Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/44

Viestiketju: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2013

  1. #1
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2013

    1.2.: iltapäivällä MLNRVI HKL 63 Vallilan ratapihalla. Sisällä näkyi olevan "ylimääräistä" piuhaa.
    Onkohan vaunu ollut jo linjaliikenteessä viikolla 5, kuten aiemmin ilmoitettiin.

  2. #2

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    617

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2013

    4.2. nelosella iltaruuhkassa jokin pitkä-Manne.

  3. #3

    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    44

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    4.2. nelosella iltaruuhkassa jokin pitkä-Manne.
    Se oli 162 eli Kulta Katriina.

  4. #4

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    495

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2013

    Tänään 5.2 2010 lumitöissä aamuliikenteessä.

  5. #5
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2013

    Itse havainnossa ei varmasti ole mitään ihmeellistä, kun n. 30min sitten linjan 9 vaunu oli jäänyt jumiin pakettiauton taakse joka oli pysäköity liian lähelle kiskoja, Ruoholahdenkadun ja Hietalahdenkadun risteyksen lähettyvillä keskustaan päin.
    Mutta kuinka yleistä on, että kuljettaja käy itse taittelemassa sivupeiliä sisään. Hommasta ei oikein näyttänyt tulevan mitään, mitä tilannetta itse liiikennevaloissa seisoessani seurailin ja sinne se jäi turaamaan sen kanssa kun jatkoin matkaa..
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  6. #6
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Mutta kuinka yleistä on, että kuljettaja käy itse taittelemassa sivupeiliä sisään. Hommasta ei oikein näyttänyt tulevan mitään, mitä tilannetta itse liiikennevaloissa seisoessani seurailin ja sinne se jäi turaamaan sen kanssa kun jatkoin matkaa..
    Harvinaista se on, kuljettaja kun on korvausvelvollinen, jos särkee jotain. Omaisuuden suoja on siksi kova, vaikka omistaja itse kohtelisi omaisuuttaan niin huolimattomasti, että jättää sen ratikkakiskoille.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.02.2013 kello 22:40. Syy: poistettu tuhottuun viestiin vastannut osuus
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #7
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Harvinaista se on, kuljettaja kun on korvausvelvollinen, jos särkee jotain. Omaisuuden suoja on siksi kova, vaikka omistaja itse kohtelisi omaisuuttaan niin huolimattomasti, että jättää sen ratikkakiskoille.
    Näin ajattelinkin, että kuljettaja hääräili omalla vastuulla Auton kuljettaja oli kaiketi löytynyt jostain, kun noin. tunti sitten vaunun lisäksi, myös paku oli kadonnut paikalta
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  8. #8

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2013

    8.2.

    Rautatieaseman asemanpuoleiselle pysäkille on näköjään lippuautomaatin pystytys (vihdoin, hyvä HSL) alkanut, kuva. Toivotaan että olisi se ns. pinkki-automaatti. Nopeampi ja helpompi käyttöisempi sekä paikkakuntalaisille sekä turisteille.

  9. #9
    NS
    NS ei ole kirjautuneena
    NS avatar
    Liittynyt
    26.01.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    1.2.: iltapäivällä MLNRVI HKL 63 Vallilan ratapihalla. Sisällä näkyi olevan "ylimääräistä" piuhaa.
    Onkohan vaunu ollut jo linjaliikenteessä viikolla 5, kuten aiemmin ilmoitettiin.
    Ilmeisimmin ei, eikä myöskään viikolla 6, koska kukaan ei ole siitä täällä kertonut. Ongelmia linjakilpien kanssa?

  10. #10

    Liittynyt
    01.10.2012
    Sijainti
    Helsinki-Vesala
    Viestejä
    118

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2013

    Vaunun 223 katossa (sisällä siis) loisteputken ritilä roikkui pahannäköisesti toiseksi takimmaisen oven kohdalla, peittäen mm Pysähtyy-Stannar valokyltin. Vaunu liikkui linjalla 7B tänään 8.2. iltapäivällä. Aioin Pasilan asemalla käydä sanomassa kuljettajalle, mutta kun istuin aivan takana ja vastoin kaikkia odotuksia kuski ei pitänytkään taukoa. Sen sijaan edessä oli ysi ja edellinen seiska bee, joiden takia kuski ilmeisesti arvaili tulevaa marssijärjestystä ja joutui vielä vaihderautaa ulkoiluttamaan, kun kaksi kertaa oli vaihde väärässä asennossa, ensin tuota ysiä ohitettaessa. ja vielä piti käydä tarjoamassa rautaa vaihteelle Pasilan sillalle päästäkseen.

    Muistuivat pikkupoikavuodet 1950-luvulta mieleen. Silloin vaihteen kääntäminen tapahtui ajolangassa yläpuolella olevan kytkimen avulla. Kytkin oli samantapainen kuin - jaa, mitä nämä ovatkaan viralliselta nimeltään: jaksoerottimia tms. Kun vaihteen kieli oli väärässä asennossa, kuski laittoi ajokytkimeen sen verran vetoa, että syntyi virtapiiri ajolangasta ratikan rungon ja kiskojen kautta maihin. Jos homma meni pieleen, kuski pysäytti, käänsi jonkun eteen-taakse-vivun nolla-asentoon ja kävi taukojumpalla sen rautatangon kanssa. Jos taas vaihde oli valmiiksi oikeassa asennossa, paras tapa saada se pysymään siinä oli vetäistä narusta virroitin alas tuon kytkimen ohituksen ajaksi.

    Onko foorumilaisten joukossa sporakuskia, joka muistaa tuommoisen operoinnin?

  11. #11
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2013

    To 7.2. klo 10 aikaan vaunu 63 oli liikkeellä Runeberginkadulla koeajokilvin.

  12. #12
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Pekkaeero Näytä viesti
    Muistuivat pikkupoikavuodet 1950-luvulta mieleen. Silloin vaihteen kääntäminen tapahtui ajolangassa yläpuolella olevan kytkimen avulla. Kytkin oli samantapainen kuin - jaa, mitä nämä ovatkaan viralliselta nimeltään: jaksoerottimia tms. Kun vaihteen kieli oli väärässä asennossa, kuski laittoi ajokytkimeen sen verran vetoa, että syntyi virtapiiri ajolangasta ratikan rungon ja kiskojen kautta maihin. Jos homma meni pieleen, kuski pysäytti, käänsi jonkun eteen-taakse-vivun nolla-asentoon ja kävi taukojumpalla sen rautatangon kanssa. Jos taas vaihde oli valmiiksi oikeassa asennossa, paras tapa saada se pysymään siinä oli vetäistä narusta virroitin alas tuon kytkimen ohituksen ajaksi.
    Kuski en ole enkä ollut.
    Juuri tuota viimeksi mainitsemaasi käytettiin yleisesti, jos vaihde oli valmiiksi oikeassa asennossa.
    Muuten ennen vaihdetta ajojohdossa sijainneen vaihteenkääntökoskettimen kohdalla vaunun virta on vasemmalle ajettaessa pitänyt sovittaa yli 70 A suuruiseksi (virralla ajaminen) vaihteen kääntämiseksi vasemmalle. Oikealle ajettaessa on pitänyt ajaa vaihteenkääntökoskettimen kohdalla ilman virtaa (Lähde SRS).
    Vasemmalle tai oikealle on käytännössä voinut tarkoittaa suoraan ajoakin!

  13. #13

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    495

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2013

    Josko vaihteeksi havaintojakin: eilen 12.2 puolen kolmen maissa 10-linjalla hotellimanne ja ysillä sitten kulta katriinaa tarjolla.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2013

    Tiistaina 12.2. noin klo 17 ajoi linjalla 3T oleva vaunu matkustajineen Mannerheimintieltä Arkadiankadulle. Tämä oli ensi kerta sitten sen, kun ainakin viimeisimmät lumisateet olivat suolasohjon määrää lisänneet ja lievät pakkaset sitä käyttämättömälle raiteelle jäädyttäneet. Nr-sarjan vaunu puski jäätä niin että ihmissuojan liipaisin rämisi. Ajolangan puolella säteilivät kipinät mitä ilmeisimmin käyttämättömänä hapettuneen langan vuoksi.

    Mietin, mikähän tällaisen poikkeusreitin saa aikaiseksi? Oliko Kampissa häiriö ja vaunu komennettu kiertämään Kamppi, jolloin se olisi ajanut jo ensin Kaivokadulta Mannerheimintielle yhtä lailla ummessa ja jäässä olevaa raidetta. Eilen kun käytin Forumin pysäkkiä en kuitenkaan pannut merkille, että tuota raidetta olisi hiljan ajettu. Se taas tarkoittaisi sitä, että vaunu olisi ajanut Aleksia suoraan Mikonkadulle kääntymättä. Olisiko Mikonkadulla ollut joku auto poikittain, sillä Mikonkatuhan on kielloista huolimatta taksien ja jakeluliikenteen vakioreitti ajettaessa kävelykadulle Aleksille. Jos tämä olisi tilanne, olisiko sitten arvioitu, että on helpompi palata omalle reitille Arkadiankadun kautta kuin yrittää kääntyä Mannerheimintieltä Simonkadulle, missä raide on niin ikään umpijäässä.

    Nimi: IMG_0297s_624.jpg
Katselukertoja: 399
Koko: 100,2 KB

    Antero

  15. #15

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2013

    Voin Antero vastata sinulle sen verran kuin tiedän. Sähköpostin roskakorista löytyi poikkeusliikennetiedotus, tämä siis tiistailta 12.2.:


    Raitiolinja 3T Eläintarhan suuntaan, poikkeusreitti. Ajetaan Rautatieasema - Lasipalatsi - Arkadiankatu. Kamppi jää ajamatta. Syy: este raiteilla. Paikka: Simonmäki. Arvioitu kesto:*16:52 - 17:25.

    Poikkeusreitin loppumisesta ilmoittava tiedote tuli kuitenkim jo 16:55 eli varmaankin juuri tuo yksi vaunu ehti lähteä poikkeusreitille. Ysi ajoi 6T:n reittiä Länsiterminaalin suuntaan, tiedä ehtikö yhtään sen vuoroa poikkeusreitille. Samaan aikaan on myös tullur peruttu vuoro 66A:lle Lauttasaaresta, syynä Liikenneonnettomuus. Ajasta päätellen veikkaan että kyseessä ollut juurikin sama syy kuin kolmosen poikkeusreitti.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2013
    kirjoittanut Carrusfani foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 277
    Viimeisin viesti: 02.03.2013, 10:23
  2. Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2012
    kirjoittanut NS foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 77
    Viimeisin viesti: 01.03.2012, 12:15
  3. Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2011
    kirjoittanut ratikkakuski foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 01.03.2011, 00:39
  4. Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010
    kirjoittanut Otso Kivekäs foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 63
    Viimeisin viesti: 03.03.2010, 00:56
  5. Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2009
    kirjoittanut risukasa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 87
    Viimeisin viesti: 27.02.2009, 14:57

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •