Perustimme muutamien kavereiden kanssa tuossa taannoin Facebook-ryhmän, johon voi laittaa kuvia autoista jotka estävät ratikan kulun. Minä pysäköin ratikkakiskoille
Jos arvon foorumilaiset moiseen törmäätte, tai jos teillä on kuvia ratikkakiskoille pysäköinnistä, laittakaa niitä ryhmään. Tai jos ette ole facebookissa, niin miksei tähän threadiin tai minulle sähköpostilla, <otso . kivekas (at) iki . fi>
Kyse ei ole tietenkään pelksätään ärsyttävistä kuvista, vaan tämä on osa projektia, jonka tavoitteena on
- saada pahiten ratikkaliikennettä haittaavat pysäköintipaikat poistettua tai muutettua vähemmän haittaaviksi, ja
- järjestää niin, että kiskoille pysäköinnistä saa sakkomaksun tai vastaavan.
Näillä taas tavoitellaan tietenkin ratikkaliikenteen nopeuttamista ja luotettavuuden parantamista.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.02.2013 kello 19:23. Syy: siistitty lainausta
!sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM
Kyllähän ne paikat taitavat kaikilla asiaa seuraavilla olla tiedossa, mutta visualisointi saattaa todellakin vaikuttaa enemmän kuin sanat. Tässä eräs tämänpäiväinen sankari:
http://pics.lockerz.com/s/283032311
Löytyy myös twitterin kautta, twitter.com/ratikkakuski
Pitäisiköhän tehdä blogi HKL Looks?![]()
http://otsokivekas.fi/2013/06/yometr...ista-6-6-2013/Alunperin kirjoittanut HKL:n johtokunnan esityslista
Oikein! Paljonkohan nämä todelliset kustannukset suunnilleen on?
Riippuu tietysti ihan siitä, miten lasketaan.
Yksi tapa on sanoa, että kustannukset ovat 0 €, koska raivausauto päivystää joka tapauksessa. Tämä on siinä mielessä oikein, että jos siirto sinänsä ei nosta HKL-Raitioliikenteen kuluja, niin silloinhan kustannukset ovat 0 €.
Toinen tapa on laskea raivausauton ja sen henkilökunnan palkat siltä ajalta kun tehtävä alkaa ja auto lähtee Töölöstä siihen asti kunnes se palaa Töölöön. Haluttaessa tuohon voi lisätä vielä liikenteenohjauskeskuksen henkilökunnan palkan. Sivukuluineen tuosta tulee jo suurehko summa, sanoisin luokkaa 200-300 euroa arkipäivisin ennen klo 18.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Minustakin kiskoille pysäköinti on sen verran hävytöntä, että jos tähän "pakettiin" liitettäisiin vielä häpeäsanktio. Sanomalehdessä julkaistaisiin uutisena nimellä mainiten esim. toimittaja Vilhelmi Muttilaisen Moskvitch-auto, rekisterinumero YÄÖ-123 jouduttiin hinaamaan viranomaisten toimesta eilen kello 13:10 Snellmaninkatu 5 kohdalta. Tällä voisi olla suurempi ennaltaestävä vaikutus kuin parin satasen kululla ainakin rahamiehille. Kun tällainen nykyajan jalkapuutuomio on etukäteen tiedossa, tuskin millään tietosuojavaltuutetullakaan olisi sanomista.
antti
HKL:n sisäisessä kustannuslaskennassa itse asiassa seurataan tuota. Kikka-auton miehet ovat korjausyksikön palkkalistoilla, mutta autojen siirto kiskoilta on liikenneyksikölle kuuluva kulu, joten se lasketaan erikseen ja merkitään liikennöintikulujen puolelle.
Tarkka summa vaihtelee vuosittain ja riippuu siitä, millaisia keikkoja on keskimäärin ollut (mihin aikaan, kuinka pitkiä jne). Useammissa sadoissa euroissa liikutaan joka tapauksessa.
http://www.hs.fi/autot/Raitiokiskoil...a1388630217463
Nostetaanpa Hesarin uutisen merkeissä tämä aihe taas esille tämän talven lumia odotellessa.
Pieni asia toki, mutta kyllä minä luen tämän muutokseksi ilmapiirissä: ratikkaliikenteen sujuvuudella on päätöksenteossa aiempaa suurempi painoarvo. Toki se tässä asetettiin vasta väärinpysäköinnin edelle, mutta muutos on oikeaan suuntaan!