Kampin ratikan linjastojärjestelyt

Vs: Kampin ratikkalinja

Olen petterin kanssa aivan samaa mieltä, suurin osa 14:n reitistä on jo kiskoja, en tiedä mahtuisiko Fredaa pitkin kiskopari, vai pitäisikö pistää toinen Albertin kautta.
Linja 5 voisi liikennöidä väliä Eira-Munkkivuori, tai miksei vaikka Pitskun asemalle asti. 14B:n jättäisin tukemaan ratikoita ja sen voisi ainakin pidentään Pajamäkeen. Yöliikenteessä voisi olla 14N, joka kello 23:n jälkeen liikennöisi Pitskun asema-Munkkivuori-Eira.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Olen petterin kanssa aivan samaa mieltä, suurin osa 14:n reitistä on jo kiskoja, en tiedä mahtuisiko Fredaa pitkin kiskopari, vai pitäisikö pistää toinen Albertin kautta.

Onhan siellä nyt jo kiskopari Bulevardilta etelään kolmosen reitillä.
Monessa suunnitelmassa on jo nyt piirretty kiskot koko fredan osuudelle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kampin ratikkalinja

Ajettaisiin raitiolinjaa 3 edelleen kiertolinjana kuten nykyäänkin, mutta sillä erotuksella, että linjat olisi jaettu kahteen erilliseen linjaan. Tunnuksina voisivat olla edelleenkin nykyiset 3B ja 3T...

Tämän päivän Uutislehti 100:ssa HKL:n suunnittelujohtaja piti tätä ihan vakavastiotettavana mahdollisuutena. Samassa jutussa kerrottiin, että joukkoliikennelautakunnan enemmistö haluaisi todennäköisesti nimenomaan kolmosen jäävän Töölöön. Tuo kolmosten tunnusten vaihtaminen kesken linjan olisi varmaan kivuttomin tapa ratkaista asia.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Tuo kolmosten tunnusten vaihtaminen kesken linjan olisi varmaan kivuttomin tapa ratkaista asia.
Tai sitten linjata ne niin, ettei käytetä samalla kierroksella kahteen kertaan samaa pysäkkiä.

Tunnusten vaihtaminen sisältää ongelmansa. Osa johtuu telematiikasta, osa ihmisistä. Telematiikkapuoli olisi helpommin saatavissa järjestykseen. Sitten vaan pitää tilata kunnolliset kilvet myös ykkössarjan niveliin. Jäljelle jää enää ne ongelmat, miten tiedotetaan poikkeusreiteistä esim. eteläisellä lenkillä. Ennen oli helppoa ilmaista, että 3-Bertta ajaa kuten 3-Tauno. Nyt kun kilpi vaihtuu kesken kaiken, ei ole enää mitään selvyyttä, mikä Bertta ja mikä Tauno. Ihmiset tulevat kyytiin matkan eri vaiheilta, osa ennen tunnuksenvaihtumiskohtaa, osa jälkeen. No näissä tilanteissa voi aina kertoa, että molemmat kolmoset ajavat niiden ja niiden katujen kautta. Joskus taas pitäisi pystyä ilmaisemaan se, että toinen niistä menee Katajanokan terminaaliin kääntymään ja toinen Perämiehenkadulle. Kilpiä vaihtavassa mallissa ilmeisesti pitäisi tullakin sitten päinvastaisilla tunnuksilla takaisin... Tiedota niistäkin sitten niin, että kaikki sisäistäisivät asian oikein...
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Tuossa kolmosen tapauksessa ei taida nyt olla kuin erilaisia hoopoja vaihtoehtoja käytettävissä. Ajoipa sitten samalta pysäkiltä sama linja kahteen eri suuntaan tai käännelläänpä kilpiä vauhdissa, molemmissa tapauksissa tuloksena on vain sekaannusta ja sähläystä. En sanoisi kumpaakaan vaihtoehtoa hyväksi matkustajan kannalta. Ellei kilpien kääntö tapahdu automaattisesti, se jää aivan varmasti silloin tällöin tekemättä.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Olen aivan samaa mieltä kuin TEP70. Ihmettelen myös, miksi koko Kampin linjasta on noussut näin valtava kohu, kyseessä on joitakin satoja metrejä uutta ratikkalinjaa. Mikäli kolmonen liikennöi Kampin kautta, sekaannus on varma Kaivokadun pysäkillä. Outoa on sekin, että opasteet nousevat elämää suurempaan asemaan, miten vain meillä Suomessa niistäkin on tullut ongelma, jos tekniikka on liian hienoa, niin eikö pelkkä numero riitä, koska sitähän ihmiset pääosin katsovat, toisaalta, en tunne tätä rakettiteknologiaan perustuvaa livaa ja sen kaikkia hienosäätöominaisuuksia.

Kannattaa muistaa, että jos kolmonen viedään Kampin kautta, myös joidenkin matka pitenee "keskustaan" eli Forumin tienoille, seiskan tapauksessa länsipasilalaiset häviävät enemmän tai vähemmän. On siis mielestäni nollasummapeliä, kumminpäin linjaus nyt tehdään, tärkeintä, että jokin päätös saataisiin aikaiseksi. Mikäli osoittautuisi, että seiska Kampin kautta on totaalisen toimimaton ratkaisu, voidaan kolmosen ja seiskan paikat vaihtaa piankin takaisin entiseen tilaan, ei tässä päätöstä hitsata kiinni ikuisiksi ajaksi kiinni peruskalliossa olevaan titaanilevyyn. Realistista on olettaa myös, että jos perustellaan uusia linjoja jne, niin jostain sekin on pois, on aivan varma, että lisäliikennettä ei tule. Haaveillahan aina saa.

Pieniä ovat silakat joulukaloiksi, kun näin pienestä on kiinni.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Kannattaa muistaa, että jos kolmonen viedään Kampin kautta, myös joidenkin matka pitenee "keskustaan" eli Forumin tienoille, seiskan tapauksessa länsipasilalaiset häviävät enemmän tai vähemmän. On siis mielestäni nollasummapeliä, kumminpäin linjaus nyt tehdään, tärkeintä, että jokin päätös saataisiin aikaiseksi.
Täsmennyksenä aiheeseen, ettei ongelma ole se, mikä linja ajaa Kampin kautta vaan mikä linja ajaa Töölön kautta Runeberginkatua.

Jos 3 ajaa kampin kautta, sen reitti Kaivokadun ja Mannerheimintien risteykseen on suunnilleen yhtä pitkä kuin nyt Arkadiankadun kautta. Jos 7 ajaa Kampin kautta, sen reitti pitenee Runeberginkadun kierroksella ja ajallisesti enemmän kuin matkassa, koska etuudettomassa kaupungissamme Runebergin reitillä on enemmän joutavaa pysähtelyä kuin Mannerheimintiellä.

Sivumennen sanoen näistä ”etuuksista” vielä, että on lähinnä surkuhupaisaa katsella, kun ”valoetuus-LED” vilkuttaa tolpassa vaunun lähestysessä, mutta useimmissa tapauksissa kuitenkin vaunu joutuu pysähtymään. Pysähdys saattaa kestää jopa nolla sekuntia, mutta pysähtyä täytyy kuitenkin.

Pari päivää sitten tulin 8:lla Kurviin lännestä. ”Etuus-LED” vilkutti Hämeentien valo-opasteessa, mutta Hämeentien autoille syttyi kuitenkin seuraava vihreä. Kun ratiakalle sitten tuli aja-opaste, niin se pääsi sentään Kurvin pysäkkiä edeltäviin valoihin seisomaan. Kampista lähtiessä myös ensimmäisissä tunnelivaloissa seisotaan jokseenkin aina, ja LEDi vilkkuu.

Tiedän kyllä, että LED tarkoittaa, että LIVA on tietoinen tulevasta vaunusta. Siitä tiedosta vaan ei ole mitään hyötyä.

Antero
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Tuossa kolmosen tapauksessa ei taida nyt olla kuin erilaisia hoopoja vaihtoehtoja käytettävissä. Ajoipa sitten samalta pysäkiltä sama linja kahteen eri suuntaan tai käännelläänpä kilpiä vauhdissa, molemmissa tapauksissa tuloksena on vain sekaannusta ja sähläystä. En sanoisi kumpaakaan vaihtoehtoa hyväksi matkustajan kannalta. Ellei kilpien kääntö tapahdu automaattisesti, se jää aivan varmasti silloin tällöin tekemättä.

Jos kolmosten reitti muuttuu kuten on suunniteltu, pitäisi linjanumerointia muuttaa niin että kolmonen jaetaan kahdeksi eri linjaksi, 3:ksi ja 5:ksi. Eteläinen silmukka olkoot vaikka 5 ja pohjoinen 3. Eli 3T alkaa Kaivokadulta Rautatieaseman edestä ja kiertää pohjoista silmukkaa myötäpäivää, mutta takaisin Kaivokadulle tultaessa numero vaihtuu 5T:ksi josta se alkaa kiertää eteläistä Eiran lenkkiä vastapäivää, muuttuen taas 3T:ksi Kaivokadulla. Ja sama päinvastaiseen suuntaan 3/5 B:n kanssa.

t. Rainer
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Outoa on sekin, että opasteet nousevat elämää suurempaan asemaan, miten vain meillä Suomessa niistäkin on tullut ongelma, jos tekniikka on liian hienoa, niin eikö pelkkä numero riitä, koska sitähän ihmiset pääosin katsovat, toisaalta, en tunne tätä rakettiteknologiaan perustuvaa livaa ja sen kaikkia hienosäätöominaisuuksia.
Täsmälleen samaa mieltä. Jos ne vanhat taulut ei toimi niin hankitaan uudet. Ja jos se linjanumeron luku Liivasta, vai mikä lie se onkaan, ei toimi niin kuski syöttää sitten numeron käsin. 11 vaihtoehtoa, ei voi olla ylivoimaisen vaikeaa.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

11 vaihtoehtoa, ei voi olla ylivoimaisen vaikeaa.

Aika moni yksinkertainen asia tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa, kun puhutaan laitoksesta :) HKL:llä on raitioliikenteessä vielä niin paljon akuutteja ongelmia esim. ajamatta jäävien vuorojen vuoksi, että se syö mahdollisuutta panostaa pieniinkin parannuksiin.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Ei välttämättä ihan pelkkä huhu. Aiemminkin on ollut ratkaisuja, joissa ratikoiden keskinäinen ajojärjestys on määritelty pelkästään HKL:n sisäisellä ohjeella.

Mitenkäs luulette että tuo menee Senaatintorilla Aleksin, Hallituskadun ja Katariinankadun risteyksessä?
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Täsmennyksenä aiheeseen, ettei ongelma ole se, mikä linja ajaa Kampin kautta vaan mikä linja ajaa Töölön kautta Runeberginkatua.
Eikö ole kuitenkin lähes varmaan, että se linja, joka ajaa Kampin kautta, ajaa myös Töölön kautta Runeberginkatua?Minne muualle Simonkatua tuleva vaunu voi ajaa Fredaa pitkin?

Jos 3 ajaa kampin kautta, sen reitti Kaivokadun ja Mannerheimintien risteykseen on suunnilleen yhtä pitkä kuin nyt Arkadiankadun kautta. Jos 7 ajaa Kampin kautta, sen reitti pitenee Runeberginkadun kierroksella ja ajallisesti enemmän kuin matkassa, koska etuudettomassa kaupungissamme Runebergin reitillä on enemmän joutavaa pysähtelyä kuin Mannerheimintiellä.

Varmaan totta, että kolmosen käyttäjille ero ei ole niin merkityksellinen, kyse lienee joistakin minuuteista. Toisaalta jos on matkalla Lasipalatsille tai Forumiin, kävelymatka Scandicin edestä voi olla rahtusen isompi kuin Lasipalatsin pysäkiltä,yhtä lailla voidaan saivarrella, että Scandicin pysäkki parantaa jonkun kolmosen käyttäjän palvelua ja huonontaa vaikkapa sellaisen, joka tulee Sokokselta.

Olen silti sitä mieltä, että 3-7-juupas eipäs-keskustelussa on kyse yksityiskohdasta, josta on tehty elämää suurempi asia ja jolla tuskin on kokonaisuuden kannalta merkitystä. Joku voittaa vähän, joku häviää vähän.
Tällaista arpomista tämä on koko ajan, kun katsoo parinkin vuoden takaisia suunnitelmia kaikenmaailman kakkosista ja vitosista Jätkään ja muitakin suunnitelmia, huomaa, että suunnitelmat muuttuvat sään mukana ja puhetta on aina paljon, toimintaa sitäkin vähemmän. Toivottavasti päätös kuitenkin tehdään pian, olipa se mikä hyvänsä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kampin ratikkalinja

Eikö ole kuitenkin lähes varmaa, että se linja, joka ajaa Kampin kautta, ajaa myös Töölön kautta Runeberginkatua?Minne muualle Simonkatua tuleva vaunu voi ajaa Fredaa pitkin?

Toki. Ei Antero sitä tarkoittanut, vaan sitä, että kiista Kampin linjasta ei koske Kamppia sinänsä vaan sitä tosiseikkaa, että Kampin läpi kulkeva linja tulee kulkemaan myös Töölön kautta, mikä vaikuttaa niiden matkustajien reitteihin, jotka eivät pyri sen paremmin Töölöön kuin Kamppiinkaan.

Tämä on tullut esille jo lautakunnassakin, missä keskusteltiin enimmäkseen juuri siitä, mikä linja halutaan Runeberginkadulle Töölöä palvelemaan. Se, kulkeeko sama linja sitten sattumalta sinne Kamppiinkin, on ikään kuin toisarvoista.

Varmaan totta, että kolmosen käyttäjille ero ei ole niin merkityksellinen, kyse lienee joistakin minuuteista. Toisaalta jos on matkalla Lasipalatsille tai Forumiin, kävelymatka Scandicin edestä voi olla rahtusen isompi kuin Lasipalatsin pysäkiltä,yhtä lailla voidaan saivarrella, että Scandicin pysäkki parantaa jonkun kolmosen käyttäjän palvelua ja huonontaa vaikkapa sellaisen, joka tulee Sokokselta.

Älä nyt sorru samaan, mihin HKL-Suy:n esityslistateksti. Niin kuin toteat, noilla asioilla ei tosiaankaan ole juuri käytännön merkitystä, ja sitähän esityslistassakin sivukaupalla todisteltiin. Merkitystä sen sijaan on sillä, miten Töölön-Kampin linjaratkaisu vaikuttaa sellaisten matkustajien matkoihin, jotka eivät nouse kyytiin taikka poistu tuolla alueella, siis vaikkapa nyt matkat Alppilasta Erottajalle ym.

Toivottavasti päätös kuitenkin tehdään pian, olipa se mikä hyvänsä.

Ei, vaan juuri päinvastoin. Onneksi asiaa käsitellään ajoissa niin, että erilaisia vaihtoehtoja ehditään rauhassa tutkia ja pohtia. Päätös tehdään sitten, kun kaikki tarpeelliset asiat on selvitetty ja päätös voidaan tehdä huolellisesti ja hyvin.

Muutenhan sitä hätiköityä päätöstä saisi olla vähän ajan kuluttua taas muuttelemassa.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Kannattaa muistaa, että jos kolmonen viedään Kampin kautta, myös joidenkin matka pitenee "keskustaan" eli Forumin tienoille, seiskan tapauksessa länsipasilalaiset häviävät enemmän tai vähemmän. On siis mielestäni nollasummapeliä, kumminpäin linjaus nyt tehdään, tärkeintä, että jokin päätös saataisiin aikaiseksi.

Ei varsinaisesti. Muiden alueiden keskustayhteys ei ve A:ssa huonone, koska Alppila ja Kallio käyttävät keskustayhteytenä kolmosta Hakiksen kautta. Sen sijaan B:ssä on tuo L-Pasilan ongelma.

Matka Töölöstä eli Runeberginkadulta Forumille toki pitenee Kampin kautta kulkevaksi, mutta silloinhan ei ole merkitystä sillä, kulkeeko Runskia kolmonen vai seiska.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

En ole sortunut mihinkään tekstiin, vaan esitin oman subjektiivisen näkemykseni asiasta, minulla ei ole kroonista tarvetta olla aina eri mieltä kuin esittelijä, joskus vaan. Minusta on samantekevää kumpi linja valitaan ja olennaisinta se, että jompi kumpi linjoista menee Kampin kautta, jotta alue saadan palvelun piiriin. Voidaan sitten erikseen pohtia kuka voittaa ja kuka häviää. Länsipasilalaiset, Eläinmuseon pysäkkiä käyttävät...jne.
Alppilasta Erottajalle yhteys ei mielestäni paljon huonone, jos sillä lähin paikka minne kolmonen tulee on nykyisin Stokka, siis kun Töölöstä tullaan. Mikäli kolmonen menisi suoraan Manskua, olisi lähin järkevintä kait jäädä pois Lasipalatsilla, koska Kaivokadulle /Mikonkadulle asti ei kannattaisi istua. Jos taas kolmonen kiertäisi Kampin kautta, olisivat mahdollisuudet jäädä Scandicin edessä tai Kaivokadulla tai Mikonkadulla. Joten ainakin Alppila-Erottaja ei käytännössä pitene kuin välin Kaivokatu-Erottaja-välin verran, eli joitakin minuutteja. Kolmosen ajattaminen Manskun kautta saattaisi siten jopa nopeuttaa matkaa Alppilasta, sillä vaikka kävelyä tulisi hiukan lisää, jäisi lenkki Runeberginkadun kautta pois. No tiedä sitten, nollasummapeliä sanon minä.

EDIT: sen verran vielä, että jos kerran Alppilasta tullaan Hakiksen kautta keskustaan, niin eikö ole aivan saman alppilaisen näkövinkkelistä, meneekö kolmonen Manskua vai Runskia?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös