Kampin ratikan linjastojärjestelyt

Vs: Kampin ratikkalinja

Olen varmaan monien mielestä asiantuntematon ilonpilaaja, mutta en suoraan sanoen näe tarvetta tämän asian monimutkaistamiselle.
Oman (luonnollisesti subjektiivisen) käsitykseni mukaan 3T ja 3B toimivat hyvin ja kun vielä 3T:n yöliikenne palautetaan, niin vielä paremmin.
Myönnän toki, etten ole lukenut kaikkia mielipiteitä täällä ja en tunne asiaa ehkä riittävästi voidakseni kommentoida kaikkea esitettyä.
Asiaan kuitenkin, yksinkertaistetusti: Meille valmistuu uutta rataa ensi vuonna (tai ehkä 2009) Kamppiin. Jos radalle halutaan liikennettä, on se siirrettävä sinne jostakin, koska oletan, että rahaa ei kuitenkaan muuhun ole.
Jos kolmonen siirrettään heittämään lenkki Kampin kautta, en näe siinä mitään isoa ongelmaa, pahin on Kaivokadun epäselvyys. Jos taas seiska pannaan kulkemaan Kampin kautta, länsipasilalaiset eivät pidä siitä ja tilanne palautuu samaksi perusluonteeltaan kuin ennen v. 1985. Kolmosen ja seiskan paikan vaihtaminen on kosmetiikkaa, kuten myös tilanteen jättäminen ennalleen (kolmonen Kampin kautta). Kaksi linjaa vaihtaa paikkaa, länsipasilalaiset eivät pidä siitä ja Kamppi saa raitiotieyhteyden.

Pointtini oli, että kun on tämä krooninen rahapula, niin erilaiset kosmeettiset muutokset, uudet linjat, pätkimiset yms eivät todellisuudessa muuta mitään, ne ehkä parantavat jotakin palvelua ja heikentävät sitä muualla, Kampin rata on hyvä esimerkki. Omalta osaltaan Kampin rata on myös masentava asia: kun rakennetaan joitakin satoja metrejä raitiorataa kaupungissa, jossa raitioliikennettä ei ole kehitetty vuosikausiin mitenkään, niin asiaan suhtaudutaan kuin johonkin ihmeelliseen asiaan. Kyse ei ole isosta tai merkittävästä muutoksesta, kannattaa muistaa Tolstoin sananparsi: "Vain yksinkertaiset muutokset ovat nerokkaita".
 
Vs: Kampin ratikkalinja

silloinhan seiskasta tulisi kolmosen kaltainen B&T-hässäkkä, koska terminaalilta on sitten järkevää olla steissiyhteys, jolloin tulisi taas se tuplapysäkin ongelma ja samat haasteet kuin kolmosella nyt.. Siitä muuten puhuttiin lautakunnassa alunperin, mutta ilmeisesti reitti olisi silloin myös jotenkin aivan liian pitkä

Olympiaterminaalilta tuleva seiska menisi Lasipalatsille kuten 3T nykyään, joten tuplapysäkin ongelmaa ei olisi. Tilanne ei siis ainakaan huonontuisi nykyisestä.
Suoraan Mannerheimintietä menevä seiska tekee "pohjoiskierroksen" jopa nopeammin kuin kolmoset, joten aika ihmeellistä miten se voisi olla aivan liian pitkä, jos kerran kolmosten reitti ei nyt ole ylipitkä. Tältäkään osin tilanne ei siis ainakaan huonontuisi nykyisestä.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Epexiltä hyvä kirjoitus.
Ihmettelen samaa asiaa, kampin radan suunnittelu ja rakentaminen aloitettiin monta vuotta sitten, suunnilleen yhtä aikaa ysin reitin kanssa.
On melko ihmeellistä, että nyt kun rata alkaa olla valmistumassa aletaan vasta miettiä mitä sillä tehtäisiin, pakosti yritetään siirtää sinne linjoja asukkaiden vastustaessa.
Varmasti kolmonen on mielekkäämpi, mutta mitä he siitä hyötyvät. Onko Kamppiin meno sen helpompaa vaikkapa Simonkadulta kuin Arkadiankadulta.
Ehkäpä Lasipalatsin pysäkki hieman rauhoittuu vaihtomahdollisuuksien poistuttua? Steissin kautta Mikonkadulle on hyvä juttu.
Jokatapauksessa Kampin rata jää kalliiksi torsoksi, ellei sille saada enemmän käyttöä. Pitäisikö nopeuttaa radanrakentamista länsisataman suuntaan ja pitkittäisradan rakentamista Bulevardilta Topeliuksenkadulle.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Jos seiskalla on tarkoitus korvata Tehtaankadun raitioliikenne, pitää yöliikennejututkin sitten miettiä uudelleen. Kolmosillahan on yöliikennettä (3T:llä vasta 1.1.2008 alkaen uudelleen) ja näin ollen Tehtaankadun lenkilläkin. Seiskoilla taas ei ole. Pasilaan sellaista ei ole aiemmin katsottu tarpeelliseksi ratikalla järjestää. Miten sitten jatkossa?
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Mutta miten käy sitten liikkuvan kohteen eli ratikan tarkkuuden kanssa, kun valotusaika kasvaa?
1/100 riittää vielä aika hyvin liikkuvan vaunun etuviistokuvaukseen. Mutta kannattaa tietenkin ensin selvittää, millä valotusajalla LED-kilpien tekstit alkavat kuvasta kadota.

Antero
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Mikäli olisi jo rata valmistumassa Kampista Bulevardille Fredaa pitkin, niin tuskinpa olisi mitään epäselvyyttä mikä linja sitä käyttäisi.
Kolmonen tullessaan Kaisaniemestä päin vaihtaisi matkustajat asemalla ja jatkaisi Simokadun mäkeä ylös Kampin ohi kääntyen Fredalle ja Kaivopuistoon.
Etelärannasta tultaessa tulisi Mikonkadun kautta asemalle ja siitä Simonkatua taasen ylös kääntyen Fredalle ja Töölöön.
Liva vaihtaa sitten määräpäätekstejä ahkeraan.
Toinen kolmonen tietysti vastasuuntaan.
Teet ja Beet voisi unohtaa kokonaan.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Tässä ketjussa käsiteltävä linjastomuutos astuu voimaan 1.1.2009. Onko valmius tosiaan siihen, että kilpiasiat saadaan vaihtoehtoa A edellyttävään kuntoon siihen mennessä?

Tuskin. Vaihtoehdossa A ollaan pelkän määränpäätekstin varassa ja sen luotettavuus on tunnetusti huonompi kuin linjanumeron. Samoin on ymmärrettävyyden laita.

Sen sijaan vaihtoehdon, jossa linjatunnus vaihdetaan etelässä ja pohjoisessa on pakko olla nykyisen tekniikan mahdollisuuksien rajoissa. Muutenhan linjatunnuksia olisi yhtä lailla turhaa käyttää millään linjalla. Meneehän vaikka miten monelta pysäkiltä linjoja, jotka voi erottaa toisistaan vain linjatunnuksen avulla :)

On harkinnanvaraista käytettäisiinkö silloin tunnuksia 3B ja 3T vai esimerkiksi 2 ja 3. Ensimmäinen vaihtoehto lie perinteikkäämpi ja jälkimmäinen taas hiukan selkeämpi kyseisellä pysäkillä. Lisäetuna ensimmäisessä matkustajien olisi helpompaa hahmottaa, että linjat jatkuvat tunnusten vaihtumiskohdan yli saumattomasti.

Kaksi erillistä lenkkiä on teknisesti mahdollinen ratkaisu, mutta linjatunnuksista tulee silloin kysymys. Meillähän on ollut tapana antaa ympyrälinjoille omat kirjaimet eri suuntiin. Tarvittaisiin siis yhteensä neljä tunnusta (2 numeroa ja molemmille kirjaimet), jos tästä halutaan pitää kiinni. Linjojen pilkkominen myös aina vähentää yhteyksien määrää (kuten jo totesin) ja lisää tässä tapauksessa Rautatiaseman pysäkin kuormitusta, joka on muutenkin kasvamaan päin. Hyvänä puolena eteläisen kantakaupungin väärinpysäköintien heijastusvaikutukset vähentyisivät. Tämäkin vaihtoehto olisi silti hyvä tutkia.

Lenkin siirto seiskallekin on mahdollinen. Silloin tosin täytyy miettiä toimivatko kaikki tarpeelliset yhdeydet ja yöliikenne täytyy järjestää erikseen, mutta niin tehtäisiin myös vaihtoehdossa A. Negatiivisena puolena seiskoille siirtyisi niitä mainittuja väärinpysäköinnin aiheuttamia luotettavuusongelmia. Kolmosella näitä ongelmia ehkä ymmärretään paremmin koska linja liikkuu huomattavan osan koko pituudestaan ahtailla kaduilla.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

On harkinnanvaraista käytettäisiinkö silloin tunnuksia 3B ja 3T vai esimerkiksi 2 ja 3. Ensimmäinen vaihtoehto lie perinteikkäämpi ja jälkimmäinen taas hiukan selkeämpi kyseisellä pysäkillä.

Edellisessä vaihtoehdossa kirjaimet B ja T lopulta jopa ihan oikeasti tarkoittaisivat sitä, mitä ne legendan mukaan tarkoittavat, kun B-linja todella menisi vain Kallioon ja T Töölöön.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Silloin tosin täytyy miettiä toimivatko kaikki tarpeelliset yhdeydet ja yöliikenne täytyy järjestää erikseen, mutta niin tehtäisiin myös vaihtoehdossa A.

Yöliikenne täytyisi siis järjestää uudelleen HKL:n esittämässä vaihtoehdossa (B), A-vaihtoehdossahan yöliikenne voitaisiin ajaa samaa kolmosten reittiä kuin päivälläkin. Jos Eiran lenkki siirretään seiskoille, voidaan yöliikenne hoitaa kuten HKL hoitaisi sen B-vaihtoehdossa.

Onkohan tuota yöliikennettä mietitty ihan loppuun asti, kun kerran esityslistassa siitä ei paljoa puhuta? Siinähän olisi taas tuo kahden suunnan ongelma Kaivokadulla ja lisäksi molemmilta puolilta ajettaisiin samalla linjatunnuksella, jos 3N:lle ei tulisi lisäkirjaimia (3NT ja 3NB). Jos Eiran lenkin normaaliliikenne siirtyisi seiskoille, voisi kolmoset ajaa yöllä normaalireittiään (hoitaisivat Kallion ja Töölön) ja Eira voitaisiin hoitaa vaikka jatkamalla pari yöbussilinjaa sinne.

3N muuten sitoo taas lisää sähköisillä linjakilvillä olevia vaunuja.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Siinähän olisi taas tuo kahden suunnan ongelma Kaivokadulla ja lisäksi molemmilta puolilta ajettaisiin samalla linjatunnuksella, jos 3N:lle ei tulisi lisäkirjaimia (3NT ja 3NB).

Miten niin? Siis HKL:n ehdottamassa ve B:ssä 3N on täsmälleen sama kuin tämän päivän 3B/T. Ja eihän siinä ole Kaivokatu-ongelmaa.

Se, että 3N kulkee kahteen suuntaan, ei mun mielestä välttämättä ole hankalaa. Olihan seiskakin vuosikymmeniä rengaslinja ilman kirjaimia, jopa Pasilan aikaan yli vuoden ennen kuin ne lisättiin syksyllä 1986.


3N muuten sitoo taas lisää sähköisillä linjakilvillä olevia vaunuja.

Niin sitoo. Tarvitaankos niitä tuonne 8 kpl, jos ajatellaan viikonlopun öitä? 4 yövaunua per suunta?
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Tässä kun näitä vaihtoehtoja on vähän aikaa pohtinut, niin alkaa tuntua siltä, että

Ve A olisi oikein toimiva ja hyvä. Kaivokadun ongelma ratkaistaisiin linjatunnusten vaihdolla Kaivarissa ja Eläintarhassa. Vastaavia on muuten tehty aiemmin Turussa ja Viipurissakin, ihan vaan näin kuriositeettina mainittakoon.

Ve D eli malli Haltia, eli nuo kaksi erillistä rengaslenkkiä, olisi syytä tutkia.

Ve E eli linjat 3 ja 7 nykyisellään ja linjan 1 jatko Senaatintorilta Kampin kautta Oopperalle/Kuusitielle (joka päivä klo 23 asti) tulisi tutkia, jotta nähdään, minkä verran se kasvattaa liikennöintikustannuksia nykyisestä, mahdollistaako se vuorojen vähentämisen kympiltä ja pystytäänkö Perämies hoitamaan busseilla. Voi olla, että tässä on käytännössä jotain ennalta arvaamattoman huonoa, mutta siksihän pitäisi tutkia, jotta sitten tiedetään!


Olisiko siis niin, että lautakunta tässä vaiheessa palauttaisi asian valmisteluun ja pyytäisi tutkimaan vielä nämä kaksi uutta vaihtoehtoa? Onneksi tässä on reilusti aikaa!
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Heitetään tähän soppaan nyt vielä yksi lusikka: linja numero 5. Taisin tätä jo aiemmin ehdottaakin, mutta sen reitti kuuluisi näin: Katajanokan terminaali - Mikonkatu - Kamppi - Ooppera - Pikku Huopalahti. Nykyisille linjoille ei tulisi muutoksia, paitsi 4T pantaisiin pakettiin. Vitonen olisi helppo kytkeä linjan 10 kanssa samaan tapaan kuin 6 ja 8 keskenään.

Mistä vaunut? Kympiltä tietysti enimmäkseen, koska siltä voi miltei kaksinkertaistaa vuorovälin. Neloselta voi ehkä tiputtaa yhden vaunun, vai voiko?
Entäs kolmoset: Kallioon tulee ysistä lisäkapasiteettia ja mainitun vitosen myötä myös Runskille. Kolmosilta voisi molemmilta tiputtaa vieläkin yhden vuoron.

Tällä saataisiin länsipasilalaiset tyytyväisiksi ja varmaan etutöölöläisetkin mutta mitä sanovat pikkuhuopalahtiset? Tuleeko purnua harventuvista väleistä suoraan Manskulle vai riittääkö kompensaatioksi uusi yhteys Kampin suuntaan?


Jos nyt HKL:n ehdotuksista on valittava niin minä annan ääneni vaihtoehdolle A siten, että tunnukset vaihtuisivat Kaivarissa ja Eltsussa.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Heitetään tähän soppaan nyt vielä yksi lusikka: linja numero 5. Taisin tätä jo aiemmin ehdottaakin, mutta sen reitti kuuluisi näin: Katajanokan terminaali - Mikonkatu - Kamppi - Ooppera - Pikku Huopalahti. Nykyisille linjoille ei tulisi muutoksia, paitsi 4T pantaisiin pakettiin. Vitonen olisi helppo kytkeä linjan 10 kanssa samaan tapaan kuin 6 ja 8 keskenään.
Minusta tämä on hyvä, en tosin ole ihan vakuuttunut tosta Katajanokalla ajamisesta.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Valitettavasti tähän mennessä esitetyissä ehdotuksissa vaihtoehdosta A ei ole vieläkään kyetty muodostamaan vakuuttavaa ratkaisua. Kilven vaihtaminen "päädyissä", lähinnä Eläintarhassa ja Kaivopuistossa, on ratkaisuna toki himpun verran parempi kuin aikaisemmat "virittelyt", mutta edelleen kestämätön. Niin kauan kuin vaunut kiertävät Eiran lenkkiä suunnitellulla tavalla, kaikki menee ihan hyvin. Mutta jo ensimmäisen poikkeusreitin astuessa voimaan (siis jompikumpi suunta kiertääkin vastakarvaan) soppa on valmis. Poikkeusreittien kanssa liva ei enää osaakaan säätää kilpiä oikein ja Kaivokadulle tullaan millä sattuu -kilvityksellä... Eli tämäkään arpa ei valitettavasti voittanut.

Minulla on kyllä ratkaisu siihen, miten A:sta saataisiin toimiva vaihtoehto. Mutta koska pelistrategioihini ei kuulu omaan maaliin ampuminen, en sitä tässä kerro ennen jlk:n kovasti odotettua päätöstä... ;)
 
Takaisin
Ylös