan laippauraton.

Mitenkähän hyvin tuo risteys kestää ennen kuin yli ajettavan uran reunat alkavat pettää?

Antero
 
Muistaakseni jo kevättalvella uumoiltiin Porthaninkadun urakalle varatun ajan olevan varsin kireä. Eikö helpoin ratkaisu olisi ollut pistää ysiratikka aloittamaan esimerkiksi vasta maanantaista 1. syyskuuta alkaen ja linjoja 1, 1A, 3B, 3T ja 17 puolestaan olisi liikennöity nykyisin reitein (17 Fleminginkadun kautta) elokuun loppuun vaikkapa kesäaikatauluin. Raitioliikennehän on ennenkin siirtynyt asteittain talviaikatauluihin, joten mikä pakko kaikki muutokset on saatava juuri elokuun 10. päiväksi. Eiköhän asia olisi mennyt jotenkuten perille myös matkustajille, jos infoa olisi pistetty talven aikataulukirjaan. Mutta toivotaan, ettei tällaisia kolmen viikon lisäaikoja tarvita.

Jos kuitenkin tarvitaan, niin jaetaan ysi kahteen lenkkiin. Etelässä Kolmikulma-Linjat, pohjoisessa Itä-Pasila - Brahen kenttä, jolloin kierros kentän ympäri olisi tosin yksisuuntainen ellei sitten ajaisi Sturenkadulta aina Paavalin kirkolle asti. Kuulostaa ehkä liian sekavalta matkustajan korvaan, joten kai se Manskun tai Kurvin reitti ja 9X bussi olis sitten se toimivin.
 
Flemarin asemesta voidaan ajaa Läntistä Brahenkatua jolloin kääntyminen kurvin suuntaan onnistuu. Ei sitä reittiä niin orjallisesti tarvinne noudattaa.
 
Aiheesta kirjoitetaan piakkoin (tavoite 20.7.) ilmestyvissä Helsingin Uutisissa. Siinä tulee esille osaksi uudenlaisiakin vaihtoehtoja mahdolliseksi poikkeusreitiksi. Lähtökohta on kuitenkin edelleen se, että Porthaninkadun raitioyhteys valmistuu aikataulun mukaisesti eikä poikkeusjärjestelyihin tarvitse mennä lainkaan.
 
–– pitää linjan liikennöinti aloittaa poikkeusreitillä. Se kulkisi HKL:n liikennepäällikkö Erkki Mutkan mukaan todennäköisesti Mannerheimintien kautta – –

Jos normaaliysillä kuskinvaihdot tulee olemaan Hagiksessa, niin millä konstilla kuskit saadaan Mannerheimintielle jopa joka kymmenes minuutti?
 
Töölön hallista.

Ei muuten onnistuisi, koska ei Töölössä ole ylimääräisiä kuskeja ajamaan ysiä, ja silloin Hakaniemessä olisi kuskeja turhaan.

Ja ei, niitä kuskeja ei voi siirtää Hakaniemestä Töölöön, koska kukaan ei aja pelkästään ysiä, ja moni ajaa sitä muiden linjojen ohessa.
 
Ja ei, niitä kuskeja ei voi siirtää Hakaniemestä Töölöön, koska kukaan ei aja pelkästään ysiä, ja moni ajaa sitä muiden linjojen ohessa.

No sitten vaan myös kusikasin vaihdot Oopperalle ja kolmosten ja seiskojen vaihdot Töölön hallin pysäkille. Ykkösen liikennettä voidaan ajaa miten sattuu vähäiseen matkustajamäärään ja henkilöstöpulaan vedoten. Ei tarvi kuin pientä rukkausta ajosarjoihin ja homma pelittää. ;):lol:

Ilmeisesti tuo henkilöstöpula on oikeastikin elo-syyskuussa aikamoinen ongelma. Esimakua saatiin nyt lauantaina, kun kuusi vuoroa jäi osittain tai kokonaan sisään.
 
Oho: tuohan vaikuttaa ihan siltä, että ko. urakassa on otettu jokin piiska käyttöön, jotta häviäisin vetoni ;). Itsekin toki toivon niin Helsingin raitioteiden kunnian puolesta.
No, katsotaan loppuun saakka.
Niin. Kovasti siellä kaukolämpöputkia hitsattiin. Jos ei muuta ole vielä, niin täyttö tapahtuu kai sitten aika nopeaan.
 
No sitten vaan myös kusikasin vaihdot Oopperalle ja kolmosten ja seiskojen vaihdot Töölön hallin pysäkille. Ykkösen liikennettä voidaan ajaa miten sattuu vähäiseen matkustajamäärään ja henkilöstöpulaan vedoten. Ei tarvi kuin pientä rukkausta ajosarjoihin ja homma pelittää. ;):lol:

Ilmeisesti tuo henkilöstöpula on oikeastikin elo-syyskuussa aikamoinen ongelma. Esimakua saatiin nyt lauantaina, kun kuusi vuoroa jäi osittain tai kokonaan sisään.

Kuljettajien taukoja täytyy pidentää monta minuuttia, jos vaihdot ovat Oopperan pysäkillä. Sieltä on aika pitkä matka Töölön hallin taukotiloihin. Tällainen vaihtoehto ei onnistukaan nykyisillä 7-9 minuutin tauotuksilla. Mielestäni edes tuplasti tuon pituinen aika ei riitä, koska pikaisesti veskissä käynnissä ei voi puhua mistään tauosta, saati sitten mistään elpymisestä tms. Jo muutaman minuutin myöhästyminen syö lyhyestä tauosta liian suuren osan.
 
Kuljettajien taukoja täytyy pidentää monta minuuttia, jos vaihdot ovat Oopperan pysäkillä. Sieltä on aika pitkä matka Töölön hallin taukotiloihin.

Aivan totta, Töölön sosiaalitilat eivät muutenkaan riittäisi jos kaikkien linjojen kuljettajat koittaisivat siellä virkistäytyä. Järjestely olisi monelta muultakin kantilta kestämätön, joten lähinnä huumorimielessä sen heitin. Ja nythän näyttää siltä, että Porthaninkatu runnotaan vaikka väkisin ajokuntoon 10. päivään mennessä, joten mitään poikkeusreittejä tuskin tarvitaan. Sen sijaan ysilinjan kaikki pysäkit eivät ilmeisesti ole heti alusta lähtien käytössä. Traverssikujan pysäkki Pasilan konepaja pidettäneen pois käytöstä toistaiseksi vedoten työmaa-alueen vaarallisuuteen.

Hakaniemen ja Varsapuistikon raitiovaunupysäkkien sähköisiin pysäkkinäyttöihin on jo päivitetty ysilinja mukaan. Määränpääksi on kuitenkin merkattu Pasila, vaikka eikös sen virallisesti pitänyt olla Itä-Pasila.
 
Takaisin
Ylös