Sivu 20 / 23 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 101617181920212223 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 286-300/331

Viestiketju: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

  1. #286
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1002

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Olen miettinyt, että eikö tuota 3B/3T linjatunnusta voisi muuttaa. Se on perinteinen, tiedän, mutta hankala. Varsinkin nyt, kun niiden käyttö joka tapauksessa muuttuu. Selvempi olisi, jos esim. Töölö-Kaivopuisto -osuutta ajaisi linja 2 (tai 5) ja Kallio-Eira -osuutta linja 3. Numeroita kun kyllä on vapaana. Nuo kirjainviritelmät linjatunnuksissa eivät tee elämää ainakaan helpommaksi.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 04.12.2008 kello 13:46. Syy: jaettu viesti kahtia

  2. #287

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    351

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Olen miettinyt, että eikö tuota 3B/3T linjatunnusta voisi muuttaa. Se on perinteinen, tiedän, mutta hankala. Varsinkin nyt, kun niiden käyttö joka tapauksessa muuttuu. Selvempi olisi, jos esim. Töölö-Kaivopuisto -osuutta ajaisi linja 2 (tai 5) ja Kallio-Eira -osuutta linja 3. Numeroita kun kyllä on vapaana. Nuo kirjainviritelmät linjatunnuksissa eivät tee elämää ainakaan helpommaksi.
    Aivan samaa mieltä. Nyt sitten opastat tulijaa Rautatieaseman pysäkillä ottamaan linjan 3B tai vaihtoehtoisti 3T:n, mutta kumpaan suuntaan :-)
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 04.12.2008 kello 13:47. Syy: muokattu lainattua viestiä

  3. #288

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3668

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Olen miettinyt, että eikö tuota 3B/3T linjatunnusta voisi muuttaa. Se on perinteinen, tiedän, mutta hankala. Varsinkin nyt, kun niiden käyttö joka tapauksessa muuttuu. Selvempi olisi, jos esim. Töölö-Kaivopuisto -osuutta ajaisi linja 2 (tai 5) ja Kallio-Eira -osuutta linja 3. Numeroita kun kyllä on vapaana. Nuo kirjainviritelmät linjatunnuksissa eivät tee elämää ainakaan helpommaksi.
    Olennaisempi kysymys on, miten pitkään kolmonen kulkee nykyisellä kahdeksikkoreitillä. Kolmosen reitin "pyhyys" jumittaa raitiolinjojen kehittämistä.

    Viimeistään sitten kun Ysi saadaan jatkettua Merikadulle ja Ilmalaan ja uudet linjat tulevat Jätkäsaareen, Laajasaloon että Kalasatamaan myös kolmosella ja seiskalle on syytä tehdä muutoksia.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 04.12.2008 kello 13:47. Syy: muokattu lainattua viestiä

  4. #289

    Liittynyt
    20.11.2008
    Viestejä
    10

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Olennaisempi kysymys on, miten pitkään kolmonen kulkee nykyisellä kahdeksikkoreitillä. Kolmosen reitin "pyhyys" jumittaa raitiolinjojen kehittämistä.

    Viimeistään sitten kun Ysi saadaan jatkettua Merikadulle ja Ilmalaan ja uudet linjat tulevat Jätkäsaareen, Laajasaloon että Kalasatamaan myös kolmosella ja seiskalle on syytä tehdä muutoksia.
    Kolmoselle ja seiskalle olisi syytä tehdä jotain jo nyt. Kampin linjastoratkaisu pitäisi ottaa uudelleen harkintaan, varsinkin, kun Mikonkatu nyt viivästyy. Järkevämmin (mielestäni) linjaston voisi toteuttaa vaikka näin:

    Kolmonen kulkisi suoraan Kaivokadulta Kamppiin. Sen eteläinen lenkki jäisi siis pois. Tämä eteläinen lenkki ajettaisiin seiskalla, joka kulkisi Manskulta Bulevardille ja Kauppatorilta Aleksin, Mikonkadun ja Kaisaniemenkadun kautta vanhalle reitilleen. Mikonkadun valmistumiseen asti seiska ajaisi Snellmaninkadun kautta. Ykkönen jatkettaisiin Senaatintorilta Aleksin, Bulevardin ja Fredan kautta 1A:n päättärille.

    Tämän toteuttamiseen tarvittaisiin vain yksi puuttuva vaihde Mikonkadulta Kaisaniemenkadulle. Hyötyjä nykyiseen vaihtoehtoon olisi monia: 3T/3B kilvenvaihtoa ei tarvittaisi ja reitti selkeytyisi selvästi, saataisiin suora yhteys Hakaniemestä Töölöön, Mäkelänkatu saisi nopeamman keskustayhteyden, Fredan yhteydet paranevat...

    Haittapuoliakin tässä toki on (Krunikan yhteyksien heikkeneminen, seiskan täsmällisyys saattaa kärsiä pitkällä reitillä...), mutta hyödyt lienevät kuitenkin haittoja suuremmat.

  5. #290
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6711

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut pehkonen Näytä viesti
    Aivan samaa mieltä. Nyt sitten opastat tulijaa Rautatieaseman pysäkillä ottamaan linjan 3B tai vaihtoehtoisti 3T:n, mutta kumpaan suuntaan :-)
    Mikä tuossa on niin hankalaa? Sama juttuhan se on muillakin linjoilla, eli pitääkö ottaa 6 Hietalahden vai Arabian suuntaan jne.

  6. #291

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3668

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut HKL www-sivut
    Linjojen 3B ja 3T vaunut vaihtavat 30.3. alkaen linjatunnusta ennen Olympiaterminaalin ja Eläintarhan pysäkeille saapumista. Linjatunnuksen vaihtaminen selkiyttää reittejä niin, että kahdeksikkolenkin toista puoliskoa (Olympiaterminaali – Kauppatori – Kamppi – Töölö - Eläintarha) ajetaan molemmissa ajosuunnassa linjatunnuksella 3T ja toista puoliskoa (Olympiaterminaali – Eira - Bulevardi – Kallio - Eläintarha) tunnuksella 3B.
    Kolmosten reitti 3B:n ja 3T:n muuttuu uuden järjestelyn myötä.

    Linja 3B: Olympiaterminaali – Eira - Bulevardi – Kallio - Eläintarha
    Linja 3T: Olympiaterminaali – Kauppatori – Kamppi – Töölö - Eläintarha

    Linjat ajetaan kyllä yhtenäisinä yhä samalla kalustolla.

    Vaikka eihän olisi mikään mahdoton ajatus, että linjalla 3B olisi enemmän tarjontaa kuin 3T:llä, eivätkä kaikki 3B:t kulkisikaan Olympiaterminaaleille, vaan osa kääntyisi Perämiehenkadun Merikadulla tai vaikka Kapteeninpuistikon (vielä kuvitteellisessä) silmukassa.

    Silloin voisivat olla vaikka seuraavat linjat

    Linja 3: Olympiaterminaali – Eira - Bulevardi – Kallio - Eläintarha
    Linja 3P: Perämiehenkatu – Eira - Bulevardi – Kallio - Porvoonkatu
    Linja 5: Olympiaterminaali – Kauppatori – Kamppi – Töölö - Eläintarha

    Vaikka kyllä Bulevardille pitäisi saada lisää kiskoja, jotta linjat saataisiin seuraaviksi:

    Linja 3: Olympiaterminaali – Eira - Kamppi– Kallio - Eläintarha
    Linja 3P: Perämiehenkatu – Eira - Kamppi – Kallio - Porvoonkatu
    Linja 5: Olympiaterminaali – Kauppatori – Kamppi – Töölö - Eläintarha

    Vaikka vielä parempi olisi muokata vähän lisää ja ottaa seiskat ja ykkönen mukaan remonttiin, vähän lisää kiskoja linjojen seudulle ja Aleksis Kiven kadulle:

    Linja 3: Kapteeninpuistikko – Eira - Bulevardi – Linjat - Pasila
    Linja 5: Kapteeninpuistikko – Kauppatori – Kamppi – Töölö - Pasila
    Linja 1: (Hernesaari-) Perämiehenkatu – Eira - Kamppi– Kallio - Sturenkatu - Mäkelänkatu - (Oulunkylä)
    Linja 7: (Laajasalo - Kalasatama - Sompasaari) - Sörnäinen - Aleksis Kivenkatu - Pasila - Munkkiniemi (- ehkä Otaniemi - Tapiola)

    (Kruunuhaan palvelu hoidettaisiin tuossa vaihtoehdossa Laajasalon ratikoilla.)
    Viimeisin muokkaaja petteri; 03.12.2008 kello 16:52.

  7. #292

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3668

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Kolmosten reitti 3B:n ja 3T:n muuttuu uuden järjestelyn myötä.

    Linja 3B: Olympiaterminaali – Eira - Bulevardi – Kallio - Eläintarha
    Linja 3T: Olympiaterminaali – Kauppatori – Kamppi – Töölö - Eläintarha

    Linjat ajetaan kyllä yhtenäisinä yhä samalla kalustolla.
    Vaikka on kyllä syvältä, että 30.3.2009 alkaen Kaivokadun pysäkiltä Punavuoreen mennään linjalla 3B eikä linjalla 3T ja samalta pysäkiltä menee myös 3T, joka meneekin, ei yllätys-yllätys Punavuoreen, vaan Töölöön!

    Kyllä tuollaisen muutoksen yhteydessä pitäisi muuttaa myös linjanumerointia, niin tulisi vähemmän sekaannuksia.

    Linja 3: Olympiaterminaali – Eira - Bulevardi – Kallio - Eläintarha
    Linja 5: Olympiaterminaali – Kauppatori – Kamppi – Töölö - Eläintarha

    olisi paljon parempi vaihtoehto, kuin kolmosten kirjaimien kanssa sekoilu.

  8. #293
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Kyllä tuollaisen muutoksen yhteydessä pitäisi muuttaa myös linjanumerointia, niin tulisi vähemmän sekaannuksia.

    Linja 3: Olympiaterminaali – Eira - Bulevardi – Kallio - Eläintarha
    Linja 5: Olympiaterminaali – Kauppatori – Kamppi – Töölö - Eläintarha

    olisi paljon parempi vaihtoehto, kuin kolmosten kirjaimien kanssa sekoilu.
    Olisin eri mieltä linjatunnusten muuttamisesta. Vaikka kolmosen linja jaetaan teoriassa kahtia, muodostavat sen kaksi puolikasta edelleenkin yhtenäisen rengaslinjan. Tunnusten 3B ja 3T säilyttäminen tekee paremmin selväksi, että kyse on yhtenäisestä linjasta.

    Lisäksi väittäisin, ettei kirjaintunnuksilla ole normaalikäyttäjille mitään väliä. On aivan sama lukeeko Punavuoreen menevän vaunun keulassa ensi keväänä 3B vai 3T, koska vaunu mielletään pääasiassa kolmoseksi (itse olen malliesimerkki tästä, joskin eri linjan tullessa kyseeseen - käytin 15 vuotta linjaa 7 lähes päivittäin mutten edelleenkään muista kumpi linja kiertää kumpaan suuntaan).

    Jos kolmoset numeroidaan uudelleen 3:ksi ja 5:ksi, se aiheuttaa takuulla enemmän sekaannuksia kuin B ja T -tunnusten säilyttäminen, koska matkustajat todennäköisesti mieltävät 5:n kokonaan erilliseksi linjaksi.

  9. #294
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1002

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Olisin eri mieltä linjatunnusten muuttamisesta. Vaikka kolmosen linja jaetaan teoriassa kahtia, muodostavat sen kaksi puolikasta edelleenkin yhtenäisen rengaslinjan. Tunnusten 3B ja 3T säilyttäminen tekee paremmin selväksi, että kyse on yhtenäisestä linjasta.
    Matkustajan näkökulmasta katsoen 3 ja 5 erottuvat toisistaan paremmin ja itse asiassa tuo uusi 3T kattaa noin 75% "vanhan vitosen" reitistä. Siksi tosiaan numero 5 olisi varmaan parempi kuin 2. Kirjainten B ja T merkitys on vaivoin muistettavissa Berghäll ja Tölö -perusteella, mutta eteläpään lenkillä tämäkään logiikka ei ole ihan hirveän pitävä.

    Näkisin, että kirjaintunnuksin erotetaan yleensä linjoja, jotka kulkevat pääosin samaa reittiä, mutta toinen on hieman lyhempi tai sillä on vaihtoehtoinen reittiosuus jossain kohdassa. Uudet 3B ja 3T ajavat samaa osuutta tasan Mikonkadun kulmasta Mannerheimintielle eli noin 500 m. Nykyiset 3B ja 3T taas ajavat samaa reittiä lähes koko matkan, tosin vain eri suuntiin. Koko rengasta ympäri ajavia lienee kuitenkin kolmosella todella vähän.

  10. #295
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1002

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Ajelinpa tässä Mikonkadun rataa raitiovaunulla ja lisäksi olen kuullut kommentteja muutamilta muiltakin.

    Kokemus on, että 3B/3T -linjanumerointi on todella hankala. Rautatieasemalta lähdettäessä aika moni kyseli, että "pääseehän tällä Hakaniemeen" tai jäi vain hiljaa pois Mikonkadun pysäkillä, kun ei vaunu vienytkään haluttuun suuntaan. Muutamat tuttuni olivat kierrelleet laajemminkin Helsinkiä tästä syystä. Itsellenikin on ainakin kiireessä vaikea muistaa, kumpi kirjain se nyt olikaan, jolla pääsee Etelärantaan. Väittäisin, että ongelmat olisivat pienempiä, jos linjat olisi numeroitu rohkeasti uusiksi esim. 2/3 tai 3/5.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 05.05.2009 kello 15:19. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  11. #296
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Kokemus on, että 3B/3T -linjanumerointi on todella hankala. Rautatieasemalta lähdettäessä aika moni kyseli, että "pääseehän tällä Hakaniemeen" tai jäi vain hiljaa pois Mikonkadun pysäkillä, kun ei vaunu vienytkään haluttuun suuntaan. Muutamat tuttuni olivat kierrelleet laajemminkin Helsinkiä tästä syystä. Itsellenikin on ainakin kiireessä vaikea muistaa, kumpi kirjain se nyt olikaan, jolla pääsee Etelärantaan. Väittäisin, että ongelmat olisivat pienempiä, jos linjat olisi numeroitu rohkeasti uusiksi esim. 2/3 tai 3/5.
    Määränpääteksteissä lukee joko Kaivopuisto tai Eläintarha. Tästä voi päätellä onko vaunu menossa etelään vai pohjoiseen.
    "Juna toisi huumeet."

  12. #297
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1002

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Määränpääteksteissä lukee joko Kaivopuisto tai Eläintarha. Tästä voi päätellä onko vaunu menossa etelään vai pohjoiseen.
    Kyllähän minä sen tiedän, vaan näkyy olevan liian vaikeaa monille. Tuolla perusteella kai linjanumeroinnista voisi luopua kokonaankin.

    Näkyykö määränpääteksti edes muualle kuin eteen? Eikä sitä taida edes olla kaikissa Nr-menopeleissä ollenkaan...

  13. #298

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Kyllähän se näkyy jos sitä katsoo, sekä otsassa että pysäkinpuoleisessa kyljessä (myös takana). 3B/T on aika järjestään kakkossarjan heiniä.

  14. #299

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Vaikka olenkin kuljettaja, niin kyllä minulla sen verran on uskoa matkustajien henkisiin kykyihin, että kyllä he varmaan jollain aikavälillä oppivat lukemaan määränpäätekstejä, nyt kun se on oikeasti tarpeellista. Tämän viikon poikkeusreitit kyllä nostattavat vähän sääliä matkustajien puolesta, kun vasta hiljattain uusittu reitti on nyt tuplasti sekaisin - itse asiassa ajoittain on jouduttu käyttämään jopa poikkeusreitin poikkeusreittejä. Voi olla että menetämme tällä viikolla jonkin verran matkustajia.

  15. #300

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    294

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Sekaannusta aiheuttaa myös väärät linjatunnukset. Vappuaattona hyppäsin Kampin metroaseman pysäkillä 3B:hen joka ei rautatieaseman jälkeen jatkanutkaan Hakaniemeen vaan kääntyi Mikonkadulle.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kampin raitiotien rakentaminen
    kirjoittanut Nakkiputka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 202
    Viimeisin viesti: 06.05.2010, 12:02
  2. Bussipalo Kampin terminaalissa
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 07.12.2009, 21:50
  3. Kampin metroasema
    kirjoittanut JMerlin foorumissa Metrot
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 10.01.2007, 07:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •