Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2013

Albert

Suljettu tunnus
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,224
1.2.: iltapäivällä MLNRVI HKL 63 Vallilan ratapihalla. Sisällä näkyi olevan "ylimääräistä" piuhaa.
Onkohan vaunu ollut jo linjaliikenteessä viikolla 5, kuten aiemmin ilmoitettiin.
 
Itse havainnossa ei varmasti ole mitään ihmeellistä, kun n. 30min sitten linjan 9 vaunu oli jäänyt jumiin pakettiauton taakse joka oli pysäköity liian lähelle kiskoja, Ruoholahdenkadun ja Hietalahdenkadun risteyksen lähettyvillä keskustaan päin.
Mutta kuinka yleistä on, että kuljettaja käy itse taittelemassa sivupeiliä sisään. Hommasta ei oikein näyttänyt tulevan mitään, mitä tilannetta itse liiikennevaloissa seisoessani seurailin ja sinne se jäi turaamaan sen kanssa kun jatkoin matkaa..
 
Mutta kuinka yleistä on, että kuljettaja käy itse taittelemassa sivupeiliä sisään. Hommasta ei oikein näyttänyt tulevan mitään, mitä tilannetta itse liiikennevaloissa seisoessani seurailin ja sinne se jäi turaamaan sen kanssa kun jatkoin matkaa..

Harvinaista se on, kuljettaja kun on korvausvelvollinen, jos särkee jotain. Omaisuuden suoja on siksi kova, vaikka omistaja itse kohtelisi omaisuuttaan niin huolimattomasti, että jättää sen ratikkakiskoille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Harvinaista se on, kuljettaja kun on korvausvelvollinen, jos särkee jotain. Omaisuuden suoja on siksi kova, vaikka omistaja itse kohtelisi omaisuuttaan niin huolimattomasti, että jättää sen ratikkakiskoille.

Näin ajattelinkin, että kuljettaja hääräili omalla vastuulla :) Auton kuljettaja oli kaiketi löytynyt jostain, kun noin. tunti sitten vaunun lisäksi, myös paku oli kadonnut paikalta
 
8.2.

Rautatieaseman asemanpuoleiselle pysäkille on näköjään lippuautomaatin pystytys (vihdoin, hyvä HSL) alkanut, kuva. Toivotaan että olisi se ns. pinkki-automaatti. Nopeampi ja helpompi käyttöisempi sekä paikkakuntalaisille sekä turisteille.
 
1.2.: iltapäivällä MLNRVI HKL 63 Vallilan ratapihalla. Sisällä näkyi olevan "ylimääräistä" piuhaa.
Onkohan vaunu ollut jo linjaliikenteessä viikolla 5, kuten aiemmin ilmoitettiin.

Ilmeisimmin ei, eikä myöskään viikolla 6, koska kukaan ei ole siitä täällä kertonut. Ongelmia linjakilpien kanssa? :mrgreen:
 
Vaunun 223 katossa (sisällä siis) loisteputken ritilä roikkui pahannäköisesti toiseksi takimmaisen oven kohdalla, peittäen mm Pysähtyy-Stannar valokyltin. Vaunu liikkui linjalla 7B tänään 8.2. iltapäivällä. Aioin Pasilan asemalla käydä sanomassa kuljettajalle, mutta kun istuin aivan takana ja vastoin kaikkia odotuksia kuski ei pitänytkään taukoa. Sen sijaan edessä oli ysi ja edellinen seiska bee, joiden takia kuski ilmeisesti arvaili tulevaa marssijärjestystä ja joutui vielä vaihderautaa ulkoiluttamaan, kun kaksi kertaa oli vaihde väärässä asennossa, ensin tuota ysiä ohitettaessa. ja vielä piti käydä tarjoamassa rautaa vaihteelle Pasilan sillalle päästäkseen.

Muistuivat pikkupoikavuodet 1950-luvulta mieleen. Silloin vaihteen kääntäminen tapahtui ajolangassa yläpuolella olevan kytkimen avulla. Kytkin oli samantapainen kuin - jaa, mitä nämä ovatkaan viralliselta nimeltään: jaksoerottimia tms. Kun vaihteen kieli oli väärässä asennossa, kuski laittoi ajokytkimeen sen verran vetoa, että syntyi virtapiiri ajolangasta ratikan rungon ja kiskojen kautta maihin. Jos homma meni pieleen, kuski pysäytti, käänsi jonkun eteen-taakse-vivun nolla-asentoon ja kävi taukojumpalla sen rautatangon kanssa. Jos taas vaihde oli valmiiksi oikeassa asennossa, paras tapa saada se pysymään siinä oli vetäistä narusta virroitin alas tuon kytkimen ohituksen ajaksi.

Onko foorumilaisten joukossa sporakuskia, joka muistaa tuommoisen operoinnin?
 
To 7.2. klo 10 aikaan vaunu 63 oli liikkeellä Runeberginkadulla koeajokilvin.
 
Muistuivat pikkupoikavuodet 1950-luvulta mieleen. Silloin vaihteen kääntäminen tapahtui ajolangassa yläpuolella olevan kytkimen avulla. Kytkin oli samantapainen kuin - jaa, mitä nämä ovatkaan viralliselta nimeltään: jaksoerottimia tms. Kun vaihteen kieli oli väärässä asennossa, kuski laittoi ajokytkimeen sen verran vetoa, että syntyi virtapiiri ajolangasta ratikan rungon ja kiskojen kautta maihin. Jos homma meni pieleen, kuski pysäytti, käänsi jonkun eteen-taakse-vivun nolla-asentoon ja kävi taukojumpalla sen rautatangon kanssa. Jos taas vaihde oli valmiiksi oikeassa asennossa, paras tapa saada se pysymään siinä oli vetäistä narusta virroitin alas tuon kytkimen ohituksen ajaksi.
Kuski en ole enkä ollut.
Juuri tuota viimeksi mainitsemaasi käytettiin yleisesti, jos vaihde oli valmiiksi oikeassa asennossa.
Muuten ennen vaihdetta ajojohdossa sijainneen vaihteenkääntökoskettimen kohdalla vaunun virta on vasemmalle ajettaessa pitänyt sovittaa yli 70 A suuruiseksi (virralla ajaminen) vaihteen kääntämiseksi vasemmalle. Oikealle ajettaessa on pitänyt ajaa vaihteenkääntökoskettimen kohdalla ilman virtaa (Lähde SRS).
Vasemmalle tai oikealle on käytännössä voinut tarkoittaa suoraan ajoakin!
 
Josko vaihteeksi havaintojakin: eilen 12.2 puolen kolmen maissa 10-linjalla hotellimanne ja ysillä sitten kulta katriinaa tarjolla.
 
Tiistaina 12.2. noin klo 17 ajoi linjalla 3T oleva vaunu matkustajineen Mannerheimintieltä Arkadiankadulle. Tämä oli ensi kerta sitten sen, kun ainakin viimeisimmät lumisateet olivat suolasohjon määrää lisänneet ja lievät pakkaset sitä käyttämättömälle raiteelle jäädyttäneet. Nr-sarjan vaunu puski jäätä niin että ihmissuojan liipaisin rämisi. Ajolangan puolella säteilivät kipinät mitä ilmeisimmin käyttämättömänä hapettuneen langan vuoksi.

Mietin, mikähän tällaisen poikkeusreitin saa aikaiseksi? Oliko Kampissa häiriö ja vaunu komennettu kiertämään Kamppi, jolloin se olisi ajanut jo ensin Kaivokadulta Mannerheimintielle yhtä lailla ummessa ja jäässä olevaa raidetta. Eilen kun käytin Forumin pysäkkiä en kuitenkaan pannut merkille, että tuota raidetta olisi hiljan ajettu. Se taas tarkoittaisi sitä, että vaunu olisi ajanut Aleksia suoraan Mikonkadulle kääntymättä. Olisiko Mikonkadulla ollut joku auto poikittain, sillä Mikonkatuhan on kielloista huolimatta taksien ja jakeluliikenteen vakioreitti ajettaessa kävelykadulle Aleksille. Jos tämä olisi tilanne, olisiko sitten arvioitu, että on helpompi palata omalle reitille Arkadiankadun kautta kuin yrittää kääntyä Mannerheimintieltä Simonkadulle, missä raide on niin ikään umpijäässä.

IMG_0297s_624.jpg

Antero
 
Voin Antero vastata sinulle sen verran kuin tiedän. Sähköpostin roskakorista löytyi poikkeusliikennetiedotus, tämä siis tiistailta 12.2.:


Raitiolinja 3T Eläintarhan suuntaan, poikkeusreitti. Ajetaan Rautatieasema - Lasipalatsi - Arkadiankatu. Kamppi jää ajamatta. Syy: este raiteilla. Paikka: Simonmäki. Arvioitu kesto:*16:52 - 17:25.

Poikkeusreitin loppumisesta ilmoittava tiedote tuli kuitenkim jo 16:55 eli varmaankin juuri tuo yksi vaunu ehti lähteä poikkeusreitille. Ysi ajoi 6T:n reittiä Länsiterminaalin suuntaan, tiedä ehtikö yhtään sen vuoroa poikkeusreitille. Samaan aikaan on myös tullur peruttu vuoro 66A:lle Lauttasaaresta, syynä Liikenneonnettomuus. Ajasta päätellen veikkaan että kyseessä ollut juurikin sama syy kuin kolmosen poikkeusreitti.
 
Takaisin
Ylös