Sivu 10 / 23 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6789101112131420 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 136-150/331

Viestiketju: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

  1. #136
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Alppilasta Erottajalle yhteys ei mielestäni paljon huonone
    Tuo oli vain keksitty esimerkki. Ei se tietenkään huonone, sehän yhteys kulkee nytkin Kallion kautta.

  2. #137
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.11.2007
    Viestejä
    277

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Ok, no kenen muun yhteys huononee kuin länsipasilalaisten?

  3. #138
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Ok, no kenen muun yhteys huononee kuin länsipasilalaisten?
    Ve B:ssä ei muiden keskustayhteys kuin L-Pasilan. Sen sijaan Alppilan ja osittain Kallion yhteys Töölöön muuttuu vaihdolliseksi. Töölössä keskustayhteys hiukan hidastuu, mutta vastaavasti seiskan vuoroväli on tiheämpi (ruuhkassa) kuin kolmosen.

    Ve A:ssa ei hidastu kenenkään matkat, siksi se on mielestäni paras. Paitsi töölöläisten, joille tulee se Kampin-kierto, mutta kuten totesimme aiemmin, se tulee heille joka tapauksessa. Ja Alppilasta tarjoutuu hyvä yhteys Kamppiin. Itse asiassa Alppila Seura on esittänyt siksi kannanottonsa ve A:n puolesta.

    Ve C.ssä ei tietysti tule sitä ylimääräistä Kampin-kiertoa kolmosen käyttäjille, mutta ve C ei ole todellinen vaihtoehto, onpahan vaan rustattu jotain silmänlumeeksi.

    Koska ve A on kustannuksiltaan ja ominaisuuksiltaan paras, mutta HKL ei sulata sitä pysäkkiongelmaa, niin nyt saivat sitten ristikseen koko joukon muita tutkittavia vaihtoehtoja jlk:n kokouksessa. Hyvä niin.

    En ole ennustaja, mutta veikkaan, että loppuratkaisu löytyy tavalla tai toisella sieltä A-vaihtoehdosta, joko sillä muokatulla Haltian mallilla eli kaksi erillistä rengaslinjaa, tai sitten täällä esillä olleella tunnustenvaihdostekniikalla, eli ajetaan sitä ve A:n lenkkiä ja vaihdetaan Eltsussa ja Kaivarissa numeroa.

  4. #139
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    EDIT: sen verran vielä, että jos kerran Alppilasta tullaan Hakiksen kautta keskustaan, niin eikö ole aivan saman alppilaisen näkövinkkelistä, meneekö kolmonen Manskua vai Runskia?
    Ei ole. Alppila Seuran mukaan kolmonen tarjoaa mainiot yhteydet: keskustayhteyden Hakiksen kautta ja tärkeän sekundaariyhteyden Töölöön. Seura kannattaa tuota ve A:ta siksi, että samalla saataisiin Töölön-yhteyden lisäksi yhteys myös Kamppiin.

    Toki nuo ovat toissijaisia yhteyksiä, jotka eivät mielestäni ole yhtä tärkeitä kuin keskustayhteydet.

  5. #140
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.11.2007
    Viestejä
    277

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Ok, kolmonen vaan sitten Kampin kautta, asiahan on yksinkertainen.
    Toisaalta luulisi alppilasta olevan nopeampiakin keinoja mennä Kamppiin, esim ratikalla Hakaniemeen ja metroon siitä

  6. #141

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3670

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Minun ehdotukseni olisi:

    3T/B reitille Rautatieasema - Töölö - Alppila -Kallio - Rautatieasema
    Uusi rengaslinja 0A/B Rautatieasema - Eira - Kaivopuisto - Rautatieasema

    Lisäksi kympin päätepysäkki siirretään Perämiehenkadulle.

    Ja Fredalle ratatyöt käyntiin, että 0A/B pääsee tulevaisuudessa kiertämään Kampista.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 20.12.2007 kello 00:03.

  7. #142
    Haltia avatar
    Liittynyt
    14.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    66

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    En ole ennustaja, mutta veikkaan, että loppuratkaisu löytyy tavalla tai toisella sieltä A-vaihtoehdosta
    Minä taasen veikkaan osin päinvastaista.. meillä lautakunnassa kun istuu 9 "kansan valitsemaa" jäsentä, joiden näkökulma on hyvin pitkälti käyttäjälähtöinen. Näin ollen pelkästään se Rautatientorin pysäkkisekoilu on omiaan kaatamaan A vaihtoehdon, mikäli pysäkkiongelmaa ei pystytä mitenkään ratkaisemaan = kierrättämään toista lenkkiä toista kautta (Mikonkatu, Keskuskatu yms). Kylttivaihdot lennossa, peräkkäiset pysäkit, eri suuntiin samalla nimellä samalta pysäkiltä menevät vaunut... itsekään en voi mitenkään kannattaa sellaista vaihtoehtoa. Joku muu ratkaisu täytyy löytyä, toivottavasti A:n pohjalta syntyvä, mutta yksinkertaisemmin ja paremmin palveleva. Vaikka sitten Rautatientori-Kamppi possujuna

    Jäsen Moisio heitti muuten meilissä aika vinkeän idean siitä, että 3 ja 7 pysyisivät ennallaan, mutta perustettaisiin Torilenkkilinja 5, joka kulkisi tyyliin Töölöntori-Narinkkatori-Kauppatori-Hakaniementori-Töölöntori. Se voisi olla jopa yksityisesti sponssattu linja, joka kulkisi vain kiivaimpiin shoppailuaikoihin. Näissä vaihtoehdoissa torilinja kuulostaa houkuttelevalta. Etenkin jos sillä saataisiin nopea Kallio-Töölö -yhteys.

    Loppuun todettakoon, että tätä ongelmaa ei olisi, mikäli Simonkadulta olisi mitenkään mahdollista kääntyä etelään Mannerheimintielle. Mutta koska kiskot oli pakko Simonkadulle tunkea (koska Salomonkatu kaavoitettiin väkisin kävelykaduksi), niin nousukulmat tekevät käännöksistä todella hankalat elleivät jopa tietyissä keleissä mahdottomat. Sitten heitetään soppaan vielä se, että sporat haluttiin Mikonkadulle, jonne ei myöskään mahdu kääntymään Aleksilta lännestä, niin meillä onkin kasassa mahdoton Rautatientorin kuvio. Jos kaikista suunnista pääsisi kaikkiin suuntiin, tämä ei olisi näin vaikeaa. Ehkä pitäisi lakata se Rautatieaseman palvominen. Monelle Stockmann on Helsingin maantieteellinen keskusta, joten ehkä siis jommankumman kolmosten kierrättäminen sen kautta ei olisi aivan niin mahdotonta kuin annetaan ymmärtää?

  8. #143
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.11.2007
    Viestejä
    277

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Hyvin sanottu Mirva, Kaivokadun pysäkkisekoilu on kestämätön ajatus, kilpien vaihto voisi ehkä onnistuakin, mutta tuntien Helsingin, kilvet olisivat luultavasti koko ajan väärin ja ihmiset eivät ymmärtäisi koko juttua.

    Valitkaa B.

  9. #144
    Haltia avatar
    Liittynyt
    14.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    66

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Valitkaa B.
    Toivon, että löydämme ratkaisun, joka lyö laudalta niin A:n, B:n kuin C:kin.

  10. #145
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Haltia Näytä viesti
    Toivon, että löydämme ratkaisun, joka lyö laudalta niin A:n, B:n kuin C:kin.
    Jep. Kyllä mä sen olen sisäistänyt, että ve A ei sellaisenaan tule menemään läpi. Mutta miksi et kannattaisi sitä tunnustenvaihtoa? Linja 3 Kaivari - Kamppi - Töölö - Eltsu ja linja 2 Eltsu - Hakaniemi - Erottaja - Eira - Kaivari. Eli täsmälleen sama kuin ve A mutta ero on siinä, että aseman pysäkillä ei ole joka suuntaan ajavia kolmosia. Vai tuntuisiko tuo tunnusten vaihtokin sekavalta?

    Sinänsä toivon kyllä, että löydetään vielä parempi ratkaisu, jollainen voisi olla se sun ehdotuksesi kahdesta erillisestä rengaslinjasta ("3E" ja "3P"). Miten se otettiin lautakunnan keskustelussa vastaan? Entä millainen tuntuma sulle jäi siitä, voisiko Lehmuskoski seistä tuollaisen ratkaisun takana?

  11. #146

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3670

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Sinänsä toivon kyllä, että löydetään vielä parempi ratkaisu, jollainen voisi olla se sun ehdotuksesi kahdesta erillisestä rengaslinjasta ("3E" ja "3P"). Miten se otettiin lautakunnan keskustelussa vastaan? Entä millainen tuntuma sulle jäi siitä, voisiko Lehmuskoski seistä tuollaisen ratkaisun takana?
    Tuo 3E on muuten Ratikka2015 visioissa linjanimellä 0B/T ja kulkee Kampin kautta, tuossa visiossa kolmonen ja seiska on myös yhdistetty ja seiska kulkee Alppilan ja Kallion läpi.

    http://www.hel2.fi/ksv/hela/Kaupunki.../061310695.pdf

  12. #147
    Haltia avatar
    Liittynyt
    14.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    66

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lähtökohtaisesti en pidä edes tunnusten vaihdon ajatuksesta, vaikka se ei yhteispysäkin kanssa ole sekavuudessa enää samalla planeetalla. On viestinnällinen painajainen, että matkustaja hyppää kolmoseen, mutta jää pois kakkosesta, eikä välissä "tiedä" mihin on menossa.. eli jos saan valita, niin en lähtisi kokeilemaan toimiiko se vai ei

    Virkamiehistö ei mitenkään vielä kommentoinut mitään niistä vaihtoehdoista, jotka lautakunta pyysi selvitettäväksi, eli en osaa sanoa mitään muuta Lehmuskosken ajatuksista. Jos miestä yhtään tunnen, niin selvittävät ensin kaikki vaaditut vaihtoehdot ja sitten vasta kertovat onko missään esitetyissä järkeä alkuperäisiä enempää. En hetkeäkään epäile, että jos analysoitaessa kaksi erillistä lenkkiä tai joku muu osoittautuu sittenkin parhaimmaiksi vaihtoehdoksi, etteikö sitä tuotaisi varteenotettavaksi vaihtoehdoksi päätöksentekoon. Päämäärä kun on meillä lautakunnan jäsenillä ja virkamiehillä yhteinen: paras mahdollinen ratkaisu kaikkien osapuolien kannalta. Paras sitten onkin subjektiivinen käsite

  13. #148

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Voi mikä soppa tuosta Kampin radasta on syntynytkään, miksikö se on aikoinaan lautakunnassa hyväksytty.

    Ei tuo määräpäätekstien vaihto saa miksikään ongelmaksi tulla, tekniikka pitää saada pelaamaan. On se aikoinaan pelannut manuaalisestikin.

    Viimeisessä Raitio-lehdessä oli mielenkiintoinen historiakirjoitus kolmosen olemassaolosta. Tuntemamme kirjoittajan taattua tekstiä.
    Kirjoituksessa mm. todetaan että kolmonen oli aluksi pelkkä 3 kumpaakin suuntaan ja määräpääkilvillä osoitettiin suunta, vasta 50-luvulla piti kansalle osoittaa typerillä kirjaimilla liikennesuunta. Satunnaisille kulkijoille nuo kirjaimet B ja T ei kyllä sano mitään. Mistä suunnasta vaunu on menossa Töölöösen.

    Kyllä metrovaunihin pitää saada numerot, eihän sitä muuten tiedä mikä numero on menossa Vuosaareen.

  14. #149
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Kyllä metrovaunuihin pitää saada numerot, eihän sitä muuten tiedä mikä numero on menossa Vuosaareen.
    Hyvä pointti!

    Silloin kun HKL:llä oli vielä käytössä ruotsalaisen AB Almexin M-mallin sarjalippujen leimauslaitteet, metron linjatunnus oli niissä 44. Oli tosin vain yksi linja tai vain jonkin aikaa kaksi linjaa samalla numerolla.

    Olisivatko oikeat linjatunnukset nyt muuten täysin tunnistamattomille Helsingin liikenteen kahdelle päärunkolinjalle eli siis Ruoholahti-Mellunmäki vaikka 44M ja Ruoholahti-Vuosaari vaikka 44N? M tarkoittaa Mellungsbackaa ja N Nordsjötä.

    VR:kin kankeana tsaarinaikaisena monopolilaitoksena osaa käyttää eri linjatunnuksia erilaisille sähköjunalinjoille, mutta epämonopolinen sekä avoin HKL ei saa kahta eri sähköjunalinjaansa millään merkattua linjatunnusmaailmaan?

  15. #150
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    VR:kin kankeana tsaarinaikaisena monopolilaitoksena osaa käyttää eri linjatunnuksia erilaisille sähköjunalinjoille...
    Jopa useampia tunnuksia yhdelle ainoalle linjalle, nimittäin Kouvola - Kotkan satama -linjalla olen nähnyt sekä H:iksi että R:iksi kilvitettyjä Sm-runkoja. Pysähdyspaikat toki ovat ne yhdet ja samat...

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kampin raitiotien rakentaminen
    kirjoittanut Nakkiputka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 202
    Viimeisin viesti: 06.05.2010, 12:02
  2. Bussipalo Kampin terminaalissa
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 07.12.2009, 21:50
  3. Kampin metroasema
    kirjoittanut JMerlin foorumissa Metrot
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 10.01.2007, 07:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •