Raitiolinja 9:n rakentaminen

Linjan 9 rakentamistöiden etenemistä seuraava kuvasto on jälleen päivittynyt. Viikonvaihteen isot työt ovat käynnissä Ratapihantien ja Asemapäällikönkadun risteyksessä. Linja 7A ajoi poikkeusreittiä eikä siten liikennöinyt Pasilan kautta lainkaan.
 
Kumpulantien ja Jämsänkadun risteys on tällä hetkellä melko mielenkiintoinen. Tultaessa kumipyöräkalustolla Itä-Pasilasta Kumpulantielle, on pakko kääntyä myös Jämsänkadulle, sillä tuleva keskustaan menevä raide on noin 20 cm muuta katua korkeammalla. En nyt tullut katsoneeksi liikennemerkkejä kovin tarkasti, mutta suoraan Kumpulantietä kohti Mäkelänkatua haluavan on tehtävä U-käännös Jämsänkadulla.
 
Mutta viimeiset vaihteet, Radanrakentajantien kohdalle tulevat, ovat työohjelmassa vasta ensi keväänä.

Vaihteiden asentaminen Radanrakentajantien ja Ratamestarinkadun risteykseen alkoi toissapäivänä. Tänä iltana maahan oli jo upotettu yksi pala uutta ristikkoa.

Pasilan työmaahan liittyen, eilen oli käytössä hieman erikoinen järjestely 7B:n päätepysäkillä. 7B:n vaunut ajoivat Ratapihantiellä ulompaa ohitusraidetta ja matkustajat joutuivat pomppimaan työmaan yli päästäkseen vaunuun. Ei kovin helppoa vanhuksille ym. Tänään oli sitten laitettu väliaikainen pysäkki opastinsillan alle, jolloin vaunuun pääsi nousemaan taas suoraan kadun reunasta.
 
Onkos muuten tässä näkyvä vaihde ihan oikea-'kätinen' jossa vain hyvin lyhyt suora osuus vasemalla vai jotenkin 'molempikätinen'-vaihde, eli kumpaakin suuntaan lähdetään kaarteeseen?
 
Pasilan lenkki valmistuu ajokuntoon vasta ensi keväänä. ... Mutta viimeiset vaihteet, Radanrakentajantien kohdalle tulevat, ovat työohjelmassa vasta ensi keväänä.

Tämä olikin jäänyt päivittämättä. Kiitos MrArakawa! Elokuun alussa HKL:ltä kerrottiin, että Pasilan lenkin kaikki ratatyöt saadaan kyllä tehtyä, mutta ajolangat saadaan vasta ensi keväänä.
 
Onkos muuten tässä näkyvä vaihde ihan oikea-'kätinen' jossa vain hyvin lyhyt suora osuus vasemalla vai jotenkin 'molempikätinen'-vaihde, eli kumpaakin suuntaan lähdetään kaarteeseen?
Kyllä tämä on oikeakätinen vaihde, koska kielten kohdalta kaarre lähtee oikealle ja toiseen suuntaan mennään suoraa raidetta. Risteyksen kohdalla taitaa olla jo kaarre vasempaan, mutta se ei tee tästä kahteen suuntaan kaartuvaa Y-vaihdetta.

Antero
 
Vaihteiden asentaminen Radanrakentajantien ja Ratamestarinkadun risteykseen alkoi toissapäivänä. Tänä iltana maahan oli jo upotettu yksi pala uutta ristikkoa.

Huono kuva ristikosta ja hieman kauempana olevasta vaihteesta - otettu ohjaamosta vauhdissa... Kuva otettu 19.8.2007 päivällä.

Eli kuvasta näkyy tuleva uusi varayhteys 9:n kiskoilta Ratamestarinkadulta oikealle Radanrakentajantielle kohti Mäkelänkatua.
 
Tulipa mieleen, kun selailin Vaunut.org:in kuvia, että kuinkahan pitkä kävelymatka mahtaa olla junalaiturilta raitiolinjan 9 päätepysäkille? Ei siitä aivan lyhyt tule, kun ensin mennään rullaportaat ylös, sitten asemahallin halki, portaat alas kadulle ja lopuksi suht pitkä kävely alamäkeen ysin päättärille. Ei kovin kätevä vaihto.

Asia toki korjaantuu, kun ysi joskus pääsee Länsi-Pasilaan asti ja Pasilansillalle aseman pääsisäänkäynnin eteen tulee raitiovaunupysäkkipari linjoille 7 ja 9.
 
Pasilansillalla on 7A:n ajosuunnassa juna-aseman pääsisäänkäynnin edessä lyhyt bussipysäkille kaartava kiskonpätkä, joka ei kuitenkaan ole kytköksissä ajettavaan rataan. Voisiko joku valaista, mitä varten se siinä on? Liittyykö se kenties 339-DF:n mainitsemiin tulevaisuuden pysäkkisuunnitelmiin? Asia on askarruttanut minua.
 
Pasilansillalla on 7A:n ajosuunnassa juna-aseman pääsisäänkäynnin edessä lyhyt bussipysäkille kaartava kiskonpätkä, joka ei kuitenkaan ole kytköksissä ajettavaan rataan. Voisiko joku valaista, mitä varten se siinä on? Liittyykö se kenties 339-DF:n mainitsemiin tulevaisuuden pysäkkisuunnitelmiin? Asia on askarruttanut minua.

Tuo bussipysäkin edustalla oleva kiskonpätkä on jäänne ajalta, jolloin 7 pysähtyi aseman pääsisäänkäynnin luona, siinä nykyisten bussipysäkkien kohdalla. Kun pysähdys jätettiin pois, siirrettiin 7A kulkemaan vasemmalle kaistalle.

Uutta pysäkkiä on kaavailtu kadun (sillan) keskelle, eli ainakin 7B:n kiskoja siirrettäisiin ja siltaa levennettäisiin.
 
Tuo bussipysäkin edustalla oleva kiskonpätkä on jäänne ajalta, jolloin 7 pysähtyi aseman pääsisäänkäynnin luona, siinä nykyisten bussipysäkkien kohdalla. Kun pysähdys jätettiin pois, siirrettiin 7A kulkemaan vasemmalle kaistalle.

Tämä poistettiin tietääkseni siksi, että ratikan kääntyminen oikeanpuolimmaiselta kaistalta vasemmalle aiheutti liikaa sekaannuksia. Tosin en ymmärrä miksi, koska liikennevalothan on keksitty. Nykyään 7:n pysäkki on vähän syrjässä. Tosin hidastahan sitä asemansiltaakin on ylittää, kun vihreää jalankulkuvaloa saa odottaa kauan.
 
Asia toki korjaantuu, kun ysi joskus pääsee Länsi-Pasilaan asti ja Pasilansillalle aseman pääsisäänkäynnin eteen tulee raitiovaunupysäkkipari linjoille 7 ja 9.

Tällöin Pasilansilta pitäisi kyllä laittaa vain joukkoliikennesillaksi. Muuten menee liian hitaaksi sen tien yli kulkeminen, kun henkilöautoja pitää odottaa ja sitten myöhästyykin jo junasta.
 
Nyt ei tule kehuja. Sillä sinne se vekki nyt sitten jäi.

Tässä kuvassa 8.7.2007 näkyy vanhan ja uuden raiteen kohtaaminen. Kaarteet eivät ole samassa linjassa, ja raiteiden kohtaamiskohdassa on kulma. Uuden kiskon oikealla puolella ehjässä betonilaatassa näkyy, missä vanha raide ja sen kaarre jatkuivat.

No, ei se mitään, sillä tämähän oli vasta työn aikainen liitos.

Tässä on kuva samasta paikasta tänään 23.8.2007. Rata on nyt valmis, hitsattu ja valettu betoniin. Ja siinähän se vekki on edelleen. Kun vaunu kulkee yli, kolahdus on selvä. Nr-vaunut sietävät tämän varmaan jotenkin, en ollut itse kyydissä vaan katsoin vierestä. Mutta Variot eivät tällaisesta tykkää, eikä muuten Bombardierkaan. Sehän voi väittää, että tahallaanko näitä vaunuja tällaisten paikkojen tekemisellä rikotaan.

Antero
 
Kävin tänään katsomassa miten työt on edenneet Itä-Pasilassa. Asemapäällikönkadun/Ratamestarinkadun risteyksen liikenneympyrässä oli kaivettu ura nurmikkoon ja asvaltissa oli selvät raidat. Katselin Ratamestarinkadun ja Radanrakentajantien risteyaluetta. Ratajärjestelyt näyttävät mielenkiintoisilta. Onko siinä mahdollista tulla Mäkelänkadulta Radanrakentajantietä ja kääntyä oikealle vaihteen yli, jonka jälkeen peruuttaa Ratamestarinkatua vähän matkaa kahden vaihteen yli ja palata Mäkelänkadulle Radanrakentajantien oikeata puolta, eli toimiiko kyseisen risteyksen raidejärjestelyt myös ns. kolmioraiteena vai onko se ylipäätänsä mahdollista?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös