Sivu 17 / 23 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7131415161718192021 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 241-255/331

Viestiketju: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

  1. #241
    KMT
    KMT ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    08.09.2005
    Viestejä
    100

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    No kaippa tämä oli ihan hyvä kompromissiratkaisu tähän väliin. Toivon mukaan Kampin linjastoratkaisut mietitään uudemman kerran kun Jätkäsaaren raitiotie valmistuu.

  2. #242
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Nyt olisi "tuhannen taalan paikka" korjata 1950-luvun alun tyhmyys (pelkän kolmosen sijasta 3B/3T:n käyttöönotto) ja numeroida raitiolinjat uudestaan loogisemmaksi. Toinen saa numeron 1 ja toinen 2. Nyky-ykkösille annetaan jokin muu numero.

    On huvittavaa käsittämättömyyttä seurata pelleilyä näillä Kolmosen kirjaimilla.

    Jos ei olisi vappuyö, kertoisin tarkemmin miten kansainvälisesti vastaavat tapaukset numeroidaan muualla. Näitä on olemassa muuallakin!

    Ottakaa suunnittelijat pieni aikalisä, älkääkä olko naimisissa historian kanssa, vaan tulkaa tähän päivään. Kaikki muuttuu, mutta miksi olette niin rakastuneita johonkin kolme-berttaan tai kolme-teehen. Numeroita ilman turhia kirjaimia kannattaa suosia ja silloin ratkaisu on vaikkapa yksi ja kaksi.

  3. #243
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Nyt olisi "tuhannen taalan paikka" korjata 1950-luvun alun tyhmyys (pelkän kolmosen sijasta 3B/3T:n käyttöönotto) ja numeroida raitiolinjat uudestaan loogisemmaksi. Toinen saa numeron 1 ja toinen 2. Nyky-ykkösille annetaan jokin muu numero.

    On huvittavaa käsittämättömyyttä seurata pelleilyä näillä Kolmosen kirjaimilla.

    Jos ei olisi vappuyö, kertoisin tarkemmin miten kansainvälisesti vastaavat tapaukset numeroidaan muualla. Näitä on olemassa muuallakin!

    Ottakaa suunnittelijat pieni aikalisä, älkääkä olko naimisissa historian kanssa, vaan tulkaa tähän päivään. Kaikki muuttuu, mutta miksi olette niin rakastuneita johonkin kolme-berttaan tai kolme-teehen. Numeroita ilman turhia kirjaimia kannattaa suosia ja silloin ratkaisu on vaikkapa yksi ja kaksi.
    Tästä olen aivan samaa mieltä, että tällainen ratkaisu oli ollut parempi, mutta arvasin, että "pyhään kolmoseen" ei saa koskea; tulihan siitä mm. töölöläisten vahvistus; hyvä etteivät lähteneet kaduille barrkaadien kanssa kun kolmosta uhattiin.

    Toisenlaista ratkaisua ehdotin jo tässä viestissäni.

    Minusta ratkaisun mukainen 3T olisi voinut olla linja 5 (vitonen oli aikanaan Töölön pyhä ratikkalinja, jonka lopettaminen ja korvaaminen kolmosilla oli monelle töölölaiselle sama asia kuin Raamatun uusi käännösversio) ja vastaavsti 3B olisi voinut olla 3. Toki ne olisivat vastaavasti voineet olla myos linjat 3 ja 2. Ja tällöin töölöläiset olisivat saaneet pitää "pyhät monumenttinsa".

    Päätös on tehty ja nyt on aika toteuttaa se.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 01.05.2008 kello 05:51.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #244
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Jos olet perehtynyt Kampin suunnitelmiin ja jo tehtyihin rakennustöihin, niin Arkadiankadun etelälaita Runeberginkadun ja Fredrikinkadun välillä muutetaan joukkoliikennekaistaksi, jota kaikki Runeberginkadulta tulevat bussit käyttävät.
    Rakennustyöthän on tuossa jo tehty.
    Anteeksi vaan, niinhan tuo olikin. Mä kun olen täällä hieman kaukana noista projekteista sieltä, eikä pääse paikanpaalle ihan heti tarkistamaan. Täytyynee kaivaa Kampin suunnitelmat kotiläksyksi.

    Onko tarkoitus, että Arkadiankatu välillä Runeberginkatu-Mechelininkatu kaksisuuntaiseksi jossain vaiheessa? Jos näin olisi, niin bussilinja h24 voitaisiin siirtää myös tuolle reitille.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 01.05.2008 kello 06:02.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #245

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Haltia Näytä viesti
    Kyllä, seiska kulkee kuten ennenkin ja ei, Arkadiankatua ei kulje enää raitiovaunu. Linja 18 siirrettän kulkemaan Rautatieaseman ja Töölön välisellä pätkällä Arkadiankadun kautta (eli Kamppi jäänee pois pysäkkiluettelosta).
    Valtuutettu Haltialle parhaimmat kiitokset järkevästä päätöksenteosta tässä hankalassa tilanteessa.
    On hienoa seurata sitä avoimuutta ja seurantaa mitä Haltia harjoittaa, siinä olisi opiksi ottamista muillekin päättäjille.

  6. #246

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Ottakaa suunnittelijat pieni aikalisä, älkääkä olko naimisissa historian kanssa, vaan tulkaa tähän päivään. Kaikki muuttuu, mutta miksi olette niin rakastuneita johonkin kolme-berttaan tai kolme-teehen. Numeroita ilman turhia kirjaimia kannattaa suosia ja silloin ratkaisu on vaikkapa yksi ja kaksi.
    Compact on oikeassa, turhat kirjaimet pois.
    Näyttötaulut antavat mahdollisuuden kulkureitin ilmaisuun.
    Busseissa näkee hienosti; "Elielin aukio", ja selvästi isoilla fonteilla.
    Miksiköhän muuten pelkästään suomeksi, siksi että mahtuu isompi, näkyvämpi teksti.
    Samoin Crotramissa on hienosti vaihtuva määräpää info.
    Enemmän vielä ihmetyttää tuo 7A ja 7B, ainoa järkevä selitys tulee mieleen, että HKL on itse halunnut erotella linjat erikseen, voidakseen antaa vuoronumerot vaunuille ja kuljettajien ajoihin. Matkustajat eivät niitä kaipaa.
    Eikös ne vuoronumerot sekoittuneet nyt jo 6/8 reitillä.
    7: Ooppera-Pasila / Opera-Böle
    7: Sörnäinen-Pasila / Sörnäs-Böle (menikö oikein?)

    Moderaattori voi siirtää nämä omaksi ketjuksi!
    Viimeisin muokkaaja Jusa; 01.05.2008 kello 12:37. Syy: Lisäys

  7. #247

    Liittynyt
    09.08.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    125

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Olen myös sitä mieltä että Compact on oikeassa, turhat kirjaimet pois.
    Esimerkki Budapestistä: Linjoilla 4 ja 6 on keskustassa sama päätepysäkki (Moskovantori) ja nelosen päätepysäkki toisessa päässä on vain muutaman korttelin päästä kutosen vastaavasta päättäristä. Ero on ehkä muutama sataa metriä, ja linjat ovat verrattain pitkiä. Mutta linjatunnukset ovat 4 ja 6 eikä tyhmiä kirjaimia sinne sun tänne.

  8. #248
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut HeSa Näytä viesti
    Mutta linjatunnukset ovat 4 ja 6 eikä tyhmiä kirjaimia sinne sun tänne.
    Tuohan on aivan eri tilanne ja vastaa Helsingin linjoja 6 ja 8 tai 4 ja 4T.

  9. #249
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Kun on kyse uudesta kolmosesta, niin silloin nimenomaan nuo kirjaintunnukset puolustavat paikkaansa oikein mainiosti. Kyseessähän on yksi linja, linja 3. Jos numeroitaisin vaikka 2 ja 3, niin siinähän vasta menisi Vääksyn mummo sekaisin, kun linjanumero vaihtuisi kesken kaiken. Nyt ei vaihdu, numero pysyy koko ajan samana. Sen sijaan lisäkirjain tuo selkeyttä siihen, missä päin kaupunkia ollaan: T Töölön puolella/e ja B Berghällin puolella/e.

    Periaatteessa sama ratkaisu voisi olla käytössä muillakin linjoilla: 4M Lasipalatsilta Munkkaan, 4T Lasipalatsilta Terminaaliin ja 4K Merisotilaantorille

  10. #250
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kun on kyse uudesta kolmosesta, niin silloin nimenomaan nuo kirjaintunnukset puolustavat paikkaansa oikein mainiosti. Kyseessähän on yksi linja, linja 3. Jos numeroitaisin vaikka 2 ja 3, niin siinähän vasta menisi Vääksyn mummo sekaisin, kun linjanumero vaihtuisi kesken kaiken. Nyt ei vaihdu, numero pysyy koko ajan samana. Sen sijaan lisäkirjain tuo selkeyttä siihen, missä päin kaupunkia ollaan: T Töölön puolella/e ja B Berghällin puolella/e.
    Aika hyvä pontti, sano .
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #251
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Safka Näytä viesti
    Heitetään tähän soppaan nyt vielä yksi lusikka: linja numero 5. Taisin tätä jo aiemmin ehdottaakin, mutta sen reitti kuuluisi näin: Katajanokan terminaali - Mikonkatu - Kamppi - Ooppera - Pikku Huopalahti. Nykyisille linjoille ei tulisi muutoksia, paitsi 4T pantaisiin pakettiin. Vitonen olisi helppo kytkeä linjan 10 kanssa samaan tapaan kuin 6 ja 8 keskenään.
    Mistä vaunut? Kympiltä tietysti enimmäkseen, koska siltä voi miltei kaksinkertaistaa vuorovälin. Neloselta voi ehkä tiputtaa yhden vaunun, vai voiko?
    Entäs kolmoset: Kallioon tulee ysistä lisäkapasiteettia ja mainitun vitosen myötä myös Runskille. Kolmosilta voisi molemmilta tiputtaa vieläkin yhden vuoron.
    Mitäpä tästä nyt enää. kun asiat on päätetty. Kävin tätä ketjua läpi ja
    ka tässähän olisi ollut järkevä ratkaisu.
    Mutta eihän se olisi käynyt. Ei voi, ei ole mahdollista, ei käy, ei, ei, ei...
    Luulen vain. että siellä suunnittelussa ollaan niin urautuneita, eikä toisaalta halutakaan paneutua mihinkään uuteen. Näin se on helpompaa, eikä rasita virkamiestä.

  12. #252

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Sen sijaan lisäkirjain tuo selkeyttä siihen, missä päin kaupunkia ollaan: T Töölön puolella/e ja B Berghällin puolella/e.
    Niin, nyt kirjaimilla B/T on ensimmäisen kerran kolmosen historiassa oikeasti selkeä merkitys. Olisi mielenkiintoista tietää, moniko matkustaja on vaunuun noustessaan miettinyt kirjainta. En ainakaan itse ole tehnyt B/T-erottelulla mitään, jos taannoista yölinjalopetusta ei oteta lukuun. Myöskään 7A/B ei matkustajan kannalta ole oleellinen tieto. Jo ennen vaunujen määränpäätekstejä määränpään on voinut lukea pysäkkikilvestä.
    Heka

  13. #253
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tunnuksia pitää vaihtaa siksi, että muuten Kaivokadun pysäkillä kulkisi 2 eri 3T:tä ja 2 3B:tä samaan suuntaan.
    Tänään vasta näin tuon suunnitelman. Kyllähän tämänkin systeemin mukaan sekä 3B että 3T pysähtyvät rautatieasemalla molemmissa suunnissa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 02.05.2008 kello 21:55. Syy: lyhennetty lainausta

  14. #254
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Periaatteessa sama ratkaisu voisi olla käytössä muillakin linjoilla: 4M Lasipalatsilta Munkkaan, 4T Lasipalatsilta Terminaaliin ja 4K Merisotilaantorille
    Eikun nelosella pitää olla 2-suunnassa joko tunnus 4MMTYKK TAI 4MMTYKT riippuen siitä mennäänkö Merisotilaantorille vai terminaaliin. Lisäkirjaimia siirretään sitä mukaa linjanumeron eteen kun matka etenee ja pysäkkiä ennen Merisotilaantoria kilvissä olisi MMTYK4K. Vastakkaiseen suuntaan tunnukset olisivat vastaavasti 4KKYTMM tai 4TKYTMM. Määränpääkilvet jäävät tarpeettomiksi, koska selkein lisäkirjaimin on osoitettu kuljettava reitti, vieläpä sekin mistä tullaan.
    Poikkeusreititkin on tässä huomioitu: jos vaikka Aleksi on tukossa ja poikkeusreitti kulkee Rautatientorin kautta, niin linjatunnus olisikin sitten 4MTRKK tai 4MTRKT.

  15. #255
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Mitäpä tästä nyt enää.
    Miksei? Nythän keskustelun voi vasta kunnolla aloittaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Luulen vain. että siellä suunnittelussa ollaan niin urautuneita, eikä toisaalta halutakaan paneutua mihinkään uuteen. Näin se on helpompaa, eikä rasita virkamiestä.
    Raitiolinjaston etu kun on pysyvyys, sano. Mitä sitä turhaan reittejä ja totuttuja matkaketjuja muuttamaan! Saati luomaan uusia kun vaihtamalla pääsee yhtä nopeasti perille. Vai pääseekoö?

    Köyhän miehen vaihtoehdoista valittiin paras, olen sitä mieltä, mutta kuten hoettu on, niin kyllä tästä laajennuksesta olis pitänyt olla valmis jotain maksamaankin. Mun ehdotus olis lisännyt vaunuja noin pari mutta olispa samaan hintaan sitten saanut uudet yhteydet Kampista Skattalle ja Meikkuun. Sekä poistettua yhden lisäkirjainlinjan (4T.)

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kampin raitiotien rakentaminen
    kirjoittanut Nakkiputka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 202
    Viimeisin viesti: 06.05.2010, 12:02
  2. Bussipalo Kampin terminaalissa
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 07.12.2009, 21:50
  3. Kampin metroasema
    kirjoittanut JMerlin foorumissa Metrot
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 10.01.2007, 07:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •