Kampin ratikan linjastojärjestelyt

Jos pitää päästä ratikalla Kampista Senaatintorille, niin vaihtoehtoja on käytännössä kolme: Simonkadulta Manskulle ja Aleksille tai Kaivokadun ja Keskuskadun taikka Mikonkadun kautta Aleksille.

Nimenomaan Rautatieaseman yhteys nosti kolmoslinjan arvoa suuresti; voisi sanoa, että nyt se on muutakin kuin kiertoajelu. Keskuskatu olisi kyllä ollut mainio reitti siitä, että sillä olisi saatu - ah - niin tärkeä Stockan yhteys molemmille kolmosille. Tosin korttelin päähänhän 3T nytkin tuo, ja kävely-yhteys on vieläpä enimmäkseen katetussa tilassa, joten ongelma on pääasiassa henkistä sorttia...

Limitysratkaisu Mikonkadulla kylläkin oli arvokysymys eikä teknisen rajoitteen sanelema juttu. Tuplaraiteet olisivat mahtuneet, mutta haluttiin varata enemmän omaa tilaa jalankulkijoille, ja sitä pidettiin tärkeämpänä kuin ratikoiden sujuvaa kulkua.

Itse olen ollut ratikan kyydissä, kun Mikonkadulta tullut auto täräytti suoraan päin Aleksia ajavaa ratikkaa. Jotenkin kuvittelisi, että jos lähtee autolla seikkailemaan kielletyille väylille, niin ainakin ymmärtäisi sitten ajaa erityisen varovasti. Mutta näköjään ei... :(

Ei, vaan pitää juurikin ajaa tavallista kovempaa ja jättää myös merkinanto pois, koska sehän paljastaisi laittomat aikeet ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Limitysratkaisu Mikonkadulla kylläkin oli arvokysymys eikä teknisen rajoitteen sanelema juttu. Tuplaraiteet olisivat mahtuneet, mutta haluttiin varata enemmän omaa tilaa jalankulkijoille, ja sitä pidettiin tärkeämpänä kuin ratikoiden sujuvaa kulkua.

Mikonkadun raitiotie-säikeessä taidettiin mainita, että Aleksin kaarre tehtiin niinkin lyhyeksi tiellä olevan tuliterän kunnallistekniikkalinjan takia. Tiedä sitten oltaisiinko kuitenkin päädytty limittämään juuri mainitsemasi syyn takia, mutta ainakin kaarre olisi pitkä.

Limitys on tulevaisuudessa tärkeä työkalu raitioliikenteen laajentamisessa, joten jossain pitää sitäkin tekniikkaa testata ja saada siitä kokemuksia. Limitys tuo yhä useampia katuja potentiaalisiksi ratikkakaduiksi kulmia oikaisemalla ja kapeikkoja läpäisten.
 
Mikonkadun raitiotie-säikeessä taidettiin mainita, että Aleksin kaarre tehtiin niinkin lyhyeksi tiellä olevan tuliterän kunnallistekniikkalinjan takia. Tiedä sitten oltaisiinko kuitenkin päädytty limittämään juuri mainitsemasi syyn takia, mutta ainakin kaarre olisi pitkä.

Limitys on tulevaisuudessa tärkeä työkalu raitioliikenteen laajentamisessa, joten jossain pitää sitäkin tekniikkaa testata ja saada siitä kokemuksia. Limitys tuo yhä useampia katuja potentiaalisiksi ratikkakaduiksi kulmia oikaisemalla ja kapeikkoja läpäisten.


Limitys pelkästään Aleksi 13:n kulmalla olisikin ollut helppo juttu verrattuna koko korttelin pituiseen limitykseen. Ensimmäinen iso etu olisi ollut selviäminen ilman asetinlaitetta, lisäksi Mikonkadun kapasiteetti olisi ollut niin paljon suurempi, että sitä olisi voitu käyttää poikkeusreittinä muille linjoille.

Olen samaa mieltä, että limitysratkaisu ei ole mitenkään kelvoton ja on sen kanssa pärjäiltykin ihan ok, mutta jollekin vähemmän häiriöherkälle linjalle olisin kyllä sen rakentanut, kuin kolmoselle...
 
Olen samaa mieltä, että limitysratkaisu ei ole mitenkään kelvoton ja on sen kanssa pärjäiltykin ihan ok, mutta jollekin vähemmän häiriöherkälle linjalle olisin kyllä sen rakentanut, kuin kolmoselle...

Toivottavasti seuraava limitysratkaisu on linjalla 8 Marian sairaalalta Itämerenkadulle. Näin saataisiin suht kivuttomasti omat kaistat ja kasin nopeus paranisi ruuhka-aikoina huomattavasti.
 
Toivottavasti seuraava limitysratkaisu on linjalla 8 Marian sairaalalta Itämerenkadulle. Näin saataisiin suht kivuttomasti omat kaistat ja kasin nopeus paranisi ruuhka-aikoina huomattavasti.

Olen kyllä päinvastaista mieltä. Ei saisi olla näin vaikeata pitää joukkoliikennettä maankäytössä etusijalla. Vasta siinä vaiheessa kun joukkoliikennekaista ei yksinkertaisesti muuten mahdu, tai jos tulisi liikaa haittaa kevyelle liikenteelle, kuuluisi alkaa miettimään limitystä.
 
Olen kyllä päinvastaista mieltä. Ei saisi olla näin vaikeata pitää joukkoliikennettä maankäytössä etusijalla. Vasta siinä vaiheessa kun joukkoliikennekaista ei yksinkertaisesti muuten mahdu, tai jos tulisi liikaa haittaa kevyelle liikenteelle, kuuluisi alkaa miettimään limitystä.

Joko limitys tai nykymeiningin jatkuminen. Ei ole realistista vaatia että autot sopisivat yhdelle kaistalle suuntaansa ruuhka-aikoina tuolla.
 
Joko limitys tai nykymeiningin jatkuminen. Ei ole realistista vaatia että autot sopisivat yhdelle kaistalle suuntaansa ruuhka-aikoina tuolla.

Kapeimmassa paikassa Marian sairaalan kohdalla on yhteensä viisi kaistaa. Eli jos varataan kaksi pelkästään joukkoliikenteelle, autoille jää kolme. Eli ruuhkasuuntaan autoileville voidaan järjestää aina kaksi kaistaa. Jos kuitenkin nykyaikaisen tekniikan hyödyt hirvittävät, niin sitten vain tehdään kiinteästi kaksi kaistaa aamuruuhkan suunnalle.

Ei ole kohtuutonta, että 70% matkustajista kuljettavalle kulkumuodolle annetaan 40% väylästä. Varsinkin, kun tulot menevät Helsingille, eivätkä valtiolle.
 
Minusta tuon Mechelinkadun voisi hoitaa niin, että ratikkakiskot vaihtaisi keskeltä kaistoja itäpuolelle jossain Hietaniemen- ja Ratakadun välissä. Risteävää autoliikennettä olisi ennen Ruoholahtea siis kahdessa kohtaa, Mechelininkatua pohjoiseen kulkeva liikenne kaistanylityksen kohdalla sekä Ratakadun ylitys. Kasin vuorovälillä valoetuuksien järjestäminen noihin kahteen ylitykseen ei voi olla ylivoimaista. Kun autokaistat olisi vierekkäin niin hankaliin Porkkalankadun liittymiin voisi tehdä liikenneympyrät
 
Mietiskelin hieman tuota Kampin seudun joukkoliikennettä ja sen raitiolinjastoa uudelleen ja piirtelin siitä tällaisen kartan oikein.

Tällaisella ratkaisulla Töölön mummot saisivat tuiki tärkeän yhteytensä Stockalle takaisin, mutta kulku RT:n suunnasta Kampin kautta Töölön suuntaan olisi vaihdollinen. Mietin, että onkohan rautatieasemalta Töölön suuntaan kulkevan matkustajan tarpeellista kiertää Kampin kautta ollenkaan? Sinisellä merkitty viiva olisi linjat 3B/3T entiseen tapaan, vihreällä merkitty linja olisi mahdollisesti Laajasalosta tuleva ja Jätkäsaareen menevä linja ja punainen olisi mahdollisesti jokin uusi tai uudelleen reititetty raitiolinja (edellyttäisi raitioradan rakentamista Fredalle välille Kamppi-Runeberginkautu), mutta myöskin bussilinja h14 (nyt en ota kantaa sen käyttöenergiaan) olisi mahdollinen.

Mutta miten saisi Munkkivuoren tärkeän suunnan hoidettua järkevästi ja tehokkaasti?
 
Mutta miten saisi Munkkivuoren tärkeän suunnan hoidettua järkevästi ja tehokkaasti?
Tuosta kartastani puuttuu linja 18 kokonaan eli se yhteys rautatieaseman suunnalta Töölön ja edelleen suuntaan Munkkiniemi/Munkkivuori.

Mietitääs ja piirrellääs hetki lisää.
 
Minusta tuon Mechelinkadun voisi hoitaa niin, että ratikkakiskot vaihtaisi keskeltä kaistoja itäpuolelle jossain Hietaniemen- ja Ratakadun välissä.
Tarkoittanee Rautatiekatua!
Ja tuolla välillähän on jo suuria tekeillä. Kiskot siirtyvätkin nykyisen Mechelininkadun itäpuolelle. Mutta pysyvät tulevan Mechelininkadun keskellä
 
Viimeksi muokattu:
Tässä karttani hieman uudelleenmuokattuna ja bussilinja h18 lisättynä liikennöitynä nykyiseen tapaansa eli kiertäisi Kampin kautta lainkaan. Riittäisikö bussilinjan h14 kapasiteetti lisättynä muilla Kampin linjoilla (eli 39-47, 70T ja 205)?
 
Tarkoittanee Rautatiekatua!
Ja tuolla välillähän on jo suuria tekeillä. Kiskot siirtyvätkin nykyisen Mechelininkadun itäpuolelle. Mutta pysyvät tulevan Mechelininkadun keskellä

Juu, Rautatiekatua toki. Tiesin että siellä on talonrakennus käynnissä, mutta tuo kiskojen siirto oli minulle uusi juttu.
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

Jotenkin vain ajattelen, ettei joukkoliikenteen tehtävänä ole tarjota asiakkaille ongelmia ratkaistaviksi, vaan tehdä matkustaminen heille niin helpoksi kuin mahdollista. Siinä nykyinen 3B/T -numerointi on huono.
Eilen tuli taas empiirisesti todistettua, että viidentoista pääkaupunkiseudulla asuvan kaikin puolin normaalin teinin ryhmästä viidelle (!!) tämä linjanumerointi oli ohjeistuksesta huolimatta liian vaikea ja he lähtivät Kaivopuiston sijasta Kallion ja Töölön kiertueelle. Eivätkä olleet edes ensimmäistä kertaa keskenään matkalla...
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

Eilen tuli taas empiirisesti todistettua, että viidentoista pääkaupunkiseudulla asuvan kaikin puolin normaalin teinin ryhmästä viidelle (!!) tämä linjanumerointi oli ohjeistuksesta huolimatta liian vaikea ja he lähtivät Kaivopuiston sijasta Kallion ja Töölön kiertueelle. Eivätkä olleet edes ensimmäistä kertaa keskenään matkalla...

Olen ollut koko ajan sitä mieltä, että tuo nykyinen kolmosen reitti on huono. Edelleenkin olen sitä mieltä, että seiska olisi sopinut paremmin Kamppiin.

Ja jos seiskaa ei voi jonku töölöläismummon vastustuksesta ajattaa sitä kautta, niin unohdetaan jo vihdoin tuo nykyinen 3B/T-numerointi. Tehdään 3B:stä 3 ja 3T:stä vaikkapa 5. Näin on paljon helpompi muistaa nämä reittisuunnat.
 
Takaisin
Ylös