Kampin ratikan linjastojärjestelyt

Vs: Kampin ratikkalinja

Miksei kolmonen voi vaan kääntyä Simonkadulta etelään Mannerheimintielle niin kuin nyt Arkadiankadulta?

Koska se kuulemma hankaloittaa risteysalueen sujuvuutta, kun liikennevaloihin tulee yksi vaihe lisää. Tämä perustelu on mielestäni osin keksitty, sillä tehokkaalla valo-ohjauksella ("vihreä" saadaan vain kun vaunu tulee; kolmosen nykyisellä vuorovälillä kerran viidessä minuutissa) tuon ei pitäisi aiheuttaa mitään ylitsepääsemättömiä vaikeuksia. Kääntyyhän samassa risteyksessä nytkin bussi 17 Kaivokadulta vasemmalle Manskulle ilman sen suurempaa dramatiikkaa.

Toinen juttu on sitten se, että Simonkadulta Aleksille kulkeva ratikkalinja pysähtyy Scandic Simonkentän jälkeen vasta Aleksin ja Keskuskadun risteyksessä. Lasipalatsin ja Rautatieaseman tärkeä, keskeinen alue jää palvelematta. Tämä on mielestäni ihan oikea puute.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Eipä toki, mutta kun kalustovastaava on tavan takaa ilmoittanut, että niitä ei ykkösiin hankita...

Tuohan on sellainen asia, jota on helppo muuttaa tilanteen mukaan. Nyt näyttää siltä, että nauhoilla pärjätään, mutta jos lautakunta tekee sellaisia linjastopäätöksiä, että vajaan vuoden kuluttua tarvittaisiin enemmän määränpäänäyttöjä, niin sitten tietenkin tarkistetaan kantaa ja tilataan elektronisia näyttöjä, ei se sen kummempaa ole.

Harrastajan ja valokuvaajan kannalta nuo nauhakilvet ovat muuten kivempia, nimittäin nuo elektroniset eivät kauniilla, aurinkoisella säällä oikein erotu valokuvassa hyvin. :)
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Kampin linja antaisi mahdollisuuden parantaa/kehittää nykyistä tarjontaa esimerkiksi:

- Yllä ehdotettu linja 5 ajaisi Kauppatorin sijaan Aleksilta Linjoille, jolloin saataisiin palautettua raitioliikenne Diakonissalaitoksen radalle.
tai
- Jatkettaisiin linjaa 1 reitille Käpylä-Senaatintori-Rautatieasema-Kamppi-Töölö-Kuusitie

Linjat 3 ja 7 voisivat jatkaa nykyisillä reiteillään (siis 3 Arkadiankatu-Runeberginkatu ja 7 Mannerheimintie).

Kaikkeen tuohon ei varmaan ole vaunuja vielä 2009 alussa. Mutta mielestäni tuo ykkösen pidennys tulisi selvittää. 1A:lla on tällä hetkellä ajossa 9 vaunua. Niillä voidaan liikennöidä kohtuullisin vuorovälein ainakin linjaa Käpylä - Senaatintori - Kamppi - Ooppera. Jos variodiili yhtään toimii, niin Kuusitielle astikin pääsee (mahtaisiko Kuusitielle asti kulkeva linja vähentää kuormitusta kympillä sen verran, että sieltä saataisiin napsaistua pois vaunu tai pari?). Liikennöintikustannukset toki kasvaisivat, sillä uusi ykkönen ajaisi tietenkin kaikkina viikonpäivinä ja klo 23 asti. Mutta lipputulot ja matkustajamäärätkin oletettavasti kasvaisivat.

Pidentämällä linjaa 1 Senaatintorilta Kampin kautta Oopperalle/Kuusitielle voitaisiin linjat 3 ja 7 säilyttää ennallaan. 1A:n osuus Eirassa voitaneen korvata bussilinjalla 14B sekä raitiolinjalla 3.

Kun linjan 1 liikennöintiajat pitenevät, voidaan myös harkita bussilinjan 51 katkaisemista Pohjolanaukiolle, jotta tarpeeton päällekkäisyys raitiovaunun kanssa poistuu. Vaatii toki järjestetyt vaihdot Käpylässä.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Harrastajan ja valokuvaajan kannalta nuo nauhakilvet ovat muuten kivempia, nimittäin nuo elektroniset eivät kauniilla, aurinkoisella säällä oikein erotu valokuvassa hyvin. :)
Ongelma johtuu liian lyhyestä valotusajasta. Jos kamerassa vain on mahdollisuus säätää, niin valotusaika jonnekin 1/100 sekunnin paikkeille, niin ledivalotkin alkavat näkyä. Tämä on kamerakohtaista, mutta helppohan asia on digikameralla kokeilla.

Antero
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Nyt näyttää siltä, että nauhoilla pärjätään, mutta jos lautakunta tekee sellaisia linjastopäätöksiä, että vajaan vuoden kuluttua tarvittaisiin enemmän määränpäänäyttöjä, niin sitten tietenkin tarkistetaan kantaa ja tilataan elektronisia näyttöjä, ei se sen kummempaa ole.
Tuo nauhajuttu ei nyt ollut ydinkysymys. Sähköisiä kilpiä ohjataan Livan pohjalta. Mikäli Livaan on kirjauduttu väärin tai Liva muuten vain tökkii, kilvet saattavat näyttää molempia määränpäitä vilkutellen tai hukata linjatunnuksen kirjainosan (tai määränpään). Etenkin poikkeusreittien aikana, jolloin ko. informaatiota eniten kaivataan, kilvet tahtovat mennä täysin sekaisin. Sähköiset kilvet yksinään ei ole mikään ratkaisu vaihtoehdon A täydelliseen kestämättömyyteen. Ja kuten foorumin ammattilaiset (siis kaverit jotka tekevät liikenteen parissa oikeita töitä romantikoinnin sijasta) ovat todenneet, ihmiset eivät edes lue määränpäitä. Osalle määränpäät eivät edes kerro mitään, sillä he saattavat olla menossa väliin jäävälle alueelle, jonka nimeä ei enää luekaan määränpääkentässä. Esim. Kaivopuistoon mennään rengaslinjalla kahta eri reittiä. Samoin Eläintarhaan. Nuo nimet kentissä eivät kerro todellista ajoreittiä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kampin ratikkalinja

Mikäli Livaan on kirjauduttu väärin tai Liva muuten vain tökkii, kilvet saattavat näyttää molempia määränpäitä vilkutellen tai hukata linjatunnuksen kirjainosan (tai määränpään). Etenkin poikkeusreittien aikana, jolloin ko. informaatiota eniten kaivataan, kilvet tahtovat mennä täysin sekaisin. Sähköiset kilvet yksinään ei ole mikään ratkaisu vaihtoehdon A täydelliseen kestämättömyyteen.

Ongelma koskee meillä jo reittejä 6 ja 8. Tiettyä tökkimistä ajoittain esiintyykin. On kuitenkin kestämätön lähtökohta olettaa, että linjakilvet eivät toimi. Kilvethän ova täysin turhat, jos ne eivät ole riittävän luotettavia käytettäviksi.

Henkilökohtaisesti uskoisin toivimimmaksi ratkaisun, jossa vaihdetaan kirjainta tai numeroa etelässä ja pohjoisessa kuten täällä on ehdotettu. Sellaisessa on useampi pysäkinväli matkaa huomata mahdolliset virheet ennen kuin tullaan kriittiselle osuudelle.

Kahden erillisen lenkin vaihtoehto voi myös toimia. En ole varma vaikuttaako se pienellä päällekkäisyydellään kalustovaatimuksiin. Joitain yhteyksiä tietysti katkeaa, mutta luultavasti niitä ei kovin paljon käytetä. Suurin ongelma lie siinä, ettei meitä (HKL:ää) kiinnosta asiaa selvittää, vaan vedotaan tutkimatta noihin katkeaviin yhteyksiin. Etuna ratkaisussa olisi pohjoisen osan irroittaminen eteläisen kantakaupungin ruuhkaongelmista ja mahdollisuus säätää tarjontaa varsinkin juhlapäivinä nykyistä tarkemmin ilman erikoislinjatunnuksia.

Näiden kahden vaihtoehdon perusteella sanoisin, että kolmosten yhteinen pysäkki on teknisesti täysin ratkaistavissa oleva ongelma. Tarvitaan vain tahtoa. Se ei siis yksin ole pätevä perustelu valita muita vaihtoehtoja. Yhteisen pysäkin sisältävä reitti erillisillä linjatunnuksilla olisi luultavasti jopa nykyistä selkeämpi ratkaisu.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

On kuitenkin kestämätön lähtökohta olettaa, että linjakilvet eivät toimi.
Mutta toisaalta kun tiedetään, että tietyissä tilanteissa ne eivät toimi, niin eikö ole pään lyömistä seinään jätettäessä asia vaille huomiota? Se jos mikä on kestämätöntä.

Toki olen samaa mieltä siitä, että pidemmällä tähtäimellä järjestelmää tulee kehittää siihen suuntaan, että kilpien tulee näyttää nykyistä huomattavasti varmemmin ja täsmällisemmin erilaisia asioita. Tässä ketjussa käsiteltävä linjastomuutos astuu voimaan 1.1.2009. Onko valmius tosiaan siihen, että kilpiasiat saadaan vaihtoehtoa A edellyttävään kuntoon siihen mennessä? Jos on, sittenhän kaikki on periaatteessa ok. Sen jälkeen asiakkaat pitää vain opettaa lukemaan niitä kilpiä. Tosin edellä kyllä tuli ilmi, että tämä kilpiasia on vain yksi osa ongelmia. Täytyy se silti ratkaista.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Haltian ehdottama kolmosen pilkkominen pohjoiseen ja eteläiseen rinkiin voisi olla hyvä vaihtoehto. Tällöin säilytettäisiin seiskan nopea siirtymätaival Mannerheimintiellä ja kolmonen Töölössä. Ymmärtääkseni Töölöstä on useammin asiaa Hakaniemeen ja päinvastoin, kuin esimerkiksi Ullanlinnan seudulle.

"Minkkiturkki-kolmonen" (käytännössä esim. 5S Kauppatori Salutorget / 5E Eira Eira) tarjoaisi - suokaa anteeksi stereotypia - perinteisen yhteyden Eiran ja Ullanlinnan porvareille Aleksin kaupoille, mutta reittimuutoksen myötä myös Bulen kautta. Pitkänsillan pohjoispuolelle Etelä-Helsingin porvarit eivät kai vieläkään kehtaa matkustaa, ellei sitten elämysmatkalle. ;) Eli kolmosen kahdeksikkolenkki palvelee lähinnä turisteja.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Lautakunnan kannanotoissakin tulee esiin kolmosen "pyhyys". Sen reittiin ei haluta koskea, vaikka se olisikin järkevää. Muuten Kaivokadun pysäkkiongelman voisi ratkaista esim. vaihtamalla kolmosten Eiran lenkin seiskoille: kolmoset olisivat ympyrälinja Kaivokatu - Mikonkatu - Senaatintori - Alppila - Töölö - Kaivokatu ja seiskat kahdeksikkolinja Aleksi - Kauppatori - Eira - Bulevardi - Kaivokatu - Sörnäinen - Pasila - Mannerheimintie - Aleksi.

Yön yli miettimisen jälkeen kannatan itse tätä Kuukangon ehdotusta Eiran lenkin siirtämisestä seiskoille ja kolmosen ajattamista pelkkää ns. Eläintarhan lenkkiä Töölön, Kampin, Mikonkadun ja Kruununhaan kautta. Seiska siis siirtyisi (takaisin) Kaisaniemenkadulle. Tämä ratkaisisi sekä Rautatieaseman pysäkin ongelman, että myös säilyttäisi Länsi-Pasilasta nopean yhteyden keskustaan. Ainoana haittana olisi se oikeastaan, että Runeberginkadulta ei pääsisi enää vaihtamatta Stockkan oven eteen :smile: .

Yöliikenne vaatisi tosin myös hieman järjestelyjä, tosin eipä Pasilan kautta ajaminen olisi välttämättä huono ajatus yölinjalle. Jos esim. Pasilan siltaa lännestä tullessa olisi vaihde suoraan Asemapäällikönkadulle, niin yöllä voitaisiin ajaa Konepaja-alueen kautta sitten kun rata siellä valmistuu.

Mitäs Haltia ja arvon (ex.) kolleegat Rvk1249 ja MrArakawa (ja se yksi muu) olisitte tästä Eiran lenkin siirrosta seiskalle mieltä? Linjanumerohan on sitten vain järjestelykysymys, jos tahdotaan kolmosen menevän Olympiaterminaalille edelleen...

P.S. Yksi ajatus mitä ei ole vielä tullut esille, olisi tämän kolmosen (tai mikä sitten onkaan) kahdeksikon kääntäminen niin, että Eläintarhan/Pasilan ja Eiran lenkit ajettaisiinkin samoin päin. Näin ei Töölön suunnalta menisi (turhaan?) kahta linjaa Aleksin ja Kaivokadun suuntaan, vaan toisella pääsisi Eiraan ja toisella sinne Kauppatorille. Hakaniemen suunnasta kuutosella pääsisi edelleen Eiran suuntaan.

- Janne Peltola, Raitiovaununkuljettajana huhtikuu 2004 - marraskuu 2007 ja Liikenne- ja tiekniikan pääaineopiskelija TKK:lla 2007 syksystä alkaen.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Kahden erillisen lenkin vaihtoehto voi myös toimia. En ole varma vaikuttaako se pienellä päällekkäisyydellään kalustovaatimuksiin. Joitain yhteyksiä tietysti katkeaa, mutta luultavasti niitä ei kovin paljon käytetä.

Minusta kaikkien niemen eteläosiin menevien linjojen pitäisi olla heilurilinjoja. Tälläkin palstalla on puhuttu heilurilinjojen vaikutuksesta matkustajamääriin ja ratikkalinjat ovat vielä niin lyhyitä, että linjojen pidentäminen muutamalla kilometrillä niemen eteläosaan ei aiheuta suuria täsmällisyysongelmia.

Sinänsä Eiran lenkki voidaan hoitaa muutenkin kuin kolmosilla. Olen jo ehdottanut sen siirtämistä seiskalle, mutta teoriassahan joku muukin linja voisi ajaa sen: esim. 10, jonka vuoroista joka toinen ajaisi lenkin myötäpäivään ja joka toinen vastapäivään.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Ainoana haittana olisi se oikeastaan, että Runeberginkadulta ei pääsisi enää vaihtamatta Stockkan oven eteen :smile: .
Hulluilla Päivillä käyneet tietävät varoa ärsyttämästä töölöläismummoa. Joku palvelulinja lepyttelyksi? :smile:
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Sinänsä Eiran lenkki voidaan hoitaa muutenkin kuin kolmosilla. Olen jo ehdottanut sen siirtämistä seiskalle, mutta teoriassahan joku muukin linja voisi ajaa sen: esim. 10, jonka vuoroista joka toinen ajaisi lenkin myötäpäivään ja joka toinen vastapäivään.


0A/0B on yksi vaihtoehto parantaa Eiran lenkkiä. Reitti olisi Rautatieasema - Kamppi - Fredrikinkatu -Tehtaankatu - Kauppatori - Mikonkatu -Rautatieasema ja vastapäivään. Fredrikinkadulle tarvittaisiin tuota linjaa varten Bulevardin ja Urho Kekkosen kadun välille uudet kiskot 300-400 metrin matkalle.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Sinänsä Eiran lenkki voidaan hoitaa muutenkin kuin kolmosilla. Olen jo ehdottanut sen siirtämistä seiskalle, mutta teoriassahan joku muukin linja voisi ajaa sen: esim. 10, jonka vuoroista joka toinen ajaisi lenkin myötäpäivään ja joka toinen vastapäivään.

Mietin tuota eilen, 10A toiseen ja 10B toiseen suuntaan. Kympin vuoroväli on niin tiheä, että palvelu Eiran lenkillä olisi riittävä. Ja kun kymppi joka tapauksessa jää toistaiseksi siihen Kolmikulmaan, niin sillä ei olisi vaikutusta kymppiin ollenkaan. Bonuksena olisi sitten yhteys etelästä Töölön suuntaan Manskulle.

HKL-Suy ei kuitenkaan tykkää tuollaisista isoista lenkeistä (vrt. Jätkän selvitys). Luulen että Suy:n on helpompi hahmottaa tuo Haltian ehdotus kahdesta erillisestä ympyrälinjasta. Jos heille ehdottaa 10A/B:tä, niin tuomio on tylysti että sekava, ei toimi. :(
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Ongelma johtuu liian lyhyestä valotusajasta. Jos kamerassa vain on mahdollisuus säätää, niin valotusaika jonnekin 1/100 sekunnin paikkeille, niin ledivalotkin alkavat näkyä.

Mutta miten käy sitten liikkuvan kohteen eli ratikan tarkkuuden kanssa, kun valotusaika kasvaa?
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Mitäs Haltia ja arvon (ex.) kolleegat Rvk1249 ja MrArakawa (ja se yksi muu) olisitte tästä Eiran lenkin siirrosta seiskalle mieltä? Linjanumerohan on sitten vain järjestelykysymys, jos tahdotaan kolmosen menevän Olympiaterminaalille edelleen...

Hmm.. silloinhan seiskasta tulisi kolmosen kaltainen B&T-hässäkkä, koska terminaalilta on sitten järkevää olla steissiyhteys, jolloin tulisi taas se tuplapysäkin ongelma ja samat haasteet kuin kolmosella nyt.. Siitä muuten puhuttiin lautakunnassa alunperin, mutta ilmeisesti reitti olisi silloin myös jotenkin aivan liian pitkä, joten siinä oli kai jo haasteita pysyä missään aikatauluissa kun oikominenkaan ei oikein onnistu etelä-pohjoinen akselilla tarpeeksi hyvin. Joku vaunu-vuoro-aika -asioihin perehtyneempi osannee selittää selkokielellä asian?
 
Takaisin
Ylös