Sivu 15 / 23 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5111213141516171819 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 211-225/331

Viestiketju: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

  1. #211
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Multsun poika Näytä viesti
    Lautakunnalta ei osoita hyvää hallintotapaa sekään, että menoja tosta vaan lisätään, kun tulee vaikea paikka.
    HKL:n raitioliikenne kattaa kulunsa, joten siellä on varaa lisätä tarjontaa ja tarjonnan kuluja. Todennäköisesti se vain parantaa raitioliikenteen taloutta, eli tulot nousevat enemmän kuin menot.

    Tätä on tietenkin vaikea ymmärtää, kun asia ei ole näin muussa joukkoliikenteessä.

    Mutta jos hallintotapaa arvioidaan, niin kyllä se tuhlaaminen on ihan muualla kuin raitioliikenteen järjestelyissä. Tulevan viikon kokouksessakin on aivan eri luokan summia toisessa pykälässä. Parissa vuodessa kustannusarvio nousee kymmeniä miljoonia, eikä huoleta ketään!

    Antero

  2. #212

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    318

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    En minäkään vaadi nelosen tai kympin ratikalle lisää vuoroja sillä perusteella (vaikka aika täysiä aamuisin ovatkin), että linja on kannattava. Sama juttu on koko raitioliikenteen kanssa. Se, että jossakin liikennemuodossa tulot ylittävät menot ei oikeuta tuhlaukseen. Jäsenten tehtävä on osoittaa suoraa selkää kaikenlaisia painostusryhmiä vastaan ja pitää huolta myös kokonaistaloudellisuudesta.

    Se, että jossakin on tehty vielä hölmömpiä päätöksiä, ei oikeuta tekemään typeryyksiä muualla.

    Lautakunnan jäsenet on valittu huolehtimaan koko liikenteestä ja sen taloudesta. Tarkan markan aika on paikallaan, etenkin jos poikittaisliikennettä aiotaan lisätä. Lautakuntakuntakin on hyväksynyt sen, että poikkittaisliikenteeseen lisätään paukkuja. Itse asiassa samassa kokouksessa on esillä linjan 56 (Kalasatama-Kannelmäki) perustaminen, jossa on juuri tästä kyse.

  3. #213
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Onpa kyllä aika erikoinen näkemys. Onneksi et ole päättämässä noista asioista. Tuolla tavalla kun johdettaisiin yksityistä puljua niin johan olisi kanttuvei.

    Vähän sama logiikka kuin että kauppaan tilataan joka päivä 50 ranskanleipää ja 20 setsuuria. Joka ilta ranskanleivät ovat loppu jo klo 19 ja setsuureja heitetään roskiin 10. Mutta kauppiaan mielestä olisi rahantuhlausta tilata enemmän ranskanleipiä. Ei pysty käsittämään...

  4. #214

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    318

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Jätkäsaaressa ja Kampissa on se ero, että edelliseen tulee iso määrä uusia asujia ja jälkimmäiseen ei. Kampin uusi rata ei tuo ratikkaan (tai ainakaan julkiseen liikenteeseen) uusia matkustajia lainkaan. Se ei luo mitään uusia sellaisia uusia yhteyksiä, joilla ei olisi joukkoliikennettä jo nykyisin. Reitillähän kulkee nykyisin jo bussit 55, 65A ja 66A.

    En tiedä, onko liikaa vaadittu, että otatte huomioon myös veronmaksajapolon.

  5. #215

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    318

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    DF-339, oletko yksityisellä sektorilla töissä?

    Jos olet, niin ehkä tiedät, että juuri näin yksityisiä yrityksiä johdetaan. Kyseenalaistetaan menot eikä pistetä päätä pensaaseen jas huudeta äitiä heti ensimmäisen pulmatilanteen tullen. Luotan että lautakunta osaa, koska siellä on myös taloudesta ymmärtäviä jäseniä.

  6. #216
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Multsun poika Näytä viesti
    Jätkäsaaressa ja Kampissa on se ero, että edelliseen tulee iso määrä uusia asujia ja jälkimmäiseen ei. Kampin uusi rata ei tuo ratikkaan (tai ainakaan julkiseen liikenteeseen) uusia matkustajia lainkaan.
    No, tästä on turha kinastella nyt ennakkoon. Katsotaan sitten puolentoista vuoden kuluttua, miltä tilanne näyttää ja minkä verran raitioliikenteessä on matkustajia.

    Jottei menisi samanlaiseksi vänkäämiseksi kuin täällä muutamissa topikeissa ajatustenvaihto on joidenkin kohdalla mennyt, niin päätän omalta osaltani keskustelun tästä taloudellisuusaiheesta tähän.

  7. #217

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    318

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Pahoittelen jos DF kokee keskustelun vänkäämisenä. Itse pidän debattiamme erittäin virkistävänä ja pidän sekä Sinua että A.Alkua hyvätasoisina keskustelijoina. Kummallakin on selkeät mielipiteet ja osaatte perustella ne.

    Asioista voidaan olla eri mieltä, eikä sitä tarvitse pelätä. Aika usein ollaan samaakin mieltä (tosin silloin keskustelu tuppaa olemaan tylsempää).

  8. #218
    GM 5 avatar
    Liittynyt
    10.07.2007
    Sijainti
    Düsseldorf
    Viestejä
    115

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Hei!
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Multsun poika Näytä viesti
    Jätkäsaaressa ja Kampissa on se ero, että edelliseen tulee iso määrä uusia asujia ja jälkimmäiseen ei. Kampin uusi rata ei tuo ratikkaan (tai ainakaan julkiseen liikenteeseen) uusia matkustajia lainkaan. Se ei luo mitään uusia sellaisia uusia yhteyksiä, joilla ei olisi joukkoliikennettä jo nykyisin. Reitillähän kulkee nykyisin jo bussit 55, 65A ja 66A.
    Perusajatus on kyllä oikea, mutta kun Kampissa nykyiseen tarjontaan lisätään raidekulkuneuvo, matkustajamäärät tulevat hyvin suurella todennäköisyydellä nousemaan. Tätä "ilmiötä" kutsutaan "raidebonukseksi", saksaksi "Schienenbonus". Aiheesta on kirjoitettu diplomi-työ Dresdenin teknillisellä yliopistolla. Jos ja kun löydän sen, voin siteerata sitä tänne.

    Eli lisätarjonta on täysin perusteltua ja hyvän taloudenpidon mukaista.
    Viimeisin muokkaaja GM 5; 27.04.2008 kello 21:41. Syy: kirjoitusvirheitä..

  9. #219
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GM 5 Näytä viesti
    Tätä "ilmiötä" kutsutaan "raidebonukseksi", saksaksi "Schienenbonus". Aiheesta on kirjoitettu diplomi-työ Dresdenin teknillisellä yliopistolla. Jos ja kun löydän sen, voin siteerata sitä tänne.
    Mielenkiintoista. Jos työ on olemassa sähköisessä muodossa, ottaisin mielelläni luettavaksi. Tai jos löydät siitä bibliografiset tiedot, voin yrittää myös kaukolainaa kirjaston kautta.

    Antero

  10. #220
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5999

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GM 5 Näytä viesti
    Eli lisätarjonta on täysin perusteltua ja hyvän taloudenpidon mukaista.
    Jos lisätarjonta on täysin perusteltua ja hyvän taloudenpidon mukaista, niin perusteiksi varmaan löytyy sitten ihan raakoja numeroita siitä, kuinka lisätarjonta kattaa kulunsa lisääntyvillä lipputuloilla?

  11. #221
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Multsun poika Näytä viesti
    Kyseenalaistetaan menot eikä pistetä päätä pensaaseen jas huudeta äitiä heti ensimmäisen pulmatilanteen tullen.
    Yksityisellä sektorilla haetaan rahalle tuottoa ja panostetaan siihen, mikä tuottaa parhaiten ja vähennetään siitä, mikä ei tuota yhtä hyvin. Jos joku ei tuota ollenkaan, sellainen toiminta lopetetaan.

    Siis rahan käytön mitta ei ole rahan määrä vaan käytetyn rahan tuottavuus.

    Joukkoliikenteessä ei toki voi toimia aivan näin yksioikoisesti. Jos niin tehtäisiin, lopetettaisiin suurin osa bussilinjoista ja metroakin varmaan ajettaisiin vain ruuhka-aikaan. Joukkoliikenne on yhteiskunnan palvelu kuten kadut ja tiet, eikä siihen voi soveltaa liiketalouden periaatteita.

    Joukkoliikenteessä mittarin pitää vain olla se, mitä joukkoliikenteellä tavoitellaan. Kun ei tavoitella rahallista tuotta, ei tule mitata rahaa. Jospa tavoitteena on vaikka joukkoliikenteen käyttö autojen sijaan, pitää mitata sitä ja laskea, montako matkaa voitetaan autoista joukkoliikenteeseen ja mitä se maksaa per matka.

    Antero

  12. #222
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Tuli vaan mieleeni, että olisikohan tällaisessä järjestelyssä mitään järkeä?

    Siirretään linjat 3B/T sekä 7A/B kulkemaan Mannerheimintietä kummatkin.

    Siirretäänkin linja 4 kulkemaan Mikonkadun sekä Kampin ja Töölön kautta edelleen takaisin Manskulle ja nykyiselle reitilleen. Myös tällaisella järjestelyllä saataisiin mm. yöliikenne ko. alueille.

    Kuinka paljon munkkiniemeläisten matka-aika muuttuisi? Ja olisiko tällainen järjestely liian päällekkäinen esimerkiksi bussilinjan 18 ja muiden Töölön kautta kulkevien bussilinjojen kanssa? Voisiko niitä jotenkin tehostaa? Nelosellahan on verraten tiheä vuorovali (5 min).
    Viimeisin muokkaaja vristo; 28.04.2008 kello 10:29.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  13. #223

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Mikäli 4T terminnaali kulkisi koko päivän voisi se ajaa Kampin ja Mikonkadun kautta, mutta tekisi hallaa pääpysäkeille Stocka ja Lasipalatsi.
    Senpätähdem linja 5 olisi omiaan paikkaamaan terminaalin ja Töölöläisten liikennettä, ehkäpä Kuusitielle asti. Jolloin 4T korvattaisiin linjalla 5.

    Mutta eiköhän lautakunta nyt päädy nykyisen kiertolaisen 3T/B reitin uudelleenjärjestelyyn kampin kautta.

    Mitä sitten tulevaisuus tuo tullessan kun rata Kampista Marian kautta Ruoholahteen valmistuu. Ehkäpä pitäisi alkaa miettiä sitä nyt jo.
    Mitenkä kävisi 8 linjan, kulkisiko se Töölössä Kampin kautta.
    Viimeisin muokkaaja Jusa; 28.04.2008 kello 11:05. Syy: lukihäiriö

  14. #224
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Mitä sitten tulevaisuus tuo tullessan kun rata Kampista Marian kautta Ruoholahteen valmistuu.
    Tällöin voitaisiin perustaa kokopäiväinen satamalinja, joka kulkisi Katajanokan terminaalista Rautatieaseman (Mikonkadun) kautta Kamppiin ja sieltä suoraan Länsisatamaan. Näin tarjottaisiin kummankin sataman matkustajille hyvät yhteydet keskustaan, metroon, Kampin bussiterminaaliin ja juniin.

  15. #225

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Tällöin voitaisiin perustaa kokopäiväinen satamalinja, joka kulkisi Katajanokan terminaalista Rautatieaseman (Mikonkadun) kautta Kamppiin ja sieltä suoraan Länsisatamaan. Näin tarjottaisiin kummankin sataman matkustajille hyvät yhteydet keskustaan, metroon, Kampin bussiterminaaliin ja juniin.
    Näinhän siinä on povattu käyvän ja sentähden voisi nyt jo ennakoida vitosen tuomista liikenteeseen Skatan terminaalista Kamppiin ja sopivaan silmukkaan.
    Uuden länsitermiinaalin kiskotuksen valmistuttua sitten käännettäisiin vaihde sinne suuntaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kampin raitiotien rakentaminen
    kirjoittanut Nakkiputka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 202
    Viimeisin viesti: 06.05.2010, 12:02
  2. Bussipalo Kampin terminaalissa
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 07.12.2009, 21:50
  3. Kampin metroasema
    kirjoittanut JMerlin foorumissa Metrot
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 10.01.2007, 07:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •