Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2013

Huoltovaunu 2012 nuohosi kiskoja Itämerenkadulla 20.5. klo 1300 aikoihin. Sen perässä ajoi MLNRVI No 75, jonka otsassa ilmoitettiin sen olevan koeajossa. Menosta päätellen kuljettajakurssi harjoitteli ratikalla ajoa: oppilas puikoissa, ajo-opettaja hänen takanaan ja pari kolme oppilasta istui matkustajapaikoilla odottaen vuoroaan. Kulkue kävi kääntymässä kasin päätepysäkillä Jätkäsaaressa.
 
Maanantaina 20.5.2013 iltapäivällä oli linjoilla 4 ja 10 taas yksi Vario kummallakin: 219 vuorossa 140 ja 220 vuorossa 197.
 
26.5.

#34 @ h4

Nyt ledikilpisiä välipalaykkössarjalaisia on kaksi.

---------- Viestit yhdistetty klo 9:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:12 ----------


Tuossa on ilmeisesti joku työmaan tolppa autoilijoiden liikennevalon edessä niin että se ei näy heille. Se selittänee miksi paikassa on ollut useampiakin läheltäpiti -tilanteita kun yhtäkkiä teltan takaa tuleekin auto punaisia päin.
 
28.5. Raitiovaunu 34 ajeli linjalla 10, ja 63 linjalla 4. Lisäksi museoratikka 50 seikkaili Kaivokadulla n. 13.30.
 
Hotellien edessä (eli Manskulla Dunckerin- ja Kivelänkatujen välillä) on käynnissä projekti: viime vuonna rakennettu ratikkakiskojen korotus on revitty auki ja ilmeisesti reunakivetys vaihdetaan pitkältä matkalta viistettyihin reunakiviin. Liekö syynä, että autojen kumiosat ovat kärsineet liikaa auton ohjauduttua kiskoalueelle tai sen yli?

Maanantaiyönä vaihdettiin myötävaihde ja ristikko Manskulla Forumin edessä. Uusi ristikko on vanhan tapaan syväurainen.
 
Hotellien edessä (eli Manskulla Dunckerin- ja Kivelänkatujen välillä) on käynnissä projekti: viime vuonna rakennettu ratikkakiskojen korotus on revitty auki ja ilmeisesti reunakivetys vaihdetaan pitkältä matkalta viistettyihin reunakiviin. Liekö syynä, että autojen kumiosat ovat kärsineet liikaa auton ohjauduttua kiskoalueelle tai sen yli?

Se olikin suurin piirtein ainoa paikka, jossa tuo korotus on jonkun korkuinen, joten onhan se itsestäänselvää, että se on poistettava. Helsinkiläisittäinhän korotus merkitsee sitä, että sulkuviivan tilalle asennetaan kadun pinnan tasossa oleva reunakivi ja se on sitten siinä. Samalla Manskulla varaudutaan tietysti siihen, että autojen on päästävä koukkimaan entistä enemmän ratikkakaistan kautta, kun pyöräkaistat syövät ennestään liian kapeilta autokaistoilta ja jalkakäytävältä tilaa.

Maanantaiyönä vaihdettiin myötävaihde ja ristikko Manskulla Forumin edessä. Uusi ristikko on vanhan tapaan syväurainen.

Se olikin todella huonossa kunnossa. Näinkö nopeasti variot sen nakersivat?
 
Hotellien edessä (eli Manskulla Dunckerin- ja Kivelänkatujen välillä) on käynnissä projekti: viime vuonna rakennettu ratikkakiskojen korotus on revitty auki ja ilmeisesti reunakivetys vaihdetaan pitkältä matkalta viistettyihin reunakiviin.

Oopperan raskaat huoltokuljetukset eivät ilmoituksensa mukaan pystyneet kääntymään reunakiven yli. Raitiotien yli kääntyminen ei tosin tähänkään asti ole ollut varsinaisesti sallittua.
 
Oopperan raskaat huoltokuljetukset eivät ilmoituksensa mukaan pystyneet kääntymään reunakiven yli. Raitiotien yli kääntyminen ei tosin tähänkään asti ole ollut varsinaisesti sallittua.

Mä olen pari kertaa vetänyt pitkäksi Kehä III:n liittymässä Turtsalla ja joutunut ajamaan Histaan asti. Kannattaiskohan ilmoittaa tienpitäjälle, että U-käännöspaikkoja pitäisi tehdä lisää sinne Turtsalle?

Ja päivän havainto: HKL 38 Koskelassa liikkeellä uusine valkotekstisine led-kilpineen.
 
30.5. klo 14.30 Stadin Ratikat oli tilausajossa vaunulla 339 Aleksis Kivenkadulla suuntana Pasila.

Ratikka 34 kulki samoissa maisemissa linjalla 9 kohti Länsiterminaalia
 
Takaisin
Ylös