Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/19

Viestiketju: Spårien lempinimet

  1. #1

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Spårien lempinimet

    Kun nyt näyttää uhkaavasti siltä, että vuoden -59 mallin klassikkovaunut ovat väistymässä arkiliikenteestä, olisi mielenkiintoista tietää niiden lempinimien "Keppi-Karia" ja "Laihiannivel" etymologiset taustat. Jälkimmäinen lienee peräisin siltä ajalta, kun vaunuista poistettiin rahastajantuoli, vuoden -55 mallin vaunuthan olivat liikenteessä loppuun asti ko.paikka muassaan.

    Uudempien vaunujen lempinimistä ainakin nivelten harvemmin kuultu, mutta ainakin minusta varsin kuvaava "Kekkosen kosto" juontaa juurensa kesään -86, jolloin sarjan vanhimpia yksilöitä alkoi tupsahdella liikenteeseen nykyisessä värityksessään. Klassikkoihin verrattuna vaunu oli jotenkin "kalju" ja kun Urkkikin vielä sattui samana vuonna kuolemaan, olikin nimen syntymiskuvio selkeä. Itse olen tuota termiä jonkin verran viljellyt ja soisin muidenkin niin tekevän, koska Kekkosen kostot ovat persoonallisia vaunuja -ja taatusti vielä pitkään Helsingin yleisin raitiovaunutyyppi...

    Saksanseisoja taas ei ole mitenkään mairitteleva nimi uusille Variotrameille, mutta valitettavasti se kuvaa parhaiten niiden liikkumisominaisuuksia. Saksasta käytettyinä ostetut Ludde ja Manne lienevät meillä enemmän vierailevia vaunuja, mutta ainakin ensivaikutelma kumpaisestakin on ollut kivanlainen...

  2. #2
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2953

    oletus

    Valmet Nr:lle oon kuullut käytettävän nimitystä (ja itsekin sitä käytän) traktori.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  3. #3
    JPG
    JPG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    04.07.2005
    Viestejä
    7

    oletus

    Neliakselisien vaunujen lempinimi juontaa juurensa vuosina 78-83 tehtyihin muutostöihin, joissa vaunut muutettiin kuljettajarahastuskäyttöön.

    Kun vaunuihin muutostöiden yhteydessä asennettiin nivelvaunuja vastaava oviautomatiikka, alettiin kummankin sarjan vaunuja pilkallisesti kutsua "Laihian niveliksi" eli "laihialaisiksi".

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    220

    oletus Kepit ja ratit

    Keppi-Karia-nimi taas johtuu ajokytkimen mallista (kuljettajan vasemmalla kädellä käytettävä keppi) ja vaunujen valmistajayhtiöstä Oy Karia Ab (samaa konsernia kuin Suomen Autoteollisuus eli Sisu).
    Ajokytkimen mallin korostaminen auttoi puhekielessä erottamaan vaunut Karian tekemästä edellisestä moottorivaunusarjasta (HKL 301 - 330, 1954-55): niissä ajokytkimen virkaa toimitti kuskin edessä ollut varsin kookas ratti, siitä saatiin kutsumanimi Ratti-Karia.

  5. #5

    Liittynyt
    30.06.2005
    Viestejä
    13

    oletus

    Nyt kun aiheeseen päästiin, mitä vaunusarjaa on kutsuttu nimellä Mustang?

    EDIT:
    -Ajatuskatkos-

    tuohan oli muistaakseni HKL:n 50-vuotisfilmissä jossa kerrottiin Ford Mustangin törmänneen johonkin raitiovaunuun ja vaunun korin tästä syystä irronneen alustastaan

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Infiniz
    Nyt kun aiheeseen päästiin, mitä vaunusarjaa on kutsuttu nimellä Mustang?
    Helsingin vaunuista HM IV:ää eli Ratti-Kariaa kutsuttiin myös Mustangiksi.
    Ruotsissakin on ollut Mustangeja, esimerkiksi Göteborgin Mustang (M23) ja myös muissa kaupungeissa oli omat Mustanginsa. Tukholman Mustang oli aika lailla erilainen kuin Göteborgin kaimansa. Helsingin Mustangi oli tietenkin vielä kauempana ruotsalaisserkuista.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Lisää lempinimiä löytyy HKL:n raitiotiesivujen kalusto-osiosta http://www.hkl.fi/ratikka/su/kalusto.html Kaikkia esiintyneitä nimityksiä ei tässä yhteydessä ole kuitenkaan mainittu, mutta aika hyvä kooste tuossa kuitenkin on. Eräs mainitsematon on "koirankoppi", eli ASEA:n pieni umpiperävaunutyyppi, joka oli alunperin avoseinäinen kesävaunu.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus

    Heikki Paunosen slangisanakirjasta löytyy "nitikka", joka merkitsee nivelratikkaa. Onkohan kukaan koskaan kuullut tätä oikeasti käytettävän? 70-luvulla kaiketi.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Aivan outo.

    Mutta onko kukaan kuullut "nytkyä" VTS-vaunuista? Annettu nytkyttävästä menosta => Tampellan kumijoustotelit 1970-luvulla eli 20 vuotta ilman suurempia remppoja...

  10. #10

    Liittynyt
    27.07.2008
    Sijainti
    Högfors
    Viestejä
    30

    oletus Vs: Spårien lempinimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Aivan outo.

    Mutta onko kukaan kuullut "nytkyä" VTS-vaunuista? Annettu nytkyttävästä menosta => Tampellan kumijoustotelit 1970-luvulla eli 20 vuotta ilman suurempia remppoja...
    Enpä ole. IMHO Karian vaunuissa käytetyt/käytettävät telit ovat kulkuominaisuuksiltaan paljon mukavampia.

  11. #11

    Liittynyt
    27.07.2008
    Sijainti
    Högfors
    Viestejä
    30

    oletus Vs: Spårien lempinimet

    Mihinkäs ovat unohtuneet maan mainiot 40-luvun telimoottorivaunut 181-186 (ent. 431-436)? Harrastajat taitavat tuntea ne nimellä "arkku", mutta muistan kuulleeni niistä käytetyn myös nimeä "Munkkiniemen boggivaunu".

    Ja eikös pikku-Valmetteja ole jossakin määrin kutsuttu myös vauhtiraitavaunuksi.

  12. #12
    ratikkakuski avatar
    Liittynyt
    06.12.2005
    Viestejä
    167

    oletus Vs: Spårien lempinimet

    Vielä 1990-luvulla kaikissa vaunuissa ei ollut hupiradiota. Laihialaisiin sellainen oli asennettu, ja monessa 2 sarjan nivelessäkin pääsi kuuntelemaan musiikkia. Nr1 vaunuissa vallitsi hiljaisuus kopissa joten silloin epävirallisina nimityksinä käytettiin; rokkivaunu radiolla varustetusta vaunusta, "Karvalakki" ilman radiota olevasta 1 sarjalaisesta ja laihialaisesta nimitystä "pikkurokkivaunu"

  13. #13
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Joskus 1970-luvulla matkustaessani 3T-linjan Mustangilla kesällä illalla, kuljettaja laittoi Eläintarhassa oman Compact-kasettinsa (eli C-kasetti) soimaan turistikuulutuslaitteeseen. Ympäri vaunua olevista Geloso-kaiuttimista raikuivat sen aikaiset kesähitit matkustajien ratoksi! Äänenvoimakkuutta ei mielestäni voinut laitteessa säätää?

    Nähtävyyskuulutukset taisivat päättyä 3T:llä joskus 21:n aikaan ja "äänilevykonsertin" aikaan kello oli jo niin paljon, että vuoro taisi siirtyä Viiden-Minuutin-Pysäkiltä hallireitille...

    Radiota laitteessa ei ollut, vaan se oli yksinkertainen C-kasettisoitin.
    Täytyypä joskus taas kuunnella kotona tuollainen talteenottamani turistinauha ja muistella vanhoja hyviä aikoja

  14. #14

    Liittynyt
    27.07.2008
    Sijainti
    Högfors
    Viestejä
    30

    oletus Vs: Spårien lempinimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Joskus 1970-luvulla matkustaessani 3T-linjan Mustangilla kesällä illalla, kuljettaja laittoi Eläintarhassa oman Compact-kasettinsa (eli C-kasetti) soimaan turistikuulutuslaitteeseen. Ympäri vaunua olevista Geloso-kaiuttimista raikuivat sen aikaiset kesähitit matkustajien ratoksi! Äänenvoimakkuutta ei mielestäni voinut laitteessa säätää?

    Nähtävyyskuulutukset taisivat päättyä 3T:llä joskus 21:n aikaan ja "äänilevykonsertin" aikaan kello oli jo niin paljon, että vuoro taisi siirtyä Viiden-Minuutin-Pysäkiltä hallireitille...

    Radiota laitteessa ei ollut, vaan se oli yksinkertainen C-kasettisoitin.
    Täytyypä joskus taas kuunnella kotona tuollainen talteenottamani turistinauha ja muistella vanhoja hyviä aikoja
    Alunperin kuulutuksen kaikuivat koko päivän, mikä johti siihen, että vakimatkustajat odottivat vaunua, jossa kuulutuksia ei ollut. Sittemmin kuulutuksia ei soitettu ruuhka-aikoina.

    Tekniikka oli tosiaan yksinkertainen. Kuljettaja käynnisti kuulutuksen ajopöytään kiinnitetyllä vivulla. Laitteita ei suinkaan ollut kaikissa vaunuissa, joten "turistiaikana" nimikkovuorojärjestelmä taisi mennä sekaisin.
    Ismo L

    Im Beiwagen bitte ganz nach vorne durch gehen!

  15. #15

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Spårien lempinimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Helsingin vaunuista HM IV:ää eli Ratti-Kariaa kutsuttiin myös Mustangiksi.
    Ruotsissakin on ollut Mustangeja, esimerkiksi Göteborgin Mustang (M23) ja myös muissa kaupungeissa oli omat Mustanginsa. Tukholman Mustang oli aika lailla erilainen kuin Göteborgin kaimansa. Helsingin Mustangi oli tietenkin vielä kauempana ruotsalaisserkuista.
    Mistä Mustangi-nimitys helsinkiläisvaunujen kohdalla on oikein peräisin?

    Ruotsalaisvaunujen kohdalla ymmärrän sen, että koska vaunutyyppi syntyi jo 40-luvulla 2. maailmansodan aikana ja P51 "Mustang" hävittäjäkone uhkeine muotoineen on inspiroinut sekä raitiovaunujen kuljettajia ja muuta henkilökuntaa, suurta yleisöä ja mediaa, mutta mistä helsinkiläisvaunujen, jotka syntyivät vasta 10 vuotta myöhemmin, itse asiassa jo suihkukoneaikaan, "Mustangi" -nimitys joikein juontaa? Käyttivätkö sitä nimitystä myös HRO:n/HKL:n henkilökunta vai vain harrastajat, Ruotsia matkiakseen?

    t. Rainer

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Turun spårien rahastajalegenda on poissa
    kirjoittanut moxu foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 07.04.2010, 14:53

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •