Kampin ratikan linjastojärjestelyt

Vs: Kampin ratikkalinja

Jopa useampia tunnuksia yhdelle ainoalle linjalle, nimittäin Kouvola - Kotkan satama -linjalla olen nähnyt sekä H:iksi että R:iksi kilvitettyjä Sm-runkoja. Pysähdyspaikat toki ovat ne yhdet ja samat...

Se on väärin, eihän siellä saa sellaisia käyttää. Ei saa matkia HKL:ää. Monopoli tekee siis näköjään mitä lystää. Onhan kai tehty ilmoitus eteenpäin?
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Olisivatko oikeat linjatunnukset nyt muuten täysin tunnistamattomille Helsingin liikenteen kahdelle päärunkolinjalle eli siis Ruoholahti-Mellunmäki vaikka 44M ja Ruoholahti-Vuosaari vaikka 44N? M tarkoittaa Mellungsbackaa ja N Nordsjötä.
Ei voi olla, sillä N tarkoittaa yölinjaa (N=natt). :smile: Enkä todellakaan toivo, että metro ryhtyy liikennöimään yölinjaa Vuosaareen - tai kenties Mellunmäkeen? Nyt sentään pääsen iltasella kotiin kolmella suoralla bussilla keskustasta yhtä nopeasti kuin päivällä Itäkeskukseen, josta on lähes aina 18 min. kävelymatka, koska liityntäbussi lähti justiinsa.

Antero
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Virkamiehistö ei mitenkään vielä kommentoinut mitään niistä vaihtoehdoista, jotka lautakunta pyysi selvitettäväksi, eli en osaa sanoa mitään muuta Lehmuskosken ajatuksista. Jos miestä yhtään tunnen, niin selvittävät ensin kaikki vaaditut vaihtoehdot ja sitten vasta kertovat onko missään esitetyissä järkeä alkuperäisiä enempää. En hetkeäkään epäile, että jos analysoitaessa kaksi erillistä lenkkiä tai joku muu osoittautuu sittenkin parhaimmaiksi vaihtoehdoksi, etteikö sitä tuotaisi varteenotettavaksi vaihtoehdoksi päätöksentekoon. Päämäärä kun on meillä lautakunnan jäsenillä ja virkamiehillä yhteinen: paras mahdollinen ratkaisu kaikkien osapuolien kannalta. Paras sitten onkin subjektiivinen käsite ;)

Mirva: Tuliko kokouksessa esille sitä minun ja Kuukangon ehdottamaa vaihtoehtoa, että Eiran lenkki siirrettäisiin seiskoille ja kolmonen ajaisi pelkän Eläintarhan lenkin ja Kampin ja Kruununhaan kautta? Ja jos tuli, niin mitä siitä sanottiin?

Ajoajoista: Seiskan kierros kestää nykyään ~45-50 min, Stockmannin pysäkki on Pasilasta katsoen puolessa välissä. Kolmosen kierrosaika on päivällä ja ruuhkassa 60 min, yöliikenteessä 45 min. Eläintarhan lenkki kestää 40 min ja Eiran lenkki 20 min (Stockmannin pysäkki taas "mittapisteenä"). Ajoaika Hakaniemi-Ylioppilastalo on sama Kruununhaan ja Rautatieaseman kautta.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Varmaankin jos kysyttäisiin 3 ja 7 matkustajilta mitä kautta he haluasivat vaununsa kulkemaan keskustaan, olisi vaustaus melko varmasti selvä, Mannerheimintietä suoraan Lasipalatsille ja Stockalle.
Miksi siis pitää väkisin kiusata matkustajia Töölön/Kampin kierroksella.

Ei muuta kuin 5 takaisin. Terminaali, Mikonkatu, Kamppi, Kuusitie.

Sitten kun lisäradat valmistuvat ruoholahden suuntaan on aika miettiä monia linjoja uusiksi.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Ottaisitko Jusa mistä nämä viitosen vaunut? Kuvaamasi linja pyörisi ehkä kuudella vaunulla säällisesti. Otetaanko kolmoselta kolme ja seiskalta toiset kolme vaunua?

Haltialle sanoisin, että alkuperäisellä idealla seiskan kierrättämisellä Kampin on myös kannatusta. Hyvä silti, että muitakin vaihtoehtoja selvitetään ja kaikkia näkökantoja kuullaan.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Ottaisitko Jusa mistä nämä viitosen vaunut? Kuvaamasi linja pyörisi ehkä kuudella vaunulla säällisesti. Otetaanko kolmoselta kolme ja seiskalta toiset kolme vaunua?
"Vanhalla vitosella" oli kuusi vakiovuoroa. Vaunuja mistään tarvii ottaa pois. Jos pelkkiä vaunuja tarvitaan, niin onhan täällä vaunuhallit täynnään pölyisiä lähes käyttämättömiä vaunuja. Otetaan ne vihdoinkin käyttöön.
Ja kuljettajia saa rahalla. Tässähän ei nyt olekaan kysymys halvimmasta mahdollisesta vaan järkevimmästä vaihtoehdosta.
Eikö joukkoliikenteeseen voisi välillä satsata kantakaupungissakin.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Ottaisitko Jusa mistä nämä viitosen vaunut? Kuvaamasi linja pyörisi ehkä kuudella vaunulla säällisesti. Otetaanko kolmoselta kolme ja seiskalta toiset kolme vaunua?.

Albert vastasi jo hyvin, Varioita on edelleen puolet seisomassa. Sehän on tosi kannattavaa.
4 ja 10 linjat on hyvin paljon rakennettu myös selvittämään manskun liikennetarvetta.
Kummallekin linjalle on tulossa välipalat. Eiköhän sitä vuorotiheyttä muutenkin silloin hieman harvenneta vuoron verran.
Samoin 4T jäisi samalla pois. 5 hoitaisi tosi tarpeen mukaan matkustavaiset junille ja busseihin sekä Töölön että loppumanskun liikennetarpeita.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Entä päästäisiinkö edes neljään vaunuun, jos linja aloittaisi mahdollisimman lyhyenä mutta laajennettaisiin heti kun kalustoa löytyy tarpeeksi. Esim aluksi Töölöntori-Kauppatori.

Mutta pysyisikö Jusan mallissa silti 4:lla vaunumäärä samana jos 4T lopettaisiin?

Kuten jo aikaisemmin mainitsin Linjojen olevan mielestäni parempi silmukka lopulta kun vaunuja on tarpeeksi. Saataisiin Linjoille liikennettä ja Hakaniemessä pystyy vaihtamaan monen linjan välillä
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kampin ratikkalinja

Varioita on edelleen puolet seisomassa. Sehän on tosi kannattavaa.
4 ja 10 linjat on hyvin paljon rakennettu myös selvittämään manskun liikennetarvetta.
Kummallekin linjalle on tulossa välipalat.

Ai että HKL ja Bombardier seisottaa Varioita huvikseen?

NrII:ien ekat sarjavälipalatkin tulevat liikenteeseen vasta silloin, kun Kampin radan liikenne alkaa. Siinä vaiheessa välipalojen asennukset ja NrI:en peruskorjaukset sitovat vielä paljon vaunuja. Eikä vielä edes tiedetä, tuleeko välipalat neloselle ja kympille. Hallien raidepituuksien vuoksi välipaloja ei välttämättä sijoiteta lainkaan Töölöön.

Kaikki vaunumäärää 1.1.2009 selvästi lisäävät vaihtoehdot ovat puhdasta toiveajattelua. Saahan tällä palstalla toki harrastaa sitäkin. Pidemmällä aikavälillä vaunumäärää selvästi lisäävät linjastomuutokset voivat olla realistisempia.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Ai että HKL ja Bombardier seisottaa Varioita huvikseen?.

Aika toivotonta tuo ainakin on.

Olen aina käsittänyt että HKL on luotu parantamaan kaupunkilaisten liikkumistarpeita joustavasti kaupunkilaisten tarpeiden mukaan eikä ihmeellisiä kiertoteitä käyttäen vaunupulan takia.
Myöskin olen käsittänyt, että joukkoliikennelautakunnassa on Helsinkiläisten valitsemia edustajia jotka ovat sitten päätyneet lautakuntaan.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Varmaankin jos kysyttäisiin 3 ja 7 matkustajilta mitä kautta he haluasivat vaununsa kulkemaan keskustaan, olisi vaustaus melko varmasti selvä, Mannerheimintietä suoraan Lasipalatsille ja Stockalle.
Miksi siis pitää väkisin kiusata matkustajia Töölön/Kampin kierroksella.

6 minuuttia kestää Lasipalatsi-Ooppera Mannerheimintietä ja 11 minuuttia Töölön kautta, vertailin 3-ratikan ja 10-ratikan reittejä. Töölön reittiäkään tuskin saa tuon nopeammaksi kikkakuutosilla, vai?

Jos Topeliuksenkadulle saataisiin rakennettua kiskot, voisi Kampin ja Töölön kautta ajatella jotain uutta ratikkalinjaa. Topeliuksenkadulta rata voisi jatkaa Linnankoskenkadulle ja Paciuksenkadulle, josta edelleen Munkkiniemeen. Tätä kautta Meilahden sairaala saataisiin raitioliikenteen piiriin.

Mechelininkatua voisi myös miettiä, siellä on pitkät pätkät ratikalle sopivaa tilaa kadun keskellä puiden reunustamana, mutta tällä hetkellä siinä kulkee vain sorainen pyörätie. Onko siihen joskus ollut tarkoitus rakentaa ratikka, kun näyttää niin kovin samanlaiselta kuin Mäkelänkadun puiden reunustama ratikkarata?

Ratikan johtaminen sairaala-alueen läpi tuskin onnistuu helposti, vaikka olisi paras ratkaisu? Bussi 14B voitaisiin tämän jälkeen lopettaa. Uusi linja voisi olla joko nykyinen nelonen siirrettynä uudelle reitille kokonaan tai osittain, tai kokonaan uusi ratikkalinja.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kampin ratikkalinja

6 minuuttia kestää Lasipalatsi-Ooppera Mannerheimintietä ja 11 minuuttia Töölön kautta, vertailin 3-ratikan ja 10-ratikan reittejä. .

Arkadiakadun kautta! Kampin kautta aika ei ainakaan lyhene.
Saattaisi tulla lähes 10 minuutin ero.
Seuraamus on se, että matkustajat vaihtavat oopperan pysäkillä suoraan nopeampaan linjaan, etenkin jos ovat menossa Lasipalatsille tai Stockalle.

Montako päivävuoroa saisi kolmoselta pois (vitoselle) mikäli kolmonen ajaisi suoraan Manskua ja vuoroväli pysyisi siedettävänä. Mitenkä ysin tulo vaikuttaa kolmosen liikennöintitiheyteen.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Mirva: Tuliko kokouksessa esille sitä minun ja Kuukangon ehdottamaa vaihtoehtoa, että Eiran lenkki siirrettäisiin seiskoille ja kolmonen ajaisi pelkän Eläintarhan lenkin ja Kampin ja Kruununhaan kautta? Ja jos tuli, niin mitä siitä sanottiin?

Kokouksessa kyseinen vaihtoehto ei tullut muistaakseni esille. Sen sijaan kokousta seuranneella lautakunnan jouluillallisella käytiin läpi lähes jokainen mahdollinen vaihtoehto ja jälkeenpäin meilissä tuli jos jonkinlaista ehdotusta, joita saanemme kuunnella sitten kevätkauden ensimmäisessä kokouksessa. Ehdotuksesi vastatuulena toimii käytännössä se, että siinä vaihtoehdossa kaikkien seiskaa ja kolmosta keskusta-alueella käyttävien reittitottumukset muuttuisivat, jolloin muutosvastarinta saisi aivan uusia ulottuvuuksia.. Pyrkimyksenä kun on saada Kamppi mukaan linjastoon siten, että siitä aiheutuu mahdollisimman vähän muutoksia vakiintuneisiin reittitottumuksiin. Näin ollen joko seiskan tai kolmosen käyttäjien varpaille voidaan vielä astua, mutta molempien... En näe sillä siksi kovin suuria elinedellytyksiä. Lisäksi veikkaan, että kyseinen muutos saattaisi tehdä karhunpalveluksen kolmosen jo ennestään kummalliselle kuormituksen jakautumalle linjalla.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Jos Topeliuksenkadulle saataisiin rakennettua kiskot, voisi Kampin ja Töölön kautta ajatella jotain uutta ratikkalinjaa. Topeliuksenkadulta rata voisi jatkaa Linnankoskenkadulle ja Paciuksenkadulle, josta edelleen Munkkiniemeen.

Kiskot Topeliuksenkadulle ja Fredrikinkadulle sieltä Laivurinkadulle tai jonnekin sinne silmukka? Korvaisi hyvin bussin 14.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kampin ratikkalinja

Kiskot Topeliuksenkadulle ja Fredrikinkadulle sieltä Laivurinkadulle tai jonnekin sinne silmukka? Korvaisi hyvin bussin 14.

Tästähän voisi tehdä Hernesaaren uuden ratikkalinjan? Hernesaari-Eiranranta-Tehtaankatu-Fredrikinkatu-(Kamppi M) ja siitä eteenpäin. Bussi 14 ja 17 paras korvaaja olisi minusta 9-ratikka, jos se vaan saataisiin vedettyä niihin eteläisiin kaupunginosiin. Mutta kuten paikallinen asukasyhdistys sanoi, "kiskoista tulee liikaa meteliä". Voi herran jestas, citymaasturiporvareille ei kelpaa ratikka vaan parkkipaikkoja pitäisi saada lisää. Rakennetaan sitten sellaiset kiskot, ettei tule meteliä ja jätetään kuuntelematta moisia valittajia. Eiköhän se ratikka kelpaa sitten kun on valmis. Tukholman Tvärbanaakin vastustettiin aluksi, mutta sen avauduttua vastustus vaihtui kehumiseksi.
 
Takaisin
Ylös