Kampin ratikan linjastojärjestelyt

Vs: Mikonkadun raitiotie

Olen miettinyt, että eikö tuota 3B/3T linjatunnusta voisi muuttaa. Se on perinteinen, tiedän, mutta hankala. Varsinkin nyt, kun niiden käyttö joka tapauksessa muuttuu. Selvempi olisi, jos esim. Töölö-Kaivopuisto -osuutta ajaisi linja 2 (tai 5) ja Kallio-Eira -osuutta linja 3. Numeroita kun kyllä on vapaana. Nuo kirjainviritelmät linjatunnuksissa eivät tee elämää ainakaan helpommaksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Mikonkadun raitiotie

Olen miettinyt, että eikö tuota 3B/3T linjatunnusta voisi muuttaa. Se on perinteinen, tiedän, mutta hankala. Varsinkin nyt, kun niiden käyttö joka tapauksessa muuttuu. Selvempi olisi, jos esim. Töölö-Kaivopuisto -osuutta ajaisi linja 2 (tai 5) ja Kallio-Eira -osuutta linja 3. Numeroita kun kyllä on vapaana. Nuo kirjainviritelmät linjatunnuksissa eivät tee elämää ainakaan helpommaksi.

Aivan samaa mieltä. Nyt sitten opastat tulijaa Rautatieaseman pysäkillä ottamaan linjan 3B tai vaihtoehtoisti 3T:n, mutta kumpaan suuntaan :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Mikonkadun raitiotie

Olen miettinyt, että eikö tuota 3B/3T linjatunnusta voisi muuttaa. Se on perinteinen, tiedän, mutta hankala. Varsinkin nyt, kun niiden käyttö joka tapauksessa muuttuu. Selvempi olisi, jos esim. Töölö-Kaivopuisto -osuutta ajaisi linja 2 (tai 5) ja Kallio-Eira -osuutta linja 3. Numeroita kun kyllä on vapaana. Nuo kirjainviritelmät linjatunnuksissa eivät tee elämää ainakaan helpommaksi.

Olennaisempi kysymys on, miten pitkään kolmonen kulkee nykyisellä kahdeksikkoreitillä. Kolmosen reitin "pyhyys" jumittaa raitiolinjojen kehittämistä.

Viimeistään sitten kun Ysi saadaan jatkettua Merikadulle ja Ilmalaan ja uudet linjat tulevat Jätkäsaareen, Laajasaloon että Kalasatamaan myös kolmosella ja seiskalle on syytä tehdä muutoksia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Mikonkadun raitiotie

Olennaisempi kysymys on, miten pitkään kolmonen kulkee nykyisellä kahdeksikkoreitillä. Kolmosen reitin "pyhyys" jumittaa raitiolinjojen kehittämistä.

Viimeistään sitten kun Ysi saadaan jatkettua Merikadulle ja Ilmalaan ja uudet linjat tulevat Jätkäsaareen, Laajasaloon että Kalasatamaan myös kolmosella ja seiskalle on syytä tehdä muutoksia.

Kolmoselle ja seiskalle olisi syytä tehdä jotain jo nyt. Kampin linjastoratkaisu pitäisi ottaa uudelleen harkintaan, varsinkin, kun Mikonkatu nyt viivästyy. Järkevämmin (mielestäni) linjaston voisi toteuttaa vaikka näin:

Kolmonen kulkisi suoraan Kaivokadulta Kamppiin. Sen eteläinen lenkki jäisi siis pois. Tämä eteläinen lenkki ajettaisiin seiskalla, joka kulkisi Manskulta Bulevardille ja Kauppatorilta Aleksin, Mikonkadun ja Kaisaniemenkadun kautta vanhalle reitilleen. Mikonkadun valmistumiseen asti seiska ajaisi Snellmaninkadun kautta. Ykkönen jatkettaisiin Senaatintorilta Aleksin, Bulevardin ja Fredan kautta 1A:n päättärille.

Tämän toteuttamiseen tarvittaisiin vain yksi puuttuva vaihde Mikonkadulta Kaisaniemenkadulle. Hyötyjä nykyiseen vaihtoehtoon olisi monia: 3T/3B kilvenvaihtoa ei tarvittaisi ja reitti selkeytyisi selvästi, saataisiin suora yhteys Hakaniemestä Töölöön, Mäkelänkatu saisi nopeamman keskustayhteyden, Fredan yhteydet paranevat...

Haittapuoliakin tässä toki on (Krunikan yhteyksien heikkeneminen, seiskan täsmällisyys saattaa kärsiä pitkällä reitillä...), mutta hyödyt lienevät kuitenkin haittoja suuremmat.
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

Aivan samaa mieltä. Nyt sitten opastat tulijaa Rautatieaseman pysäkillä ottamaan linjan 3B tai vaihtoehtoisti 3T:n, mutta kumpaan suuntaan :)

Mikä tuossa on niin hankalaa? Sama juttuhan se on muillakin linjoilla, eli pitääkö ottaa 6 Hietalahden vai Arabian suuntaan jne.
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

HKL www-sivut sanoi:
Linjojen 3B ja 3T vaunut vaihtavat 30.3. alkaen linjatunnusta ennen Olympiaterminaalin ja Eläintarhan pysäkeille saapumista. Linjatunnuksen vaihtaminen selkiyttää reittejä niin, että kahdeksikkolenkin toista puoliskoa (Olympiaterminaali – Kauppatori – Kamppi – Töölö - Eläintarha) ajetaan molemmissa ajosuunnassa linjatunnuksella 3T ja toista puoliskoa (Olympiaterminaali – Eira - Bulevardi – Kallio - Eläintarha) tunnuksella 3B.

Kolmosten reitti 3B:n ja 3T:n muuttuu uuden järjestelyn myötä.

Linja 3B: Olympiaterminaali – Eira - Bulevardi – Kallio - Eläintarha
Linja 3T: Olympiaterminaali – Kauppatori – Kamppi – Töölö - Eläintarha

Linjat ajetaan kyllä yhtenäisinä yhä samalla kalustolla.

Vaikka eihän olisi mikään mahdoton ajatus, että linjalla 3B olisi enemmän tarjontaa kuin 3T:llä, eivätkä kaikki 3B:t kulkisikaan Olympiaterminaaleille, vaan osa kääntyisi Perämiehenkadun Merikadulla tai vaikka Kapteeninpuistikon (vielä kuvitteellisessä) silmukassa.

Silloin voisivat olla vaikka seuraavat linjat

Linja 3: Olympiaterminaali – Eira - Bulevardi – Kallio - Eläintarha
Linja 3P: Perämiehenkatu – Eira - Bulevardi – Kallio - Porvoonkatu
Linja 5: Olympiaterminaali – Kauppatori – Kamppi – Töölö - Eläintarha

Vaikka kyllä Bulevardille pitäisi saada lisää kiskoja, jotta linjat saataisiin seuraaviksi:

Linja 3: Olympiaterminaali – Eira - Kamppi– Kallio - Eläintarha
Linja 3P: Perämiehenkatu – Eira - Kamppi – Kallio - Porvoonkatu
Linja 5: Olympiaterminaali – Kauppatori – Kamppi – Töölö - Eläintarha

Vaikka vielä parempi olisi muokata vähän lisää ja ottaa seiskat ja ykkönen mukaan remonttiin, vähän lisää kiskoja linjojen seudulle ja Aleksis Kiven kadulle:

Linja 3: Kapteeninpuistikko – Eira - Bulevardi – Linjat - Pasila
Linja 5: Kapteeninpuistikko – Kauppatori – Kamppi – Töölö - Pasila
Linja 1: (Hernesaari-) Perämiehenkatu – Eira - Kamppi– Kallio - Sturenkatu - Mäkelänkatu - (Oulunkylä)
Linja 7: (Laajasalo - Kalasatama - Sompasaari) - Sörnäinen - Aleksis Kivenkatu - Pasila - Munkkiniemi (- ehkä Otaniemi - Tapiola)

(Kruunuhaan palvelu hoidettaisiin tuossa vaihtoehdossa Laajasalon ratikoilla.)
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Mikonkadun raitiotie

Kolmosten reitti 3B:n ja 3T:n muuttuu uuden järjestelyn myötä.

Linja 3B: Olympiaterminaali – Eira - Bulevardi – Kallio - Eläintarha
Linja 3T: Olympiaterminaali – Kauppatori – Kamppi – Töölö - Eläintarha

Linjat ajetaan kyllä yhtenäisinä yhä samalla kalustolla.

Vaikka on kyllä syvältä, että 30.3.2009 alkaen Kaivokadun pysäkiltä Punavuoreen mennään linjalla 3B eikä linjalla 3T ja samalta pysäkiltä menee myös 3T, joka meneekin, ei yllätys-yllätys Punavuoreen, vaan Töölöön!

Kyllä tuollaisen muutoksen yhteydessä pitäisi muuttaa myös linjanumerointia, niin tulisi vähemmän sekaannuksia.

Linja 3: Olympiaterminaali – Eira - Bulevardi – Kallio - Eläintarha
Linja 5: Olympiaterminaali – Kauppatori – Kamppi – Töölö - Eläintarha

olisi paljon parempi vaihtoehto, kuin kolmosten kirjaimien kanssa sekoilu.
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

Kyllä tuollaisen muutoksen yhteydessä pitäisi muuttaa myös linjanumerointia, niin tulisi vähemmän sekaannuksia.

Linja 3: Olympiaterminaali – Eira - Bulevardi – Kallio - Eläintarha
Linja 5: Olympiaterminaali – Kauppatori – Kamppi – Töölö - Eläintarha

olisi paljon parempi vaihtoehto, kuin kolmosten kirjaimien kanssa sekoilu.
Olisin eri mieltä linjatunnusten muuttamisesta. Vaikka kolmosen linja jaetaan teoriassa kahtia, muodostavat sen kaksi puolikasta edelleenkin yhtenäisen rengaslinjan. Tunnusten 3B ja 3T säilyttäminen tekee paremmin selväksi, että kyse on yhtenäisestä linjasta.

Lisäksi väittäisin, ettei kirjaintunnuksilla ole normaalikäyttäjille mitään väliä. On aivan sama lukeeko Punavuoreen menevän vaunun keulassa ensi keväänä 3B vai 3T, koska vaunu mielletään pääasiassa kolmoseksi (itse olen malliesimerkki tästä, joskin eri linjan tullessa kyseeseen - käytin 15 vuotta linjaa 7 lähes päivittäin mutten edelleenkään muista kumpi linja kiertää kumpaan suuntaan).

Jos kolmoset numeroidaan uudelleen 3:ksi ja 5:ksi, se aiheuttaa takuulla enemmän sekaannuksia kuin B ja T -tunnusten säilyttäminen, koska matkustajat todennäköisesti mieltävät 5:n kokonaan erilliseksi linjaksi.
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

Olisin eri mieltä linjatunnusten muuttamisesta. Vaikka kolmosen linja jaetaan teoriassa kahtia, muodostavat sen kaksi puolikasta edelleenkin yhtenäisen rengaslinjan. Tunnusten 3B ja 3T säilyttäminen tekee paremmin selväksi, että kyse on yhtenäisestä linjasta.
Matkustajan näkökulmasta katsoen 3 ja 5 erottuvat toisistaan paremmin ja itse asiassa tuo uusi 3T kattaa noin 75% "vanhan vitosen" reitistä. Siksi tosiaan numero 5 olisi varmaan parempi kuin 2. Kirjainten B ja T merkitys on vaivoin muistettavissa Berghäll ja Tölö -perusteella, mutta eteläpään lenkillä tämäkään logiikka ei ole ihan hirveän pitävä.

Näkisin, että kirjaintunnuksin erotetaan yleensä linjoja, jotka kulkevat pääosin samaa reittiä, mutta toinen on hieman lyhempi tai sillä on vaihtoehtoinen reittiosuus jossain kohdassa. Uudet 3B ja 3T ajavat samaa osuutta tasan Mikonkadun kulmasta Mannerheimintielle eli noin 500 m. Nykyiset 3B ja 3T taas ajavat samaa reittiä lähes koko matkan, tosin vain eri suuntiin. Koko rengasta ympäri ajavia lienee kuitenkin kolmosella todella vähän.
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

Ajelinpa tässä Mikonkadun rataa raitiovaunulla ja lisäksi olen kuullut kommentteja muutamilta muiltakin.

Kokemus on, että 3B/3T -linjanumerointi on todella hankala. Rautatieasemalta lähdettäessä aika moni kyseli, että "pääseehän tällä Hakaniemeen" tai jäi vain hiljaa pois Mikonkadun pysäkillä, kun ei vaunu vienytkään haluttuun suuntaan. Muutamat tuttuni olivat kierrelleet laajemminkin Helsinkiä tästä syystä. Itsellenikin on ainakin kiireessä vaikea muistaa, kumpi kirjain se nyt olikaan, jolla pääsee Etelärantaan. Väittäisin, että ongelmat olisivat pienempiä, jos linjat olisi numeroitu rohkeasti uusiksi esim. 2/3 tai 3/5.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Mikonkadun raitiotie

Kokemus on, että 3B/3T -linjanumerointi on todella hankala. Rautatieasemalta lähdettäessä aika moni kyseli, että "pääseehän tällä Hakaniemeen" tai jäi vain hiljaa pois Mikonkadun pysäkillä, kun ei vaunu vienytkään haluttuun suuntaan. Muutamat tuttuni olivat kierrelleet laajemminkin Helsinkiä tästä syystä. Itsellenikin on ainakin kiireessä vaikea muistaa, kumpi kirjain se nyt olikaan, jolla pääsee Etelärantaan. Väittäisin, että ongelmat olisivat pienempiä, jos linjat olisi numeroitu rohkeasti uusiksi esim. 2/3 tai 3/5.

Määränpääteksteissä lukee joko Kaivopuisto tai Eläintarha. Tästä voi päätellä onko vaunu menossa etelään vai pohjoiseen.
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

Määränpääteksteissä lukee joko Kaivopuisto tai Eläintarha. Tästä voi päätellä onko vaunu menossa etelään vai pohjoiseen.
Kyllähän minä sen tiedän, vaan näkyy olevan liian vaikeaa monille. Tuolla perusteella kai linjanumeroinnista voisi luopua kokonaankin.

Näkyykö määränpääteksti edes muualle kuin eteen? Eikä sitä taida edes olla kaikissa Nr-menopeleissä ollenkaan...
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

Kyllähän se näkyy jos sitä katsoo, sekä otsassa että pysäkinpuoleisessa kyljessä (myös takana). 3B/T on aika järjestään kakkossarjan heiniä.
 
Vaikka olenkin kuljettaja, niin kyllä minulla sen verran on uskoa matkustajien henkisiin kykyihin, että kyllä he varmaan jollain aikavälillä oppivat lukemaan määränpäätekstejä, nyt kun se on oikeasti tarpeellista. Tämän viikon poikkeusreitit kyllä nostattavat vähän sääliä matkustajien puolesta, kun vasta hiljattain uusittu reitti on nyt tuplasti sekaisin - itse asiassa ajoittain on jouduttu käyttämään jopa poikkeusreitin poikkeusreittejä. Voi olla että menetämme tällä viikolla jonkin verran matkustajia.
 
Sekaannusta aiheuttaa myös väärät linjatunnukset. Vappuaattona hyppäsin Kampin metroaseman pysäkillä 3B:hen joka ei rautatieaseman jälkeen jatkanutkaan Hakaniemeen vaan kääntyi Mikonkadulle.
 
Takaisin
Ylös