- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 275
Toisaalla täällä on pohdittu raitiotiebudjettien paikkansapitävyyttä. Monien näkymys on, että kallista on, jopa siinä määrin, ettei raitioteiden merkittävä lisärakentaminen ole Suomessa järkevää. Ajankulukseni mietiskelin ja hahmottelin (tietääkseni) uudenlaista edullisempaa konseptia raitiotielle matkaillessani kotimaassa VR:n joulukalenterilipuilla.
Merkittävin este raitioteiden laajentamiselle Helsingissä lienee ratojen viemä tila. Sille on paha mitään tehdä ellei ratoja nosteta ilmaan tai laiteta tunneliin, mutta en mene tällaisiin vaihtoehtoihin tällä kertaa. Seuraavaksi suurin ongelma lienee radan rakentamisen kalleus, materiaalit ja työ. Pohdinnassani pääsin seuraavanlaiseen ratakonstruktioon:
- maa tasoitetaan
- tarvittaessa lisätään soraa
- kumimatto
- kevytbetonielementti *), jonka sisällä kiertää raudoitelankakierukka, joka on hitsattu suoraan kiskoihin; maadoittaa myös kiskot
- elementissä sadevesikanavointi
- elementin toisessa päässä urosliittimet ja toisessa päässä naaraat; pitävät elementit fyysisesti kiinni toisissaan
- elementtien välille jätetään rakoa sen verran, etteivät kiskot kosketa toisiaan kuumimpanakaan kesäpäivänä niin paljoa, että elementit siirtyisivät paikaltaan
- tarvittaessa elementti voisi sisältää putket data- ja sähkökaapeleille
Tällainen ratarakenne vaatii uudenlaiset raitiovaunut, sillä jotta elementit voisivat olla höllästi toisissaan kiinni ja mahdollisimman halpoja, tulee akselipainon olla alhainen ja renkaiden kolahdukset kiskoelementtien välissä eliminoida. Akselipaino saadaan alas käyttämällä pieniä pyöriä ja kuuden tai jopa kahdeksan pyörän telejä. Kolahdukset taas elimoidaan nostamalla pyöräkertaa tai jopa vain yksittäistä pyörää ennen kiskon päättymistä ja laskemalla pyörä pehmeästi, mutta nopeasti seuraavan kiskon saapuessa alle.
Suttupaperille hahmottelin telikonstruktiota sen verran, että täysmatalalattian ei pitäisi olla mikään ongelma; ehkä jopa supermatalattia onnistuisi.
Rataelementin hinnaksi ihan puhtaasti materiaalikustannuksina laskeskelin n. 200 euroa / ratametri.
Kustannustekijät:
- 22 cm kevytbetonia, 200 euroa / m3 --> 79 euroa / ratametri, kun elementti 1,8 m leveä
- 5 mm raudoite 20 m / ratametri, 1 euro / m --> 20 euroa / ratametri
- 40 kg kisko, 1 euro / kg (80 kg / ratametri - hintaa nostanee tarvittava erikoisprofiili, josta ekstraa 20%) --> 96 euroa / ratametri
- liittimet (ehkä teräsputken palat), arviolta 50 euroa / elementti --> 5 euroa / ratametri, jos elementti 10 m
Tuo tekee siis kilometrihinnaksi 200 000 euroa + sähköistys + maapohja + vaihteet + työ. Erikoisrakenteet erikseen.
Kulkupelit tulisivat ainakin aluksi nykyisiä kalliimmiksi, kun protoja pitäisi rakentaa ja valmistusmäärät alussa olisivat pieniä.
Varmaankin moni huomaa jo ensilukemalta virheitä ja ongelmia. Olisikin hienoa, jos jaatte huomionne täällä.
--
*) Betoni- ja kevytbetonirakentamisesta nyt paljoakaan tiedä, mutta lujaa kamaahan betoni on ja valamalla "taipuu" moneen muotoon.
Mitään lujuuslaskelmia en tehnyt, ihan vain hihasta vedin elementin vahvuuden ja raudoitteen tarpeen. Rakenteen olisi tarkoitus
kestää roudan aiheuttamaa maapohjan elämistä niin, etteivät pienet vajoamiset tai maannousut vaatisi nopeaa korjaamista.
Merkittävin este raitioteiden laajentamiselle Helsingissä lienee ratojen viemä tila. Sille on paha mitään tehdä ellei ratoja nosteta ilmaan tai laiteta tunneliin, mutta en mene tällaisiin vaihtoehtoihin tällä kertaa. Seuraavaksi suurin ongelma lienee radan rakentamisen kalleus, materiaalit ja työ. Pohdinnassani pääsin seuraavanlaiseen ratakonstruktioon:
- maa tasoitetaan
- tarvittaessa lisätään soraa
- kumimatto
- kevytbetonielementti *), jonka sisällä kiertää raudoitelankakierukka, joka on hitsattu suoraan kiskoihin; maadoittaa myös kiskot
- elementissä sadevesikanavointi
- elementin toisessa päässä urosliittimet ja toisessa päässä naaraat; pitävät elementit fyysisesti kiinni toisissaan
- elementtien välille jätetään rakoa sen verran, etteivät kiskot kosketa toisiaan kuumimpanakaan kesäpäivänä niin paljoa, että elementit siirtyisivät paikaltaan
- tarvittaessa elementti voisi sisältää putket data- ja sähkökaapeleille
Tällainen ratarakenne vaatii uudenlaiset raitiovaunut, sillä jotta elementit voisivat olla höllästi toisissaan kiinni ja mahdollisimman halpoja, tulee akselipainon olla alhainen ja renkaiden kolahdukset kiskoelementtien välissä eliminoida. Akselipaino saadaan alas käyttämällä pieniä pyöriä ja kuuden tai jopa kahdeksan pyörän telejä. Kolahdukset taas elimoidaan nostamalla pyöräkertaa tai jopa vain yksittäistä pyörää ennen kiskon päättymistä ja laskemalla pyörä pehmeästi, mutta nopeasti seuraavan kiskon saapuessa alle.
Suttupaperille hahmottelin telikonstruktiota sen verran, että täysmatalalattian ei pitäisi olla mikään ongelma; ehkä jopa supermatalattia onnistuisi.
Rataelementin hinnaksi ihan puhtaasti materiaalikustannuksina laskeskelin n. 200 euroa / ratametri.
Kustannustekijät:
- 22 cm kevytbetonia, 200 euroa / m3 --> 79 euroa / ratametri, kun elementti 1,8 m leveä
- 5 mm raudoite 20 m / ratametri, 1 euro / m --> 20 euroa / ratametri
- 40 kg kisko, 1 euro / kg (80 kg / ratametri - hintaa nostanee tarvittava erikoisprofiili, josta ekstraa 20%) --> 96 euroa / ratametri
- liittimet (ehkä teräsputken palat), arviolta 50 euroa / elementti --> 5 euroa / ratametri, jos elementti 10 m
Tuo tekee siis kilometrihinnaksi 200 000 euroa + sähköistys + maapohja + vaihteet + työ. Erikoisrakenteet erikseen.
Kulkupelit tulisivat ainakin aluksi nykyisiä kalliimmiksi, kun protoja pitäisi rakentaa ja valmistusmäärät alussa olisivat pieniä.
Varmaankin moni huomaa jo ensilukemalta virheitä ja ongelmia. Olisikin hienoa, jos jaatte huomionne täällä.
--
*) Betoni- ja kevytbetonirakentamisesta nyt paljoakaan tiedä, mutta lujaa kamaahan betoni on ja valamalla "taipuu" moneen muotoon.
Mitään lujuuslaskelmia en tehnyt, ihan vain hihasta vedin elementin vahvuuden ja raudoitteen tarpeen. Rakenteen olisi tarkoitus
kestää roudan aiheuttamaa maapohjan elämistä niin, etteivät pienet vajoamiset tai maannousut vaatisi nopeaa korjaamista.