Raitiolinja 9:n rakentaminen

Ysilinjan ajoajat vaikuttivat ainakin näin sunnuntailiikenteessä kohtalaisen onnistuneilta. Väkeähän riitti vaunuissa tungokseen asti koko iltapäivän ja ihmisiä jäi pois ja tuli kyytiin tasaisesti joka pysäkeillä. Silti vuorot pysyivät ihan hyvin aikataulussa. Todellinen koetinkivi taitaa kuitenkin olla vasta huomenna kun arki koittaa. Uuden rataosuuden suurten risteyksien liikennevaloista yhdetkään eivät ole vielä toiminnassa, joten Sturenkadun ja Teollisuuskadun tietämillä voi tulla ongelmia. Entä vieläkö Pasilan aseman risteys aiotaan pitää vilkulla huomenna? Toisaalta kyllähän ne autot herkästi antavat tilaa kun ratikan nokka tunkee eteen pientareelta, joten menohan voi olla raitiovaunun kannalta jopa sujuvampaa ilman liikennevaloja.
 
Sen verran mitä itse ajelin ysillä tänään niin tein saman havainnon: aikataulut pitävät ja vilkkukeltainen mahdollistaa sujuvan liikenteen. Niinhän se on, että kun liikennevalot ovat pois päältä, sujuu liikenne kaikkien kannalta huomattavasti jouhevammin, ruuhka-aikoja lukuunottamatta. Siinä mielessä olisikin ihan perusteltua, että suurin osa liikennevaloista olisi toiminnassa vain ruuhka-aikoina. Mutta kai sitä sitten perustellaan liikenneturvallisuudella, että seistään keskellä yötä autioissa risteyksissä punaisissa valoissa.

Olen vähän ihmetellyt sitä, että jo vuonna 2006 alkaneiden rakennustöiden aikana ei olla ehditty saada edes ysin reitin varoitusvaloja paikoilleen. Ne eivät vaatisi sen kummempaa ohjelmointiakaan, sensorit vaan. Ja kyllä kai kahden vuoden aikana pitäisi ehtiä ohjelmoimaan nuo valoristeysten valotkin. Joku siinä taas klikkaa.

Jos joku foorumin kuljettajajäsenistä ajaa huomenna ysiä, niin olisi kiva kuulla aikataulujen pitävyydestä. Itse olen eniten huolissani siitä, miten Teollisuuskatu vetää ja miten ratikka pääsee puskemaan Traverssikujan molemmista päistä kadulle, kun mitään valoja ei vielä ole. Huomenna lomatkin lienevät suurimmalla osalla työssäkäyvistä loppu, eli liikennemäärät alkavat olla normaalitasolla.

Toivottavasti kaikki sujuu ysillä hyvin myös huomenna!
 
Olen vähän ihmetellyt sitä, että jo vuonna 2006 alkaneiden rakennustöiden aikana ei olla ehditty saada edes ysin reitin varoitusvaloja paikoilleen. Ne eivät vaatisi sen kummempaa ohjelmointiakaan, sensorit vaan.

Varoitusvalojen suhteen en olisi kovin optimistinen. Eihän Olympialaiturinkaan ratikkavalojen asentaminen ja käyttöönotto kestänyt kuin tuollaiset reilut puoli vuotta. :frown:
 
Sen verran mitä itse ajelin ysillä tänään niin tein saman havainnon: aikataulut pitävät ja vilkkukeltainen mahdollistaa sujuvan liikenteen. Niinhän se on, että kun liikennevalot ovat pois päältä, sujuu liikenne kaikkien kannalta huomattavasti jouhevammin, ruuhka-aikoja lukuunottamatta. Siinä mielessä olisikin ihan perusteltua, että suurin osa liikennevaloista olisi toiminnassa vain ruuhka-aikoina.
Täytyy sanoa etten ainakaan tämän aamun perusteellä pitäisi valoja välttämättä tarpeellisia ruuhka-aikoinakaan. Ainakin Pasilan aseman kohdalla pääsin kadusta yli kätevämmin kuin koskaan, koska valot eivät olleet päällä. Kerrankin autot jopa väistivät suojatiellä olijaa, yleensä jalankulkijoiden päälle kaasutetaan tuossa paikassa surutta, silloinkin kun jalankulkijoilla on vihreä valo. Tähän tosin saattoi vaikuttaa autoilijoiden suurempi väistöherkkyys "erikoistilanteessa".

Yksikään ysi ei valitettavasti suostunut kulkemaan kanssani samaan aikaan tuosta risteyksestä tai Teollisuuskadulta, joten en näiden paikkojen toimivuutta päässyt todentamaan. AKK:n kautta kiertäminen sen sijaan palkitsi kolmella ysibongauksella.
 
Onko tietoa, onko Flemari jo kunnossa, siis onko kadun remontti valmis ja katu päällystetty? Miten on Porthanin laita?
 
Kuinkakohan vaiheessa ne ovat? Kuulin muuten käsittämättömän jutun (en ole nyt Hgissä): Uudenmaankadun asvaltoitua osuutta (Kolmikulma) on uudelleen revitty auki!

:eek:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En ole nyt Suomessa ja raitio.org ei myöskään päivity, joten olisin todella onnellinen, jos kertoisitte miten nuo työt etenevät. Kuvista plussaa!:lol:
 
Portsua pitkin ei pääse vieläkään autolla. Kiskojen välissä on kivet (pätkät puuttuu sekä ylä, että alapäästä, jottei autot oikeasti aja sitä pitkin), mutta kiskojen ja kävelytien välissä ei ole kiviä, muuten kuin pätkä alapäässä lähinnä toisella puolella.

Flemari melkein valmis Hesari-Porvis välillä. Porvis-AKK enemmän vaiheessa, mutta koko katu jo asfaltoitu, muutamassa paikassa asfaltti vielä hieman kiskoja alempana ja kadun varsi enemmän vaiheessa kuin Hesari-Porvis välillä.
 
Kun HKL ilmoitti 51:n reittimuutoksesta, pohdin ääneen uutiseen liittyvässä keskustelussa, että mikä siinä Porthaninkadussa maksaa. Viestini poistettiin. Kysyn uudelleen: mikä maksaa? Onko siellä alla intiaanien hautausmaa tai kreikkalaisia ruukkuja?
 
Kun HKL ilmoitti 51:n reittimuutoksesta, pohdin ääneen uutiseen liittyvässä keskustelussa, että mikä siinä Porthaninkadussa maksaa. Viestini poistettiin. Kysyn uudelleen: mikä maksaa? Onko siellä alla intiaanien hautausmaa tai kreikkalaisia ruukkuja?

Porthaninkadun edistymättömyydestä jankkaaminen ja vieläpä useissa eri ketjuissa tuskin on järkevää. Erityisesti, kun viimeisin 51:n reittimuutos ei edes liittynyt mitenkään Porthaninkatuun.
 
Mikäli olen oikein asian ymmärtänyt, niin tänään 20.10.2008 linjan 9 pysäkki Pasilan konepaja on otettu käyttöön.
 
Kuljen aika usein Flemaria, joskus ysillä, joskus autolla, satunnaisesti jalkaisinkin. Olen koko syksyn ihmetellyt, miksi liikennevalot niin Flemarin ja Hesarin kuin Flemarin ja AKiven kulmassa ovat aina vaan vilkulla.

Tänään oli iloinen yllätys, kun Aleksis Kiven kulmassa liikennevalot toimivat, mutta Hesarin risteyksessä keltavilkutus jatkuu edelleen.
 
Tänään oli iloinen yllätys, kun Aleksis Kiven kulmassa liikennevalot toimivat, mutta Hesarin risteyksessä keltavilkutus jatkuu edelleen.

Minä en olisi niin innoissani uusista liikennevaloista. Parantavathan ne toki liikenneturvallisuutta, mutta jokaisen kytketyn valoristeyksen myötä näyttäisi ysilinjasta tulevan aina vain hitaampi. Pasilan suuntaan ajettaessa meno on Karhupuiston jälkeen pahimmillaan yhtä seisomista. Ensiksi odotellaan pitkä tovi Kaarlenkadun ja Helsinginkadun risteyksessä, sitten Flemarin ja AKK:n risteyksessä ja heti perään AKK:n ja Sturenkadun risteyksessä. Ja vielä on kytkemättä Hesarin ja Flemarin risteyksen sekä Teollisuuskadun valot. Eli lähikuukausina on vielä lisää seisomista luvassa. Toista oli linjan aloittaessa elokuussa, kun jokaisesta risteyksestä pääsi kohtalaisen jouhevasti. Mutta kaipa näihin mainittuihin risteyksiin saadaan jossakin välissä niitä etuisuuksia ohjelmoitua.
 
Takaisin
Ylös