Kampin ratikan linjastojärjestelyt

Lautakunnalta ei osoita hyvää hallintotapaa sekään, että menoja tosta vaan lisätään, kun tulee vaikea paikka.
HKL:n raitioliikenne kattaa kulunsa, joten siellä on varaa lisätä tarjontaa ja tarjonnan kuluja. Todennäköisesti se vain parantaa raitioliikenteen taloutta, eli tulot nousevat enemmän kuin menot.

Tätä on tietenkin vaikea ymmärtää, kun asia ei ole näin muussa joukkoliikenteessä.

Mutta jos hallintotapaa arvioidaan, niin kyllä se tuhlaaminen on ihan muualla kuin raitioliikenteen järjestelyissä. Tulevan viikon kokouksessakin on aivan eri luokan summia toisessa pykälässä. Parissa vuodessa kustannusarvio nousee kymmeniä miljoonia, eikä huoleta ketään!

Antero
 
En minäkään vaadi nelosen tai kympin ratikalle lisää vuoroja sillä perusteella (vaikka aika täysiä aamuisin ovatkin), että linja on kannattava. Sama juttu on koko raitioliikenteen kanssa. Se, että jossakin liikennemuodossa tulot ylittävät menot ei oikeuta tuhlaukseen. Jäsenten tehtävä on osoittaa suoraa selkää kaikenlaisia painostusryhmiä vastaan ja pitää huolta myös kokonaistaloudellisuudesta.

Se, että jossakin on tehty vielä hölmömpiä päätöksiä, ei oikeuta tekemään typeryyksiä muualla.

Lautakunnan jäsenet on valittu huolehtimaan koko liikenteestä ja sen taloudesta. Tarkan markan aika on paikallaan, etenkin jos poikittaisliikennettä aiotaan lisätä. Lautakuntakuntakin on hyväksynyt sen, että poikkittaisliikenteeseen lisätään paukkuja. Itse asiassa samassa kokouksessa on esillä linjan 56 (Kalasatama-Kannelmäki) perustaminen, jossa on juuri tästä kyse.
 
Onpa kyllä aika erikoinen näkemys. Onneksi et ole päättämässä noista asioista. Tuolla tavalla kun johdettaisiin yksityistä puljua niin johan olisi kanttuvei.

Vähän sama logiikka kuin että kauppaan tilataan joka päivä 50 ranskanleipää ja 20 setsuuria. Joka ilta ranskanleivät ovat loppu jo klo 19 ja setsuureja heitetään roskiin 10. Mutta kauppiaan mielestä olisi rahantuhlausta tilata enemmän ranskanleipiä. Ei pysty käsittämään...
 
Jätkäsaaressa ja Kampissa on se ero, että edelliseen tulee iso määrä uusia asujia ja jälkimmäiseen ei. Kampin uusi rata ei tuo ratikkaan (tai ainakaan julkiseen liikenteeseen) uusia matkustajia lainkaan. Se ei luo mitään uusia sellaisia uusia yhteyksiä, joilla ei olisi joukkoliikennettä jo nykyisin. Reitillähän kulkee nykyisin jo bussit 55, 65A ja 66A.

En tiedä, onko liikaa vaadittu, että otatte huomioon myös veronmaksajapolon.
 
DF-339, oletko yksityisellä sektorilla töissä?

Jos olet, niin ehkä tiedät, että juuri näin yksityisiä yrityksiä johdetaan. Kyseenalaistetaan menot eikä pistetä päätä pensaaseen jas huudeta äitiä heti ensimmäisen pulmatilanteen tullen. Luotan että lautakunta osaa, koska siellä on myös taloudesta ymmärtäviä jäseniä.
 
Jätkäsaaressa ja Kampissa on se ero, että edelliseen tulee iso määrä uusia asujia ja jälkimmäiseen ei. Kampin uusi rata ei tuo ratikkaan (tai ainakaan julkiseen liikenteeseen) uusia matkustajia lainkaan.

No, tästä on turha kinastella nyt ennakkoon. Katsotaan sitten puolentoista vuoden kuluttua, miltä tilanne näyttää ja minkä verran raitioliikenteessä on matkustajia.

Jottei menisi samanlaiseksi vänkäämiseksi kuin täällä muutamissa topikeissa ajatustenvaihto on joidenkin kohdalla mennyt, niin päätän omalta osaltani keskustelun tästä taloudellisuusaiheesta tähän.
 
Pahoittelen jos DF kokee keskustelun vänkäämisenä. Itse pidän debattiamme erittäin virkistävänä ja pidän sekä Sinua että A.Alkua hyvätasoisina keskustelijoina. Kummallakin on selkeät mielipiteet ja osaatte perustella ne.

Asioista voidaan olla eri mieltä, eikä sitä tarvitse pelätä. Aika usein ollaan samaakin mieltä (tosin silloin keskustelu tuppaa olemaan tylsempää).
 
Hei!
Jätkäsaaressa ja Kampissa on se ero, että edelliseen tulee iso määrä uusia asujia ja jälkimmäiseen ei. Kampin uusi rata ei tuo ratikkaan (tai ainakaan julkiseen liikenteeseen) uusia matkustajia lainkaan. Se ei luo mitään uusia sellaisia uusia yhteyksiä, joilla ei olisi joukkoliikennettä jo nykyisin. Reitillähän kulkee nykyisin jo bussit 55, 65A ja 66A.

Perusajatus on kyllä oikea, mutta kun Kampissa nykyiseen tarjontaan lisätään raidekulkuneuvo, matkustajamäärät tulevat hyvin suurella todennäköisyydellä nousemaan. Tätä "ilmiötä" kutsutaan "raidebonukseksi", saksaksi "Schienenbonus". Aiheesta on kirjoitettu diplomi-työ Dresdenin teknillisellä yliopistolla. Jos ja kun löydän sen, voin siteerata sitä tänne.

Eli lisätarjonta on täysin perusteltua ja hyvän taloudenpidon mukaista.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä "ilmiötä" kutsutaan "raidebonukseksi", saksaksi "Schienenbonus". Aiheesta on kirjoitettu diplomi-työ Dresdenin teknillisellä yliopistolla. Jos ja kun löydän sen, voin siteerata sitä tänne.
Mielenkiintoista. Jos työ on olemassa sähköisessä muodossa, ottaisin mielelläni luettavaksi. Tai jos löydät siitä bibliografiset tiedot, voin yrittää myös kaukolainaa kirjaston kautta.

Antero
 
Eli lisätarjonta on täysin perusteltua ja hyvän taloudenpidon mukaista.

Jos lisätarjonta on täysin perusteltua ja hyvän taloudenpidon mukaista, niin perusteiksi varmaan löytyy sitten ihan raakoja numeroita siitä, kuinka lisätarjonta kattaa kulunsa lisääntyvillä lipputuloilla?
 
Kyseenalaistetaan menot eikä pistetä päätä pensaaseen jas huudeta äitiä heti ensimmäisen pulmatilanteen tullen.
Yksityisellä sektorilla haetaan rahalle tuottoa ja panostetaan siihen, mikä tuottaa parhaiten ja vähennetään siitä, mikä ei tuota yhtä hyvin. Jos joku ei tuota ollenkaan, sellainen toiminta lopetetaan.

Siis rahan käytön mitta ei ole rahan määrä vaan käytetyn rahan tuottavuus.

Joukkoliikenteessä ei toki voi toimia aivan näin yksioikoisesti. Jos niin tehtäisiin, lopetettaisiin suurin osa bussilinjoista ja metroakin varmaan ajettaisiin vain ruuhka-aikaan. Joukkoliikenne on yhteiskunnan palvelu kuten kadut ja tiet, eikä siihen voi soveltaa liiketalouden periaatteita.

Joukkoliikenteessä mittarin pitää vain olla se, mitä joukkoliikenteellä tavoitellaan. Kun ei tavoitella rahallista tuotta, ei tule mitata rahaa. Jospa tavoitteena on vaikka joukkoliikenteen käyttö autojen sijaan, pitää mitata sitä ja laskea, montako matkaa voitetaan autoista joukkoliikenteeseen ja mitä se maksaa per matka.

Antero
 
Tuli vaan mieleeni, että olisikohan tällaisessä järjestelyssä mitään järkeä?

Siirretään linjat 3B/T sekä 7A/B kulkemaan Mannerheimintietä kummatkin.

Siirretäänkin linja 4 kulkemaan Mikonkadun sekä Kampin ja Töölön kautta edelleen takaisin Manskulle ja nykyiselle reitilleen. Myös tällaisella järjestelyllä saataisiin mm. yöliikenne ko. alueille.

Kuinka paljon munkkiniemeläisten matka-aika muuttuisi? Ja olisiko tällainen järjestely liian päällekkäinen esimerkiksi bussilinjan 18 ja muiden Töölön kautta kulkevien bussilinjojen kanssa? Voisiko niitä jotenkin tehostaa? Nelosellahan on verraten tiheä vuorovali (5 min).
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli 4T terminnaali kulkisi koko päivän voisi se ajaa Kampin ja Mikonkadun kautta, mutta tekisi hallaa pääpysäkeille Stocka ja Lasipalatsi.
Senpätähdem linja 5 olisi omiaan paikkaamaan terminaalin ja Töölöläisten liikennettä, ehkäpä Kuusitielle asti. Jolloin 4T korvattaisiin linjalla 5.

Mutta eiköhän lautakunta nyt päädy nykyisen kiertolaisen 3T/B reitin uudelleenjärjestelyyn kampin kautta.

Mitä sitten tulevaisuus tuo tullessan kun rata Kampista Marian kautta Ruoholahteen valmistuu. Ehkäpä pitäisi alkaa miettiä sitä nyt jo.
Mitenkä kävisi 8 linjan, kulkisiko se Töölössä Kampin kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä sitten tulevaisuus tuo tullessan kun rata Kampista Marian kautta Ruoholahteen valmistuu.

Tällöin voitaisiin perustaa kokopäiväinen satamalinja, joka kulkisi Katajanokan terminaalista Rautatieaseman (Mikonkadun) kautta Kamppiin ja sieltä suoraan Länsisatamaan. Näin tarjottaisiin kummankin sataman matkustajille hyvät yhteydet keskustaan, metroon, Kampin bussiterminaaliin ja juniin.
 
Tällöin voitaisiin perustaa kokopäiväinen satamalinja, joka kulkisi Katajanokan terminaalista Rautatieaseman (Mikonkadun) kautta Kamppiin ja sieltä suoraan Länsisatamaan. Näin tarjottaisiin kummankin sataman matkustajille hyvät yhteydet keskustaan, metroon, Kampin bussiterminaaliin ja juniin.
Näinhän siinä on povattu käyvän ja sentähden voisi nyt jo ennakoida vitosen tuomista liikenteeseen Skatan terminaalista Kamppiin ja sopivaan silmukkaan.
Uuden länsitermiinaalin kiskotuksen valmistuttua sitten käännettäisiin vaihde sinne suuntaan.
 
Takaisin
Ylös