Kampin ratikan linjastojärjestelyt

No kaippa tämä oli ihan hyvä kompromissiratkaisu tähän väliin. Toivon mukaan Kampin linjastoratkaisut mietitään uudemman kerran kun Jätkäsaaren raitiotie valmistuu.
 
Nyt olisi "tuhannen taalan paikka" korjata 1950-luvun alun tyhmyys (pelkän kolmosen sijasta 3B/3T:n käyttöönotto) ja numeroida raitiolinjat uudestaan loogisemmaksi. Toinen saa numeron 1 ja toinen 2. Nyky-ykkösille annetaan jokin muu numero.

On huvittavaa käsittämättömyyttä seurata pelleilyä näillä Kolmosen kirjaimilla.

Jos ei olisi vappuyö, kertoisin tarkemmin miten kansainvälisesti vastaavat tapaukset numeroidaan muualla. Näitä on olemassa muuallakin!

Ottakaa suunnittelijat pieni aikalisä, älkääkä olko naimisissa historian kanssa, vaan tulkaa tähän päivään. Kaikki muuttuu, mutta miksi olette niin rakastuneita johonkin kolme-berttaan tai kolme-teehen. Numeroita ilman turhia kirjaimia kannattaa suosia ja silloin ratkaisu on vaikkapa yksi ja kaksi.
 
Nyt olisi "tuhannen taalan paikka" korjata 1950-luvun alun tyhmyys (pelkän kolmosen sijasta 3B/3T:n käyttöönotto) ja numeroida raitiolinjat uudestaan loogisemmaksi. Toinen saa numeron 1 ja toinen 2. Nyky-ykkösille annetaan jokin muu numero.

On huvittavaa käsittämättömyyttä seurata pelleilyä näillä Kolmosen kirjaimilla.

Jos ei olisi vappuyö, kertoisin tarkemmin miten kansainvälisesti vastaavat tapaukset numeroidaan muualla. Näitä on olemassa muuallakin!

Ottakaa suunnittelijat pieni aikalisä, älkääkä olko naimisissa historian kanssa, vaan tulkaa tähän päivään. Kaikki muuttuu, mutta miksi olette niin rakastuneita johonkin kolme-berttaan tai kolme-teehen. Numeroita ilman turhia kirjaimia kannattaa suosia ja silloin ratkaisu on vaikkapa yksi ja kaksi.
Tästä olen aivan samaa mieltä, että tällainen ratkaisu oli ollut parempi, mutta arvasin, että "pyhään kolmoseen" ei saa koskea; tulihan siitä mm. töölöläisten vahvistus; hyvä etteivät lähteneet kaduille barrkaadien kanssa kun kolmosta uhattiin.

Toisenlaista ratkaisua ehdotin jo tässä viestissäni.

Minusta ratkaisun mukainen 3T olisi voinut olla linja 5 (vitonen oli aikanaan Töölön pyhä ratikkalinja, jonka lopettaminen ja korvaaminen kolmosilla oli monelle töölölaiselle sama asia kuin Raamatun uusi käännösversio) ja vastaavsti 3B olisi voinut olla 3. Toki ne olisivat vastaavasti voineet olla myos linjat 3 ja 2. Ja tällöin töölöläiset olisivat saaneet pitää "pyhät monumenttinsa".

Päätös on tehty ja nyt on aika toteuttaa se.
 
Viimeksi muokattu:
Jos olet perehtynyt Kampin suunnitelmiin ja jo tehtyihin rakennustöihin, niin Arkadiankadun etelälaita Runeberginkadun ja Fredrikinkadun välillä muutetaan joukkoliikennekaistaksi, jota kaikki Runeberginkadulta tulevat bussit käyttävät.
Rakennustyöthän on tuossa jo tehty.
Anteeksi vaan, niinhan tuo olikin. Mä kun olen täällä hieman kaukana noista projekteista sieltä, eikä pääse paikanpaalle ihan heti tarkistamaan. Täytyynee kaivaa Kampin suunnitelmat kotiläksyksi.

Onko tarkoitus, että Arkadiankatu välillä Runeberginkatu-Mechelininkatu kaksisuuntaiseksi jossain vaiheessa? Jos näin olisi, niin bussilinja h24 voitaisiin siirtää myös tuolle reitille.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, seiska kulkee kuten ennenkin ja ei, Arkadiankatua ei kulje enää raitiovaunu. Linja 18 siirrettän kulkemaan Rautatieaseman ja Töölön välisellä pätkällä Arkadiankadun kautta (eli Kamppi jäänee pois pysäkkiluettelosta).
Valtuutettu Haltialle parhaimmat kiitokset järkevästä päätöksenteosta tässä hankalassa tilanteessa.
On hienoa seurata sitä avoimuutta ja seurantaa mitä Haltia harjoittaa, siinä olisi opiksi ottamista muillekin päättäjille.
 
Ottakaa suunnittelijat pieni aikalisä, älkääkä olko naimisissa historian kanssa, vaan tulkaa tähän päivään. Kaikki muuttuu, mutta miksi olette niin rakastuneita johonkin kolme-berttaan tai kolme-teehen. Numeroita ilman turhia kirjaimia kannattaa suosia ja silloin ratkaisu on vaikkapa yksi ja kaksi.
Compact on oikeassa, turhat kirjaimet pois.
Näyttötaulut antavat mahdollisuuden kulkureitin ilmaisuun.
Busseissa näkee hienosti; "Elielin aukio", ja selvästi isoilla fonteilla.
Miksiköhän muuten pelkästään suomeksi, siksi että mahtuu isompi, näkyvämpi teksti.
Samoin Crotramissa on hienosti vaihtuva määräpää info.
Enemmän vielä ihmetyttää tuo 7A ja 7B, ainoa järkevä selitys tulee mieleen, että HKL on itse halunnut erotella linjat erikseen, voidakseen antaa vuoronumerot vaunuille ja kuljettajien ajoihin. Matkustajat eivät niitä kaipaa.
Eikös ne vuoronumerot sekoittuneet nyt jo 6/8 reitillä.
7: Ooppera-Pasila / Opera-Böle
7: Sörnäinen-Pasila / Sörnäs-Böle (menikö oikein?)

Moderaattori voi siirtää nämä omaksi ketjuksi!
 
Viimeksi muokattu:
Olen myös sitä mieltä että Compact on oikeassa, turhat kirjaimet pois.
Esimerkki Budapestistä: Linjoilla 4 ja 6 on keskustassa sama päätepysäkki (Moskovantori) ja nelosen päätepysäkki toisessa päässä on vain muutaman korttelin päästä kutosen vastaavasta päättäristä. Ero on ehkä muutama sataa metriä, ja linjat ovat verrattain pitkiä. Mutta linjatunnukset ovat 4 ja 6 eikä tyhmiä kirjaimia sinne sun tänne.
 
Kun on kyse uudesta kolmosesta, niin silloin nimenomaan nuo kirjaintunnukset puolustavat paikkaansa oikein mainiosti. Kyseessähän on yksi linja, linja 3. Jos numeroitaisin vaikka 2 ja 3, niin siinähän vasta menisi Vääksyn mummo sekaisin, kun linjanumero vaihtuisi kesken kaiken. Nyt ei vaihdu, numero pysyy koko ajan samana. Sen sijaan lisäkirjain tuo selkeyttä siihen, missä päin kaupunkia ollaan: T Töölön puolella/e ja B Berghällin puolella/e.

Periaatteessa sama ratkaisu voisi olla käytössä muillakin linjoilla: 4M Lasipalatsilta Munkkaan, 4T Lasipalatsilta Terminaaliin ja 4K Merisotilaantorille ;)
 
Kun on kyse uudesta kolmosesta, niin silloin nimenomaan nuo kirjaintunnukset puolustavat paikkaansa oikein mainiosti. Kyseessähän on yksi linja, linja 3. Jos numeroitaisin vaikka 2 ja 3, niin siinähän vasta menisi Vääksyn mummo sekaisin, kun linjanumero vaihtuisi kesken kaiken. Nyt ei vaihdu, numero pysyy koko ajan samana. Sen sijaan lisäkirjain tuo selkeyttä siihen, missä päin kaupunkia ollaan: T Töölön puolella/e ja B Berghällin puolella/e.
Aika hyvä pontti, sano :).
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Heitetään tähän soppaan nyt vielä yksi lusikka: linja numero 5. Taisin tätä jo aiemmin ehdottaakin, mutta sen reitti kuuluisi näin: Katajanokan terminaali - Mikonkatu - Kamppi - Ooppera - Pikku Huopalahti. Nykyisille linjoille ei tulisi muutoksia, paitsi 4T pantaisiin pakettiin. Vitonen olisi helppo kytkeä linjan 10 kanssa samaan tapaan kuin 6 ja 8 keskenään.
Mistä vaunut? Kympiltä tietysti enimmäkseen, koska siltä voi miltei kaksinkertaistaa vuorovälin. Neloselta voi ehkä tiputtaa yhden vaunun, vai voiko?
Entäs kolmoset: Kallioon tulee ysistä lisäkapasiteettia ja mainitun vitosen myötä myös Runskille. Kolmosilta voisi molemmilta tiputtaa vieläkin yhden vuoron.
Mitäpä tästä nyt enää. kun asiat on päätetty. Kävin tätä ketjua läpi ja
ka tässähän olisi ollut järkevä ratkaisu.
Mutta eihän se olisi käynyt. Ei voi, ei ole mahdollista, ei käy, ei, ei, ei...
Luulen vain. että siellä suunnittelussa ollaan niin urautuneita, eikä toisaalta halutakaan paneutua mihinkään uuteen. Näin se on helpompaa, eikä rasita virkamiestä.
 
Sen sijaan lisäkirjain tuo selkeyttä siihen, missä päin kaupunkia ollaan: T Töölön puolella/e ja B Berghällin puolella/e.

Niin, nyt kirjaimilla B/T on ensimmäisen kerran kolmosen historiassa oikeasti selkeä merkitys. Olisi mielenkiintoista tietää, moniko matkustaja on vaunuun noustessaan miettinyt kirjainta. En ainakaan itse ole tehnyt B/T-erottelulla mitään, jos taannoista yölinjalopetusta ei oteta lukuun. Myöskään 7A/B ei matkustajan kannalta ole oleellinen tieto. Jo ennen vaunujen määränpäätekstejä määränpään on voinut lukea pysäkkikilvestä.
 
Tunnuksia pitää vaihtaa siksi, että muuten Kaivokadun pysäkillä kulkisi 2 eri 3T:tä ja 2 3B:tä samaan suuntaan.

Tänään vasta näin tuon suunnitelman. Kyllähän tämänkin systeemin mukaan sekä 3B että 3T pysähtyvät rautatieasemalla molemmissa suunnissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Periaatteessa sama ratkaisu voisi olla käytössä muillakin linjoilla: 4M Lasipalatsilta Munkkaan, 4T Lasipalatsilta Terminaaliin ja 4K Merisotilaantorille ;)

Eikun nelosella pitää olla 2-suunnassa joko tunnus 4MMTYKK TAI 4MMTYKT riippuen siitä mennäänkö Merisotilaantorille vai terminaaliin. Lisäkirjaimia siirretään sitä mukaa linjanumeron eteen kun matka etenee ja pysäkkiä ennen Merisotilaantoria kilvissä olisi MMTYK4K. Vastakkaiseen suuntaan tunnukset olisivat vastaavasti 4KKYTMM tai 4TKYTMM. Määränpääkilvet jäävät tarpeettomiksi, koska selkein lisäkirjaimin on osoitettu kuljettava reitti, vieläpä sekin mistä tullaan.
Poikkeusreititkin on tässä huomioitu: jos vaikka Aleksi on tukossa ja poikkeusreitti kulkee Rautatientorin kautta, niin linjatunnus olisikin sitten 4MTRKK tai 4MTRKT.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Mitäpä tästä nyt enää.

Miksei? Nythän keskustelun voi vasta kunnolla aloittaa.

Luulen vain. että siellä suunnittelussa ollaan niin urautuneita, eikä toisaalta halutakaan paneutua mihinkään uuteen. Näin se on helpompaa, eikä rasita virkamiestä.

Raitiolinjaston etu kun on pysyvyys, sano. Mitä sitä turhaan reittejä ja totuttuja matkaketjuja muuttamaan! Saati luomaan uusia kun vaihtamalla pääsee yhtä nopeasti perille. Vai pääseekoö?

Köyhän miehen vaihtoehdoista valittiin paras, olen sitä mieltä, mutta kuten hoettu on, niin kyllä tästä laajennuksesta olis pitänyt olla valmis jotain maksamaankin. Mun ehdotus olis lisännyt vaunuja noin pari mutta olispa samaan hintaan sitten saanut uudet yhteydet Kampista Skattalle ja Meikkuun. Sekä poistettua yhden lisäkirjainlinjan (4T.)
 
Takaisin
Ylös