Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-18/18

Viestiketju: Epäsymmetriset ratikat

  1. #16
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Epäsymmetriset ratikat

    Itse asiassa epäsymmetrisiä raitiovaunuja on melko lähellä meitä.

  2. #17

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus Vs: Epäsymmetriset ratikat

    Olisipa epäsymmetrisyys älytty vuonna 1956, niin varmasti ratikat kulkisivat tänä päivänäkin Turussa. Kuuden moottorivaunun tilaukseen olisi myönnetty lupa vuonna 1959, eikä verkoston lakkautuksesta olisi edes keskusteltu.

    Rahastaja tai kanssamatkustaja joutui usein auttamaan vanhemman matkustajan telivaunuun. Vuonna 1956, kun aavevaunut olivat kolmoslinjalla, moni iäkkäämpi ja huonojalkaisempi matkustaja päästi vaunun pysäkillä ohi, jos vaikka seuraava vaunu olisi mahdollisesti vanhempaa mallia.

    Matkustajien toivomuksesta, Korppolaismäen linjan valmistuttua vuonna 1956, aaveet hajautettiin, neljä kakkoselle ja neljä kolmoselle, niin että seuraava vaunu oli aina varmasti perinteinen 2-akselinen. Pian aaveet siirrettiin kuitenkin ykköselle, ilmeisesti reitin varrella asui keskimäärin nuorempaa ja tervejalkaisempaa väestöä.

    Kakkosen lopettaessa keväällä 1972, kolmosreitin varrella oikein pelättiin, toivottiin etteivät aaveet vaan tule loppukuukausiksi kolmoselle. Toive toteutettiinkin.

  3. #18
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Epäsymmetriset ratikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eira Näytä viesti
    Olisipa epäsymmetrisyys älytty vuonna 1956, niin varmasti ratikat kulkisivat tänä päivänäkin Turussa.
    Tämä ei kyllä näy päätöksentekopapereissa. Sen sijaan muu tyytymättömyys aavevaunuihin, erityisesti niiden sähkölaitteiden aiheuttamiin kunnossapitokustannuksiin näkyy 1950-60-lukujen taitteessa uutta hankintaa valmistelleissa papereissa.

    Asiakirjojen perusteella vaikuttaa pikemminkin siltä, että raitioteiden kohtaloksi koitui 1950-60-luvun taitteessa yleinen haluttomuus kehittää raitioteitä. Lakkautusta ei olisi esitetty, jos kuuden vaunun hankinta tai Kuralan kääntösilmukka olisi hyväksytty v. 1961 tai aiemmin.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Stadin Ratikat tiedottaa
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 177
    Viimeisin viesti: 16.11.2017, 15:34
  2. HSL: Sörnäisten ratikat ja bussit poikkeusreiteillä 13. - 15.5.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 16.05.2011, 23:05
  3. HKL: Aleksin ratikat poikkeusreiteillä 22.11.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.11.2009, 16:20
  4. Hampurin ratikat
    kirjoittanut Timppak foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 05.04.2009, 17:36
  5. HKL:n Variotram-ratikat 201-240
    kirjoittanut äsärkaks foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 15.04.2006, 19:08

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •