Sivu 2 / 16 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345612 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/239

Viestiketju: Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

  1. #16
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    656

    oletus Vs: Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Ja vaihteet ovat kai automatisoimattomat, mutta se varmaan hoidetaan kesän aikana kuntoon.
    Tarvittavat muutokset tehtiin jo viime syksynä: vaihde Laivurinkadulta Tehtaankadulle toimii sähköllä. Toisessa suunnassa vaihde on yhä manuaalinen, mutta se ei haittaa, koska linjavaunut menevät tästä vaihteesta ensi syksynäkin vain yhteen suuntaan.

  2. #17
    8.6
    8.6 on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Olen kysynyt HSL:ltä sitä, että miksei 1 ja 2 voisi mennä eri reittejä mutta Arkadiankadulle kuulemma tarvitaan viiden minuutin vuoroväli; melkoinen tihennys nykyisestä ei mitään linjaa-systeemistä. Kampin ja Taka-Töölön välinen liikenne kuulemma hoituu paremmin busseilla kun matkustajan ei tarvitse miettiä mennäkö ratikka- vai bussitolpalle! Bussit vaan tuppaavat olemaan tarpeeksi täysinäisiä ilman ratikoista siirtyviä matkustajiakin.
    Se nyt oli varmaan joku hätäisesti keksitty selitys. Parempi selitys olisi ollut, että Aleksin Mannerheimintien päähän tarvitaan kaksi linjaa, kun 7 siirtyy pois, mikä onkin totta, sillä nykyiselläänkin usein on nopeampi kävellä Ylioppilastalolta Senaationtorille, kun ratikkaa ei ole heti tulossa. Ajaminen Kampin kautta Aleksille ei onnistu, koska linja ei kulkisi kummankaan aivan ydikeskustassa aseman läheisyydessä olevan pysäkin eli Lasipalatsin tai Rautatieaseman kautta, ja lisäksi olisi vielä hankala käännös Simonkadulta Mannerheimintielle.

  3. #18

    Liittynyt
    03.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    210

    oletus Vs: Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Sen Fredrikinkadun puuttuvan rataosan pituus muuten on kartasta mitaten 525 metriä.

    Onko raitioverkossa yhtä järkevää, yhtä lyhyttä, yhtä edullista parannusta tekemättä? Voisi eim. lopettaa vasemmalle kääntymiset Kaivokadun/Manskun sumpussa tai linjata ykkösen kulkemaan Kampin läpi. Parantaisi Punavuoren saavutettavuutta huomattavasti, että sinne olisi metroasemalta suora raitiovaunuyhteys, joka ei jumittaisi keskustan pahimmassa sumpussa. Olisi varmaan nykyiseen Rautatientorin yhteyteen verrattuna karsittavissa viitisen minuuttia matka-ajasta kävelyineen metrolaiturille. edit: Kolmonen Kaivokadulta Viiskulmaan on ehkä paras esimerkki raitiovaunujen "kävellen olisit jo perillä" -yhteyksistä.
    Samaa mieltä Fridrikinkadun rataa pitäisi alkaa toteuttaa (ainakin rahoitus ja suunnittelutyö pitkälle) vielä tällä vuosikymmenellä.

  4. #19

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    414

    oletus Vs: Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

    2/3/7 on yksi linjasuunnittelun järjettömimmistä kukkasista kautta aikain missään. Linjan numeron vaihtuminen kesken matkaa on sekin jo suhteettoman harvinaista, mutta että tekee tämän samalla reissulla peräti kahdesti, lienee kyseenalaista ennätystasoa...
    Oikeastaan tuosta riesasta pääsisi sillä, että palauttaisi 3T/3B:n sellaiseksi, mikä se oli ennen Kampin ja Mikonkadun pätkiä. Sitten 7 Länsiterminaali-Kamppi-Mikonkatu-nykyistä seiskan reittiä Pasilaan ja sieltä edelleen Kuusitielle ja 2 Pasilasta länsireittiä Töölön läpi Kamppiin ja siitä edelleen steissin ja Hagiksen kautta Linjoille. Kakkosen pohjoispäähän voisi jättää Ilmala-varauksen.

    Mutta koskas näitä muutoksia jaksettaisiin liikaa järkeä käyttäen -siis kuluttajien hyvinvointia ajatellen- tehdä?

  5. #20
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    364

    oletus Vs: Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    2/3/7 on yksi linjasuunnittelun järjettömimmistä kukkasista kautta aikain missään. Linjan numeron vaihtuminen kesken matkaa on sekin jo suhteettoman harvinaista, mutta että tekee tämän samalla reissulla peräti kahdesti, lienee kyseenalaista ennätystasoa...
    Oikeastaan tuosta riesasta pääsisi sillä, että palauttaisi 3T/3B:n sellaiseksi, mikä se oli ennen Kampin ja Mikonkadun pätkiä. Sitten 7 Länsiterminaali-Kamppi-Mikonkatu-nykyistä seiskan reittiä Pasilaan ja sieltä edelleen Kuusitielle ja 2 Pasilasta länsireittiä Töölön läpi Kamppiin ja siitä edelleen steissin ja Hagiksen kautta Linjoille. Kakkosen pohjoispäähän voisi jättää Ilmala-varauksen.

    Mutta koskas näitä muutoksia jaksettaisiin liikaa järkeä käyttäen -siis kuluttajien hyvinvointia ajatellen- tehdä?
    Mutta tästä on hyvä jatkaa ja ketjuttaa lisää linjoja
    HSL - "Koska mä voin."

  6. #21

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    390

    oletus Vs: Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PepeB Näytä viesti
    Mutta tästä on hyvä jatkaa ja ketjuttaa lisää linjoja
    Kunhan Bulsan Eiranrannan välille saadaan kiskot, niin tulee mahdolliseksi uusi Superlinja 1-6-8-9.

  7. #22

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    669

    oletus Vs: Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

    Lainaus Alunperin kirjoittanut pehkonen Näytä viesti
    Kunhan Bulsan Eiranrannan välille saadaan kiskot, niin tulee mahdolliseksi uusi Superlinja 1-6-8-9.

    Eikös jo ensi elokuussa voi 6/6T/8- ketjuun lisätä linjan 9? Ysille ja kasillehan tulee Jätkään yhteinen päättäri.

  8. #23
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    656

    oletus Vs: Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

    6T:n alkuaikoina oli jonkin verran käytäntöä, että Länsiterminaaliin saapunut 6T lähti ysinä ja toisin päin. Nykyisin vain jotkut terminaalilta halliin lähtevät 6T:n vuorot ajavat ysin reittiä Koskelaan.

  9. #24
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6848

    oletus Vs: Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

    Meneekös nämä superlinjanaljailut nyt vähän överiksi kuitenkin? Tuo 2-3-7 on olosuhteiden pakko ja ratkaisuna osin tilapäinen. Seiska erotetaan siitä heti, kun Rusinapuiston silmukka on valmis.

    Se on ihan selvä, että tällaiselle pitkälle linjalle sattuva liikennehäiriö heijastuu kauas sekä ajallisesti että paikallisesti. Aivan kuten 6/8 tänä päivänä. Mutta jos rengaslinjat piti saada pois samalla kun verkko on kuitenkin renkaita varten rakennettu, niin ei tuosta paljon parempaakaan saa. Varsinkaan, kun rahaa on käytettävissä vain rajallisesti.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #25
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    656

    oletus Vs: Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

    Pienellä fiksailulla onnistunee masterlinja 1-2-3-6-7-8-9. Tällainen superlinja vastaisi hyvin myös keskiverto ratikkamatkustajan tarpeita: tärkeintä ei ole mihin vaunu on menossa, kunhan kyytiin pääsee.

  11. #26

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    414

    oletus Vs: Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Meneekös nämä superlinjanaljailut nyt vähän överiksi kuitenkin? Tuo 2-3-7 on olosuhteiden pakko ja ratkaisuna osin tilapäinen. Seiska erotetaan siitä heti, kun Rusinapuiston silmukka on valmis.
    Olosuhteiden pakkoja on monenlaisia, tämä ei sellaiselta vaikuta. Kolmosten palauttaminen takaisin oikeille paikoilleen keventäisi jo tuota ketjua ja kakkosen ohjaaminen Linjoille toisi selkeyttä linjastoon ja palauttaisi nykyään tyhjillään seisovaa rataa käyttöön.

  12. #27
    ratikkakuski avatar
    Liittynyt
    06.12.2005
    Viestejä
    168

    oletus Vs: Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

    Tässä keskustelussa on heitelty monenmoisia "superlinjoja" vaihtuvine tunnuksineen ja 1-(n+1) numeroinnein.

    Heitänpä tähän väliin kysymyksen; Mitä etuja saataisiin yhdistämällä sanotaan linjat 5 ja 9 ?

    Yleispätevällä "Stetson-Harrison menetelmällä" ajateltuna tästä seuraisi että matkustajia palveltaisiin uudella terminaalilinjalla 5, Katajanokan terminaali - Länsisataman terminaalit T1 ja T2. Länsisatamassa linjan 5 numero vaihtuisi 9:ksi ja matka jatkuisi Pasilaan. Pasilasta 9 matkaisi takaisin Länsisatamaan ja sieltä 5:sena taas terminaalikierrokselle.

    Terminaalista terminaaliin linjaa voisi mainostaa helsinkiin tuleville laivamatkustajille. Keskustan Rv liikenne lisääntyisi, varsinkin rautatieaseman palvelutaso kasvaisi. Tulisiko tästä muutoksesta vaunuruuhkaa Rt-Mikonkatu akselille, sen aika näyttää.

    Mitä muita asioita tämä linjojen yhdistäminen muuttaisi ?

  13. #28

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1764

    oletus Vs: Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ratikkakuski Näytä viesti
    Heitänpä tähän väliin kysymyksen; Mitä etuja saataisiin yhdistämällä sanotaan linjat 5 ja 9 ?
    Ysi ei taida jatkossa ajaa länsiterminaalille, vaan sinne kurvaavat 7 ja 6T.

    Noin ylipäätään muistelen tällä foorumilla sanotun, että Länsiterminaalin ja Katajanokan terminaalin painotusajat eivät osu oikein yksiin, laivat lähtevät ja saapuvat niihin niin eri aikoihin. Näin ollen molemmissa terminaaleissa käyvä linja kulkisi tyhjänä toisessa päässään.

  14. #29

    Liittynyt
    20.04.2013
    Viestejä
    240

    oletus Vs: Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Sen Fredrikinkadun puuttuvan rataosan pituus muuten on kartasta mitaten 525 metriä.

    Onko raitioverkossa yhtä järkevää, yhtä lyhyttä, yhtä edullista parannusta tekemättä? Voisi eim. lopettaa vasemmalle kääntymiset Kaivokadun/Manskun sumpussa tai linjata ykkösen kulkemaan Kampin läpi. Parantaisi Punavuoren saavutettavuutta huomattavasti, että sinne olisi metroasemalta suora raitiovaunuyhteys, joka ei jumittaisi keskustan pahimmassa sumpussa. Olisi varmaan nykyiseen Rautatientorin yhteyteen verrattuna karsittavissa viitisen minuuttia matka-ajasta kävelyineen metrolaiturille. edit: Kolmonen Kaivokadulta Viiskulmaan on ehkä paras esimerkki raitiovaunujen "kävellen olisit jo perillä" -yhteyksistä.
    Kun porukka on selvästi viivojen piirtely tuulle, niin tulenpa siis tännekin mainitsemaan: linjat - Sturenkatu yhteys ja kumpulan kääntöpaikka tulisi varmaan tämän jälkeen.

  15. #30
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    277

    oletus Vs: Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Kun porukka on selvästi viivojen piirtely tuulle, niin tulenpa siis tännekin mainitsemaan: linjat - Sturenkatu yhteys ja kumpulan kääntöpaikka tulisi varmaan tämän jälkeen.
    Minä olen ehdottomasti symmetrisen kokonaisratkaisun kannalla. Esimerkiksi kahdeksan päätepistettä, jossa kussakin kääntösilmukka. Kustakin kääntöpisteestä lähtee kolme linjaa, muihin kuin kahteen lähimmäiseen päätepisteeseen.

    Esimerkiksi: Suunnitelma

    Tässä mallissa on neljä runkolinjaa ja kahdeksan reunalinjaa. Ja mitä kauneinta, reunalinjat on mahdollista laittaa kaikki samaan kalustokiertoon superlinjaksi 5-6-7-8-9-10-11-12!

    HSL:n värikynäosaston harjoitustehtäväksi jää sitten sijoittaa linjat katuverkkoon ja maastoon.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Länsi-Vantaan linjastosuunnitelma 2014-2021
    kirjoittanut Elmo Allen foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 25
    Viimeisin viesti: 07.01.2013, 01:13
  2. Tikkurila-Hakunila -alueen linjastosuunnitelma
    kirjoittanut Max foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 14.11.2012, 14:45
  3. TJ: Linjastosuunnitelma talvikaudelle 2012-2013
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.02.2012, 07:50
  4. HSL: Aviapolis-alueen linjastosuunnitelma kommentoitavana
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 24.02.2012, 20:57
  5. Vantaan linjastosuunnitelma 2007-2011
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 105
    Viimeisin viesti: 07.12.2011, 18:56

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •