Kiskoille pysäköinti

Pieni asia toki, mutta kyllä minä luen tämän muutokseksi ilmapiirissä: ratikkaliikenteen sujuvuudella on päätöksenteossa aiempaa suurempi painoarvo. Toki se tässä asetettiin vasta väärinpysäköinnin edelle, mutta muutos on oikeaan suuntaan!

Seuraava sopiva askel olisi sitten sakon maksimin nosto ja lisämaininta "vaarallisten" parkkipaikkojen kyltteihin. Esimerkiksi:

"Tällä kadulla kulkee raitiovaunu ja sen tielle parkkeeraamisesta voidaan määrätä jopa 500 euron maksu. Pysäköithän huolellisesti."

Tuollaiset kyltit eivät edes maksaisi paljon mitään, summaksi voi laittaa vaikka kalleimman hinauskustannuksen Tattarisuolle, vaikka välillä alempiakin taksoja sovellettaisiin.
 
Seuraava sopiva askel olisi sitten sakon maksimin nosto

Suuremmat muutokset saattaisivat vaatia lainmuutosta. Laki pysäköinninvalvonnasta nimenomaisesti kieltää erilaisen hinnoittelun (muutoin kuin alueen perusteella) ja myös siirroille on oltava vakiohinnasto.

Ja tässähän ei sakkoa edes päästä perimään, koska se osoittautui byrokraattisesti liian hankalaksi. Mutta siirron laskuttamisesta sentään saatiin vajaan vuoden säädöllä mahdollista.
 
Oikein hyvä. Nyt vaan pitää huolehtia tilastoinnista ja seurannasta. HKL:n pitää tilastoida HKR:lle lähetettävät lähisiirtolaskulähetyspyynnöt ja HKR:n pitää tilastoida niiden perusteella lähetetyt laskut. Ettei vaan käy niin, että kun 6 kk kuluttua asian perään kysellään, niin havaitaan, että HKL on lähettänyt 500 laskupyyntöä ja HKR lähettänyt 3 laskua. Otso, please?
 
Oikein hyvä. Nyt vaan pitää huolehtia tilastoinnista ja seurannasta. Otso, please?

Kysyin tilanteen. 2014 (17.12. mennessä) oli syötetty 55 tapausta rakennusviraston järjestelmään, ja jokaiselle kuulema lähtenyt lasku (ja on niitä maksettukin). HKL:n tuotannonohjauksessa keissejä on 93, eli jotain muitakin siirtoja on tehty. En tiedä miksi jotain siirtoja ei ole lähetetty rakennusvirastolle. Saattavat olla esim. lumitöiden tieltä siirrettyjä, tai sitten ei ole ollut kuvia, tai jotain muuta.

Top paikat:
Sibeliuksenkatu 1: 9 kertaa
Ruusulankatu 1: 6 kertaa
Laivurinkatu 8: 2 kertaa
Mannerheimintie 70: 2 kertaa
Merisotilaantori 1: 2 kertaa
Tehtaankatu 14: 2 kertaa

Top automerkit:
Mersu 16%
Audi 13%
Bemari 11%

Laajemmin täällä:
https://www.facebook.com/OtsoKivekas/posts/700528050062058
 
Kiitos Otso, kun seuraat tilannetta! Töölön hallin ympäristö erottuu. Se ei ole ihme. Kadut ovat todella ahtaita, vaunut liikkuvat satunnaisesti ja raivausautolla on hyvin lyhyt matka tulla sitä lähisiirtoa tekemään. Silti yllättää, että Kruununhaka ja Kallio puuttuvat listasta.

Automerkkilista on vähän kuin huono vitsi. Siis siinä mielessä, että jos pitäisi nyt lonkalta heittää hankaluuksia aiheuttavat autot, niin stereotyyppisesti nuo nousisivat sieltä heti esiin. Ja nyt ne sitten ovatkin ihan tilastoissakin. Niin ne stereotypiat pohjautuu tosiasioihin tässäkin asiassa. Jotain puolustusta ehkä voisi yrittää hakea siitä, että keskivertomersu varmaan on isompi kuin keskivertomazda, mutta on se vähän laiha selitys.

Tuo suhde-ero 93/55 on aika suuri. Voisitkohan vielä kysellä, mitä ne lähes puolet tapauksista ovat, joissa on siirretty muttei pyydetty laskuttamaan?
 
Tuo suhde-ero 93/55 on aika suuri. Voisitkohan vielä kysellä, mitä ne lähes puolet tapauksista ovat, joissa on siirretty muttei pyydetty laskuttamaan?

Äkkiä tulee mieleen ulkomaalaiset autot, cd-autot ym.
 
Takaisin
Ylös