Sivu 21 / 23 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1117181920212223 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 301-315/331

Viestiketju: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

  1. #301

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jufo Näytä viesti
    Sekaannusta aiheuttaa myös väärät linjatunnukset. Vappuaattona hyppäsin Kampin metroaseman pysäkillä 3B:hen joka ei rautatieaseman jälkeen jatkanutkaan Hakaniemeen vaan kääntyi Mikonkadulle.
    Totta. Olen kuullut kollegoilta tapauksista joissa jopa vaunun tietokone on esittänyt kilpien olevan oikein, mutta todellisuudessa kilvissä on siltikin ollut väärät tunnukset.

  2. #302
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Kokemus on, että 3B/3T -linjanumerointi on todella hankala. Rautatieasemalta lähdettäessä aika moni kyseli, että "pääseehän tällä Hakaniemeen" tai jäi vain hiljaa pois Mikonkadun pysäkillä, kun ei vaunu vienytkään haluttuun suuntaan.
    Oli sitten heillä aikalailla hakusessa se entinenkin kolmosten liikennöintitapa: 3B oli se jolla pääsi Rautatieasemalta Hakaniemen suuntaan ja 3T meni keskustasta Töölöön suuntaan. Samankaltainen logiikka kuin nytkin: B niinkuin Berghäll tai Brahen ja T niinkuin Töölö.

  3. #303
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Oli sitten heillä aikalailla hakusessa se entinenkin kolmosten liikennöintitapa: 3B oli se jolla pääsi Rautatieasemalta Hakaniemen suuntaan ja 3T meni keskustasta Töölöön suuntaan. Samankaltainen logiikka kuin nytkin: B niinkuin Berghäll tai Brahen ja T niinkuin Töölö.
    Aika monelle kai kolmonen on vain kolmonen eikä niitä vaikeaksi koettuja kirjainyhdistelmiä ja niiden merkityksiä ole painettu mieleen. Ennenhän kolmonen meni tuosta Kaivokadun pysäkiltä aina Hakaniemeen...

    Jotenkin vain ajattelen, ettei joukkoliikenteen tehtävänä ole tarjota asiakkaille ongelmia ratkaistaviksi, vaan tehdä matkustaminen heille niin helpoksi kuin mahdollista. Siinä nykyinen 3B/T -numerointi on huono.

  4. #304

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Oli sitten heillä aikalailla hakusessa se entinenkin kolmosten liikennöintitapa: 3B oli se jolla pääsi Rautatieasemalta Hakaniemen suuntaan ja 3T meni keskustasta Töölöön suuntaan. Samankaltainen logiikka kuin nytkin: B niinkuin Berghäll tai Brahen ja T niinkuin Töölö.
    Ehkäpä se on selvää jokapäiväisille käyttäjille, mutta ainakin meille jotka käyttävät vaunua harvoin, niin kyllä aina täytyy joka kerran miettiä millä vaunulla pääsee brunssiparkeniin. Se siinä on hyvä että jokaisella vaunulla pääsee määräpäähän.

  5. #305
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Ainakin minusta on syytä tarkistaa joukkoliikennevalineen linjanumero vielä kertaalleen, ennenkuin astuu siihen, ettei käy niin kuten olin itse ajamassa linjaa h15 Länsiterminaalin ja Elielinaukiolta kyytiin tullut rouva kysyi sitten jossain Leppäsuon kohdalla, että "eikö tämä menekään Hakuninmaalle?". Oli luullut h43:ksi, joka lähtee samasta laiturista Elieliltä. Itseasissa tällaisia tapauksia sattui aika usein.

    Tokikin esimerkiksi 3/5-järjestely voisi toimia nykykäytantöä paremmin, mutta minkäs teet. Kolmoseen ei saanut koskea.

  6. #306
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Ennenhän kolmonen meni tuosta Kaivokadun pysäkiltä aina Hakaniemeen...
    Ajattelin vaan, että ennenhän Kaivokadun pysäkiltä kaikki ratikat menivät Hakaniemen suuntaan. Nyt ei ole enää niin ja on kaksi vaihtoehtoa. Mites sitten kun samalta pysakiltä pääsee Laajasaloonkin? Liikenne kehittyy ja toivottavasti ihmiset sen mukana.

  7. #307

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Minusta edelleenkään ei voi väittää linjaa vaikeaksi, kun vaunussa lukee määränpää ihan selkokielellä neljässä ulkokilvessä. Väitän, että nyt ongelmana on reitin liiallinen selkeys ja loogisuus jota matkustajat eivät ole vielä hyväksyneet. Ei uskota, että rautatieasemalta pääsee nyt joka suuntaan ja oikean suunnan löytää parhaiten käyttämällä silmiään, ei arvaamalla.

  8. #308
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Rautatieasemalta Kaivopuistoon ja Eiraan matkustavat näyttäisivät suosivan 3B:tä, vaikka yhtä nopeasti ellei nopeammin pääsisi myös 3T:llä. Kaikki eivät ole tainneet tätä mahdollisuutta edes oivaltaa, Kaivariin menevän 3T:n kyytiin nouseekin asemalta verrattain vähän väkeä.

  9. #309
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Rautatieasemalta Kaivopuistoon ja Eiraan matkustavat näyttäisivät suosivan 3B:tä, vaikka yhtä nopeasti ellei nopeammin pääsisi myös 3T:llä. Kaikki eivät ole tainneet tätä mahdollisuutta edes oivaltaa, Kaivariin menevän 3T:n kyytiin nouseekin asemalta verrattain vähän väkeä.
    Jos ne ovat sisäistäneet ohjeen Bee till Brunnsparken.
    "Juna toisi huumeet."

  10. #310
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #311

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Käväisin torstaina joukkoliikennevälineillä keskustassa ja kun lähdin kotia päin, niin meinasin vielä palatessa poiketa Hakaniemen kaupahalliin ja vanhasta muistista, että kaikilla raitiovaunuilla pääsee Kaivokadulta Hakaniemeen, hyppäsin ensimmäiseen pysäkille tulleeseen, niin se kääntyikin Mikonkadulle. Piti siitä sitten kävellä Kaisaniemen pysäkille. Eli tuli konkreettisesti todettua miten typeriä nämä uudistukset kolmosen reitillä ovat. Saisi Helsinki tyytyä nykyiseen linjastoon, eikä väkisin keksisi "parannuksia".
    antti

  12. #312
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    ...vanhasta muistista, että kaikilla raitiovaunuilla pääsee Kaivokadulta Hakaniemeen, hyppäsin ensimmäiseen pysäkille tulleeseen, niin se kääntyikin Mikonkadulle. Piti siitä sitten kävellä Kaisaniemen pysäkille. Eli tuli konkreettisesti todettua miten typeriä nämä uudistukset kolmosen reitillä ovat.
    Ei millään pahalla, mutta tuo perustelu kyllä minusta nyt ontuu. Kolmosen reittimuutoksen onnistuneisuus tai epäonnistuneisuus on luku sinänsä, mutta Sinun viestisi kuulostaa vähän siltä, että "koskaan et muuttua saa". Kyllähän ratikkalinjoja täytyy voida tarpeen tullen muuttaa, muutenhan mikään ei koskaan kehittyisi mihinkään. Se, että et heti muista uusia reittejä, ei tee niistä reiteistä typeriä...

    Toki on niin, että linjaston pysyvyys on yksi ratikkaliikenteen valtteja. Varsinkin satunnainen kulkija "osaa" kulkea ratikalla helpommin, kun jo isoäidin aikaan sama linja kulki samaan paikkaan. Siksi nykyisiä linjoja pitää muuttaa harkitusti eikä muutoksia pidä tehdä turhan takia. Mutta se ei kuitenkaan saa tarkoittaa sitä, ettei mikään koskaan saisi muuttua.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #313

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Jos mietitään, kumpi on typerämpää, linjaston uudelleenjärjestely vai tuntemattomaan kulkuneuvoon nouseminen, niin...

    Varsinkin, kun reittimuutosta ei olla tehty yhtäkkiä ja salaa. Siitä on alettu tiedottamaan oikeastaan jo liiankin aikaisin, kun lopulta muutos viivästyi sen kolme kuukautta.

  14. #314

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Myönnän, että minussakin oli vikaa, kun raitiovaunun linjanumeron sijaan huomio kiinnittyi ohi kävelevän neidon ahteriin. Mutta en vaan keksi mitä järkeä oli yleensäkään vetää kiskot Mikonkadulle. Ensiksi tehdään Mikonkadun pätkästä kävelykatu ja sitten tuodaan giljotiinit ajelemaan siellä. Ainakin riski, että joku päivä joku jää raitiovaunun alle on iso. Kun harvan ihmisen liikkumiseen tästä muutoksesta edes on mitään hyötyä. Olisihan kolmonen voinut Simonkadulta kääntyä Manskullekin ja silloin olisi vanhan linjanumeroinnin voinut säilyttää. Vaikka olenkin sitä mieltä, että raitiovaunuliikenteen suurimpia etuja on linjaston pysyvyys, en ihan kaikkea uudistusta vastustakaan, esimerkkinä kuutosen jatke Arabianrantaan oli viisaammasta päästä.
    Viimeisin muokkaaja antti; 25.07.2009 kello 23:01.
    antti

  15. #315
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Myönnän, että minussakin oli vikaa, kun raitiovaunun linjanumeron sijaan huomio kiinnittyi ohi kävelevän neidon ahteriin.
    Tuo on ihan inhimillistä Mäkin olen monta kertaa ollut Manskulla kolmosen tai seiskan kyydissä ja vasta Nordenskiöldinkadulle käännyttäessä havahtunut, että pitäis varmaan vaihtaa neloseen että pääsee kotiin Munkkaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Mutta en vaan keksi mitä järkeä oli yleensäkään vetää kiskot Mikonkadulle. Ensiksi tehdään Mikonkadun pätkästä kävelykatu ja sitten tuodaan giljotiinit ajelemaan siellä. Ainakin riski, että joku päivä joku jää raitiovaunun alle on iso.
    Jos pitää päästä ratikalla Kampista Senaatintorille, niin vaihtoehtoja on käytännössä kolme: Simonkadulta Manskulle ja Aleksille tai Kaivokadun ja Keskuskadun taikka Mikonkadun kautta Aleksille.

    Simonkadulta Manskulle tehtiin kyllä vaihteet, mutta niistä ei haluta ajaa normaalia linjaliikennettä kahdesta syystä. Ensinnäkin pysäkkiväli Keskuskadun risteyksestä Annankadun risteykseen olisi todella pitkä, kun ollaan ihan ydinkeskustassa, ja sekä Lasipalatsin että Rautatieaseman vilkkaat pysäkit jäisivät tällaisella linjalla väliin. Toiseksi ratikoiden kääntyminen tuolla tavoin edellyttää vilkkaaseen risteykseen uutta valovaihetta, mikä alentaa risteyksen kapasiteettia ja hidastaa kaikkea liikennettä. Suoraan Simonkadulta Kaivokadulle ajava ratikka syö kapasiteettia vähemmän tai ei lainkaan, valoetuuksista riippuen.

    HKL olisi halunnut radan Keskuskadulle Mikonkadun asemesta. Leveälle kadulle olisi mahtunut kahdet kiskot hyvin, ja tilaa olisi jäänyt jalankulullekin. Pekka Korpinen, silloinen kaupunkisuunnittelun apulaiskaupunginjohtaja, tyrmäsi tämän koska halusi kadusta ratikattoman kävelykadun.

    Siten Mikonkatu jäi ainoaksi vaihtoehdoksi, ja siellä on jouduttu ikäviin kompromisseihin. Aiemmin Mikonkatu toimi autojen parkkipaikkana, nyt paitsi ratikoiden myös taksien, jakeluautojen ja muidenkin autojen läpikulkuväylänä. Ratikat kuitenkin ajavat siellä varovasti ja alhaisilla ajonopeuksilla, joten toivottavasti jalankulkuonnettomuuksilta vältytään.

    Itse olen ollut ratikan kyydissä, kun Mikonkadulta tullut auto täräytti suoraan päin Aleksia ajavaa ratikkaa. Jotenkin kuvittelisi, että jos lähtee autolla seikkailemaan kielletyille väylille, niin ainakin ymmärtäisi sitten ajaa erityisen varovasti. Mutta näköjään ei...
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kampin raitiotien rakentaminen
    kirjoittanut Nakkiputka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 202
    Viimeisin viesti: 06.05.2010, 12:02
  2. Bussipalo Kampin terminaalissa
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 07.12.2009, 21:50
  3. Kampin metroasema
    kirjoittanut JMerlin foorumissa Metrot
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 10.01.2007, 07:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •