Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

Näinpä. Mutta en ihmettelisi, jos tuosta silloin tällöin poikettaisiin. Nelosellakin tuli tänään Artic vastaan, mikä ei ole kovin yleinen näky.

Ykkösellähän näkee Articeja melkein päivittäin, eräänä sunnuntaina oli kaksikin kappaletta.
 
Artic ei mahdu Sokoksen kulmalla Arkadiankadulle vievälle rymitysraiteelle, vaan tukkii kulun suoraan ajavilta.
Tilanteen korjaamiseksi on ainakin kolme vaihtoehtoa: A. Muutetaan risteyksen raidejärjestelyjä siten, että vaunut mahdutaan kohtaamaan siinä. B. Annetaan Arkadiankadulle kääntyville vaunuille nollaviipeet, jolloin ne eivät ole tukkeena muille vaunuille. Tämä ei aiheuta kohtuutonta haittaa autoliikenteelle. C. Muutetan linjastoa siten, että ysi kulkisi jälleen Länsiterminaaliin ja seiska vastaavasti Saukonpaateen. Tällöin Länsiterminaaliin kulkisivat taas Articit. Ysi siirrettiin Saukonpaateen vain siksi, että asukkaat vaativat parempia yhteyksiä yöllä. Articeiden käyttö Länsiterminaalin linjalla on kuitenkin huomattavasti tärkeämpää. Tarvittaessa ysin viimeiset vuorot voivat ajaa Saukonpaateen tunnuksella 9N.
 
Niin. Ja sitten on vaihtoehto D, jossa ei tarvitse vaivata KSV:n liikennesuunnitelua eikä HKR:n katusuunnittelua eikä valotoimiston ohjelmoijia – joilla totisesti olisi sata muuta ja paljon kiireisempää paikkaa, joihin keskittyä, eikä niillekään tahdo olevan aikaa tai kiinnostusta. Eikä tarvitse hämmentää matkustajia enempää kuin nyt on jo elokuun reittiuudistusten myötä hämmennetty, eikä tarvitse perustaa erillisiä osa-aikalinjoja, joista on juuri yritetty päästä eroon. Ymmärrän hyvin, että tuo D on osoittautunut käytännön valinnaksi, enkä näe syytä moittia siitä ketään.

En ole siitäkään ihan vakuuttunut, että ne Articit olisivat jotenkin äärettömän oleellisia siellä 237:lla. Onhan ne varmasti laivamatkustajille parempia, mutta tuolla linjalla on kuitenkin neljän tunnin kierrosaika, ja niistä neljästä kolmella ja puolella Artic taitaa olla ylikapasiteettia.

Enemmän olen innoissani siitä, että Töölö on käsittääkseni pikku hiljaa saamassa Articeja. 4 ja 10 ovat ne linjat, joilla noita vaunuja todella tarvitaan, varsinkin nyt kun 7 poistui Mannerheimintieltä.
 
Enemmän olen innoissani siitä, että Töölö on käsittääkseni pikku hiljaa saamassa Articeja. 4 ja 10 ovat ne linjat, joilla noita vaunuja todella tarvitaan, varsinkin nyt kun 7 poistui Mannerheimintieltä.

Neloselle ja kympille sopisivat vielä paremmin pidemmän version Articit, mutta ehkä sitten joskus kun kun pitkät nivelet romutetaan ja Ruhan halli valmistuu.
 
Neloselle ja kympille sopisivat vielä paremmin pidemmän version Articit, mutta ehkä sitten joskus kun kun pitkät nivelet romutetaan ja Ruhan halli valmistuu.

Ehkei tarvitsisi odottaa niin kauan. Nythän HSL:n taloussuunnitelmassa todettiin, että Varioiden poistuminen ensi vuonna aiheuttaa tarpeen hankkia lisää uutta kalustoa. Eli 60 Articia ei riitä. Siinä ei täsmennetä määriä eikä aikatauluja, mutta optioita on vielä käytettävänä. Jospa hankkisivat lisää pitkiä "jokeri"-vaunuja?

Toisaalta tuossakin on varjopuolensa. Ratikkalinjojen vuorovälejä on kalustokoon kasvaessa pidennetty aika paljon. Kävisikö niin, että isommat vaunut johtaisivat myös 4&10:lla vuorovälin pidentymiseen?
 
Ehkei tarvitsisi odottaa niin kauan.
Pahoin pelkään, että menee vielä n. 10 vuotta, ennenkuin saamme Articit Töölön linjoille.
Vastikään HKL teki päätöksen nykyisten pitkien nivelien peruskorjauksesta ja nehän on sijoitettu Töölön halliin kapeampina vaunuina.
Tähtäimenä on, että niillä ajetaan vielä n. 10 vuotta...
Vasta kun Ruskeasuon halli valmistuu johon saadaan leveämpiä vaunuja, voi odottaa Artic-vaunuja Töölön linjoille.
 
Enemmän olen innoissani siitä, että Töölö on käsittääkseni pikku hiljaa saamassa Articeja. 4 ja 10 ovat ne linjat, joilla noita vaunuja todella tarvitaan, varsinkin nyt kun 7 poistui Mannerheimintieltä.

Peruustuuko käsityksesi muuhun kuin havaintoihin? Itse olen puolestani ollut siinä käsityksessä, etteivät Articit tule vuosikausiin yleistymään Töölön linjoilla johtuen vallitsevista varikko-olosuhteista.

Tällä viikolla Artic-vaunu vieraili linjalla 4 ainakin keskiviikkona ja torstaina. On jopa mahdollista, että eilen n. klo 15-21 linjalla oli jopa kaksi Articia samanaikaisesti. Myöhään keskiviikkoiltana lumipyryn alkaessa välipalavaunuilla oli lehtikelin vuoksi suuria ongelmia kiihdytyksissä ja jarrutuksissa mm. Kanavakadun ja Paciuksenkadun mäissä. Tuolloin Artic suoriutui näistä paikoista puhtaasti ja ongelmitta, ja pystyi muiltakin osin pitämään yllä selvästi reippaampaa nopeutta kautta linjan.
 
Onko tämän korjauksen valmistuttua kaikissa ratikoissa syväuraisten vaihteiden vaatimat pyörät?

Siirtyminen syväuraisiin vaihteisiin nopeuttaa liikennettä hiukan ja nopeutus kohdistuu vielä hitaimpiin ja kuormituimpiin pätkiin.
 
Välihuomautus:
MLNRV2 -kalusto peruskorjataan vielä kerran ja pidennetään sen käyttöikää kymmenisen vuotta.

http://www.hel.fi/static/public/hel...kaluston_tayskorjauksen_hankesuunnitelma.html


Linkki yksityiskohtaiseen suunnitelmaan:

http://www.hel.fi/static/public/hel...FA252DE-2BD5-CF4D-8744-5F2A4F000000/Liite.pdf
Kyllä ne peruskorjattuna pidempäänkin kestäisivät, mutta HSL haluaa hankkia uusia vaunuja. Ehkä halutaan hankkia kaikki vaunut kerralla, koska linjaston laajennuksia varten tarvitaan joka tapauksessa kalustoa eikä Nr1-kalustoa haluta käyttää.
 
Kyllä ne peruskorjattuna pidempäänkin kestäisivät, mutta HSL haluaa hankkia uusia vaunuja. Ehkä halutaan hankkia kaikki vaunut kerralla, koska linjaston laajennuksia varten tarvitaan joka tapauksessa kalustoa eikä Nr1-kalustoa haluta käyttää.
Mutta peruskorjaus on todella mittavaa, sillä vaunut ovat päässeet monin paikoin huonoon kuntoon. Etenkin koreiltaan monet ovat pahasti ruosteessa (lukekaa jälkimmäinen raportti).
 
Siis linjojen 1, 2, 3 ja 7 voi olettaa olevan Artic-vapaita linjoja?

Kuljen päivittäin kakkosella, ja aina silloin tällöin pääsen Articin kyytiin, ehkä vähän useammin jopa kuin ennen linjalla 7. Joten omien havaintojeni perusteella en kutsuisi näitä linjoja Artic-vapaiksi. Todettakoon myös, että kakkosella tuntuu omien havaintojeni perusteella nykyisin olevan useimmiten Variotram, kun taas ennen seiskalla oli useimmin MLNRV2.
 
Peruustuuko käsityksesi muuhun kuin havaintoihin? Itse olen puolestani ollut siinä käsityksessä, etteivät Articit tule vuosikausiin yleistymään Töölön linjoilla johtuen vallitsevista varikko-olosuhteista.

Kyllä perustuu. Yritän olla tarkka siinä, että jos joku on vain havaintoa tai omaa mielipidettä, niin tuon sen selkeästi esiin, ettei syntyisi väärinkäsityksiä.
 
Reijolankadun raitiotiekiskot näyttävät tällä viiikolla olevan täydellä mitallaan koko matkalla. Käynnissä oli eilen betonin levitys kiskojen ympäristöön. Ei varmaan enää pitkää aikaa liikenteen aloittamiseen.
 
Takaisin
Ylös