Raitiolinja 9:n rakentaminen

Kasi on muutenkin Hesarilla naurettavan hidas.

Se hidastuu entisestään, kun Hesarin ja Flemarin risteyksessä kääntyvä autoliikenne sijoitetaan jatkossa Hesarilla ratikkakiskoille eli ratikkakaista poistuu siitä kohdasta, missä siitä olisi eniten hyötyä. Tuloksena saadaan muutama parkkipaikka lisää kadunvarteen.

Kun siis kasi on ajamassa Hesaria suoraan, niin vasemmalle Flemarille kääntyvä autoliikenne tukkii sen reitin odottaessaan omien valojensa vaihtumista. Sama sekä idästä että lännestä tultaessa. :(
 
Se hidastuu entisestään, kun Hesarin ja Flemarin risteyksessä kääntyvä autoliikenne sijoitetaan jatkossa Hesarilla ratikkakiskoille eli ratikkakaista poistuu siitä kohdasta, missä siitä olisi eniten hyötyä. Tuloksena saadaan muutama parkkipaikka lisää kadunvarteen.

Kun siis kasi on ajamassa Hesaria suoraan, niin vasemmalle Flemarille kääntyvä autoliikenne tukkii sen reitin odottaessaan omien valojensa vaihtumista. Sama sekä idästä että lännestä tultaessa. :(
#¤%##&%!!! Hesarin ja Flemarin henkilöautoliikenne on todella kevyttä, eikä alueelle ole mitään todellista pulaa parkkipaikoista. Ensinnäkin, en ymmärrä mihin tarvitaan erillisiä kääntyvien kaistoja. Toiseksi, siinä risteyksessä ei pitäisi olla valoja lainkaan. Kolmanneksi, jos liikennesuunnittelijat haluaa sinne jotain askarrella, niin käyttää sen poikittaistilan pieneen liikenneympyrään. Neljänneksi, kääntymisen Hesarilta pohjoissuuntaan Flemarille voi myös aivan hyvin kieltää. Itse käännyn tuosta ajaessani Hesarilta Kustaankadulle josta pääsee sitten Aleksis Kivenkadulle ja Teollisuuskadulle.
 
yksi syy miks 8 on hidas löytyy väljästä vuorovälistä...
kasi menee harvoin, jopa päivä ja ruuhka aikaan..

eli eipä 8 reittiä ainakaan crotramilla kannata ajella...
 
Kävinpä tässä eilen katselemassa ysilinjan rakennustöitä ja näyttäisi olevan katutyöt viimeistelyä myöten aika lailla valmiina Itä-Pasilassa. Katupäällysteet, kävelytiet ja pysäkkikorokkeet katoksineen ovat valmiina. Asemapäällikönkadun ja Ratamestarinkadun liikenneympyrään on näyttävästi tehty lyhyet pätkät nupulakivistä nurmirataakin. Liikenneympyrässä on myös tolpat valmiina raitiovaunuvaloja varten, kuten myös Kumpulantiellä. Uudet katuvalaisimet ja ajolangan kannatuspalkitkin ovat jo paikoillaan, joskin ajolankaan ei tietenkään vielä ole.

Muuten ysilinja onkin sitten vielä yhtä rakennustyömaata.
 
Onko tietoa, että milloin 17, 50 & 58 reitit palaavat kulkemaan Aleksis kiven ja fleminginkadun risteyksessä olevan pysäkin kautta vai palaavatko ollenkaan? Lähinnä vain kun täältä Karhupuistosta alkaa olla aika mahdotonta mennä Itä-Helsinkiin (Roihupeltoon) nopeasti jos ei juurikaan halua kävellä...

Maantaista eteenpäin käytännössä pakko kävellä joko johonkin 58 pysäkille tai metrolle (lyhyimällä kävelymatkalla reittiopas ehdotti jopa 51->550. Vaihto siis Oulunkylässä). Ennen sentään pääsi 17->58 tai 51/kävely->50/kävely(/28?)->58 ja kun nuo estettiin, niin 3T/1/1A/51/17->metro Itäkeskukseen->550/58. Molemmissa pääsi parhaimillaan noin 15min ja huonollakin tuurilla meni 30min. Ja kävelyä ei nimeksikään. Ja vielä etuna oli se, että S-Market oli molemmissa tapauksissa käytännössä matkan varrella.
 
Onko tietoa, että milloin 17, 50 & 58 reitit palaavat kulkemaan Aleksis kiven ja fleminginkadun risteyksessä olevan pysäkin kautta vai palaavatko ollenkaan?

Fleminginkadun on suunniteltu valmistuvan lokakuussa, joten 50 pääsee palaamaan vanhalle reitilleen viimeistään silloin. 17 todennäköisesti ei ehdi enää vanhalle reitilleen ennen lopetusta.

58:n on kerrottu palaavan Aleksis Kiven kadulle ensi kesänä. Tarkka ajankohta ilmeisesti riippuu rakennustöiden edistymisestä. Aleksis Kiven kadun rakennustöiden on suunniteltu valmistuvan heinäkuussa.
 
Fleminginkadun on suunniteltu valmistuvan lokakuussa, joten 50 pääsee palaamaan vanhalle reitilleen viimeistään silloin. 17 todennäköisesti ei ehdi enää vanhalle reitilleen ennen lopetusta.

58:n on kerrottu palaavan Aleksis Kiven kadulle ensi kesänä. Tarkka ajankohta ilmeisesti riippuu rakennustöiden edistymisestä. Aleksis Kiven kadun rakennustöiden on suunniteltu valmistuvan heinäkuussa.
Ok. Kiitos tiedosta.
 
Traverssikuja on ilmeisesti tammikuun aikana kiskotettu valmiiksi. Suunnassa keskustaan päin on myös Teollisuuskadulle laskettu kiskoa reilulle puolelle Teollisuuskadun osuudesta.
 
Työt ovatkin edenneet hyvin, viimeksi kun kävin, Traverssia ja Jämsänkatua ei ollut vielä yhdistetty. Toivottavasti pääsemme 10.8 ysin kyytiin. Kuulin radiosta jokin aika sitten Kallio-Seuran syyn ysin vastustamiselle: seuran edustaja sanoi, että jos ratikka särkyy, ei sitä voi kiertää, bussin voi. Ei ne asukasyhdistyksen kaiken alan asiantuntijatkaan aina ole oikeassa. Toinen syy on ollut, että Merikadulta ei pääse suoraan Itä-Pasilaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
4.2.2008 maanantaina aamulla laitettiin Asemapäällikönkadulle kannatinlankoja.

Kiva kuulla! Itä-Pasilan silmukan pitäisi ratasähkön mukaan olla ajettavassa kunnossa tämän kuun lopulla tai viimeistään ensi kuun alussa.
 
Kannatinlangat on asennettu ainakin Kumpulantielle ja siitä pohjoiseen koko osuudelle. Jämsä jäi katsomatta.

Tänä iltana aloitettiin varsinaisen ajolangan asennus Asemapäällikönkadulla. Työt ovat parhaillaan käynnissä.
 
Tänään näytti Ratamestarinkatu saaneen ajolangat ainakin Radanrakentajantien risteyksen kohdalla.
 
Itä-Pasilan silmukan pitäisi ratasähkön mukaan olla ajettavassa kunnossa tämän kuun lopulla tai viimeistään ensi kuun alussa.

Seiskojen tai ykkösten poikkeusreittiyhteyksiin Itä-Pasilan silmukasta tuskin lienee apua ajolankatöiden valmistuttuakaan ellei Pasilan sillan risteykseen asenneta samalla raitiovaunuille liikennevaloa vasemmalle Asemapäällikönkadulle. Päiväliikenteen aikaan asemalta vasemmalle kääntyminen autojen vihreällä yli autokaistojen on melko riskaabelia (eikä ilmeisesti edes laillistakaan), raitiovaunuissa kun ei vasemmalla puolella ole edes kunnon peiliä.
 
Seiskojen tai ykkösten poikkeusreittiyhteyksiin Itä-Pasilan silmukasta tuskin lienee apua ajolankatöiden valmistuttuakaan ellei Pasilan sillan risteykseen asenneta samalla raitiovaunuille liikennevaloa vasemmalle Asemapäällikönkadulle. Päiväliikenteen aikaan asemalta vasemmalle kääntyminen autojen vihreällä yli autokaistojen on melko riskaabelia (eikä ilmeisesti edes laillistakaan), raitiovaunuissa kun ei vasemmalla puolella ole edes kunnon peiliä.

Ei ole juu, mut kun... Kaikki ns. onnistuu, kunhan valokeskus huolehtii asiasta...
 
Takaisin
Ylös