Kampin ratikan linjastojärjestelyt

Vs: Kampin ratikkalinja

En edelleenkään ymmärrä, mitä vikaa olisi seiskan ohjaamisessa Kampin kautta. Palaan edelleen vanhaan teemaan: täällä on hyviä ehdotuksia, mutta jos ei tule lisää rahaa tai lisää kalustoa (eli lisää rahaa), niin kaikki muutokset mitä luultavimmin heikentävät jotakin toista aluetta.

Jos seiska alkaa kulkea Kampin kautta, kuka häviää? Länsipasilalaiset, se on totta, mutta toisaalta, Kamppiin saadaan yhteys. En itse jaksa uskoa, että Kaivokadulla peräkkäiset pysäkit toimisivat, sekaannuksia on jo nykyään kolmosen kanssa tarpeeksi.

Minulle ei vieläkään ole selvinnyt miten tämä 3N kulkisi, olisiko se siis 3B:n yöliikenne toiseen suuntaan ja 3T:n toiseen? Mitä tulee esitettyyn vaihtoehtoon, jossa sekä 3 että 7 kulkisivat Runebergin kadun kautta, kehotan kiinnittämään huomiota jo nykyisiin ruuhkiin. NrI ja NrII vaunut, jotka muutenkin tuntuvat kiihdyttävän hitaammin kuin variot, ovat usein linjoilla 4 ja 10 oopperan kohdalla aivan täynnä, melkeinpä mihin aikaan vaan päivästä. On outoa, että täällä ehdotetaan ko.linjojen vuorovälin karsimista, päinvastoin, kummallakin saisi tulla pari lisälähtöä aamu ja iltaruuhkaan. Jos siis 3 ja 7 ohjattaisiin kumpikin Runen kautta, niin 4 ja 10 olisivat todella täynnä.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Minulle ei vieläkään ole selvinnyt miten tämä 3N kulkisi, olisiko se siis 3B:n yöliikenne toiseen suuntaan ja 3T:n toiseen?

3N kulkisi täsmälleen samaa reittiä kuin 3B ja 3T nykyisin. Molempiin suuntiin.

NrI ja NrII vaunut, jotka muutenkin tuntuvat kiihdyttävän hitaammin kuin variot, ovat usein linjoilla 4 ja 10 oopperan kohdalla aivan täynnä, melkeinpä mihin aikaan vaan päivästä. On outoa, että täällä ehdotetaan ko.linjojen vuorovälin karsimista, päinvastoin, kummallakin saisi tulla pari lisälähtöä aamu ja iltaruuhkaan. Jos siis 3 ja 7 ohjattaisiin kumpikin Runen kautta, niin 4 ja 10 olisivat todella täynnä.

Neloselta ja kympiltä on tänä syksynä vähennetty yhteensä kolme vuoroa viime vuoteen verrattuna. Tilanne on suoraan sanoen kamala. Mutta kun nyt on ulkona vain 84 vuoroa päivässä ja vaunut riittävät hädin tuskin, niin minkäs teet.

Nr on käytännössä kokonaisuudessa nopeampi vaunu linjalla kuin vario. Siitä löytyy lisää infoa jostain muinaisesta topikista, en nyt muista mistä.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Kilven vaihtaminen "päädyissä", lähinnä Eläintarhassa ja Kaivopuistossa, on ratkaisuna toki himpun verran parempi kuin aikaisemmat "virittelyt", mutta edelleen kestämätön. Niin kauan kuin vaunut kiertävät Eiran lenkkiä suunnitellulla tavalla, kaikki menee ihan hyvin. Mutta jo ensimmäisen poikkeusreitin astuessa voimaan (siis jompikumpi suunta kiertääkin vastakarvaan) soppa on valmis. Poikkeusreittien kanssa liva ei enää osaakaan säätää kilpiä oikein ja Kaivokadulle tullaan millä sattuu -kilvityksellä... Eli tämäkään arpa ei valitettavasti voittanut.

Onko tätä ongelmaa esiintynyt linjoilla 6 ja 8 silloin, kun jostain syystä joudutaan kääntymään ympäri Vallilassa? Kyseessähän on ihan sama tilanne.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Oman mutu-tuntumani perusteella sanoisin, että variot ajavat kovempaa tai ainakin kiihtyvät paremmin. Toisaalta vaunut voisivat ajaa kovempaa, jos niiden annettaisiin. Off-topiccina voisi mainita monta paikkaa (Hesari, Hämeentie...), joissa nopeus voisi olla kovempi, mutta kun ei se vaan käy, että ihmiset pääsisivät nopeasti paikasta paikkaan.
Ja mikä ihmeen vaunupula meillä on? Sellaiseen en usko. Kutoselta, kympiltä, neloselta ja ties mistä vähennettiin vaunuja taas 06-07, miten se voi olla mahdollista, kun kerran on saatu sopimuskin varioiden huollosta.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Oman mutu-tuntumani perusteella sanoisin, että variot ajavat kovempaa tai ainakin kiihtyvät paremmin.

Voi olla, mutta niiden pysäkkiajat ovat pitempiä. Etsi se topikki jostain täältä foorumin uumenista, siellä sitä asiaa käytiin läpi myös ratikkakuskien kanssa, ja he jos ketkä tietävät käytännön tilanteen.

Toisaalta vaunut voisivat ajaa kovempaa, jos niiden annettaisiin. Off-topiccina voisi mainita monta paikkaa (Hesari, Hämeentie...), joissa nopeus voisi olla kovempi, mutta kun ei se vaan käy, että ihmiset pääsisivät nopeasti paikasta paikkaan.

Totta.

Ja mikä ihmeen vaunupula meillä on? Sellaiseen en usko. Kutoselta, kympiltä, neloselta ja ties mistä vähennettiin vaunuja taas 06-07, miten se voi olla mahdollista, kun kerran on saatu sopimuskin varioiden huollosta.

Se ei ole uskon asia vaan tosiasia. Harva se päivä on nytkin syksyn mittaan puuttunut vuoro sieltä ja toinen täältä, kun ehjiä ei ole tarpeeksi. Nivelten peruskorjaukset ja yllättävät kolarikorjaukset vähentävät käytettävissä olevien vaunujen määrää, eivätkä ne variotkaan ole sen parempia kuin ennenkään, sopimus kun on pelkkää paperia eikä ratikka vielä sillä kulje.

Enpä tiedä, milloin viimeksi suurin vuoromäärä on ollut vain 84. Veikkaisin, että jonnekin 1920-luvulle asti pitää mennä, että niin pieniin lukuihin päästään. Läpi 1990-luvun liikuttiin jossain 90 kieppeillä, Aleksin remontin aikaan päästiin 95:een ja sen jälkeen onkin sitten tultu alamäkeä oikein reippaasti. Mutta ysin aloittaessa vuoromäärän pitäisi yltää taas yli yhdeksänkymmenen. Silloin toimivia vaunujakin on 8 enemmän kuin nyt, ja sitten ehkä lisää varioitakin.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Onko tätä ongelmaa esiintynyt linjoilla 6 ja 8 silloin, kun jostain syystä joudutaan kääntymään ympäri Vallilassa? Kyseessähän on ihan sama tilanne.
Ja sama juttu myös 4T:n kääntyessä esim. Kauppatorilla. Kuuluisat 4T:t pohjoiseen ovat esiintyneet juurikin noissa tilanteissa.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Miten niin? Siis HKL:n ehdottamassa ve B:ssä 3N on täsmälleen sama kuin tämän päivän 3B/T. Ja eihän siinä ole Kaivokatu-ongelmaa.

Enpäs tullut ajatelleeksi, että 3N menisi Arkadiankatua Manskulle. Jäisipähän sillekin sitten linjaliikennettä :) Mutta kuten itsekin kirjoitit, on Kamppi Helsingin yöelämän keskus, joten siellä olisi varmasti käyttöä ratikan yöliikenteelle.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Joukkoliikennelautakunta palautti tänään Kampin linjastojärjestelyt uudelleen valmisteltavaksi.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Asia oli herättänyt lautakunnassa aika lailla keskustelua. Lautakunta haluaa tutkituista kolmesta vaihtoehdosta tarkempia tietoja, muun muassa juuri näitä paljon puhuttuja vaikutuksia muissa kaupunginosissa (Pasila).

Lisäksi kokouksessa esitettiin muitakin vaihtoehtoja tutkittavaksi kuin nämä kolme.

Kaikki meni siis odotusten mukaisesti. Nyt toivomme, että tammikuussa saadaan enemmän ja paremmin perusteltuja vaihtoehtoja. Näkyy olevan jo Haltian blogissakin tästä enemmän juttua. http://haltia.blogspot.com/2007/12/kokouskuulumiset-13122007.html
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kampin ratikkalinja

Jep, joukkoliikennelautakunnassa palautimme asian valmisteluun ja näillä näkymin uusi valmisteltu esitys tulee kevätkauden ensimmäiseen kokoukseen, eli tammikuun 17. päivä. Blogin "Kokouskuulumiset 13.12.2007" -postauksessa tarkemmat tiedot millä evästyksillä lähti. Samassa postauksessa kartta toisestakin (rukattu A-versio) ehdotuksestani, josta tulee selvitys silloin tammikuussa. Kyseinen linjaus muuttaisi ihmisten kulkutottumuksia mahdollisimman vähän mutta sekavuustasoltaan se on ihan eri sfääreissä kuin alkuperäinen A vaihtoehto.

Mitä tulee niihin valmistumisaikoihin, niin ainakin tänään vielä meille puhuttiin, että Mikonkadun ratikkakiskopätkä valmistuu 2008 kesällä.. ei että se merkitsisi sen toteutumista, mutta vielä meitä ei ole ainakaan varoiteltu etteikö suunnitelma pitäisi.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Blogin "Kokouskuulumiset 13.12.2007" -postauksessa tarkemmat tiedot millä evästyksillä lähti. Samassa postauksessa kartta toisestakin (rukattu A-versio) ehdotuksestani, josta tulee selvitys silloin tammikuussa. Kyseinen linjaus muuttaisi ihmisten kulkutottumuksia mahdollisimman vähän mutta sekavuustasoltaan se on ihan eri sfääreissä kuin alkuperäinen A vaihtoehto.
Minun mielestäni tuo Haltia-kakkonen on erittäin mielenkiintoinen. Se näyttäisi edellyttävän uusia vaihteita Mikonkadun kumpaankin päähän, mutta sellaiset saataneen rakennettua varmemmin kuin uusittua Liva-pohjaista informaatiojärjestelmää kovin nopeassa tahdissa... ;) Saa nyt sitten nähdä, mitä silloin tammikuussa suvaitaan päättää... Parempaan suuntaan ollaan joka tapauksessa menossa!
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Tästä on muuten kuulunut villi huhu, että Mansku-Simonkatu-Kaivokatu -risteykseen olisi suunniteltu viritystä, jossa ratikkakuskit olisivat keskenään arponeet ajojärjestyksen risteyksessä...

Näinhän se oli muinoin, vielä n. 1990, Manskun ja Kaivokadun risteyksessä: samaan aikaan tuppas nuolta Manskulta pohjoisesta ja Kaivokadulta molempiin suuntiin Manskulle (sekä Manskulta Kaivokadulle.) Eli vihreetä joka suuntaan.
Kaivokadulta tulleet vaunut olivat etusijalla – eikös noin ollut? Kaiketi sen vuoksi, että Kaivokadun ajolupa oli lyhyempi ja ikään kuin välivaihe valokierrossa.

Enpä ole tullut tätäkään ajatelleeksi, mutta vastaavasta samanaikaisista vihreistä voisi olla hyötyä esim. Hakaniemessä, ylioppilastalolla ja monissa muissa paikoissa.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Jos todella järkeviä oltaisiin niin:
perustettaisiin uusi linja (vaikka 5) Katajanokan terminaali - Rautatieama - Kamppi - Runeberginkatu - jne - (Kuusite, esim.).
Kolmoseen ja seiskaan ei tarvitse koskea. vaihto kaikille muille linjoille (periaatteessa jossain kuitenkin) samalla pysäkillä (no 8 ja 10 vähän käveyäkin).
Kun terminaalin ei olisi mielekästä ajaa, niin silloin Ktn:lle (5K, 5S).
 
Takaisin
Ylös