Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

Vs: Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

Ja vaihteet ovat kai automatisoimattomat, mutta se varmaan hoidetaan kesän aikana kuntoon.

Tarvittavat muutokset tehtiin jo viime syksynä: vaihde Laivurinkadulta Tehtaankadulle toimii sähköllä. Toisessa suunnassa vaihde on yhä manuaalinen, mutta se ei haittaa, koska linjavaunut menevät tästä vaihteesta ensi syksynäkin vain yhteen suuntaan.
 
Vs: Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

Olen kysynyt HSL:ltä sitä, että miksei 1 ja 2 voisi mennä eri reittejä mutta Arkadiankadulle kuulemma tarvitaan viiden minuutin vuoroväli; melkoinen tihennys nykyisestä ei mitään linjaa-systeemistä. Kampin ja Taka-Töölön välinen liikenne kuulemma hoituu paremmin busseilla kun matkustajan ei tarvitse miettiä mennäkö ratikka- vai bussitolpalle! Bussit vaan tuppaavat olemaan tarpeeksi täysinäisiä ilman ratikoista siirtyviä matkustajiakin.
Se nyt oli varmaan joku hätäisesti keksitty selitys. Parempi selitys olisi ollut, että Aleksin Mannerheimintien päähän tarvitaan kaksi linjaa, kun 7 siirtyy pois, mikä onkin totta, sillä nykyiselläänkin usein on nopeampi kävellä Ylioppilastalolta Senaationtorille, kun ratikkaa ei ole heti tulossa. Ajaminen Kampin kautta Aleksille ei onnistu, koska linja ei kulkisi kummankaan aivan ydikeskustassa aseman läheisyydessä olevan pysäkin eli Lasipalatsin tai Rautatieaseman kautta, ja lisäksi olisi vielä hankala käännös Simonkadulta Mannerheimintielle.
 
Sen Fredrikinkadun puuttuvan rataosan pituus muuten on kartasta mitaten 525 metriä.

Onko raitioverkossa yhtä järkevää, yhtä lyhyttä, yhtä edullista parannusta tekemättä? Voisi eim. lopettaa vasemmalle kääntymiset Kaivokadun/Manskun sumpussa tai linjata ykkösen kulkemaan Kampin läpi. Parantaisi Punavuoren saavutettavuutta huomattavasti, että sinne olisi metroasemalta suora raitiovaunuyhteys, joka ei jumittaisi keskustan pahimmassa sumpussa. Olisi varmaan nykyiseen Rautatientorin yhteyteen verrattuna karsittavissa viitisen minuuttia matka-ajasta kävelyineen metrolaiturille. edit: Kolmonen Kaivokadulta Viiskulmaan on ehkä paras esimerkki raitiovaunujen "kävellen olisit jo perillä" -yhteyksistä.

Samaa mieltä Fridrikinkadun rataa pitäisi alkaa toteuttaa (ainakin rahoitus ja suunnittelutyö pitkälle) vielä tällä vuosikymmenellä.
 
2/3/7 on yksi linjasuunnittelun järjettömimmistä kukkasista kautta aikain missään. Linjan numeron vaihtuminen kesken matkaa on sekin jo suhteettoman harvinaista, mutta että tekee tämän samalla reissulla peräti kahdesti, lienee kyseenalaista ennätystasoa...
Oikeastaan tuosta riesasta pääsisi sillä, että palauttaisi 3T/3B:n sellaiseksi, mikä se oli ennen Kampin ja Mikonkadun pätkiä. Sitten 7 Länsiterminaali-Kamppi-Mikonkatu-nykyistä seiskan reittiä Pasilaan ja sieltä edelleen Kuusitielle ja 2 Pasilasta länsireittiä Töölön läpi Kamppiin ja siitä edelleen steissin ja Hagiksen kautta Linjoille. Kakkosen pohjoispäähän voisi jättää Ilmala-varauksen.

Mutta koskas näitä muutoksia jaksettaisiin liikaa järkeä käyttäen -siis kuluttajien hyvinvointia ajatellen- tehdä?
 
2/3/7 on yksi linjasuunnittelun järjettömimmistä kukkasista kautta aikain missään. Linjan numeron vaihtuminen kesken matkaa on sekin jo suhteettoman harvinaista, mutta että tekee tämän samalla reissulla peräti kahdesti, lienee kyseenalaista ennätystasoa...
Oikeastaan tuosta riesasta pääsisi sillä, että palauttaisi 3T/3B:n sellaiseksi, mikä se oli ennen Kampin ja Mikonkadun pätkiä. Sitten 7 Länsiterminaali-Kamppi-Mikonkatu-nykyistä seiskan reittiä Pasilaan ja sieltä edelleen Kuusitielle ja 2 Pasilasta länsireittiä Töölön läpi Kamppiin ja siitä edelleen steissin ja Hagiksen kautta Linjoille. Kakkosen pohjoispäähän voisi jättää Ilmala-varauksen.

Mutta koskas näitä muutoksia jaksettaisiin liikaa järkeä käyttäen -siis kuluttajien hyvinvointia ajatellen- tehdä?

Mutta tästä on hyvä jatkaa ja ketjuttaa lisää linjoja :lol:
 
6T:n alkuaikoina oli jonkin verran käytäntöä, että Länsiterminaaliin saapunut 6T lähti ysinä ja toisin päin. Nykyisin vain jotkut terminaalilta halliin lähtevät 6T:n vuorot ajavat ysin reittiä Koskelaan.
 
Meneekös nämä superlinjanaljailut nyt vähän överiksi kuitenkin? Tuo 2-3-7 on olosuhteiden pakko ja ratkaisuna osin tilapäinen. Seiska erotetaan siitä heti, kun Rusinapuiston silmukka on valmis.

Se on ihan selvä, että tällaiselle pitkälle linjalle sattuva liikennehäiriö heijastuu kauas sekä ajallisesti että paikallisesti. Aivan kuten 6/8 tänä päivänä. Mutta jos rengaslinjat piti saada pois samalla kun verkko on kuitenkin renkaita varten rakennettu, niin ei tuosta paljon parempaakaan saa. Varsinkaan, kun rahaa on käytettävissä vain rajallisesti.
 
Pienellä fiksailulla onnistunee masterlinja 1-2-3-6-7-8-9. Tällainen superlinja vastaisi hyvin myös keskiverto ratikkamatkustajan tarpeita: tärkeintä ei ole mihin vaunu on menossa, kunhan kyytiin pääsee. :lol:
 
Meneekös nämä superlinjanaljailut nyt vähän överiksi kuitenkin? Tuo 2-3-7 on olosuhteiden pakko ja ratkaisuna osin tilapäinen. Seiska erotetaan siitä heti, kun Rusinapuiston silmukka on valmis.
Olosuhteiden pakkoja on monenlaisia, tämä ei sellaiselta vaikuta. Kolmosten palauttaminen takaisin oikeille paikoilleen keventäisi jo tuota ketjua ja kakkosen ohjaaminen Linjoille toisi selkeyttä linjastoon ja palauttaisi nykyään tyhjillään seisovaa rataa käyttöön.
 
Tässä keskustelussa on heitelty monenmoisia "superlinjoja" vaihtuvine tunnuksineen ja 1-(n+1) numeroinnein.

Heitänpä tähän väliin kysymyksen; Mitä etuja saataisiin yhdistämällä sanotaan linjat 5 ja 9 ?

Yleispätevällä "Stetson-Harrison menetelmällä" ajateltuna tästä seuraisi että matkustajia palveltaisiin uudella terminaalilinjalla 5, Katajanokan terminaali - Länsisataman terminaalit T1 ja T2. Länsisatamassa linjan 5 numero vaihtuisi 9:ksi ja matka jatkuisi Pasilaan. Pasilasta 9 matkaisi takaisin Länsisatamaan ja sieltä 5:sena taas terminaalikierrokselle.

Terminaalista terminaaliin linjaa voisi mainostaa helsinkiin tuleville laivamatkustajille. Keskustan Rv liikenne lisääntyisi, varsinkin rautatieaseman palvelutaso kasvaisi. Tulisiko tästä muutoksesta vaunuruuhkaa Rt-Mikonkatu akselille, sen aika näyttää.

Mitä muita asioita tämä linjojen yhdistäminen muuttaisi ?
 
Heitänpä tähän väliin kysymyksen; Mitä etuja saataisiin yhdistämällä sanotaan linjat 5 ja 9 ?

Ysi ei taida jatkossa ajaa länsiterminaalille, vaan sinne kurvaavat 7 ja 6T.

Noin ylipäätään muistelen tällä foorumilla sanotun, että Länsiterminaalin ja Katajanokan terminaalin painotusajat eivät osu oikein yksiin, laivat lähtevät ja saapuvat niihin niin eri aikoihin. Näin ollen molemmissa terminaaleissa käyvä linja kulkisi tyhjänä toisessa päässään.
 
Sen Fredrikinkadun puuttuvan rataosan pituus muuten on kartasta mitaten 525 metriä.

Onko raitioverkossa yhtä järkevää, yhtä lyhyttä, yhtä edullista parannusta tekemättä? Voisi eim. lopettaa vasemmalle kääntymiset Kaivokadun/Manskun sumpussa tai linjata ykkösen kulkemaan Kampin läpi. Parantaisi Punavuoren saavutettavuutta huomattavasti, että sinne olisi metroasemalta suora raitiovaunuyhteys, joka ei jumittaisi keskustan pahimmassa sumpussa. Olisi varmaan nykyiseen Rautatientorin yhteyteen verrattuna karsittavissa viitisen minuuttia matka-ajasta kävelyineen metrolaiturille. edit: Kolmonen Kaivokadulta Viiskulmaan on ehkä paras esimerkki raitiovaunujen "kävellen olisit jo perillä" -yhteyksistä.

Kun porukka on selvästi viivojen piirtely tuulle, niin tulenpa siis tännekin mainitsemaan: linjat - Sturenkatu yhteys ja kumpulan kääntöpaikka tulisi varmaan tämän jälkeen.
 
Kun porukka on selvästi viivojen piirtely tuulle, niin tulenpa siis tännekin mainitsemaan: linjat - Sturenkatu yhteys ja kumpulan kääntöpaikka tulisi varmaan tämän jälkeen.

Minä olen ehdottomasti symmetrisen kokonaisratkaisun kannalla. Esimerkiksi kahdeksan päätepistettä, jossa kussakin kääntösilmukka. Kustakin kääntöpisteestä lähtee kolme linjaa, muihin kuin kahteen lähimmäiseen päätepisteeseen.

Esimerkiksi: Suunnitelma

Tässä mallissa on neljä runkolinjaa ja kahdeksan reunalinjaa. Ja mitä kauneinta, reunalinjat on mahdollista laittaa kaikki samaan kalustokiertoon superlinjaksi 5-6-7-8-9-10-11-12!

HSL:n värikynäosaston harjoitustehtäväksi jää sitten sijoittaa linjat katuverkkoon ja maastoon.
 
Takaisin
Ylös