Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

Samat typerykset ajoivat väkisin käärmeen pyssyyn luomalla 723-kummajaisen, josta eivät helsinkiläisetkään saa tolkkua, ulkopaikkakuntalaisista puhumattakaan. Rehellisyyden nimessä on toki myönnettävä, että vaunussa saattaa olla tilaa, kun kukaan ei arvaa sitä käyttää, kun ei voi tietää, mihin se on seuraavaksi menossa...

Perinteisen 3T/3B:n palauttaminen olisi nyt helpottava tekijä kaikkineen. 2 ja 7 voisivat sitten ajaa sotkulinjaa aiemman ehdotuksen mukaansiten, että 7 olisi se, mikä se on ja 2 kääntyisi Töölöstä Kampin kautta Kaivokadulle ja vetäisi käännön joko Hakaniemen Arena-korttelin tai Linjojen lenkillä. Kaiken muun pystyy kyllä hoitelemaan, mutta tässä kohden kiireellinen korjaus -vaikka sitten vanhanaikaiseen suuntaan- olisi paikallaan, jos lippujen hintaakin ollaan nostamassa, eli näistä "palveluista" pitäisi jatkossa maksaa vielä nykyisiä ylihintojakin enemmän.

En kyllä pysty ymmärtämään miten ihmeessä tästä on mahdollista tehdä noin vaikeaa. 10 linjaa, joista jokaisella alkupiste ja päätepiste:

1 Eira-Käpylä
2 Olympiaterminaali-Länsi-Pasila
3 Olympiaterminaali-Meilahti
4 Katajanokka-Munkkiniemi
5 Katajanokan terminaali-Rautatieasema
6 Hietalahti-Arabia (6T Länsiterminaali-Arabia)
7 Länsiterminaali-Pasila
8 Jätkäsaari-Arabia
9 Jätkäsaari-Pasila
10 Kirurgi-Pikku Huopalahti

Jokaisesta linjasta selkeä infograafi ja infograafissa jokaisella linjalla vieläpä oma tunnusväri. Uskoisin että tästä selviää kuka tahansa näkökyvyllä varustettu henkilö, jolla on jonkinlainen käsitys siitä, että joukkoliikenteessä on eri linjoja ja että eri linjat kulkevat eri paikkoihin. Nämä linjat ja paikat voi tarkistaa pysäkeiltä ja reittikartoista.

https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/ratikka_297x420_skemaattinen_14082017_1.pdf
 
7-ratikallehan on suunnitteilla uusi kääntöpaikka Meilahden sairaalan viereen. Jospa 3:n saataisi samaan paikkaan, kun asiaa paremmin mietitään. Vaatii tietysti tarkkaa aikataulusuunnittelua, ettei kääntöpaikalle tule ruuhkaa. Kun Kuusitiellä on kääntöpaikka, niin kannattaahan sitä hyödyntää.

Hyvä juttu, että 3:n saa jo ensi maanantaina kulkea uutta rataa pitkin.

Tietysti vaihtoehtona olisi tehdä Kuusitien kääntöpaikasta sellainen, että siellä olisi mahdollisuus myös kyytiin nousuun.
 
7-ratikallehan on suunnitteilla uusi kääntöpaikka Meilahden sairaalan viereen. Jospa 3:n saataisi samaan paikkaan, kun asiaa paremmin mietitään. Vaatii tietysti tarkkaa aikataulusuunnittelua, ettei kääntöpaikalle tule ruuhkaa. Kun Kuusitiellä on kääntöpaikka, niin kannattaahan sitä hyödyntää.

Hyvä juttu, että 3:n saa jo ensi maanantaina kulkea uutta rataa pitkin.

Tietysti vaihtoehtona olisi tehdä Kuusitien kääntöpaikasta sellainen, että siellä olisi mahdollisuus myös kyytiin nousuun.

Jos matkustaja nousee kolmosen kyytiin Jalavatien pysäkiltä Kuusitielle päin, niin saakohan hän olla vaunussa vai heitetäänkö ulos ja pistetään kävelemään takaisin Jalavatien kulmaan.
 
En kyllä pysty ymmärtämään miten ihmeessä tästä on mahdollista tehdä noin vaikeaa. 10 linjaa, joista jokaisella alkupiste ja päätepiste:

2 Olympiaterminaali-Länsi-Pasila
7 Länsiterminaali-Pasila

Tuo ei ole kovin selkeää, kun samalla päätepysäkillä on kaksi eri nimeä. Jos numero vaihtuisi Pasilan asemalla molemmat linjat voisi päättyä Pasilaan.
 
Samat typerykset ajoivat väkisin käärmeen pyssyyn luomalla 723-kummajaisen, josta eivät helsinkiläisetkään saa tolkkua, ulkopaikkakuntalaisista puhumattakaan. Rehellisyyden nimessä on toki myönnettävä, että vaunussa saattaa olla tilaa, kun kukaan ei arvaa sitä käyttää, kun ei voi tietää, mihin se on seuraavaksi menossa...

Perinteisen 3T/3B:n palauttaminen olisi nyt helpottava tekijä kaikkineen --

Tätä 237-valitusta tuntuu löytyvän usealtakin joukkoliikenneharrastajien foorumilta sekä toki muualtakin, mutta minä en vieläkään ole tajunnut, mikä tässä linjojen liikenteenhoidollisessa yhdistämisessä nyt on niin kovin vaikeaa. En tiedä, kuuluuko suomalaiseen luonteenlaatuun kaikista julkisista hankinnoista ja päätöksistä motkottaminen ihan vain tavan vuoksi, mutta tilannehan on nyt se, että on kolme raitiolinjaa (2 Olympiaterminaali - Länsi-Pasila, 3 Kuusitie-Kallio-Olympiaterminaali ja 7 Länsisatama - Länsi Pasila), ja nämä on tällaisina esitetty myös linjakartoissa ja muussa infomateriaalissa. Koska mainituilla pääteasemilla ei satu olemaan kääntösilmukoita, on liikennöinti päädytty järjestämään siten, että vaunu ei käänny ympäri vaan vaihtaa toiselle samalle pääteasemalle päättyvälle linjalle. Näinhän toimitaan myös linjoilla 6 ja 8, joskin näiden päättärillä Arabiassa vaunu kääntyy myös ympäri. Sillä ei oikeastaan ole merkitystä, että matkustajia on kyydissä numeron vaihtuessa, koska käsittääkseni kuljettajat kuuluttavat esimerkiksi että "jatkamme matkaa 10 minuutin kuluttua linjalla 2" ja mainitsevat monesti myös mahdollisuudesta vaihtaa edelliseen vaunuun.

Mielestäni tilanne on nyt selkeämpi kuin se, että samaa reittiä eri suuntiin ajavat vaunut kulkevat samoja katuja eri numeroilla (7A ja 7B) tai se, että esimerkiksi Rautatieaseman kohdalla kulkee samalla linjanumerolla (3) kaksi täysin eri suuntiin jatkavaa linjaa, jotka on eroteltu kirjaimin T ja B (joista kukaan ei tiedä, mistä nämä kirjaimet tulevat).
 
Vaunun siirtyminen päätepysäkillä linjalta toiselle ei yleisesti ottaen ole ongelma muutoin kuin häiriöiden heijastuvuuden osalta. Jos vaikkapa linjojen 6 ja 8 kierto on yhdistetty, niin Bulevardin tukokset vaikuttavat säännöllisyyteen Helsinginkadulla ja niin edelleen, mutta ei se linjojen hahmotettavuutta millään tavalla heikennä. Vastaavaa on muuten Helsingissä tehty vuosikymmenten ajan, esimerkiksi Itä-Pasila–Kauppatori–Munkkiniemi -linjaa ajettiin vuosina 1976–1985 vaihtaen tunnusta välillä Kauppatorilla. Eipä tuollaisen "linjan" olemassaoloa tainneet muut kuin harrastajat tiedostaa.

Linjan 237 erityispiirre on kuitenkin se, ettei sillä ole todellisia päätepysäkkejä, vaan se on edelleen rengaslinja, joskin aiempaa vieläkin sotkuisempi. Aikaa voidaan tasata missä vaan, kuten nyt tehdäänkin, mutta hahmottavuutta haittaa se, että tällaisen ajantasauspysäkin yli matkustajia on paljon. He nousevat yhden linjan vaunuun, mutta jäävät pois toisen linjan vaunusta. Sen selittäminen ja hahmottaminen on haasteellista. Tietysti voidaan leikkiä, että kyse on "tavallisista" linjoista, ja sitenhän kartatkin on nyt piirretty, mutta se on lähinnä markkinointikikka, joka ei muuta tosiasioita.

Tuo 237 jää kuitenkin osittain tilapäiseksi ratkaisuksi, enkä jäisi sitä aivan liikaa murehtimaan. Kunhan nyt Pasilan radat ja Rusinapuisto vaan saataisiin tehtyä, niin seiska erotettaisiin tuosta paketista. Minusta asia kannattaisi pidemmällä aikavälillä nähdä pikemminkin niin, että vanhan rengasseiskan vasen puoli on lakkautettu ja uusi linja on Meilahti–Pasila–Sörkkä–Länsiterminaali. Se tulee olemaan aivan tavallinen ratikkalinja.

Ja vanha 3B/3T taikka 2/3 on edelleen ennallaan melkein samanlaisena kuin jo vuonna 1922, kuitenkin siten, että renkaan yläpää on nyt avattu rusetiksi niin, että Eläintarhasta jatketaan pari pysäkin verran Kuusitielle ja vastasuunnassa Pasilaan.

Mielestäni tilanne on nyt selkeämpi kuin se, että samaa reittiä eri suuntiin ajavat vaunut kulkevat samoja katuja eri numeroilla (7A ja 7B) tai se, että esimerkiksi Rautatieaseman kohdalla kulkee samalla linjanumerolla (3) kaksi täysin eri suuntiin jatkavaa linjaa, jotka on eroteltu kirjaimin T ja B (joista kukaan ei tiedä, mistä nämä kirjaimet tulevat).

Kyllä jokainen itseään kunnioittava stadilainen tiesi, mistä ne B ja T tulivat. Tuohan vielä korostui loppuaikoina Kampin radan käyttöönoton myötä.
 
Tuo 237 jää kuitenkin osittain tilapäiseksi ratkaisuksi, enkä jäisi sitä aivan liikaa murehtimaan. Kunhan nyt Pasilan radat ja Rusinapuisto vaan saataisiin tehtyä, niin seiska erotettaisiin tuosta paketista. Minusta asia kannattaisi pidemmällä aikavälillä nähdä pikemminkin niin, että vanhan rengasseiskan vasen puoli on lakkautettu ja uusi linja on Meilahti–Pasila–Sörkkä–Länsiterminaali. Se tulee olemaan aivan tavallinen ratikkalinja.

Ja vanha 3B/3T taikka 2/3 on edelleen ennallaan melkein samanlaisena kuin jo vuonna 1922, kuitenkin siten, että renkaan yläpää on nyt avattu rusetiksi niin, että Eläintarhasta jatketaan pari pysäkin verran Kuusitielle ja vastasuunnassa Pasilaan.

Oliko tarkoitus että jollain linjalla pääsisi tulevaisuudessa Pasilasta Meilahden sairaalakompleksiin suoraan vai minkä takia tuo Reijolankadun kolmioraide oikein tehtiin? Sellaiselle linjalle olisi enemmän hyötyä kuin jollain kolmosella joka ajaa Kalliosta Kuusitielle. Samoin ollaan jääty odottaa sitä "tiedelinjan" alkupaukkua eli Pasila-Vallila-Arabia linjaa. Milloin se toteutuu ? 2030?, 40?

t. Rainer
 
Vastaavaa on muuten Helsingissä tehty vuosikymmenten ajan, esimerkiksi Itä-Pasila–Kauppatori–Munkkiniemi -linjaa ajettiin vuosina 1976–1985 vaihtaen tunnusta välillä Kauppatorilla.
Ei kai sentään tuon esimerkin mukaisella tavalla koko tuota aikaa 1976 - 85? Vuoden 1981 linjakartassa ja seuraavissakin kyseisen aikahaarukan kartoissa Munkkiniemen ruuhkalinja oli jo 4V ja sen päättäri oli Katajanokalla aivan kuten nykynelosenkin (ja tuon ajan 4N:n). Kakkonen kääntyi toki Kauppatorilla ja 2A Eirassa. Perusnelonen ajoi silloin Kirurgille.

Itse muistan joitakin sellaisia tapauksia, joissa ruuhkan aluksi (tai lopuksi) jokin ruuhkavaunu ajoi ensimmäisen tai viimeisen sivun eri linjalla verrattuna ruuhkarupeaman muihin kierroksiin.
 
Ei kai sentään tuon esimerkin mukaisella tavalla koko tuota aikaa 1976 - 85?

Kyllä. Tuo lyhytikäinen 4V oli aikamoinen erikoisuus, sillä kun oli joinakin aikataulukausina itse asiassa enemmän lähtöjä Kauppatorilta kuin Katajanokalta. Eivät sitten kuitenkaan tahtoneet pitää 4S:ää 4V:n rinnalla, joten KT-lähdöt puuttuivat yleisöaikatauluista kokonaan.

Tuo kakkosen ja 4S:n/4V:n yhdistys oli kuitenkin paljon löyhempi kuin viime vuosina nähdyt, so. missään vaiheessa tilanne ei ollut sellainen, että kaikki vaunut olisivat tehneet tuollaisia pitkiä linjasivuja tunnusvaihtoineen. Pikemminkin kyse oli yksittäisistä lähdöistä ja vuoroista. Mentiin vaikkapa Vallilasta Itä-Pasilaan, sieltä Kauppatorille, sitten Munkkiniemeen, edelleen Katajanokalle ja Kauppatorin kautta takaisin Vallilaan.

Myöskään 2/2A-vaihtelu ei ollut niin yksioikoinen kuin mitä 1/1A viime vuosinaan ja vuosikymmeninään oli, vaan 2 ja 2A saattoivat olla kulussa osin yhtä aikaa niin, että niillä oli limittäisiäkin lähtöjä.
 
Tuo kakkosen ja 4S:n/4V:n yhdistys oli kuitenkin paljon löyhempi kuin viime vuosina nähdyt, so. missään vaiheessa tilanne ei ollut sellainen, että kaikki vaunut olisivat tehneet tuollaisia pitkiä linjasivuja tunnusvaihtoineen. Pikemminkin kyse oli yksittäisistä lähdöistä ja vuoroista.
Edellisen viestini viimeinen kappalehan käsitteli juuri tällaista liikennöintiä. Pointtini oli, ettei ollut olemassa systemaattisesti ja laajasti liikennöitävää linjaa / lähtöketjua Itä-Pasila - Kauppatori - Munkkiniemi, vaan yksittäisten sivujen jälkeen vaunu siirtyi varsinaiselle linjalleen (tai päinvastoin). Aikaisemmasta viestistäsi moni lukija varmasti sai sellaisen käsityksen, että 2 ja 4S (tai myöhemmin 2 ja 4V) vaihtoivat kilpiä Kauppatorilla 6 / 8 -kierrätykseen verrattavassa laajuudessa.

Ainakin SRS:n sivujen mukaan 4V:tä on ajettu vain ruuhkasuuntaan (aamulla Munkkiniemestä Katajanokalle ja iltapäivällä toiseen suuntaan). Siinä on tietenkin voinut olla sitten Kauppatorillekin päättäviä tai sieltä aloittavia sivuja (Kauppatorin 4V:istä muistan kyllä jostain aikanani lukeneeni, todennäköisesti tuon ajan RAITIOista).

EDIT: Ulkoasua siistitty + typo pois
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin SRS:n sivujen mukaan 4V:tä on ajettu vain ruuhkasuuntaan (aamulla Munkkiniemestä Katajanokalle ja iltapäivällä toiseen suuntaan).

Minulle on jäänyt jostain muistikuva, ehkä harhaa, että 4V olisi tarkoittanut Vallilaa ja kääntyi silloisen messuhallin luota Helsinginkadun suuntaan, olisiko päätepysäkki ollut sitten Paavalin kirkolla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minulle on jäänyt jostain muistikuva, ehkä harhaa, että 4V olisi tarkoittanut Vallilaa ja kääntyi silloisen messuhallin luota Helsinginkadun suuntaan, olisiko päätepysäkki ollut sitten Paavalin kirkolla.
Ei se harhaa ole millään tavoin. SRS:n linjaselostuksista löytyy tuollainen 4V omalle aikakaudelle. Se on vain eri 4V, kuin mistä ylempänä keskusteltiin.

Syksyn 1983 raitiovuorot on muuten listattu RAITIOssa 3 / 1983 (esimerkkinä aikakaudesta, jolloin liikennöitiin vaikkapa linjoja 2, 2A ja 4V). Siinä näkyy, mitkä vuorot ovat liikkuneet milläkin linjoilla. Tuon ajan RAITIOt löytyvät pdf:nä seuran kotisivuilla kerrottujen linkkien kautta.
 
Ei se harhaa ole millään tavoin. SRS:n linjaselostuksista löytyy tuollainen 4V omalle aikakaudelle. Se on vain eri 4V, kuin mistä ylempänä keskusteltiin.

Syksyn 1983 raitiovuorot on muuten listattu RAITIOssa 3 / 1983 (esimerkkinä aikakaudesta, jolloin liikennöitiin vaikkapa linjoja 2, 2A ja 4V). Siinä näkyy, mitkä vuorot ovat liikkuneet milläkin linjoilla. Tuon ajan RAITIOt löytyvät pdf:nä seuran kotisivuilla kerrottujen linkkien kautta.

Vanha 4V oli Munkkiniemi - Vallila. Se oli siitä kummallinen linja, että Munkasta vuorot ajoivat Vallilaan, joko Paavalinkirkolle tai Sturenkadun risteykseen jos menivät Koskelan halliin. Mutta Munkkaan päin menevien vuorojen varsinainen lähtöpysäkki oli Harjutori. Iltapäivän muutamassa vuorossa oli aikataulussa merkintä: "Paavalinkirkolta" tai "Hämeentien ja Sturenkadun risteyksestä --- minuuttia aikaisemmin". En muista minuuttimäärää, lienee ollut 5 tai 6. Linja oli aamuruuhkapainotteinen. Monen vuoden ajan aamulla lähti Munkkaan 6 ja sieltä 9 lähtöä, iltapäivällä vastaavasti 2/3 paitsi lauantaisinn iltapäivällä 3 molemmista suunnista. Kesäisin lähtömäärä oli aamulla 4/6, iltapäivällä 2/1, lauantaisin ei iltapäivällä kesäisin ajettu.
 
Edellisen viestini viimeinen kappalehan käsitteli juuri tällaista liikennöintiä. Pointtini oli, ettei ollut olemassa systemaattisesti ja laajasti liikennöitävää linjaa / lähtöketjua Itä-Pasila - Kauppatori - Munkkiniemi, vaan yksittäisten sivujen jälkeen vaunu siirtyi varsinaiselle linjalleen (tai päinvastoin). Aikaisemmasta viestistäsi moni lukija varmasti sai sellaisen käsityksen, että 2 ja 4S (tai myöhemmin 2 ja 4V) vaihtoivat kilpiä Kauppatorilla 6 / 8 -kierrätykseen verrattavassa laajuudessa.

Hyvä, että keskustellaan, niin mahdolliset väärinkäsitykset oikenevat.

Tuo 2/2A/4S/4V-tapaus ei siis ollut laajuudeltaan verrattavissa tämän päivän 6/8:iin (Mutta miten muuten on tällä hetkellä, onko ARB:ssa nyt ”aina” tunnustenvaihto vai ei? Eikös tuo muuttunut Railin myötä?), mutta kyseessä ei toisaalta ollut kuvailemasi ”yksi sivu eri linjaa” -tapauskaan, ainakaan jos sillä tarkoitetaan pitkää rupeamaa yhdellä linjalla ja sitten jotain yksittäistä sivua toisella. Tuon ajan ruuhkavuoroissa kun oli sellaisia, jotka ylipäätään olivat ulkona todella lyhyen aikaa. Esimerkiksi vaikkapa Töölön hallista Katajanokalle, sieltä Munkkaan ja takaisin halliin, that’s it. Nämä kakkosneloset puolestaan saattoivat ajaa vain kierroksen tai kaksi kumpaakin suht tasa-arvoisesti.

Esimerkiksi keväällä 1983 vuoro 106 ajoi Koskelasta ensin Itä-Pasilan päätepysäkille. Sieltä ajettiin 2A:n kilvillä täysi kierros Eiraan ja takaisin. Sitten vaihdettiin kilvet linjalle 2 ja ajettiin Kauppatorille. Täältä lähdettiin, kuten jo ennen 4V:n perustamista oli tehty, vanhaan tapaan Munkkiniemeen. Ei siis kuitenkaan 4S:n kilvin vaan linjatunnuksena oli tämä uusi 4V. Munkkiniemestä sitten Katajanokalle 4V:nä ja sieltä hallikilvillä Kauppatorin kautta Koskelaan. Kauppatorin kautta siksi, että vaihdeyhteys Katajanokalta Kruununhakaan saatiin vasta vuodenvaihteessa 1991/1992. Tuo linja siis ajoi aamuruuhkassa 2 sivua 2A:ta, yhden sivun 2:a ja melkein 2 sivua 4V:tä. Minulla ei tässä ole kevättä 1981 edeltäneitä aikatauluja, mutta eiköhän siellä ole vastaava vuoro ollut, joka on ajanut kaksi sivua 4S:ää ja tullut sitten Koskelaan vähän aikaisemmin.

Harrastuksellisesti nämä hybridit ovat olleen kyllä mielenkiintoisia, ehkä mielenkiintoisempiakin kuin nykyiset 237 ja 68(9). Toisaalta ihan kiva oli katsella tänään 1H:ta Pohjolankadulla, ikään kuin sekin olisi oma linjansa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös