Sivu 6 / 23 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234567891016 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 76-90/331

Viestiketju: Kampin ratikan linjastojärjestelyt

  1. #76
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.11.2007
    Viestejä
    277

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Olen varmaan monien mielestä asiantuntematon ilonpilaaja, mutta en suoraan sanoen näe tarvetta tämän asian monimutkaistamiselle.
    Oman (luonnollisesti subjektiivisen) käsitykseni mukaan 3T ja 3B toimivat hyvin ja kun vielä 3T:n yöliikenne palautetaan, niin vielä paremmin.
    Myönnän toki, etten ole lukenut kaikkia mielipiteitä täällä ja en tunne asiaa ehkä riittävästi voidakseni kommentoida kaikkea esitettyä.
    Asiaan kuitenkin, yksinkertaistetusti: Meille valmistuu uutta rataa ensi vuonna (tai ehkä 2009) Kamppiin. Jos radalle halutaan liikennettä, on se siirrettävä sinne jostakin, koska oletan, että rahaa ei kuitenkaan muuhun ole.
    Jos kolmonen siirrettään heittämään lenkki Kampin kautta, en näe siinä mitään isoa ongelmaa, pahin on Kaivokadun epäselvyys. Jos taas seiska pannaan kulkemaan Kampin kautta, länsipasilalaiset eivät pidä siitä ja tilanne palautuu samaksi perusluonteeltaan kuin ennen v. 1985. Kolmosen ja seiskan paikan vaihtaminen on kosmetiikkaa, kuten myös tilanteen jättäminen ennalleen (kolmonen Kampin kautta). Kaksi linjaa vaihtaa paikkaa, länsipasilalaiset eivät pidä siitä ja Kamppi saa raitiotieyhteyden.

    Pointtini oli, että kun on tämä krooninen rahapula, niin erilaiset kosmeettiset muutokset, uudet linjat, pätkimiset yms eivät todellisuudessa muuta mitään, ne ehkä parantavat jotakin palvelua ja heikentävät sitä muualla, Kampin rata on hyvä esimerkki. Omalta osaltaan Kampin rata on myös masentava asia: kun rakennetaan joitakin satoja metrejä raitiorataa kaupungissa, jossa raitioliikennettä ei ole kehitetty vuosikausiin mitenkään, niin asiaan suhtaudutaan kuin johonkin ihmeelliseen asiaan. Kyse ei ole isosta tai merkittävästä muutoksesta, kannattaa muistaa Tolstoin sananparsi: "Vain yksinkertaiset muutokset ovat nerokkaita".

  2. #77
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Haltia Näytä viesti
    silloinhan seiskasta tulisi kolmosen kaltainen B&T-hässäkkä, koska terminaalilta on sitten järkevää olla steissiyhteys, jolloin tulisi taas se tuplapysäkin ongelma ja samat haasteet kuin kolmosella nyt.. Siitä muuten puhuttiin lautakunnassa alunperin, mutta ilmeisesti reitti olisi silloin myös jotenkin aivan liian pitkä
    Olympiaterminaalilta tuleva seiska menisi Lasipalatsille kuten 3T nykyään, joten tuplapysäkin ongelmaa ei olisi. Tilanne ei siis ainakaan huonontuisi nykyisestä.
    Suoraan Mannerheimintietä menevä seiska tekee "pohjoiskierroksen" jopa nopeammin kuin kolmoset, joten aika ihmeellistä miten se voisi olla aivan liian pitkä, jos kerran kolmosten reitti ei nyt ole ylipitkä. Tältäkään osin tilanne ei siis ainakaan huonontuisi nykyisestä.

  3. #78

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Epexiltä hyvä kirjoitus.
    Ihmettelen samaa asiaa, kampin radan suunnittelu ja rakentaminen aloitettiin monta vuotta sitten, suunnilleen yhtä aikaa ysin reitin kanssa.
    On melko ihmeellistä, että nyt kun rata alkaa olla valmistumassa aletaan vasta miettiä mitä sillä tehtäisiin, pakosti yritetään siirtää sinne linjoja asukkaiden vastustaessa.
    Varmasti kolmonen on mielekkäämpi, mutta mitä he siitä hyötyvät. Onko Kamppiin meno sen helpompaa vaikkapa Simonkadulta kuin Arkadiankadulta.
    Ehkäpä Lasipalatsin pysäkki hieman rauhoittuu vaihtomahdollisuuksien poistuttua? Steissin kautta Mikonkadulle on hyvä juttu.
    Jokatapauksessa Kampin rata jää kalliiksi torsoksi, ellei sille saada enemmän käyttöä. Pitäisikö nopeuttaa radanrakentamista länsisataman suuntaan ja pitkittäisradan rakentamista Bulevardilta Topeliuksenkadulle.

  4. #79
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Jos seiskalla on tarkoitus korvata Tehtaankadun raitioliikenne, pitää yöliikennejututkin sitten miettiä uudelleen. Kolmosillahan on yöliikennettä (3T:llä vasta 1.1.2008 alkaen uudelleen) ja näin ollen Tehtaankadun lenkilläkin. Seiskoilla taas ei ole. Pasilaan sellaista ei ole aiemmin katsottu tarpeelliseksi ratikalla järjestää. Miten sitten jatkossa?

  5. #80
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Pitäisikö nopeuttaa radanrakentamista länsisataman suuntaan ja pitkittäisradan rakentamista Bulevardilta Topeliuksenkadulle.
    Kyllä.

    Antero

  6. #81
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mutta miten käy sitten liikkuvan kohteen eli ratikan tarkkuuden kanssa, kun valotusaika kasvaa?
    1/100 riittää vielä aika hyvin liikkuvan vaunun etuviistokuvaukseen. Mutta kannattaa tietenkin ensin selvittää, millä valotusajalla LED-kilpien tekstit alkavat kuvasta kadota.

    Antero

  7. #82

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Mikäli olisi jo rata valmistumassa Kampista Bulevardille Fredaa pitkin, niin tuskinpa olisi mitään epäselvyyttä mikä linja sitä käyttäisi.
    Kolmonen tullessaan Kaisaniemestä päin vaihtaisi matkustajat asemalla ja jatkaisi Simokadun mäkeä ylös Kampin ohi kääntyen Fredalle ja Kaivopuistoon.
    Etelärannasta tultaessa tulisi Mikonkadun kautta asemalle ja siitä Simonkatua taasen ylös kääntyen Fredalle ja Töölöön.
    Liva vaihtaa sitten määräpäätekstejä ahkeraan.
    Toinen kolmonen tietysti vastasuuntaan.
    Teet ja Beet voisi unohtaa kokonaan.

  8. #83
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Tässä ketjussa käsiteltävä linjastomuutos astuu voimaan 1.1.2009. Onko valmius tosiaan siihen, että kilpiasiat saadaan vaihtoehtoa A edellyttävään kuntoon siihen mennessä?
    Tuskin. Vaihtoehdossa A ollaan pelkän määränpäätekstin varassa ja sen luotettavuus on tunnetusti huonompi kuin linjanumeron. Samoin on ymmärrettävyyden laita.

    Sen sijaan vaihtoehdon, jossa linjatunnus vaihdetaan etelässä ja pohjoisessa on pakko olla nykyisen tekniikan mahdollisuuksien rajoissa. Muutenhan linjatunnuksia olisi yhtä lailla turhaa käyttää millään linjalla. Meneehän vaikka miten monelta pysäkiltä linjoja, jotka voi erottaa toisistaan vain linjatunnuksen avulla

    On harkinnanvaraista käytettäisiinkö silloin tunnuksia 3B ja 3T vai esimerkiksi 2 ja 3. Ensimmäinen vaihtoehto lie perinteikkäämpi ja jälkimmäinen taas hiukan selkeämpi kyseisellä pysäkillä. Lisäetuna ensimmäisessä matkustajien olisi helpompaa hahmottaa, että linjat jatkuvat tunnusten vaihtumiskohdan yli saumattomasti.

    Kaksi erillistä lenkkiä on teknisesti mahdollinen ratkaisu, mutta linjatunnuksista tulee silloin kysymys. Meillähän on ollut tapana antaa ympyrälinjoille omat kirjaimet eri suuntiin. Tarvittaisiin siis yhteensä neljä tunnusta (2 numeroa ja molemmille kirjaimet), jos tästä halutaan pitää kiinni. Linjojen pilkkominen myös aina vähentää yhteyksien määrää (kuten jo totesin) ja lisää tässä tapauksessa Rautatiaseman pysäkin kuormitusta, joka on muutenkin kasvamaan päin. Hyvänä puolena eteläisen kantakaupungin väärinpysäköintien heijastusvaikutukset vähentyisivät. Tämäkin vaihtoehto olisi silti hyvä tutkia.

    Lenkin siirto seiskallekin on mahdollinen. Silloin tosin täytyy miettiä toimivatko kaikki tarpeelliset yhdeydet ja yöliikenne täytyy järjestää erikseen, mutta niin tehtäisiin myös vaihtoehdossa A. Negatiivisena puolena seiskoille siirtyisi niitä mainittuja väärinpysäköinnin aiheuttamia luotettavuusongelmia. Kolmosella näitä ongelmia ehkä ymmärretään paremmin koska linja liikkuu huomattavan osan koko pituudestaan ahtailla kaduilla.

  9. #84

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    On harkinnanvaraista käytettäisiinkö silloin tunnuksia 3B ja 3T vai esimerkiksi 2 ja 3. Ensimmäinen vaihtoehto lie perinteikkäämpi ja jälkimmäinen taas hiukan selkeämpi kyseisellä pysäkillä.
    Edellisessä vaihtoehdossa kirjaimet B ja T lopulta jopa ihan oikeasti tarkoittaisivat sitä, mitä ne legendan mukaan tarkoittavat, kun B-linja todella menisi vain Kallioon ja T Töölöön.

  10. #85
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Silloin tosin täytyy miettiä toimivatko kaikki tarpeelliset yhdeydet ja yöliikenne täytyy järjestää erikseen, mutta niin tehtäisiin myös vaihtoehdossa A.
    Yöliikenne täytyisi siis järjestää uudelleen HKL:n esittämässä vaihtoehdossa (B), A-vaihtoehdossahan yöliikenne voitaisiin ajaa samaa kolmosten reittiä kuin päivälläkin. Jos Eiran lenkki siirretään seiskoille, voidaan yöliikenne hoitaa kuten HKL hoitaisi sen B-vaihtoehdossa.

    Onkohan tuota yöliikennettä mietitty ihan loppuun asti, kun kerran esityslistassa siitä ei paljoa puhuta? Siinähän olisi taas tuo kahden suunnan ongelma Kaivokadulla ja lisäksi molemmilta puolilta ajettaisiin samalla linjatunnuksella, jos 3N:lle ei tulisi lisäkirjaimia (3NT ja 3NB). Jos Eiran lenkin normaaliliikenne siirtyisi seiskoille, voisi kolmoset ajaa yöllä normaalireittiään (hoitaisivat Kallion ja Töölön) ja Eira voitaisiin hoitaa vaikka jatkamalla pari yöbussilinjaa sinne.

    3N muuten sitoo taas lisää sähköisillä linjakilvillä olevia vaunuja.

  11. #86
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Siinähän olisi taas tuo kahden suunnan ongelma Kaivokadulla ja lisäksi molemmilta puolilta ajettaisiin samalla linjatunnuksella, jos 3N:lle ei tulisi lisäkirjaimia (3NT ja 3NB).
    Miten niin? Siis HKL:n ehdottamassa ve B:ssä 3N on täsmälleen sama kuin tämän päivän 3B/T. Ja eihän siinä ole Kaivokatu-ongelmaa.

    Se, että 3N kulkee kahteen suuntaan, ei mun mielestä välttämättä ole hankalaa. Olihan seiskakin vuosikymmeniä rengaslinja ilman kirjaimia, jopa Pasilan aikaan yli vuoden ennen kuin ne lisättiin syksyllä 1986.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    3N muuten sitoo taas lisää sähköisillä linjakilvillä olevia vaunuja.
    Niin sitoo. Tarvitaankos niitä tuonne 8 kpl, jos ajatellaan viikonlopun öitä? 4 yövaunua per suunta?

  12. #87
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Tässä kun näitä vaihtoehtoja on vähän aikaa pohtinut, niin alkaa tuntua siltä, että

    Ve A olisi oikein toimiva ja hyvä. Kaivokadun ongelma ratkaistaisiin linjatunnusten vaihdolla Kaivarissa ja Eläintarhassa. Vastaavia on muuten tehty aiemmin Turussa ja Viipurissakin, ihan vaan näin kuriositeettina mainittakoon.

    Ve D eli malli Haltia, eli nuo kaksi erillistä rengaslenkkiä, olisi syytä tutkia.

    Ve E eli linjat 3 ja 7 nykyisellään ja linjan 1 jatko Senaatintorilta Kampin kautta Oopperalle/Kuusitielle (joka päivä klo 23 asti) tulisi tutkia, jotta nähdään, minkä verran se kasvattaa liikennöintikustannuksia nykyisestä, mahdollistaako se vuorojen vähentämisen kympiltä ja pystytäänkö Perämies hoitamaan busseilla. Voi olla, että tässä on käytännössä jotain ennalta arvaamattoman huonoa, mutta siksihän pitäisi tutkia, jotta sitten tiedetään!


    Olisiko siis niin, että lautakunta tässä vaiheessa palauttaisi asian valmisteluun ja pyytäisi tutkimaan vielä nämä kaksi uutta vaihtoehtoa? Onneksi tässä on reilusti aikaa!

  13. #88
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Heitetään tähän soppaan nyt vielä yksi lusikka: linja numero 5. Taisin tätä jo aiemmin ehdottaakin, mutta sen reitti kuuluisi näin: Katajanokan terminaali - Mikonkatu - Kamppi - Ooppera - Pikku Huopalahti. Nykyisille linjoille ei tulisi muutoksia, paitsi 4T pantaisiin pakettiin. Vitonen olisi helppo kytkeä linjan 10 kanssa samaan tapaan kuin 6 ja 8 keskenään.

    Mistä vaunut? Kympiltä tietysti enimmäkseen, koska siltä voi miltei kaksinkertaistaa vuorovälin. Neloselta voi ehkä tiputtaa yhden vaunun, vai voiko?
    Entäs kolmoset: Kallioon tulee ysistä lisäkapasiteettia ja mainitun vitosen myötä myös Runskille. Kolmosilta voisi molemmilta tiputtaa vieläkin yhden vuoron.

    Tällä saataisiin länsipasilalaiset tyytyväisiksi ja varmaan etutöölöläisetkin mutta mitä sanovat pikkuhuopalahtiset? Tuleeko purnua harventuvista väleistä suoraan Manskulle vai riittääkö kompensaatioksi uusi yhteys Kampin suuntaan?


    Jos nyt HKL:n ehdotuksista on valittava niin minä annan ääneni vaihtoehdolle A siten, että tunnukset vaihtuisivat Kaivarissa ja Eltsussa.

  14. #89

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Safka Näytä viesti
    Heitetään tähän soppaan nyt vielä yksi lusikka: linja numero 5. Taisin tätä jo aiemmin ehdottaakin, mutta sen reitti kuuluisi näin: Katajanokan terminaali - Mikonkatu - Kamppi - Ooppera - Pikku Huopalahti. Nykyisille linjoille ei tulisi muutoksia, paitsi 4T pantaisiin pakettiin. Vitonen olisi helppo kytkeä linjan 10 kanssa samaan tapaan kuin 6 ja 8 keskenään.
    Minusta tämä on hyvä, en tosin ole ihan vakuuttunut tosta Katajanokalla ajamisesta.

  15. #90
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Valitettavasti tähän mennessä esitetyissä ehdotuksissa vaihtoehdosta A ei ole vieläkään kyetty muodostamaan vakuuttavaa ratkaisua. Kilven vaihtaminen "päädyissä", lähinnä Eläintarhassa ja Kaivopuistossa, on ratkaisuna toki himpun verran parempi kuin aikaisemmat "virittelyt", mutta edelleen kestämätön. Niin kauan kuin vaunut kiertävät Eiran lenkkiä suunnitellulla tavalla, kaikki menee ihan hyvin. Mutta jo ensimmäisen poikkeusreitin astuessa voimaan (siis jompikumpi suunta kiertääkin vastakarvaan) soppa on valmis. Poikkeusreittien kanssa liva ei enää osaakaan säätää kilpiä oikein ja Kaivokadulle tullaan millä sattuu -kilvityksellä... Eli tämäkään arpa ei valitettavasti voittanut.

    Minulla on kyllä ratkaisu siihen, miten A:sta saataisiin toimiva vaihtoehto. Mutta koska pelistrategioihini ei kuulu omaan maaliin ampuminen, en sitä tässä kerro ennen jlk:n kovasti odotettua päätöstä...

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kampin raitiotien rakentaminen
    kirjoittanut Nakkiputka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 202
    Viimeisin viesti: 06.05.2010, 12:02
  2. Bussipalo Kampin terminaalissa
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 07.12.2009, 21:50
  3. Kampin metroasema
    kirjoittanut JMerlin foorumissa Metrot
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 10.01.2007, 07:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •