Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-19/19

Viestiketju: Spårien lempinimet

  1. #16
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Spårien lempinimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mistä Mustangi-nimitys helsinkiläisvaunujen kohdalla on oikein peräisin?
    Siinä käsityksessä olen ollut, että nimi olisi kuitenkin lainattu meille Ruotsin puolelta. Ruotsin Mustang-vaunuista on artikkeli wikipedian ruotsinkielisillä sivuilla.

    Todettakoon, että vaikka Karia-vaunut HM IV toimitettiin Helsinkiin vasta vuosina 1954 - 55, oli hankinnan suunnittelu alkanut jo hyvin kauan aikaisemmin. Silloin Ruotsin Mustangeista useat olivat varsin uusia.

    Ruotsissa Mustangeja on ollut hyvinkin monenlaisia. Osa oli melko pieniä, ihan 2-akselisia vaunuja. Isojen kaupunkien Mustangit olivat sitten neliakselisia ja tavalla tai toisella sukua meidän 1950-luvun moottorivaunuille. Helsingin Mustangien todellinen esikuva lienee kuitenkin nimestään huolimatta ollut sveitsiläinen raitiotiemoottorivaunu.

  2. #17
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Spårien lempinimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Käyttivätkö sitä nimitystä myös HRO:n/HKL:n henkilökunta vai vain harrastajat, Ruotsia matkiakseen?
    Mustang-nimi on lanseerattu helsinkiläisissä suomen- ja ruotsinkielisissä sanomalehtiartikkeleissa vuonna 1954, kun vaunutyypin HKL 301-330 ensimmäinen vaunu otettiin linjakäyttöön. Eli nimi on HKL:n henkilökunnan antama ja Ruotsista kopioitu, tarkoittaen aivan uuden sukupolven isoa, nopeaa vaunua.

    Seuraavana vuonna seuraava vaunutyyppi HKL 331-375 ei enää ollutkaan Mustangi.

  3. #18

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Spårien lempinimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Ruotsissa Mustangeja on ollut hyvinkin monenlaisia. Osa oli melko pieniä, ihan 2-akselisia vaunuja.
    Tuo on minulle uutta että oli 2-akselisiakin. Sen olen ennestään ymmärtänyt että oli kyseessä "tuoteperhe" johon kuului perävaunutkin, mutta että design oli yhteneväinen pääosiltaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Seuraavana vuonna seuraava vaunutyyppi HKL 331-375 ei enää ollutkaan Mustangi.
    Tuo on minusta aika kummaa että (maallikon silmin) lähes samanlaisesta vaunusta ei sitten enään käytetty samaa nimeä.

    Onko muuten olemassa mitään yhtenäistä kutsumanimeä 1950-luvun neliakselisille helsinkiläisvaunuille?

    t. Rainer

  4. #19
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Spårien lempinimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tuo on minusta aika kummaa että (maallikon silmin) lähes samanlaisesta vaunusta ei sitten enään käytetty samaa nimeä.

    Onko muuten olemassa mitään yhtenäistä kutsumanimeä 1950-luvun neliakselisille helsinkiläisvaunuille?
    Ruotsin raitiotieseuran jäsenlehden MfSS toimittaja kutsui Laihialaisiakin joskus Mustang-tyypin vaunuiksi. Kyseessä ei ehkä ollut niinkään lempi- tai kutsumanimen käyttö, vaan pikemminkin luokitus.

    Enpä muista kuulleeni sellaista yhteistä kutsumanimeä, joka kattaisi kaikki neljä moottorivaunusarjaa HM IV, RM1, RM3 ja HM V. Käyttämäni tunnukset ovat tehtaan antamia sarjatunnuksia. Liikennelaitos on yleensä käsitellyt vaunuja järjestysnumeroiden perusteella.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Turun spårien rahastajalegenda on poissa
    kirjoittanut moxu foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 07.04.2010, 14:53

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •