Kampin ratikan linjastojärjestelyt

Eli vitonen ajaa Terminaalista aseman, Kampin ja Sturenkadun kautta Paavalin kirkolle. Ykkönen laitetaan psykologisesti nopeammalle reitille, eli nykyiselle poikkeusreitille.
Miksei 5-linja voisi mennä samantien koskelaan asti Sturenkatu-Hämeentie-Kustaa Vaasantie-Koskela, Pääte silmukkana toimii halli raiteisto ja poistumis ja tulo pysäkkeinä hallin portilla olevat pysäkit.
 
Eli vitonen ajaa Terminaalista aseman, Kampin ja Sturenkadun kautta Paavalin kirkolle. Ykkönen laitetaan psykologisesti nopeammalle reitille, eli nykyiselle poikkeusreitille.

Vaihtoehtona tietenkin Ruusulankatu tai Kuusitie.
Joka tapaukseesa nelosen aikataulu pitää rukata uusiksi jo tämän kuun aikana kuten täällä on todettu. XPRS aloitaa liikennöinnin vappuksi.
Nelonen pelkäksi neloseksi ja vitonen hoitamaan päiväliikennettä Skatalta Mikonkadun (VR) Kampin (MH) Töölön kautta silmukkaan.
 
Ensimmäisessä vaihtoehdossa 3B ja 3T siirtyisivät kulkemaan Kampin kautta, mutta vaihtaisivat puolimatkassa tunnuksia sekaannusten välttämiseksi.
On tainneet mennä hieman ratikkalinjat sekaisin Kampin linjojen myllerryksessä.

Tässä ykkösvaihtoehdossahan, jossa linjatunnukset siis vaihtuisivat aina Eläintarhassa ja Olympiaterminaalissa, Mikon- ja Simonkadun kautta Kamppiin ja edelleen Töölöön kulkisi vain 3T, molempiin suuntiin siis. Vain 3B liikennöisi puolestaan mm. Fredalla, Bulevadilla, Hakaniemessa, Kalliossa ja Alppilassa, myös molempiin suuntiin. Myös Hesarissa oleva kuva näyttää aivan jotain muuta linjojen 3B ja 3T osalta.

Ideana oli siis, että Helmi-järjestelmä (eli raitioliikenteessä Liva) vaihtaisi linjakilvet sekä määränpäät aina tasauspysakeillä eli em. Eläintarhan sekä Olympiaterminaalin pysäkeillä. Vaatisi toki hieman totuttelua tallainen käytäntö, mutta eiköhan siihen opittaisi. Tällä järjestelyllä saataisiin myös myöhäisillan ja yön ratikkaliikennettä Kamppiin.

Kakkosvaihtoehdossa on hyvää Töölön alueen ratikkaliikenteen lisääminen ja linjaston selkeyttäminen. Nelosesta ja kympista tulee Manskun linjat ja kolmonen ja seiska ovat Töölön linjoja. Länsi-Pasilan yhteydet suoraan keskustaan puolestaan hieman hidastuvat seiskojen kiertäessä Töölön ja Kampin kautta. Onko se sitten iso miinus, mene ja tiedä, ainakin länsipasilalaisten mielestä on.
 
Miksei 5-linja ... Päätesilmukkana toimii halliraiteisto ja poistumis- ja tulopysäkkeinä hallin portilla olevat pysäkit.

Lienee meitä lähin tällainen vaunuhallin kautta liikennöitävä linjaratkaisu Väinänlinnassa (linjat 1 ja 2). Eli on siis jo EU:ssa olemassa sellainen.

---

Tämän päivän HS nauratti minua kovasti Kampin linjatarinoinnillaan:

"Ensimmäisessä vaihtoehdossa 3B ja 3T siirtyisivät kulkemaan Kampin kautta, mutta vaihtaisivat puolimatkassa tunnuksia sekaannusten välttämiseksi."

Siis sekaannusten välttämiseksi 3B:stä tulee 3T ja päin vastoin jossakin puolimatkassa. Eiköhän siitä nyt juuri sekaannusta synnykin! Mutta torvi mikä torvi...

Joko on keksitty Helsingin vaativiin olosuhteisiin taatusti toimivat linjakilpilaitteistot? Ja kun matkustaja lähtee 3B:llä liikenteeseen, hän poistuukin 3T:n turistiratikasta. HS:n kertomuksessa mainitaan nimenomaan "puolimatka" eli tunnusten vaihto koskee perusmatkustajaa. Hohhoijaa sanon vaan... Poistetaan nyt vihdoinkin nuo turhat kirjaimet kolmosilta ja seiskoilta. Tästä olen lukemattomat kerrat täälläkin kirjoittanut, koska ne kirjaimet ovat jo nykyisessäkin liikennekentässä aivan turhat ja aiheuttavat "sekaannuksia". Eihän 10:lläkään ole 10A toiseen suuntaan ja 10B sitten toiseen suuntaan.
 
Se Hesarin juttu on tuttua HS-laatua, eli siinähän on otsikkoa ja karttaa myöten käytännössä kaikki pielessä. Lähtien siitä, että koko uutisen perusidea on kertoa, että kolmonen säilyy Runeberginkadulla mutta kartassahan se kulkee Mannerheimia... ;)

Positiivista on se, ettei kukaan lautakunnan jäsen tunnu kannattavan HKL:n alkuperäistä esitystä, joka onkin vaihtoehdoista heikoin. Sitä ei edes haluttu vappuaaton kokoukseen, mutta eiköhän esittelijä sen sinne siitä huolimatta tuo.

Lautakunnan jäsenten olisi vielä syytä kysellä vähän vuorovälien perään. Nimittäin sinänsä ihan hyvässä ve 2:sa 3B/T:n vuoroväli pitenee kierrosajan pitenemisen myötä, ja yli yhdeksän minuutin vuoroväli (kun Runebergille ei tule muuta rv-liikennettä) aiheuttaa vielä pahemman tungoksen Töölössä kuin nyt. Sekä siksi, että vuoroväli pitenee että siksi, että Kampin uudet matkustajat ovat kyydissä myös. Sitä ei lautakunnalle kysymättä kerrota.

Valtuuston hyväksymän suunnitteluohjeen mukainen minimivuoroväli rv-liikenteessä on ruuhka-aikaan 8 min.
 
Poistetaan nyt vihdoinkin nuo turhat kirjaimet kolmosilta ja seiskoilta. Tästä olen lukemattomat kerrat täälläkin kirjoittanut, koska ne kirjaimet ovat jo nykyisessäkin liikennekentässä aivan turhat ja aiheuttavat "sekaannuksia". Eihän 10:lläkään ole 10A toiseen suuntaan ja 10B sitten toiseen suuntaan.
Mutta silloinhan vaihtoehdossa yksi Kaivokadulla aseman edestä liikennöisi 4 erisuuntiin menevää kolmosta. Tosin siitahän sitten ehkäpä oppisivat katsomaan määränpäätekstejäkin paremmin, kun tarpeeksi monta kertaa menisivat vikaan. Epäsäännöllisen kahdeksikon muotoinen kolmonen on useimmille vaikeampi hahmoittaa, kun selkeästi rengasmainen seiska.

Mutta ehkäpä olet oikeassa kuitenkin: määränpäätekstien merkitys korostuisi huomattavasti samoinkuin ihmisten huomio niihin. Mutta niiden on sitten aina oltava korrektisti kohdallaan.

Eli olisiko sellainen vaihtoehto parempi (siis ve 2), että kolmosilta (ja seiskoilta) poistetaan lisäkirjaimet ja prioriteetti asetetaan aina oikeille ja selkeille määränpääkilville? Lisäksi pysäkkien informaatio täytyisi olla todella selkeää, muillekin kuin ratikkaharrastajille ja -ammattilaisille, varsinkin kriittisellä rautatieaseman seudulla. Kolmonen sitten kulkemaan Kampin kautta sen nykyisillä liikennointiajoilla niin saadaan varsin kattava ratikkayhteys sen alueelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kolmos(t)en tämänhetkisessä pääkalustossa - NrI:issä - en ole koskaan nähnyt virheellistä määränpäätekstiä... ;)
Kun niitä ei ole ollenkaan... ;). Tämä on ilmanmuuta tosiasia, jota ei nykyhetkenä ainakaan voi ohittaa. Eivätkä kaikki ole niin kiskoliikenneasiantuntijoita, että pelkästään pysäkkikilven ja -aikataulun perusteella osaisivat oikeaan vaunuun. Jos kolmoset johdetaan niin, että ne kulkevat kumpikin kaksi kertaa Kaivokatua eri kohteisiin, niin on niissä vaunuissa mielestäni oltava jokin tunnus, josta erottaa, mihin juuri se vaunu on silloin menossa. En väitä, että tunnusten vaihto, vaikka se tapahtuisi linjojen tasauspysäkeillä olisi mitenkaan selkein ratkaisu, mutta silloin ko. kriittinen paikka rautatieaseman edustalla ohitetaan aina eri tunnuksella kuhunkin suuntaan. Toki olettaen, että Liva pelaa, mutta olen ymmärtänyt, ettei aina näin ole.

Mutta, jospa mielessä olisikin kokonaan muita ratkaisuja? Esimerkiksi vitosen perustaminen voisi olla yksi sellainen ja silloin ei tarvitsisi koskea kumpaankaan pyhään kiertolinjaan. Kampin kautta kulkevan ratikkalinjan olisi kuitenkin oltava sellainen "peruslinja", jota ajetaan mahdollisimman pitkään liikennöintivuorokauden aikana, mieluiten yöliikenteen loppuun saakka. Tuollainen nyt esitetty pätkä-vitonen uhkaisi mielestäni olla ex-pätkä-kakkosen tapanen tynkälinja, joka sitten ehkäpä lopetettaisiin muutaman vuoden kuluttua matkustajien puutteeseen. Ainakin Töölöntoria pidemmälle tulisi jatkaa ja jonnekin, missä vitosella voisi olla todella merkitystä. Kokemuksesta voin sanoa liikennevälineiden olevan täydimmillään tuolla suunnalla juuri Töölöntorin kohdalla ja kaupunkikin on muuttunut siitä kun vitonen viimeksi liikennöi Töölöntorille. Esimerkiksi nimimerkki Resiinan ehdotus vitosesta Sturenkatua Koskelan halliin voisi olla tällainen.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän 10:lläkään ole 10A toiseen suuntaan ja 10B sitten toiseen suuntaan.
Kymppi ei olekaan kiertolinja, eikä samalta pysäkiltä, esimerkiksi Lasipalatsilta, mene kymppejä kuin yhteen suuntaan/ajosuunta. Ei ole vaaraa joutua minnekään muualle, toisin kuten olisi Kampin ratojen vaihtoehdossa ve2 ilman selventaviä kirjain- tai jotain muita tunnuksia. Nykyisellään kolmosella saattaisi vielä onnistua ilman niitä, mutta olisiko niin, että tunnukset lisättiin aikanaan juuri ajosuuntien selkeämpään hahmottamiseen, ettei tarvitse kiertää koko lenkkiä kerrallaan mennessään jonnekin tiettyyn paikkaan kolmosten (ja myos seiskojen) varrella. Sano vaikka sitten, että nykyinen käytäntö on niitä torvia varten, mutta joukkoliikenne on oltava helppokäyttöistä ja informaation selkeää, jotta kaikki osaisivat käyttää sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Vitosen päättäminen Töölön torille tuntuisi tosi hölmöltä, kun vilkas vaihtopysäkki Ooppera olisi vieressä, mutta kuitenkin liian kaukana sujuvan vaihdon kannalta.
Ruusulankadun ja Sibeliuksenkadun kiertäminen tuntuisi oivalta silmukalta, paitsi että ajantasauksen kanssa joko Oopperalle tulevat tai sieltä Kamppiin päin lähtevät joutuisivat odottamaan. Sekään ei siis toimi.
Tutkiskelin SRS:n sivuilla olevaa raidekaaviota, ja olin löytävinäni yhden teoreettisesti mahdollisen reitin. Oopperalta vitonen ajaisi Eino Leinon kadun, Ruusulankadun ja Sibeliuksenkadun kautta ympäri takaisin Oopperalle. Ajantasauspysäkki voisi olla Sibeliuksenkadulla.
Mutta onko hallikiskoja mahdollista käyttää linjaliikenteessä, vai häiritseekö se hallitoimintoja liiaksi? Ja onko katsomani reitti ylipäätään mahdollinen ajaa?
Tässä vielä kuvallinen esitys.
 
Kyllä tuo on mahdollista ajaa. Kääntyminen Manskulta hallialueelle on kuitenkin hiukan hankalaa, kun käännytään ilman liikennevaloja ajoradan yli. Lisäksi kierrosaika on pidempi kuin Ruusulankadun ja Sibeliuksenkadun mallissa. Toisaalta Oopperan pysäkki voidaan palvella molemmissa ajosuunnissa.

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, ettei Töölöntorille päättyvä ratkaisu ole järkevä, koska Oopperan vaihtoyhteydet jäävät puuttumaan.
 
Ensi keskiviikonna lautakunnan kokouksessa esitetään taas, että linja 7 siirretään ajamaan Kampin kautta ja kolmonen Manskua. Nyt vaihtoehdot on supistettu neljään.

Uusi linja tuskin tulee kysymykseen. Sen hyödyt ovat pienet mutta kustannukset suuret. Lisäksi lautakunnan kontolle tulee vastaavien säästöjen etsintä. Esityslistassa mainitaan, että säästöt vastaavat yhden tai kahden Helsingin sisäisen busslinjan lopettamista kokonaan.

Että siitä vain etsimään: entten tentten lopettaisko linjan 77, 64 55, 41 vai joku muu. Vastalauseita tulee varmasti.

Lautakunnalta ei osoita hyvää hallintotapaa sekään, että menoja tosta vaan lisätään, kun tulee vaikea paikka.
 
Lautakunnalta ei osoita hyvää hallintotapaa sekään, että menoja tosta vaan lisätään, kun tulee vaikea paikka.

Raitioliikenne laajenee Kampin radan myötä uudelle palvelualueelle. Kyllä siitä täytyy olla valmis jotain maksamaankin.

Jos periaate on se, että laajentaa kyllä pitää mutta mikään ei saa maksaa mitään, niin tulee kyllä jännät paikat eteen vaikkapa nyt Jätkäsaaren kanssa. Ehkä sitten lyhennetään linjat 6 ja 8 Paavalin kirkolle, että voidaan jatkaa niitä toisesta päästä Jätkäsaareen. Kuulostaa vähän hölmöläisten peiton jatkamiselta, vai mitä? ;)

Taisit myös, Multsu, unohtaa (ihan niin kuin on HKL-Suy:kin unohtanut), että uusi rata tuo myös uusia matkustajia. Ellei sitten lähdetä siitä, että vaunut ajelevat siellä tyhjinä. Uudet matkustajat tuovat uusia lipputuloja. Että ei kaikki ole pelkkää menoa ja miinusta.
 
Esityslistassa mainitaan, että säästöt vastaavat yhden tai kahden Helsingin sisäisen busslinjan lopettamista kokonaan.

Että siitä vain etsimään: entten tentten lopettaisko linjan 77, 64 55, 41 vai joku muu. Vastalauseita tulee varmasti.

Se, kuten moni muukin asia siellä esityslistatekstissä ja liitteissä, on täysin absurdi väite. Ei liikenteen supistaminen ole sama asia kuin kokonaisen linjan lakkauttaminen. Mutta eiköhän lautakuntalaiset sen ymmärrä, tuo typerä maininta on siellä esityslistassa vain asian havainnollistamiseksi. Ei myöskään ole olemassa mitään vakiohintaa "bussilinjalle". Sehän riippuu ihan siitä, kuinka monta autoa, mitkä liikennöintiajat jne.

Mutta jos kuitenkin leikitään tyhmää ja otetaan tuo väite todesta, niin lopetetaanpa 53, siellä on enimmillään 10-20 matkustajaa kyydissä per sivu. Ja sekä 23:n että 51:n voi pistää keskeltä poikki. Siinähän meillä jo on kaksi linjaa, jos hyväksytään, että 0,5 + 0,5 = 1. Tosin tuosta HKL:n matematiikasta en olisi ihan varma, siellähän 0,3 * 716 = 200. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös