Kampin ratikan linjastojärjestelyt

Liittynyt
31 Elokuu 2005
Viestit
700
Anteeksi tietämättömyyteni, vanhatkin keskustelut ovat jo poistuneet.

Miksi halutaan raitiovaunulinjasto kulkemaan niin vaikeata reittiä kuin Simonkatu- UKK -Freda

Onko syynä
Lasipalatsin pysäkin kuormitus, vai mikä.
Miksei kelpaa, että käännetään suunnitellut linjat lasipalatsilta Kaivokadulle ja Mikonkadulle.

Mitä matkustajat hyötyvät uudesta UKK reitistä. Kampin metroasemanko, verrattuna Arkadiankatuun.

Jatkoajatteluhan ihan fiksua viitos-linjaa ajatellen Runeberg- Topelius - Pacius - Huopalahdentie - Munkkivuori.
Saadaan 18 sitten pois.

Jotenkin kyllä kuulostaa aikamoiselta kaupunkisuunnitteluvirheeltä, että uutta Kamppia ja matkakeskusta suunniteltaessa ei millään tavalla ajateltu, että sen halki voisi ratikat kulkea, olisi ainakin ollut ratikoille helpompaa kuin ensin kiivetä mäelle ja sitten alamäkeä alas.
Varmasti on tutkittu myös vaihtoehto P.Rautatiekatu - Postikatu

Luulisi, että olisi ollut mahdollisuuksia sijoitaa kiskot joko kellaritasoon tai toiseen kerrokseen. Nythän se on myöhäistä.
 
Tätä olen minäkin ihmetellyt. Kyllä ratikkakuskit kiroavat sen kolmannen kerran Simonkatua vielä (nimim. bussilinjaa 18 monet kerrat ajanut talvikelillä). Asioille luulisi olevan käytännöllisempiäkin ratkaisuja, vain mitä sanovat foorumimme asiantuntijajäsenet?
 
Re: Kampin ratikkalinja

Jusa sanoi:
Lasipalatsin pysäkin kuormitus, vai mikä.
Miksei kelpaa, että käännetään suunnitellut linjat lasipalatsilta Kaivokadulle ja Mikonkadulle.
Muun muassa se. Lasipalatsilla on 40 vuoroa ruuhkatunnissa eli luotettavan liikenteen hoidon kannalta aivan liikaa. Lisäksi ratikkalinjaston tavoittavuus ja häiriöherkkyys jättävät nykyisillä ratkaisuilla keskustassa toivomisen varaa.

Tämä ei tietenkään suoraan perustele valittua reittiä, vaan yleisesti Kampin ratatarvetta. Perusteluksi kyllä riittäisi yksin se, että Kampin alueen kysyntä perustelee ratikat.

Jusa sanoi:
Mitä matkustajat hyötyvät uudesta UKK reitistä. Kampin metroasemanko, verrattuna Arkadiankatuun.
Tulee niitä matkustajia Kampinkin ympäristöstä, jos tarjotaan palvelua. Lisäksi tietysti Kampin uusi hieno matkakeskus integroituu paremmin pintaliikenteen verkkoon.

Jusa sanoi:
Jotenkin kyllä kuulostaa aikamoiselta kaupunkisuunnitteluvirheeltä, että uutta Kamppia ja matkakeskusta suunniteltaessa ei millään tavalla ajateltu, että sen halki voisi ratikat kulkea, olisi ainakin ollut ratikoille helpompaa kuin ensin kiivetä mäelle ja sitten alamäkeä alas.
Salomonkadun ratikkalinja oli suunnitelmissa mukana iät ja ajat. Myös alkuperäisissä Kampin terminaalisuunnitelmissa. Sitten SRV Viitoset tarjosi tätä "innovatiivista ratkaisua", jossa kaukoliikennekin on maan alla. Siihen taas ei sovitettu Salomonkadulle ratikoita osin arkkitehdin näkemyksen ja osin kaupallisten tekijöiden takia. Ilman ratikoita saatiin ohuempi porrastettu katto ja lisää vuokrattavia neliöitä Salomonkadun alle. Arkkitehdin näkemystä vahvistaa tietty blokki Helsingin kunnallispolitiikassa, jonka mielestä kävelykadulla ei saa olla ratikoita.

Jäljelle jäi vain tämä heikompi vaihtoehto tai hyvin kallis remontti tuoreeseen Kampin keskukseen. Toistaiseksi tyydytään heikompaan vaihtoehtoon. Tulevaisuudessa ehkä tehdään se remonttikin.
 
Re: Kampin ratikkalinja

late- sanoi:
Muun muassa se. Lasipalatsilla on 40 vuoroa ruuhkatunnissa eli luotettavan liikenteen hoidon kannalta aivan liikaa. Lisäksi ratikkalinjaston tavoittavuus ja häiriöherkkyys jättävät nykyisillä ratkaisuilla keskustassa toivomisen varaa.
Mannerheimintien ja Kaivokadun risteyksessä liikenneruuhkat edelleen pahenevat ja aiheuttavat entistä huonomman vedon liikenteelle..

late- sanoi:
Siihen taas ei sovitettu Salomonkadulle ratikoita osin arkkitehdin näkemyksen ja osin kaupallisten tekijöiden takia.

Jäljelle jäi vain tämä heikompi vaihtoehto tai hyvin kallis remontti tuoreeseen Kampin keskukseen. Toistaiseksi tyydytään heikompaan vaihtoehtoon. Tulevaisuudessa ehkä tehdään se remonttikin.
Erittäin huonoa kaupunkisuunnittelua, kallista tehdä remontti myöhemmin, etenkin sen jälkeen kun Simonkadulla on jo kiskot.

Varmasti Salomoninkatu olisi parempi vaihtoehto tässä jo tehdyssä munauksessa, silloinhan ei tarvisi säilyttää Arkadiankadun kiskotusta. Lasipalatsi on ykköspysäkki vaihtoja ajatellen joten se pitää säilyttää siinä roolissa ja tehdä voitavansa liikenteen sujumiselle.

On aivan selvä asia, että Länsi-Kamppi, Ruoholahti, Terminaali tarvitsevat uuden suoran yhteyden keskustasta kasin rinnalle ja näin ollen uudelle kiskotukselle on varmasti hyötykäyttöä.

Toivottavasti päättäjät osaavat valita mielekkään toimivan linjaston.
 
Itse olen ainakin huomannut että monet matkustavat metrolla yhden välin Kampista Rautatientorille mieluummin kuin kävelevät tuon välin, moni varmasti siirtyisi raitiovaunun käyttäjäksi jos semmoinen Kampista kulkisi. Mielestäni kehittelemisen arvoinen uusi yhteys olisi seuraavanlainen: linja Munkkisaaresta (tai tuleva Eiranranta) Kampin ja Töölön kautta Munkkivuoreen. Linja lähtisi uudelta Eiranrannan asuinalueelta ja kulkisi nykyisen linjan 14 reittiä Huopalahdentielle josta se kääntyisi Ulvilantielle kiertäen Munkkivuoren kuten nykyinen linja 18. Uusia raiteita tarvitsisi rakentaa Fredrikinkadulle välillä Bulevardi - Kamppi, Topeliuksenkadulle välille Runeberginkatu - Haartmaninkatu, Haartmaninkadulle, Huopalahdentielle sekä Ulvilantielle. Kaikki kadut ovat suhteellisen leveitä ja loivia joten rakentamisessa ei pitäisi olla samanlaisia ongelmia kuten tässä Simonkadun - U.Kekkosenkadun ratkaisussa nyt on. Tämä uusi linja korvaisi linjat 14, 14B ja 18, Pajamäen ja Muusantorin yhteydet voitaisiin hoitaa esimerkiksi uudella syöttölinjalla joka kulkisi Pajamäestä linjan 14 reittiä Munkkivuoren ostoskeskukselle ja siitä linjan 18 reittiä Muusantorille.
 
aki sanoi:
kulkisi nykyisen linjan 14 reittiä Huopalahdentielle josta se kääntyisi Ulvilantielle kiertäen Munkkivuoren kuten nykyinen linja 18.
Tulee aika pitkä lenkki, kiertäen koko Ulvilantien.
Yksi vaihtoehto on vetää viitonen Raumantietä ja pieni pätkä puiston kautta Taliin kääntymään
 
Fredan ratikka on jo suunnitelmissa

Akin kuvaileman reitin eteläpää on jo suunnitelmissa, eli ratikan rata tulee Fredrikinkadulle ja siten Kampin kauppakeskuksen länsipuolelle. Paikallisbussien poistumispysäkeiltä sekä metrosta on silloin kohtuullinen matka ratikkaan.

Ongelma ei kuitenkaan tällä poistu, eli jatko Kampista keskustan eteläosiin, kuten Yliopistolle ja Espojen suuntaan.

Salomonkadun ratkaisu on poliittista jääräpäisyyttä, joka on Helsingissä tavallista. Myös ns. "joukkoliikennemiehet" olivat sitä mieltä, ettei siinä ratikkaa tarvita. Laten selostama Lasipalatsin pysäkin ongelma on totta nyt, mutta sille on ratkaisu, joka parantaa koko ratikkaliikennettä. Eli nykyisiä pidemmät junat ja tarpeettoman tiheän vuorovälin harvennus. Siten saadaan Lasipalatsin pysäkille lisää kapasiteettia ja Mannerheimintien raitioliikennettä nopeutettua - yhdessä joskus tulevien valoetuuksien kanssa.

Arvaukseni on, että Salomonkatu remontoidaan vielä, ehkä hyvinkin nopeasti tällaisten asioiden mittakaavassa. Silmällä näkee, ettei ratikka siihen ole mikään ongelma. Betonikannen tarvittava tuenta voidaan tehdä maanpäällisenäkin. Onhan noita siltoja jo jokunen maailmassa tehty, eikä niiden alapuolella ole edes kuorma-auton kestävää betonikantta.

Antero
 
Re: Fredan ratikka on jo suunnitelmissa

Kiitos Antero !

Antero Alku sanoi:
Arvaukseni on, että Salomonkatu remontoidaan vielä, ehkä hyvinkin nopeasti tällaisten asioiden mittakaavassa. Silmällä näkee, ettei ratikka siihen ole mikään ongelma.
Silkkaa hulluutta, että valtuusto on tekemässä aivan lähiaikoina hullua päätöstä UK-kadun kiskotuksesta ja sitä myötä Simonkadusta.

Eikö olisi syytä ottaa järki ja silmä käteen ja käynnistää Salomoninkadun perusvahvistus kiskotusta ajatellen.

Salomoninkadun kiskotuksessa saataisiin kuitenkin pysäkit aivan matkakeskuksen ja metroaseman oven eteen.

Myöskään Arkadiankadun kiskotusta ei tarvisi säilyttää, saattaisi nykyiset vaihteetkin olla käytettävissä Manskulla jyrkempää mutkaa ajatellen Salomoninkadulle.

Järki ohoi älä jätä kunnallispoliitikassakaan.
 
Re: Fredan ratikka on jo suunnitelmissa

Jusa sanoi:
Eikö olisi syytä ottaa järki ja silmä käteen ja käynnistää Salomoninkadun perusvahvistus kiskotusta ajatellen.
Olisi toki, monessa muusakin asiassa. Mutta pelkäänpä, että tämäkin menee kantapään kautta.

Yksi ongelma on se Laipalatsin pysäkin kapasiteetti. Pidemmät junat eli yhteen kytketyt vaunut sekä Mannerheimintien valoetuudet ovat vielä pitkän väännön takana.

Näithän, mitä tapahtui, kun yritettiin puuttua pyhiin asioihin nopeusrajoituskysymyksessä. Vaikka keskustassa ei voi ajaa edes 30 km/h - paitsi risteyksestä toiseen kiihdytyskisassa - oli täysin mahdotonta saada läpi yleistä 30 km/h nopeusrajoitusta. Vaikka tosiasiassa se olisi muuttanut liikenteen nopeammaksi, jos rajoitusta noudatettaisiin. Paikasta toiseen näet pääsee nopeammin, jos ajaa tasaista nopeutta kuin joutuessaa pysähtymään joka valoihin ja lähtiessän kohta pysähdyttyään taas liikkeelle. En viitsi mainita, ketkä poliitikot tästä äimistyivät.

Antero
 
Helsingillä tuntuu olevan jonkinlainen kumma tarve tehdä asiat näyttämään mahdollisimman hienoilta ja hyvännäköisiltä toimivuuden kustannuksella... Eikös kuulostakin jotenkin naisen logiikalta? :twisted:
 
Luulisin, että Jlk päättää huomenna esityksen mukaan. Se on jo kerran jätetty kahdeksi viikoksi pöydälle.

HKL itse esitti Salomonkatua toistuvasti. KSV ei halunnut ratikkaa sinne, mikä on todella sääli.

Linjan 7 vieminen Kamppiin on kuitenkin typeryyttä. Toisaalta sillä vahvistetaan halvan bussiliikenteen asemaa, mikä saattaa hyvinkin olla tässä taustalla. Samoin perusteinhan raitioliikennettä on viime aikoina supistettu muutenkin.

Miksi sitten näin? No, kierrättämällä seiska Kampin kautta sen matka-aika Länsi-Pasilan ja keskustan välillä saadaan niin pitkäksi, että matkustajien kannattaa siirtyä käyttämään bussia 23. Sen sijaan linjalla 3, joka Kamppiin pitäisi viedä, kierto Kampin kautta ei haittaisi, sillä Eläintarhan ja keskustan välisellä osuudella ei ole Kalliosta keskustaan matkaavia; he käyttävät Hakaniemen kautta kulkevaa yhteyttä. Töölöläisten kannalta on sama, kulkeeko Runebergia 3 vai 7, se kiertää joka tapauksessa Kampin kautta.

Valitsemalla Kamppiin linja 7 saadaan siis heikennettyä sekä seiskaa että kolmosta ja vastaavasti vahvistettua bussilinjoja 18 ja 23. 18:han siirtyy kulkemaan Arkadiankatua ja korvaa näin myös linjan 3 yöliikenteen Töölössä. Tällä tavoin voidaan myös lakkauttaa linjan 3 yöliikenne kokonaan.

Oi tätä bussiliikenteen autuutta. :(
 
On selvää, että kun Kampin rata valmistuu, sinne ajaa linja 3B/T, ei 7A/B. Siis jos Pasilasta edes vähän löytyy paikallisesta asujaimistosta aktiivisuutta.
 
Mitenkä on linjat ajateltu, sitten kun myös puuttuva pätkä Fredaa valmistuu Bulevardin kulmasta.
Kulkisiko kolmonen edelleen nykyistä reittiä Bulevardi-Mansku-Kamppi, vai kulkisiko suoraa Fredaa käymättä Manskulla.
 
JE sanoi:
On selvää, että kun Kampin rata valmistuu, sinne ajaa linja 3B/T, ei 7A/B. Siis jos Pasilasta edes vähän löytyy paikallisesta asujaimistosta aktiivisuutta.
Seiskan laittamisesta Kamppiin on kuitenkin määrä päättää jo huomenna ja ainakaan vielä ei ole julkisuudesta näkynyt minkäänlaista kansalaisaktiivisuutta Pasilasta.

Ihan ydinkeskustaan Länsi-Pasilasta pääsee kuitenkin nopeiten junalla. Ratikalla kannattaa mennä Töölön suuntaan, mutta sinne mennessä Runeberginkadun kautta kulkeva linja voi palvella jopa useampia matkustajia kuin suoraan Manskua menevä.
 
Eihän sieltä mitään aktiivisuutta voi tulla, kun ei keneltäkään mitään kysytä. Hyvin harva asukasyhditys ym. seuraa aktiivisesti lautakuntien esityslistoja. HS:han ei ole viitsinyt tästä tärkeästä asiasta uutisoida nyt kun se on päätöksenalaisena. Joskus ammoisina aikoina HS kyllä kertoi seiskan Kampin-jutuista, mutta silloin se oli vain alustavaa pohdintaa.

Tuo on muuten mielenkiintoinen pointti tuo virkamiesten yhteydenottopolitiikka asukasyhdistysten suuntaan. Kun ysiä suunniteltiin, niin yhdistyksiltä kysyttiin kovin aktiivisesti mielipiteitä, vaikka loppujen lopuksi oli kyse vain yhden ja saman reitin kulkuneuvon muuttamisesta, eli asialla oli hyvin pieni käytännönmerkitys (noin periaatteessa). Sitten kun halutaan muuttaa reittejä, millä oikeasti on merkitystä, niin ei kysytä mitään!

Mitä junaan tulee, niin L-Pasilan asuinalueelta on suht pitkä ja varsinkin mielikuvissa pitkä (sillan yli!) kävelymatka junalle, joka sitä paitsi jää satojen metrien päähän keskustasta jonnekin Kaisaniemeen tai Elielinaukion taakse. On harmi, ettei meidän paikallisjunia saada sinne pisaralenkkiin. Tiedän, että monet kritisoivat pisaraa, mutta itse katson, että siitä tosiaan olisi hyötyä. Se myös korvaisi Töölön metron kätevästi.
 
Takaisin
Ylös