Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

Eiköhän kyse ole ihan vain siitä, että seiskan poistuttua Mannerheimintieltä nelonen ja kymppi ovat nykyään Valmeteilla liikennöitäessä aika lähellä kapasiteetin ylärajaa. Lasipalatsilta Kansaneläkelaitokselle ne ovat ihan täysiä paitsi ruuhka-aikoina myös vielä pitkälle alkuiltaan, kun muilla linjoilla jo helpottaa.
 
Eiköhän kyse ole ihan vain siitä, että seiskan poistuttua Mannerheimintieltä nelonen ja kymppi ovat nykyään Valmeteilla liikennöitäessä aika lähellä kapasiteetin ylärajaa. Lasipalatsilta Kansaneläkelaitokselle ne ovat ihan täysiä paitsi ruuhka-aikoina myös vielä pitkälle alkuiltaan, kun muilla linjoilla jo helpottaa.
Eipä nuo Articit mitään tilaihmeitä ole verattuna pitkiin niveliin ahtainen käytäviin. Pidempiä tarvittaisiin!
 
Eipä nuo Articit mitään tilaihmeitä ole verattuna pitkiin niveliin ahtainen käytäviin. Pidempiä tarvittaisiin!

On Arcticeissa niissä kuitenkin merkittävä lisäys varsinkin istumapaikkojen osalta. Pitkissä nivelissä on 49 istumapaikkaa, kun Arcticeissa on 74+14. Seisomapaikkoja on kyllä liki saman verran (120 vs. 125).
 
On Arcticeissa niissä kuitenkin merkittävä lisäys varsinkin istumapaikkojen osalta. Pitkissä nivelissä on 49 istumapaikkaa, kun Arcticeissa on 74+14. Seisomapaikkoja on kyllä liki saman verran (120 vs. 125).

Istumapaikkojen määrässä kyllä. Mutta se "kiipeäminen" ahtaille penkeille kauppakassien kanssa, ei kyllä toimi. Tuo Manskun välillä kuitenkin on käytävä aivan tukkeessa ja ahtailta istuimilta tulee viemään pysäkkiaikaa. Varsinkin ahtaassa etuosassa. Mutta näin saadaaan matkustajat pois häiritsemästä aikatauluja.
 
Istumapaikkojen määrässä kyllä .
Suomalainen on siitä kummallinen henkilö, ujo ja hiljainen ja käpertyy joukkoliikennevälineessä tutkimaan oman kännykkänsä salaisuuksia, välttää katsekontakteja ja etenkin puhumista. Senpä takia nämä neljän henkilön penkkiryhmät eivät saavuta suosiota istuinpaikoissa.
Minäkin valitsen aina nivelessä yksittäisen penkin ja jollei sellaista löydy niin hengailen tolpan kanssa, onhan pysäkin välit lyhyitä ja matka ei kestä ikuisuutta vaikka niin väitetäänkin, no tapansa on kullakin.
 
Istumapaikkojen määrässä kyllä. Mutta se "kiipeäminen" ahtaille penkeille kauppakassien kanssa, ei kyllä toimi. Tuo Manskun välillä kuitenkin on käytävä aivan tukkeessa ja ahtailta istuimilta tulee viemään pysäkkiaikaa. Varsinkin ahtaassa etuosassa. Mutta näin saadaaan matkustajat pois häiritsemästä aikatauluja.

Kyllä se HSL on ihmeellinen lafka, kun se osaa aina tehdä kaiken väärin, myös silloin kun se parantaa asioita. Huvittaa ajatella millaista kommentointia täällä olisi, jos vaihto olisi toisin päin. Oltaisiin kyllä tosi nopeasti osoittamassa kuinka kokonaispaikkojen määrä laskee.

Noin käytännössä eri linjoja päivittäin ja erityisesti ruuhka-aikaan käyttävänä tuo uhkakuva on vetäisty ihan hatusta. Ihan yhtä tehokkaasti ne Valmettienkin käytävät tukkeutuu niin, että penkeiltä on hankala päästä ulos. Arcticeissa ainakin oman kokemuksen mukaan pääsee juuri tuon korkeuseron takia helpommin käytävälle täydessäkin raitiovaunussa käytävälle kuin Valmeteissa, joissa joutuu hankalasti kampeamaan itsensä ulos penkkien välistä.
 
Minä olen siitä poikkeuksellinen yksilö, että niin Articeissa kuin Varioissa istun mieluiten neljän hengen penkeissä ja mieluiten menosuuntaan. Käytän nimittäin hyödyksi pöytiä ja pistän kassini siihen. Kumma, että harva hyödyntää näitä pöytiä mitä nyt jotkut pitävät niitä ruokapöytinä.
 
Paha on ruveta makuasioista kiistelemään, mutta mistäs me sitten kiistelisimme, kun ei tosiasioistakaan kannata? :)

Minusta on itsestäänselvyys, että linjoille 4 ja 10 tuodaan Articit. Niiden istumapaikkamäärä on reilusti muuta kalustoa korkeampi, ja on vain kohtuullista, että Mannerheimintien kuormitetuilla linjoilla edes linjan päästä kyytiin tuleville voidaan se istumapaikka tarjota. On se huvittavaa lukea toisaalta, miten liikennettä tihennetään bussi- tai junapuolella siksi, että kaikille ei riitä istumapaikkaa. Ratikkapuolella, ainakin kaupungin länsipuolella, siitä istumapaikasta ei voi kuin unelmoida. Nyt, kun asialle jotain yritetään tehdä, on syytä olla valittamatta.

Koskela on ainakin pääosin vain välivaihe, kyllä Articeja sijoitetaan ajan mittaan Töölööseenkin.

Sinänsä välipalavaunut ovat minusta mukavimpia matkustaa, koska niissä on paljon yksittäisiä istuimia katse menosuuntaan. Mutta Artic tulee hyvänä kakkosena, valovuosia ennen rämiseviä Varioita, joiden penkissä tulee selkäkin kipeäksi.
 
HS kirjoittaa syksyn linjastouudistuksen vaikutuksista: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005510693.html

Viharatikan suma on saatu purettua useammalle linjalle, Ykkönen on löytänyt kovasti käyttäjiä ja koko linjaston nousut ovat kasvaneet 10% vuodentakaisesta.

Suuri osa artikkelista käsittelee tungosta linjoilla 4 ja 10, sekä sitä miten se aijotaan ratkaista tuomalla linjoille Articit, mistä täällä onkin ollut jo puhetta.
 
Jutussa kiintoisa knoppi, että Manskulla tehdään neljäsosa kaikista raitioliikenteen matkoista. Ymmärtääkseni se on noin 15 miljoonaa matkaa vuodessa, tai 365 päivään jaettuna reilut 40k, saa korjata.

Aika paljon olisi matka-aikasäästöjä tarjolla laittamalla Lasipalatsilta Tullinpuomille pari kilometriä rataa kuosiin.
 
Jännää noissa tilastoissa on sekin, että yhdistelmälinjan 3/2/7 eri osilla on hyvin erilaiset kuormitukset:
2 - 1,3 milj. matkaa
3 - 1,8 milj. matkaa
7 - 2,2 milj. matkaa

Lisäksi kymppi on jäänyt matkustajamäärissä neljännelle sijalle linjojen 4, 9 ja 7 jälkeen, vaikka ysin ja seiskan tarjonta on selvästi pienempi. Pitäisikö tästä päätellä, että jos 25% matkoista tehdään Manskulla, niin Jätkäsaaren rata ei jää siitä kauas jälkeen?
 
Jännää noissa tilastoissa on sekin, että yhdistelmälinjan 3/2/7 eri osilla on hyvin erilaiset kuormitukset:
2 - 1,3 milj. matkaa
3 - 1,8 milj. matkaa
7 - 2,2 milj. matkaa

Lisäksi kymppi on jäänyt matkustajamäärissä neljännelle sijalle linjojen 4, 9 ja 7 jälkeen, vaikka ysin ja seiskan tarjonta on selvästi pienempi. Pitäisikö tästä päätellä, että jos 25% matkoista tehdään Manskulla, niin Jätkäsaaren rata ei jää siitä kauas jälkeen?

Kympin luvut selittynevät sillä, että se ei ole heilurilinja. Sen sijaan nelosella, ysillä ja seiskalla on selvästi kaksi vahvaa päätä kullakin. Eli keskustassa iso osa matkustajista vaihtuu ja sitä myöten myös tulee lisää nousuja. Eli hieman varovainen täytyy tulkinnoissa olla, kun tilasto on pelkistä housuista. Yleiskuvan nousujen avulla saa, mutta esimerkiksi juuri kympin matkustajamäärät ovat todennäköisesti Manskulla suunnilleen samat kuin nelosellakin. Samoin yhdistelmälinjankin kuorma saattaa olla tasainen, jos noilla osilla, missä on enemmän nousuja, vastaavasti tehtäisiin lyhyitä matkoja. Sitä en äkkipäätään osaa sanoa, onko näin.
 
Manskun ratikoiden vakikäyttäjänä en kyllä mitenkään voi pitää paranuksena sitä, että vanha seiska eli käytännössä joka kolmas vuoro poistui. Vaikka olen jonkin verran saanut iloa käyttää myös uutta kolmosta kulkiessani Kallion suuntaan (ja siinä kieltämättä on hyvin tilaa, olen usein saanut olla jos en vaunun ainoa, niin ainakin melkein ainoa matkustaja Alppilan-Meikun välisellä osuudella), olen yhä vankemmin sitä mieltä, että seuraavassa uudistuksessa kolmoset pitäisi palauttaa vanhoille kiertolinjoilleen ja Pasilasta tuleva kakkonen lisätä Kelan ja Erottajan välille tasoittamaan vallitsevaa tilannetta.
Pianhan niitä Articeja taitaakin joka linjalle riittääkin, joten sikäli ei syytä huoleen. Välipalaniveletkin palvelevat ihan hyvin samoilla linjoilla -olennaisinta olisi, että vuoroja olisi riittävästi.
 
Tässä 2014-2024 suunnitelmassa on esiintynyt vaihtelevasti 2:n vieminen Mannerheimintieltä Topeliuksenkadulle. Onko Nordensköldinkatu-Topeliuksenkatu-Töölön tori välin rakentamisesta vielä mitään kunnon päätöstä vai vain haudattuja mainintoja suunnitelmissa?
 
Takaisin
Ylös