Kampin ratikan linjastojärjestelyt

Sekaannusta aiheuttaa myös väärät linjatunnukset. Vappuaattona hyppäsin Kampin metroaseman pysäkillä 3B:hen joka ei rautatieaseman jälkeen jatkanutkaan Hakaniemeen vaan kääntyi Mikonkadulle.

Totta. Olen kuullut kollegoilta tapauksista joissa jopa vaunun tietokone on esittänyt kilpien olevan oikein, mutta todellisuudessa kilvissä on siltikin ollut väärät tunnukset.
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

Kokemus on, että 3B/3T -linjanumerointi on todella hankala. Rautatieasemalta lähdettäessä aika moni kyseli, että "pääseehän tällä Hakaniemeen" tai jäi vain hiljaa pois Mikonkadun pysäkillä, kun ei vaunu vienytkään haluttuun suuntaan.
Oli sitten heillä aikalailla hakusessa se entinenkin kolmosten liikennöintitapa: 3B oli se jolla pääsi Rautatieasemalta Hakaniemen suuntaan ja 3T meni keskustasta Töölöön suuntaan. Samankaltainen logiikka kuin nytkin: B niinkuin Berghäll tai Brahen ja T niinkuin Töölö.
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

Oli sitten heillä aikalailla hakusessa se entinenkin kolmosten liikennöintitapa: 3B oli se jolla pääsi Rautatieasemalta Hakaniemen suuntaan ja 3T meni keskustasta Töölöön suuntaan. Samankaltainen logiikka kuin nytkin: B niinkuin Berghäll tai Brahen ja T niinkuin Töölö.
Aika monelle kai kolmonen on vain kolmonen eikä niitä vaikeaksi koettuja kirjainyhdistelmiä ja niiden merkityksiä ole painettu mieleen. Ennenhän kolmonen meni tuosta Kaivokadun pysäkiltä aina Hakaniemeen...

Jotenkin vain ajattelen, ettei joukkoliikenteen tehtävänä ole tarjota asiakkaille ongelmia ratkaistaviksi, vaan tehdä matkustaminen heille niin helpoksi kuin mahdollista. Siinä nykyinen 3B/T -numerointi on huono.
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

Oli sitten heillä aikalailla hakusessa se entinenkin kolmosten liikennöintitapa: 3B oli se jolla pääsi Rautatieasemalta Hakaniemen suuntaan ja 3T meni keskustasta Töölöön suuntaan. Samankaltainen logiikka kuin nytkin: B niinkuin Berghäll tai Brahen ja T niinkuin Töölö.
Ehkäpä se on selvää jokapäiväisille käyttäjille, mutta ainakin meille jotka käyttävät vaunua harvoin, niin kyllä aina täytyy joka kerran miettiä millä vaunulla pääsee brunssiparkeniin. Se siinä on hyvä että jokaisella vaunulla pääsee määräpäähän.
 
Ainakin minusta on syytä tarkistaa joukkoliikennevalineen linjanumero vielä kertaalleen, ennenkuin astuu siihen, ettei käy niin kuten olin itse ajamassa linjaa h15 Länsiterminaalin ja Elielinaukiolta kyytiin tullut rouva kysyi sitten jossain Leppäsuon kohdalla, että "eikö tämä menekään Hakuninmaalle?". Oli luullut h43:ksi, joka lähtee samasta laiturista Elieliltä. Itseasissa tällaisia tapauksia sattui aika usein.

Tokikin esimerkiksi 3/5-järjestely voisi toimia nykykäytantöä paremmin, mutta minkäs teet. Kolmoseen ei saanut koskea.
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

Ennenhän kolmonen meni tuosta Kaivokadun pysäkiltä aina Hakaniemeen...
Ajattelin vaan, että ennenhän Kaivokadun pysäkiltä kaikki ratikat menivät Hakaniemen suuntaan. Nyt ei ole enää niin ja on kaksi vaihtoehtoa. Mites sitten kun samalta pysakiltä pääsee Laajasaloonkin? Liikenne kehittyy ja toivottavasti ihmiset sen mukana.
 
Minusta edelleenkään ei voi väittää linjaa vaikeaksi, kun vaunussa lukee määränpää ihan selkokielellä neljässä ulkokilvessä. Väitän, että nyt ongelmana on reitin liiallinen selkeys ja loogisuus jota matkustajat eivät ole vielä hyväksyneet. Ei uskota, että rautatieasemalta pääsee nyt joka suuntaan ja oikean suunnan löytää parhaiten käyttämällä silmiään, ei arvaamalla.
 
Rautatieasemalta Kaivopuistoon ja Eiraan matkustavat näyttäisivät suosivan 3B:tä, vaikka yhtä nopeasti ellei nopeammin pääsisi myös 3T:llä. Kaikki eivät ole tainneet tätä mahdollisuutta edes oivaltaa, Kaivariin menevän 3T:n kyytiin nouseekin asemalta verrattain vähän väkeä.
 
Rautatieasemalta Kaivopuistoon ja Eiraan matkustavat näyttäisivät suosivan 3B:tä, vaikka yhtä nopeasti ellei nopeammin pääsisi myös 3T:llä. Kaikki eivät ole tainneet tätä mahdollisuutta edes oivaltaa, Kaivariin menevän 3T:n kyytiin nouseekin asemalta verrattain vähän väkeä.

Jos ne ovat sisäistäneet ohjeen Bee till Brunnsparken.
 
Käväisin torstaina joukkoliikennevälineillä keskustassa ja kun lähdin kotia päin, niin meinasin vielä palatessa poiketa Hakaniemen kaupahalliin ja vanhasta muistista, että kaikilla raitiovaunuilla pääsee Kaivokadulta Hakaniemeen, hyppäsin ensimmäiseen pysäkille tulleeseen, niin se kääntyikin Mikonkadulle. Piti siitä sitten kävellä Kaisaniemen pysäkille. Eli tuli konkreettisesti todettua miten typeriä nämä uudistukset kolmosen reitillä ovat. Saisi Helsinki tyytyä nykyiseen linjastoon, eikä väkisin keksisi "parannuksia".
 
...vanhasta muistista, että kaikilla raitiovaunuilla pääsee Kaivokadulta Hakaniemeen, hyppäsin ensimmäiseen pysäkille tulleeseen, niin se kääntyikin Mikonkadulle. Piti siitä sitten kävellä Kaisaniemen pysäkille. Eli tuli konkreettisesti todettua miten typeriä nämä uudistukset kolmosen reitillä ovat.

Ei millään pahalla, mutta tuo perustelu kyllä minusta nyt ontuu. Kolmosen reittimuutoksen onnistuneisuus tai epäonnistuneisuus on luku sinänsä, mutta Sinun viestisi kuulostaa vähän siltä, että "koskaan et muuttua saa". Kyllähän ratikkalinjoja täytyy voida tarpeen tullen muuttaa, muutenhan mikään ei koskaan kehittyisi mihinkään. Se, että et heti muista uusia reittejä, ei tee niistä reiteistä typeriä...

Toki on niin, että linjaston pysyvyys on yksi ratikkaliikenteen valtteja. Varsinkin satunnainen kulkija "osaa" kulkea ratikalla helpommin, kun jo isoäidin aikaan sama linja kulki samaan paikkaan. Siksi nykyisiä linjoja pitää muuttaa harkitusti eikä muutoksia pidä tehdä turhan takia. Mutta se ei kuitenkaan saa tarkoittaa sitä, ettei mikään koskaan saisi muuttua.
 
Jos mietitään, kumpi on typerämpää, linjaston uudelleenjärjestely vai tuntemattomaan kulkuneuvoon nouseminen, niin...

Varsinkin, kun reittimuutosta ei olla tehty yhtäkkiä ja salaa. Siitä on alettu tiedottamaan oikeastaan jo liiankin aikaisin, kun lopulta muutos viivästyi sen kolme kuukautta.
 
Myönnän, että minussakin oli vikaa, kun raitiovaunun linjanumeron sijaan huomio kiinnittyi ohi kävelevän neidon ahteriin. Mutta en vaan keksi mitä järkeä oli yleensäkään vetää kiskot Mikonkadulle. Ensiksi tehdään Mikonkadun pätkästä kävelykatu ja sitten tuodaan giljotiinit ajelemaan siellä. Ainakin riski, että joku päivä joku jää raitiovaunun alle on iso. Kun harvan ihmisen liikkumiseen tästä muutoksesta edes on mitään hyötyä. Olisihan kolmonen voinut Simonkadulta kääntyä Manskullekin ja silloin olisi vanhan linjanumeroinnin voinut säilyttää. Vaikka olenkin sitä mieltä, että raitiovaunuliikenteen suurimpia etuja on linjaston pysyvyys, en ihan kaikkea uudistusta vastustakaan, esimerkkinä kuutosen jatke Arabianrantaan oli viisaammasta päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Myönnän, että minussakin oli vikaa, kun raitiovaunun linjanumeron sijaan huomio kiinnittyi ohi kävelevän neidon ahteriin.

Tuo on ihan inhimillistä :) Mäkin olen monta kertaa ollut Manskulla kolmosen tai seiskan kyydissä ja vasta Nordenskiöldinkadulle käännyttäessä havahtunut, että pitäis varmaan vaihtaa neloseen että pääsee kotiin Munkkaan.

Mutta en vaan keksi mitä järkeä oli yleensäkään vetää kiskot Mikonkadulle. Ensiksi tehdään Mikonkadun pätkästä kävelykatu ja sitten tuodaan giljotiinit ajelemaan siellä. Ainakin riski, että joku päivä joku jää raitiovaunun alle on iso.

Jos pitää päästä ratikalla Kampista Senaatintorille, niin vaihtoehtoja on käytännössä kolme: Simonkadulta Manskulle ja Aleksille tai Kaivokadun ja Keskuskadun taikka Mikonkadun kautta Aleksille.

Simonkadulta Manskulle tehtiin kyllä vaihteet, mutta niistä ei haluta ajaa normaalia linjaliikennettä kahdesta syystä. Ensinnäkin pysäkkiväli Keskuskadun risteyksestä Annankadun risteykseen olisi todella pitkä, kun ollaan ihan ydinkeskustassa, ja sekä Lasipalatsin että Rautatieaseman vilkkaat pysäkit jäisivät tällaisella linjalla väliin. Toiseksi ratikoiden kääntyminen tuolla tavoin edellyttää vilkkaaseen risteykseen uutta valovaihetta, mikä alentaa risteyksen kapasiteettia ja hidastaa kaikkea liikennettä. Suoraan Simonkadulta Kaivokadulle ajava ratikka syö kapasiteettia vähemmän tai ei lainkaan, valoetuuksista riippuen.

HKL olisi halunnut radan Keskuskadulle Mikonkadun asemesta. Leveälle kadulle olisi mahtunut kahdet kiskot hyvin, ja tilaa olisi jäänyt jalankulullekin. Pekka Korpinen, silloinen kaupunkisuunnittelun apulaiskaupunginjohtaja, tyrmäsi tämän koska halusi kadusta ratikattoman kävelykadun.

Siten Mikonkatu jäi ainoaksi vaihtoehdoksi, ja siellä on jouduttu ikäviin kompromisseihin. Aiemmin Mikonkatu toimi autojen parkkipaikkana, nyt paitsi ratikoiden myös taksien, jakeluautojen ja muidenkin autojen läpikulkuväylänä. Ratikat kuitenkin ajavat siellä varovasti ja alhaisilla ajonopeuksilla, joten toivottavasti jalankulkuonnettomuuksilta vältytään.

Itse olen ollut ratikan kyydissä, kun Mikonkadulta tullut auto täräytti suoraan päin Aleksia ajavaa ratikkaa. Jotenkin kuvittelisi, että jos lähtee autolla seikkailemaan kielletyille väylille, niin ainakin ymmärtäisi sitten ajaa erityisen varovasti. Mutta näköjään ei... :(
 
Takaisin
Ylös