Stadin Ratikat Oy

Kantokoski

Suljettu tunnus
Liittynyt
31 Heinäkuu 2012
Viestit
267
Millaisia kuluja Stadin Ratikat Oy antaa HKL:lle varikkotilan käytöstä, huoltovälineiden käytöstä, radan käytöstä sekä sähkön käytöstä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Stadin Ratikat tiedottaa

Millaisia kuluja Stadin Ratikat Oy antaa HKL:lle varikkotilan käytöstä, huoltovälineiden käytöstä, radan käytöstä sekä sähkön käytöstä?
Mitä ihmettä se herra tällaista kysyy?
Eiköhän asia ole HKL:n ja SR:n välinen asia, joka ei meille kuulu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Stadin Ratikat tiedottaa

Kyllä se monin syin kuuluu kaikille kaupunkilaisille ja veronmaksajille. Minulla on kyselyt ja selvitykset jo aiheesta menossa.
 
Vs: Stadin Ratikat tiedottaa

Kyllä se monin syin kuuluu kaikille kaupunkilaisille ja veronmaksajille. Minulla on kyselyt ja selvitykset jo aiheesta menossa.
En ole osakas Stadin Ratikassa. Mutta herrajestas sentään jos härralla ei muututa tekemistä ole, niin siitä vaan hölmöilemään. Kuinkahan hirvittävän paljon museoraitiotie viekään sähköä ja HKL:n resursseja ilmaiseksi.
Tuskin senttiäkään. Mutta hra Kk haluaa tehdä tästä nyt ns asiaa, jolla ei ole mitään tekemistä todellisen todellisuuden kanssa.
Ja taasen kerran tämä on HKL:n ja SR:n välinen sopimusasia. Ei se meille kuulu!
Kantokoski on hyvä ja nukkuu asian päälle ja sen jälkeen miettii mitä tuli kirjoíttaneeksi.
 
Vs: Stadin Ratikat tiedottaa

Eiköhän asia ole HKL:n ja SR:n välinen asia, joka ei meille kuulu.

HKL:hän on julkinen organisaatio, joten sen kanssa tehdyt sopimukset ovat julkisia, ellei niitä erikseen salata. SR:lla tuskin on liikesalaisuus esteenä.

Sinänsä kannatan toki museoratikkayhteisöjen toimintaa ja niiden subventointiakin. Tullee joka tapauksessa halvemmaksi kuin HKL:n itse tuottama museoliikenne. Ja museoliikenteestä on kaupungille paljon hyötyä turismissa.
 
Vs: Stadin Ratikat tiedottaa

Museoraitiovaunuliikenne perustuu Stadin Ratikoiden ja HKL:n solmimaan yhteistyösopimukseen. Järjestely on eurooppalaisittain, ehkä maailmanlaajuisestikin, ainutlaatuinen, kun liikennelaitoksen sopimuskumppanina on yksityinen taho, jonka on katettava liikennöinnin aiheuttamat kustannukset lipputuloilla. Taloudellisesti se on juuri ja juuri mahdollista — tosin viime kesä oli tappiollinen huonon sään ja nelosen pitkäaikaisen poikkeusliikenteen vuoksi. Toivotaan, että tulevasta kesästä tulee onnistunut.

Euroopassa museoraitioliikenne on tyypillisesti hoidettu joko osana liikennelaitoksen omaa toimintaa tai yhdistysmallilla, jossa yhdistys toimii vapaaehtoispohjalla ja kunta kattaa muut kulut.
 
Vs: Stadin Ratikat tiedottaa

Kyllä se monin syin kuuluu kaikille kaupunkilaisille ja veronmaksajille. Minulla on kyselyt ja selvitykset jo aiheesta menossa.
No kylläpä hän "löysi" epäkohdan asiasta, josta ei tiedä sitten mitään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Stadin Ratikat tiedottaa

Millaisia kuluja Stadin Ratikat Oy antaa HKL:lle varikkotilan käytöstä, huoltovälineiden käytöstä, radan käytöstä sekä sähkön käytöstä?

Mistäs nyt tuulee, kun museoliikenne on alkanut yhtäkkiä kiinnostamaan tunnelihankkeiden sijaan?

Kyllä se monin syin kuuluu kaikille kaupunkilaisille ja veronmaksajille.

Valotat varmaan näkemyksesi taustoja? Lieneekö sinulla museotoimintaa vastaan jotain henkilökohtaista, vai mistä kenkä puristaa tälläerää?

Mielestäsi on ilmeisesti ongelma, että Stadin ratikat kunnostaa omaan laskuunsa sadoillatuhansilla euroilla jo museoammatillisestikin poikkeuksellisen ihaliltavalla tavalla kulttuurihistoriallisesti arvoksata raitiovaunukalustoa kaikkien iloksi ja käytettäväksi. Vastaavaa toimintaa ei varmasti olisi ikinä tehty HKL:n tai kenenkään muun toimesta.

Viimevuosina ei HKL:n taholta ole vaikuttanut olevan mitään perin suurta halua panostaa huomattavasti voimavaroja museovaunujen kunnostamiseen tai museoliikenteeseen. Ja kuten Elmokin sanoi, HKL tuskin itse olisi kustannustehokkain (saati halukkain) taho kyseistä toimintaa voimallisesti pyörittämään.

Helsingin museoliikenteen toimintamalli on eurooppalisittain varsin harvinainen ja raitioliikenneyksikön sekä kuntalaistenkin kannalta käytännössä ilmaista. Yksityinen operoija on luonut kaluston ja liikenteen, mutta liikenteen tuottaman pr:n ja positiiviset kokemukset satavat pitkälti HKL:n laariin. Valtaosa tavan tallaajista jotka ovat museoliikenteen havainneet, tuskin koskaan tajuavat, että toimintaan voisi liittyä edes ketään muuta sillä "ratikathan ovat HKL:ää". Aivan samalla tavalla kuten valtion rataverkolla operoivat museoliikennöisijät luovat väistämättä pr:ää VR:lle, vaikkei VR käytännössä liity toimintaan mitenkään.



Minulla on kyselyt ja selvitykset jo aiheesta menossa.

Varmaan tajuat itsekin, että saatat itsesi jälleen naurunalaiseksi uhoamalla tällaisesta asiasta.
 
Vs: Stadin Ratikat tiedottaa

Minä olen saanut merkittäviä tietoja tästä 'aiheesta', mutta tarvitseeko minun keskittyä niihin enempää?

Kyllä minä kannatan museoliikennettä, tai siis Stadin ratikoiden liikennettä, jota 'museoliikenne' verukkeella veronmaksajien kontolle sälytetään, vaikka toimija on yksityisyritys, jonka tavoitteena on tuottaa voittoa omistajilleen.

Haluan nyt kuitenkin jättää tämän asian sikseen. Mutta voinko? Se ei ole pelkästään minun päätettävissä.. Mutta haluan tukea projektianne. Se on hienoa kun ihmiset tukevat toistensa projekteja.
 
Vs: Stadin Ratikat tiedottaa

Herra Kantokoski: kävelettekö Helsingissä? Käytättekö yleisiä, Helsingin kaupungin hallinnoimia ja ylläpitämiä katuja? Kyllä minä haluan tarkan selvityksen kulkemisistanne, jotta tiedän, miten minun verovaroistani tuetaan teidänkin kävelynne aiheuttamia haittoja ja kuluja. Ette kai syö vielä? Tai käy käymälöissä, jolloin Helsingin kaupungin viemäriverkostokin kuormituu? Ja kuka senkin lystin taas maksaa? Muunmuassa minä.
 
Vs: Stadin Ratikat tiedottaa

Ettei jää epäselväksi, en edusta Stadin ratikoita sillä en omista yhtiöstä mitään.

Minä olen saanut merkittäviä tietoja tästä 'aiheesta'
Vai niin, todistat tämän varmasti kertomalla, että mitä tietoja ja keneltä olet saanut. Kenties Nuorgamin Teboilin kahvipöytäporukalta?

mutta tarvitseeko minun keskittyä niihin enempää?
Erittäin todennäköisesti, jos möyhyät asioista toistuvasti vailla perusteluja.

Kyllä minä kannatan museoliikennettä, tai siis Stadin ratikoiden liikennettä, jota 'museoliikenne' verukkeella veronmaksajien kontolle sälytetään

Varmaan yksilöit esittämäsi väitteet?

Mitä Stadin ratikoiden liikenne on, jos ei museoliikennettä? Aivan! Voit matkustaa Kauppatorilta Kauppatorille museovaunulla. Kyllä tämä on varmasti linjaliikennettä, mikä on kaikilta pois ja pitää välittömästi lopettaa.

Esimerkiksi se, että heti ensimmäisenä museoliikennekesänä Stadin ratikat voitti Best of Helsinki awards -pääpalkinnon kertoo jotain konseptin arvostuksesta.

vaikka toimija on yksityisyritys, jonka tavoitteena on tuottaa voittoa omistajilleen.

Kaikkien osakeyhtiomuotoisten oikeushenkilöiden lähtökohtaisena tavoitteena on tuottaa voittoa. Se on sitten ihan eri asia mitä käytännössä tapahtuu, ihan kuten yritysmailmassakin. Mutta vaikka Stadin ratikat onkin oy-muotoinen, se ei varmasti tavoittele voittoa. Vai väitätkö, että yli neljännesmiljoonan investointi kahteen (2) vaunuun olisi jotenkin mieletöntä voiton tavoittelua? Eikä museoliikenne ole mikään kultakaivos. Pelkät liikennöinnin kustannukset pitävät huolen siitä, ettei toiminta ole oikeasti kannattavaa, saati vaunujen kunnostuskustannuksia koskaan kattava.

Haluan nyt kuitenkin jättää tämän asian sikseen. Mutta voinko?
Miksi sitten vauhkoat asiasta, jos haluat jättää sen vain sikseen?

Se ei ole pelkästään minun päätettävissä..
Oikeastaan kyllä on.

Mutta haluan tukea projektianne.
Kaksi sanaa: hah hah. Yrittämällä aiheuttaa epäluuloja asiasta, vai jotain muuta konkreettista?

---------- Viestit yhdistetty klo 17:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:49 ----------

Niin unohdin vielä mainita mistä johtunee yhtäkkiä alkanut Kantokosken "kiinnostus" Stadin ratikoita kohtaan.

Kun toisessa viestiketjussa Kantokoskella loppui asia-argumentit kesken ja hän syyllistyi henkilökohtaisuuksiin meneviin solvauksiin, jota käsiteltiin tämän jälkeen toisessa viestiketjussa, mihin DF-339 myös kommentoi.

Tästä meni ilmeisesti pasmat sekaisin, joka vuoksi käynnisyi Stadin ratikoiden mustamaalauskampania. Viestien lähetysajat tukevat tätä teoriaa.

Tämä vain täysin subjektiivisena näkemysksenä.
 
Vs: Stadin Ratikat tiedottaa

Vastaavaa toimintaa ei varmasti olisi ikinä tehty HKL:n tai kenenkään muun toimesta.
En malta olla tässäkin yhteydessä kertomatta, että asiat olivat toisin vielä 1970 -luvulla.
Vallilassa oli tuolloin "vanhoja" asentajia, jotka todella halusivat säilyttää vanhaa kalustoa jälkipolville.
Silloinen HKL toki antoi mahdollisuuden. Hieno työ oli Jenkin (HRO 165) entisöinti. Kuten aiemminkin olen jossain kertonut, oli minulla kunnia olla mukana ensimmäisellä koeajolla. Puikoissa oli eräs asentaja, jolle tuon työn onnistuminen oli "henki ja elämä". Jo seuraavana päivänä vaunulla oli osallistuminen johonkin HKL -viikon tms tapahtumaan.
Ja miten vaunulle kävikään:mad:. Se alennettiin staattiseksi museoesineeksi, joka ei varmasti enää koskaan liiku omin voimin. Valtava sääli.

Siksi on hienoa, että on SR Oy! En mitenkään jaksa ymmärtää jonkun Kontokasken "risitretkeä" tuota yhtiötä vastaan. Voin aika varmana olettaa, että SR ei ole käyttänyt hänen maksamiaan kunnallisveroja sentin vertaa (jos on edes stadilainen).
 
Vs: Stadin Ratikat tiedottaa

Totesin tähän ketjuun jo aiemmin että älkää heittäkö bensaa trollin liekkeihin jos ette sen juttuja halua lukea. Se viesti poistettiin, trolli saa jatkaa... Moderoinnin logiikka tällä foorumilla on muihin käyttämiini verrattuna aavistuksen outo.
 
Vs: Stadin Ratikat tiedottaa

Minä taidan omalta osaltani toimia jatkossa niin, että osallistun keskusteluun täällä jlf:llä kommentoiden ainoastaan sellaisten henkilöiden kirjoituksia, joiden arvelevan olevan ihan oikeita ihmisiä oikeine nimineen ja kotipaikkoineen. Suosittelen samaa muillekin.

Sanottakoon nyt kuitenkin kaksi asiaa. Ensinnä oikaisuna, että jos HKL:llä tarkoitetaan "veronmaksajien rahoja", niin SR:n ja veronmaksajien välillä tosiaan liikkuu rahaa. Viime vuonna nimenomaan museoliikenteen osalta viisinumeroinen summa. Suunta on SR:ltä HKL:ään päin. Tilinpäätöksen saa PRH:sta kuka vain ja olisikohan HKL:n kirjanpitokin julkista? Siitä vaan penkomaan.

Toiseksi tuo osakeyhtiömuoto. Se on herättänyt kysymyksiä myös todellisissa henkilöissä ja siinä voi halutessaan nähdä ongelman. Osakeyhtiölaki kun määrää (5. pykälä) että oy:n tarkoitus on tuottaa voittoa. Silti Oy Stadin Ratikat Ab:n tarkoituksena ei ole voiton tavoittelu (ja jos olisi, niin silloin varmaan toimiala olisi joku aivan muu kuin satavuotiailla raitiovaunuilla ajaminen...). Nyt huomasin, että laki kuitenkin sallii yhtiöjärjestykseen maininnan, ettei voittoa tavoitellakaan. Täytyy pohtia, olisiko tarpeen lähteä muuttamaan yhtiöjärjestystä tältä osin. Käytännössä sille olisi saattanut olla tarvetta takavuosina enemmän kuin nyt, joten jäänee tekemättä.

Osakeyhtiö on suoraa seurausta siitä, että HKL halusi toiminnan käynnistyessä vuonna 2000 neuvottelukumppanikseen oikeushenkilön. Hyvin ymmärrettävää. Silloin keskusteltiin vaunun 339 entisöinnistä ja laadittiin sitä koskeva sopimus. Parhaaksi oikeushenkilön muodoksi katsoimme osakeyhtiön, sillä esimerkiksi SRS 500 hengen jäsenistöllään ei oikein sovi tämänkaltaisen toiminnan taustajärjestöksi. Rahat kuitenkin tulevat kahdelta ratikkahullulta, joten päätöksenteko viisisataajäsenisessä ry:ssä ei olisi ollut tarkoituksenmukaista. Myöskään uuden säätiön perustaminen pääomineen ei ollut yksinkertainen vaihtoehto. Sen sijaan osakeyhtiö on organisaatioltaan kevyt, päätöksenteoltaan joustava ja myös nykyaikainen tapa. Miettikääpä kaikkia kaupungin osakeyhtiöitä — voittoako niiden on tarkoitus tuottaa?

Osakeyhtiömuoto on kelvannut myös museoratikkahankkeisiin tukea myöntäneille tahoille, mm. kahdelle eri ministeriölle ja yhdelle helsinkiläiselle säätiölle. Nämä olisivat perustellusti voineet kysellä, miksi voittoa tavoitteleva oy kinuaa rahaa toimintaansa avustusten muodossa. Eivät kysyneet, kun saivat hyvät selvitykset SR:n toiminnasta. Jokainen ymmärtää, ettei museoliikenne ole bisnestä. Ei edes, vaikka museoratikkamatka maksaa vitosen, josta valtio saa osansa arvonlisäveron muodossa. Hyvänä liikennöintipäivänä kyydissä saattaa olla jopa 400 matkustajaa, jolloin rahaa jää kassaan kulujen jälkeen vaikka kuinka paljon. Se kuluu sitten huonoina päivinä, kun matkustajamäärä saattaa jäädä pariinkymmeneen. Kovasti toivon, että sää suosii tulevana kesänä.

Jos Helsingin kaupunki haluaa ja toivoo, että kaupungissa on museoratikkaliikennettä, niin sen nykyinen järjestämismuoto on ehdottomasti kaupungin ja veronmaksajien kannalta edullisin ja helpoin vaihtoehto.
 
Takaisin
Ylös